AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Hei, noen som har blitt igangsatt litt før termin eller til termin? Hvorfor? Noen som kan dele erfaring? Anonymkode: d6107...887
Arkana Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 Jeg ble igangsatt på termindato med nr 2 og en uke før termin med nr 3. Jeg har høyrisikosvangerskap så de ville ikke la meg gå over termin. Jeg fikk inntrykk av at det ikke var noen spesiell grunn til at jeg ble satt i gang en uke før med nr 3 mens jeg fikk gå helt til termin med nr 2, tror det var bare tilfeldig og to ulike legers avgjørelse. Med nr 2 var jeg så moden at jordmor bare tok vannet og så skulle de vente halvannen time og se om jeg fikk rier av meg selv før de evt satte drypp. Det ble det aldri behov for, for riene startet med en gang. De var skikkelig vonde og tette hele veien, men det gikk kjapt og greit. To timer etter vannavgang/første ri ble han født. Med nr 3 var det fullt på føden og jeg var uansett ikke moden så jeg fikk en tablett kl 8 om morgenen og beskjed om å vente på obsposten til det ble ledig fødestue. Det tok hele dagen uten at noe skjedde. Endelig fikk jeg fødestue litt før kl 19 på kvelden og to jordmødre kom inn og diskuterte om de skulle starte fødselen med drypp eller prøve å ta vannet. Mens de diskuterte dette gikk vannet av seg selv og det som føltes som én eneste lang monsterri kom som kastet på meg. Heldigvis gikk det i rasende fart og 24 minutter etter at vannet gikk var hun født. Så alt i alt to raske og intense fødsler, men greie fødsler. Definitivt uendelige mye bedre enn den første (som startet av seg selv) så det er på ingen måte slik at igangsatt fødsel er helt grusomt og langdrygt.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 Ble satt igang et par dager før termin, var allerede litt åpning så de droppet ballong og gikk rett på tabletter. Det var en drømmefødsel! Fullt håndterbart fram til pressriene. Han var ute på 5-6 pressrier, så den fasen gikk fort uansett. Anonymkode: 3c286...a63
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #4 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ble satt igang et par dager før termin, var allerede litt åpning så de droppet ballong og gikk rett på tabletter. Det var en drømmefødsel! Fullt håndterbart fram til pressriene. Han var ute på 5-6 pressrier, så den fasen gikk fort uansett. Anonymkode: 3c286...a63 Samme opplevelse her Fantastisk fin fødsel med minimalt med smerter frem til pressingen. Trengte ikke engang epidural. Forrige fødselen var mye mye verre.. (satt i gang av seg selv og fikk epidural) Anonymkode: 93981...fdb
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #5 Skrevet 22. mai 2022 Blei satt i gang 9 dager over termin. Barnet vist litt tegn til mistrivsel, så var visst diskusjon mellom keisersnitt og fødsel på bakrommet. Ting roa seg inne i magen, så enda med å få satt inn ballong. Jordmor sjekka åpning før innsett (ikkje modent i det heile tatt), og fekk inn ballong i 19-tida. Blei innlagt pga barnets helse, og i omtrent 24-tida begynte eg å kjenne rier. Dvs det starta med intense rier med 4 minutters mellomrom. Fekk litt sovemedisin, som ikkje gjorde så mykje, og i 04-tida sjekka jordmor igjen og eg hadde 6 cm åpning. Flytta inn på fødestue, fekk epidural, og alt stoppa opp. Det heile enda i keisersnitt, men det hadde ingenting med å bli igangsatt å gjere. Sjølve innsettinga av ballongen var litt vondt, resten var som forventa. Både pappa og eg er godt fornøgde med fødselen, til tross for mykje uforutsett. Babyen var det viktigaste, og dei passa veldig godt på han heile tida! Kanskje ikkje den fødselen eg hadde sett for meg, men eg tenker at det hadde blir anna enn tenkt uansett korleis det enda... Mitt råd, stol på helsepersonellet rundt deg, og at kroppen din veit kva den gjer. Og lykke til med snart baby! ♥️ Anonymkode: 0d04c...446
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #6 Skrevet 22. mai 2022 Ble igangsatt 2 dager før termin med andremann. Hadde 3 cm åpning, så fikk epidural før jordmor tok vannet. En drømmefødsel! Jordmor brukte aktivt epidural for å få det hele til å gå litt saktere. Fra vannet ble tatt gikk det 20 minutter før riene startet. Deretter tok det 4 timer før ungen var ute. Hadde bare vonde rier den siste timen 🤗 Anonymkode: 6127c...f7c
Luckiness Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 Ble satt i gang pga for lite fostervann rundt termin. Fikk ballong. Den falt ut etter rundt 8-10 timer (husker ikke helt tidspunktene her). Ringte da føden og kom inn for sjekk. Der tok de vannet. Fikk rier etter kanskje et par timer (husker fortsatt ikke helt). Fikk på ett eller annet tidspunkt riestimulerende drypp også. Totalt fra vannet ble tatt til babyen var ute tok det 15 timer. Vil si det var en grei fødsel. Vondt mens riene stod på før jeg fikk epidural. Men ellers overkommelig. Skal sies at jeg visstnok var moden i følge gyn/fødselslegen da jeg ble undersøkt to-tre dager før igangsettingen og det var type «igangsetting dersom ikke spontan fødsel før neste kontroll».
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 Ble satt i gang sein kveld 3 dager før termin med andremann pga. alvorlig svangerskapskløe (høye leververdier). Var umoden. Fikk ballong som falt ut neste morgen. Måtte vente til rundt kl. 20 på fødestue. De tok vannet, og jeg fikk etter hvert drypp for å få i gang riene. De brukte lang tid på å komme, og det var svært smertefullt, og jeg fikk etter hvert epidural. Riene var lite effektive, jeg var forferdelig trøtt og sliten, og jeg fikk sove på epidural et par timer den natta. Babyen ble født klokka ni neste morgen. Anonymkode: 439c2...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 21.54): Samme opplevelse her Fantastisk fin fødsel med minimalt med smerter frem til pressingen. Trengte ikke engang epidural. Forrige fødselen var mye mye verre.. (satt i gang av seg selv og fikk epidural) Anonymkode: 93981...fdb Samme her med nummer 1 vs. nummer 2 (kun igangsetting med nr 2). Kunne født minstemann ti ganger heller enn å gjennomgå den første «naturlige» fødselen flere ganger 😅 Anonymkode: 3c286...a63
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 Ble satt i gang to dager over. Vannet ble tatt. Alt gikk ekstremt kjapt (noen timer), og alt var hinnsides smertefult. Fødsel som gikk lenger tid m førstemann var mye bedre. For å si det mildt. Anonymkode: 2bf7a...51d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 Ble satt i gang ett døgn etter fostervannet gikk av seg selv. Anonymkode: 5f442...41b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #12 Skrevet 25. mai 2022 Ble satt i gang to uker før termin på grunn av svangerskapsforgiftning. Jeg hadde skyhøyt blodtrykk og ble dårlig. Babyen hadde det så vidt vi kunne se fint enda. Jeg opplevde igangsettingen som meget treig. Hadde en spontan styrtfødsel bak meg. I mitt tilfelle var ikke kroppen moden for fødsel. Ble først forsøkt ballong i skjeden. Dette var hinsides vondt 🙈 men den falt bare t igjen etter noen minutter. Ble da satt på tabletter oralt (fikk full kur). Det resulterte i lette og regelmessige rier som holdt meg våken hele natten. Etter siste tablett stoppet det bare opp. Åpningen var knappe 2 cm morgenen etter. Da avventet de litt for å se. På kvelden var jeg blitt enda dårligere, og det ble forsøkt ballong igjen (au!!) - falt ut. Da bestemte overlegen at jeg skulle få en vaginal tablett for å modne litt, en sobril å sove på og så skulle de ta vannet morgenen etter. Vel, vaginaltabletten funket som bare juling den. Etter den ble satt klokken 21 fikk jeg kraftige rier klokka 22. Fikk epidural som hadde god effekt, heldigvis! For fra klokka 23 fikk jeg konstante rier. Lå med konstante rier til klokka 02 ca. De var ikke vonde pga epiduralen, men det var slitsomt. Klokken 03 gikk vannet under sjekk av åpning. Den var 6 cm da. Tre press og en halvtime senere var ungen ute. Problemfri fødsel, ingen rifter og en frisk unge. Jeg sitter igjen med en god erfaring alt i alt. Mye bedre og mer kontrollert enn min styrtfødsel på under 2 timer fra første rie. Den var forbaska vond og jeg hadde null kontroll. Denne gangen følte jeg at jeg hadde mer kontroll ☺️ Anonymkode: c7163...010
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå