Gå til innhold

Blir det streik i skoler og barnehager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått melding fra skolen (i Oslo) om at det er fare for streik, men at de ikke vet noe mer akkurat nå.

Jeg skjønner jo hvorfor det er fare for streik nå som mange lærere har sluttet og de strever med å få tak i nye. Jeg er således helt enig i kravene deres fordi jeg er lei av vikarer i barnehagen og skolen med bare videregående og som byttes annenhver uke…

Men hva kan jeg gjøre om skolen og barnehagen er i streik? Kan jeg ta fri fra jobb? Kan jeg kreve at kommunen gir de ansatte mer lønn og åpner opp igjen?

Noen som har noen erfaringer?

Anonymkode: bf1a1...c9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper det blir streik. Langvarig så vi lærere virkeleig får satt et merke på hva vi kreber.

Men det ender vel opp i tvungen lønnsnemd pga fare ved et forbrenningsanlegg på østlandet 🤮🤮🤮

Anonymkode: 82b6c...67b

• Liker 10
Skrevet

Om det blir streik så starter den natt til tirsdag 24.mai. I første omgang er i ikke barnehagepersonal i landet tatt ut til en eventuell streik.  

Hilsen barnehagelærer 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle blir ikke tatt ut samtidig, et lite googlesøk vil kunne gi deg svaret på hvem som er valgt ut i første omgang, og også når du vil holde deg oppdatert videre. Nrk dekker også forhandlingene ganske godt.

Regner med at det blir streik, og det blir spennende å se hvor langvarig, samt hvor omfattende den kommer til å bli. Noen få barnehager (da berører dette kun de barnehagelærere som er organisert) er valgt ut, men majoriteten foreløpig er lærere på skole.

Dersom du får beskjed om at skole/bhg er valgt ut så får du beskjed om det noen dager før de går ut i streik. Da tar du kontakt med din arbeidsgiver for å sammen finne en løsning. 

Hilsen pedagogisk leder og organisert.

Anonymkode: 38645...0ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jente899 skrev (6 timer siden):

Om det blir streik så starter den natt til tirsdag 24.mai. I første omgang er i ikke barnehagepersonal i landet tatt ut til en eventuell streik.  

Hilsen barnehagelærer 

Dette stemmer ikke! Både bhg og sfo tas ut her

Anonymkode: 200f5...6fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jente899 skrev (7 timer siden):

Hilsen barnehagelærer 

Jo. Les deg opp!

hilsen også barnehagelærer

Anonymkode: 4ec83...00f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke! Både bhg og sfo tas ut her

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo. Les deg opp!

hilsen også barnehagelærer

Anonymkode: 4ec83...00f

I følge oversikten til Unio blir ingen barnehager berørt i første omgang av streiken, men mulig bhglærere organisert av andre forbund blir tatt ut? 

Anonymkode: 6351f...837

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hørt noe mer ang. streik fra barnehagen. Håper ikke det blir noe av. Har 3 hjemmeeksamener fremover så da får jeg et stort problem i så fall. Heldigvis skal den jævligste eksamenen leveres tidlig nå på tirsdag, så jeg har ihvertfall den overstått før eventuell streik 😛

Anonymkode: 5557c...51b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I følge oversikten til Unio blir ingen barnehager berørt i første omgang av streiken, men mulig bhglærere organisert av andre forbund blir tatt ut? 

Det stemmer ikke. 
Det er foreløpig bare Bergen som blir tatt ut og listen over hvem som er tatt ut der ligger her https://www.utdanningsforbundet.no/contentassets/66b7f05a23164162818ce0da6c6e8291/uttak-unio-bergen-den-240522.pdf

Anonymkode: aaf3d...756

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser ingen barnehager på lista? 

Det står jo en barnehage der

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står jo en barnehage der

Min feil, en stykk barnehagelærer blir tatt ut i en barnehage i Bergen. Foreløpig kan de fleste barnehageforeldre puste lett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 12.12):

Har fått melding fra skolen (i Oslo) om at det er fare for streik, men at de ikke vet noe mer akkurat nå.

Jeg skjønner jo hvorfor det er fare for streik nå som mange lærere har sluttet og de strever med å få tak i nye. Jeg er således helt enig i kravene deres fordi jeg er lei av vikarer i barnehagen og skolen med bare videregående og som byttes annenhver uke…

Men hva kan jeg gjøre om skolen og barnehagen er i streik? Kan jeg ta fri fra jobb? Kan jeg kreve at kommunen gir de ansatte mer lønn og åpner opp igjen?

Noen som har noen erfaringer?

Anonymkode: bf1a1...c9b

lærerne har 0 og sutre for

Anonymkode: 34225...a7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke å sutre, det burde være en selvfølge at lærere får samme lønnsvekst som andre yrkesgrupper. Der har nemlig lærerne ligget under andre. Unner lærerne samme lønnsvekst som resten av samfunnet. Stå på! (Og selvfølgelig andre yrkesgrupper som streiker, siden det er UNIO som evt går til streik, ikke «lærerne»).

Anonymkode: 0488a...e58

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...