Gå til innhold

Polen kritiserer Norge for å profitere på krigen og beholde pengene selv

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen

Jeg synes at dette er smålig kritikk mot Norge, selv om landet får inn noen ekstra kroner, så går det ut igjen mange penger til andre land som er berørt av krigen.  
Hva synes dere om det?  Jeg oppfatter selv at Norge blir rikere samtidig som vår egen befolkning blir fattigere.

https://www.nrk.no/nyheter/polens-statsminister_-norge-drar-indirekte-nytte-av-putins-krig-1.15975793

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe av statens økte inntekter på strøm, olje og gass, går med til å bøte på nettopp økt pris på strøm, drivstoff og gjødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Norge gjør med et eventuelt overskudd som følge av krigen i Ukraina er det for tidlig å klage på. Krigen har bare vart i tre måneder. Jeg regner med at vi nok må trå til for å bygge opp Ukraina igjen når den tid kommer. Russland betaler neppe for det selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (18 minutter siden):

Hva Norge gjør med et eventuelt overskudd som følge av krigen i Ukraina er det for tidlig å klage på. Krigen har bare vart i tre måneder. Jeg regner med at vi nok må trå til for å bygge opp Ukraina igjen når den tid kommer. Russland betaler neppe for det selv. 

Ikke sant. Bedre å bruke pengene der.

Norge er mye rart, men krigsprofitør er vel litt drøyt🧐

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at Norge burde parert Polen med å spørre når de tenker takke oss for alle utlegg vi har på Polske borgere i Norge i all den tid Norge har fungert som polsk arbeidsledighetskontor. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har til en viss grad rett i at nasjonen Norge indirekte tjener på krigen.

Når Russland ikke kan eksportere olje og gass vil andre land med disse ressursene møte økt etterspørsel,  og på den måten tjene på det.

Men det samme gjelder også andre ting Russland og Ukraina eksporterte, blant annet hvete.  Da vil andre land som eksporterer hvete, deriblant Polen, møte økt etterspørsel,  og på den måten tjene på det.

Jeg tror derimot at den norske regjeringen og Stortinget er bevisste på dette, og vil bruke mye av det ekstra overskuddet til humanitær hjelp til ikke bare Ukraina, men også de andre landene som opplever konsekvensene av krigen i stor grad.  

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, Norge proffiterer på dette. Det har han rett i. Men, å si til polske barn at de må sende brev til sine polske venner i Norge og klage på dette...det ble veldig smålig og barnslig av han. Samtidig tenker jeg det er på sin plass at Norge, pga alle disse pengene, hjelper til med å ta imot flyktninger og å bygge opp Ukraina igjen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polens statsminister framstår som temmelig grinete i blant, men han har et poeng også. Polen har stilt opp massivt for Ukraina i disse månedene ved å ta i mot mange flyktninger, og ved å sende både humanitær og militær hjelp til Ukraina, alt mens det russiske regimet verbaltrakasserer og truer polske myndigheter med "konsekvenser". Derfor kan det kanskje være greit om Polen får noe tilskudd fra andre land i dette arbeidet.

Jeg leste nylig at mange ukrainske flyktninger er på vei tilbake igjen, så framover vil det være et enormt behov for bistand til gjenoppbygging av landet, og fortsatt humanitær og militær hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Velvia

Han kan regne på hvor mye kr norske skattebetalere har finansiert den polske velferden med. Nav er vel den største bidragsyteren i Polen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polen tar imot hvor mange flyktninger og innvandrere som er mørkere i huden?

https://www.aftenposten.no/verden/i/6BoW/polen-har-38-millioner-innbyggere-02-prosent-er-utlendinger

Hvor mange polakker får ikke trygdepenger av Norge?

Norge har gitt og gir ekstremt mye mer i bistand enn Polen.

Også;

https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-deler-ut-milliarder-i-eu-bistand-ma-skru-av-pengekrana/s/12-95-3424092915

Polen er vel ikke akkurat jordens frelseren de heller...

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/polen-vedtar-lov-for-a-kunne-presse-asylsokere-tilbake-over-grensen/s/12-95-3424191017

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (På 22.5.2022 den 12.14):

Jeg synes at dette er smålig kritikk mot Norge, selv om landet får inn noen ekstra kroner, så går det ut igjen mange penger til andre land som er berørt av krigen.  
Hva synes dere om det?  Jeg oppfatter selv at Norge blir rikere samtidig som vår egen befolkning blir fattigere.

https://www.nrk.no/nyheter/polens-statsminister_-norge-drar-indirekte-nytte-av-putins-krig-1.15975793

Det er slik mange polske politikere opererer. Dette er sannsynligvis en lynavleder for de økende problemene innenlands i Polen i forbindelse med strømmen av flyktninger. Når det oppstår slike problemer, så skylder de på andre land. Samtidig forventer de at andre land stiller opp for å hjelpe Polen. Og hva er vel da bedre enn å gi Norge litt skyldfølelse fordi vi tjener litt mer penger på vår olje og gass? De forventer nok at vi hjelper dem med litt penger. Og vi kommer nok til å bruke mye penger på å hjelpe Ukraina med å bygge opp landet etter krigen. Og kanskje det drypper litt på Polen også.  (NRK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og samtidig driver polakker og ler av barn som sulter på grensen mellom Polen og Hviterussland. Den polske presidenten er en jævla klovn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trampstamped skrev (På 23.5.2022 den 15.03):

Tenker at Norge burde parert Polen med å spørre når de tenker takke oss for alle utlegg vi har på Polske borgere i Norge i all den tid Norge har fungert som polsk arbeidsledighetskontor. 

Nettopp! 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener ikke alle oljeproduserende land indirekte på konflikten? Hva med f.eks Saudi Arabia?

Vi skulle da heller vært foruten det som har skjedd i Ukraina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (2 timer siden):

Og samtidig driver polakker og ler av barn som sulter på grensen mellom Polen og Hviterussland. Den polske presidenten er en jævla klovn. 

Sånn går det når et parti som på mange måter tilsvarer FrP får sitte med regjeringsmakta alene i flere år.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med tanke på hvor mye penger Norge bruker, og kommer til å bruke, på ukrainske flyktninger, så tenker jeg det går i minussiden, ikke i pluss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er direkte motbydelig at Polen innbiller seg at de kan diktere hvem som skal ha våre olje og gassinntekter. Når grunnlaget også er oppkonstruert - falskt moralskt ansvar -  så er det utrolig provoserende.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polske politikere er gretne fordi vi tidligere kuttet EØS-bistand til dem på grunn av deres "LHBT-frie soner".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (3 timer siden):

Sånn går det når et parti som på mange måter tilsvarer FrP får sitte med regjeringsmakta alene i flere år.

Det er vanvittig hvor raskt høyrepolitikk fører et land ned i grusen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...