Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag en 80% jobb hvor jeg tjener ca. 4G (440.000kr) per år. Jeg har en privat uføreforsikring via arbeidsgiveren (kollektivavtale) med "standard" vilkår, og den årlige forsikringssummen er 3% av inntekt under 6G og 67% av inntekt mellom 6G og 12G.

Nå har jeg fått tilbud om en ekstra deltidsjobb der jeg kan tjene ca. 3G per år (ca. 330.000 kr), som jeg tenker å takke ja til. Der får jeg også automatisk uføreforsikring via arbeidsgiveren, også med årlig utbetaling 3% av alt inntekt under 6G pluss 67% av alt inntekt mellom 6G og 12G i tilfelle jeg blir ufør (hos et annet forsikringsselskap).

Jeg lurer på om det er noe å være obs på - totalinntekten min vil jo gå over 6G nå, vil forsikringen bli dyrere? Vil forsikringssummen ta hensyn til totalinntekten (ca. 7G), eller være begrenset til det jeg tjener hos hver arbeidsgiver? Må jeg si ifra til noen? Har dere noen tips? Ønsker helst ikke å kontakte arbeidsgivere eller forsikringene direkte fordi jeg ikke tror arbeidsgivere blir så glade hvis de finner ut hvor mye jeg faktisk jobber.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men dersom det er to forskjellige forsikringsselskap så virker det jo naturlig at du er forsikret opp til 3% av inntekten din via hver forsikring. 🤷‍♀️

Anonymkode: 9f6d5...52b

Skrevet

På den ene siden var det det jeg også tenkte, men så er jo formålet også at inntekten skal sikres sammenlignet med det man tjente før. Og det virker også naturlig at man skal se på hele inntekten.

For offentlig ansatte har f. eks. Storebrand og KLP regler som tilsier at man skal se på hele beløpet:

Dersom et medlem har hatt flere stillinger samtidig, skal stillingene ses under ett
ved pensjonsberegningen.

(kilde: § 4-6 i disse dokumentene: https://www.klp.no/virksomhet/pensjon/offentlig-tjenestepensjon/vedtekter-og-skjemaer-for-offentlig-tjenestepensjon/Vilk%C3%A5r%20og%20vedtekter%20OFTP/F_078_Vedtekter_offentlig_tjenestepensjon_2021_Endelig.pdf,

https://www.storebrand.no/bedrift/offentlig-pensjon/kommuner-og-fylkeskommuner/kommunal-tjenestepensjon/_/attachment/inline/4d5f3779-dd5d-4690-a201-e234b5cacb42:51d1564b7ceb9cad8bc89c5eb02a25bf8816f068/pensjonsvedtekter-for-offentlig-tjenestepensjon.pdf )

Så det virker vanlig at inntekten ses på samlet - men det er veldig lite informasjon på nettet angående dette, utover det jeg fant angående offentlig tjenestepensjon...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...