AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Jeg er gravid i uke 6, veldig planlagt, og selvsagt veldig glad. Jeg har slitt litt med kroppsbilde hele livet, og alltid vært veldig opphengt i hvordan jeg ser ut. Jeg har alltid vært normalvektig, hverken under- eller overvektig, men har vært litt "jojo" store deler av livet der jeg har fluktuert mellom nedre del av BMI og litt mer formfull. Alt dette kommer nok hjemmefra, da jeg har en mor som alltid har vært svært vektfokusert. Både hun og min stefar var slike som kunne kommentere om jeg hadde lagt på meg, også i tenårene, selv om det var snakk om få kilo. Jeg kunne bli veldig lei meg, og i den grad mamma reagerte på det, var det "at jeg var så sensitiv på sånt". Nå som voksen ser jeg at å snakke til tenåringsjenter på den måten er helt uaktuelt i de fleste familier. Jeg skulle helst sett at jeg var på matchvekten min som gravid, men dessverre var jeg ikke det, jeg lå vel ca. 5 kilo over det jeg foretrekker å være (da er jeg veldig slank). Vi prøvde i ca. 8 måneder, og det satt først etter vi kom hjem fra en lengre ferie. Jeg har ikke veid meg så mye det siste året, fordi det trigger en del følelser og jeg blir deppa om jeg har gått opp. Jeg holder stort sett "oversikt" ved å bruke de samme klærne, og sjekke at jeg passer samme størrelse. Nå er jeg som sagt 6+4 og selv om jeg ikke er i nærheten av å vise noe, føler jeg at jeg eser ut. Puppene er blitt enorme og midjen er større. Jeg har vært gravid en gang før (endte i abort) og da var jeg kvalm i 1. trimester og spiste nesten ingenting. Nå har jeg ingen kvalme, bare en enorm appetitt. Jeg prøvde en ny kjole i min vanlige størrelse, og den var for trang. Nå er jeg livredd jeg er igang med vektøkning altfor tidlig, og at dette bare sklir utfor de nesten 9 månedene og jeg mister all kontroll. Desto verre er jeg redd jeg bare blir mer og mer lei meg og at alle disse tankene tar overhånd... Jeg var forberedt på at ting ville endre seg som gravid og at jeg måtte akseptere endringene i kroppen, men jeg tenkte ikke det skulle skje så tidlig. Nå er jeg desperat etter å holde vekten i sjakk de neste 6 ukene så jeg i det minste ikke eser ut allerede første trimester. Er bare nedfor og innser først nå hvor mye greier jeg har rundt kropp...er det noen i samme situasjon? Anonymkode: 7e254...06c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 Det der er ikke sunt. Du bør snakke med lege eller jordmor om dette, for du skal sørge for å få i deg den næringen du trenger for å gi babyen beste utgangspunkt. Det betyr ikke at du skal fråtse, men du skal IKKE slanke deg. Du må bare godta at du kan gå opp mange kilo, å det skjer ulikt hos forskjellige personer. Noen legger på seg 5-6 kilo bare i første trimester, andre mister velt fordi de ligger å spyr 24/7. Anonymkode: 2b744...404 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 https://nettros.no/fa-kunnskap/graviditet-og-spiseforstyrrelser/ Anonymkode: 3ae7c...80c 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 Jeg er i uke 30. La på meg 7 kg de første 12 ukene, og fra uke 12 til nå 200 gram. Helt normalt i følge jordmor. Vi er ulike,og kroppen handterer svangerskap ulikt. Hvis dette stresser deg, bør du snakke med lege eller jordmor tidlig for å forebygge svangerskapsdepresjon og lignende. Anonymkode: 50d31...be6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå