Gå til innhold

Flåttmiddel til hund - hva skal vi velge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er første flåttsesong for hunden vår på 10 mnd. Vi bor i ikke i et område hvor det er mye flått, men vi skal på ferie til Sverige og Danmark med henne i sommer. Det er likevel noe flått her vi bor, og jeg har funnet flått på henne, så jeg antar at vi må bruke noe. 

Virker som mange bruker Bravecto, men mange er også skeptiske pga. bivirkninger. Så vidt jeg forstår finnes det en tablett med litt midlere virkestoffer (Nex-et eller annet?), og så kan man bruke dråper på huden, flåtthalsbånd, og naturlige midler som å spraye med eteriske oljer eller ravhalsbånd. Virker som at alle disse man får på resept har risiko for bivirkninger, f.eks i form av utslett på hud, mageproblemer, og de verste tilfellene med Bravecto er vel krampelignende anfall og nerveskader (?)

Synes det er så vanskelig å bestemme seg, og det er ekkelt hvis hunden blir syk... Men hun kan vel også bli syk av flåttbårne sykdommer.

Hva bruker dere, og hvilke tanker har dere om flåttmidler?

Anonymkode: 1288f...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruker Bravecto, hatt null problemer med det. Bruker det fordi vi har både barn og flere hunder og er redd for at middel som skal i pelsen vil smitte over. Kjenner ikke helt til virkemekanisme på andre metoder men foretrekker den på Bravecto hvor flåtten dør snart etter den har satt seg fast.

Anonymkode: 5d90d...863

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er noe du spør veterinæren om og ikke en gjeng uvitende personer på KG. Feil råd her i fra kan være farlige.

Anonymkode: 9eb2b...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal jo selvfølgelig spørre veterinær, må jo uansett få resept fra veterinær. Men jeg vil gjerne gjøre research først og høre hva folk har gode erfaringer med etc.

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du snakker om NexGard? Vi bruker det på vår hund, og er fornøyd med det. Gir én tablett i måneden gjennom flått-sesongen, og de smaker kjøtt, så hunden spiser dem som om det skulle vært vanlige godbiter. Har ikke merket noen bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du til Sverige eller Danmark ville jeg brukt et middel som gjør at utøyet holder seg borte (halsbånd eller dråper i pelsen) heller enn piller (Nextguard/Bravecto). Dette fordi det særlig sør i Danmark/Sverige er mer lopper og lus enn vi er vant til i Norge og flåttmidler hjelper mot disse også.

Men sjekk med dyrlegen din. De har oversikt over hva som finnes og anbefales i forhold til alder, vekt osv

Anonymkode: c5cbb...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

bravecto og halsbånd i kombinasjon da den ene hindrer de i å bite seg fast og det andre hindrer dem i å kravle på dyret overhode.. 

Anonymkode: be8fa...d18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bravecto er vi fornøyd med :) 

Anonymkode: 3af11...644

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

bravecto og halsbånd i kombinasjon da den ene hindrer de i å bite seg fast og det andre hindrer dem i å kravle på dyret overhode.. 

Anonymkode: be8fa...d18

Det er ikke nødvendig. Fx Seresto halsbånd har begge i seg. Skal en gjøre sånt må en avtale med dyrlegen så ikke bikkja får overdose

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal du til Sverige eller Danmark ville jeg brukt et middel som gjør at utøyet holder seg borte (halsbånd eller dråper i pelsen) heller enn piller (Nextguard/Bravecto). Dette fordi det særlig sør i Danmark/Sverige er mer lopper og lus enn vi er vant til i Norge og flåttmidler hjelper mot disse også.

Men sjekk med dyrlegen din. De har oversikt over hva som finnes og anbefales i forhold til alder, vekt osv

NexGard tar både lopper og flått.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bravecto på min hund, og har ikke merket noen verdens bivirkninger. Fungerer bra. Har ikke funnet  noen flått på henne på mange år.

PS! Jo, nå lyver jeg. Jeg har funnet EN flått på de siste seks årene. Hunden lå på gulvet ved siden av stolen min og slappet av, reiste seg og gikk. Da så jeg det rørte seg noe på gulvet der hunden hadde ligget, og det lå en levende flått og sprellet der. Den ble raskt ekspedert. Men det er altså det eneste på de årene vi har bodd her og det er altså seks år.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du en hund som ofte blir våt/bader/dusjer bør du ikke ha dråper for det vil forsvinne etterhvert. Vi har vært veldig fornøyde med bravecto. 

Anonymkode: 01c8a...1f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

skifta fra dråper til tablett pga det er en badehund😆Tabletten virka kjempebra! litt dyrere men varer mye lenger;) 

Anonymkode: d569d...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen, tar gjerne i mot flere svar også. Naboen her anbefalte noe naturpreparat fra Hund som hobby, i form av en tablett. Høres litt usikkert ut det også...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar alle sammen, tar gjerne i mot flere svar også. Naboen her anbefalte noe naturpreparat fra Hund som hobby, i form av en tablett. Høres litt usikkert ut det også...

TS

Alltid fra dyrlege og apotek-aldri naturpreparater. En aner ikke hva som er i de og om det er skadelig. Men snakk med dyrlegen deres. 

venus24 skrev (7 timer siden):

NexGard tar både lopper og flått.

Ja, etter at de har bitt. Det er jo bedre at de holder seg borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har brukt Bravecto på alle tre hundene vi har hatt uten problemer. Dvs, litt løs mage et halvt døgn på én av dem. Eneste jeg har prøvd som faktisk funker.

Anonymkode: aecf5...f87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukt Bravecto på begge hundene de siste 3 årene. Aldri hatt flått og ingen bivirkninger heller. Prøvd dråper og, men hunden klødde veldig av det. 

Anonymkode: 74a0e...ed8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med den uflaksen jeg har hatt på hundene mine, så kommer jeg aldri til å teste bravecto. Jeg er garantert en av de ti tusen som får bivirkninger på hunden min...

Benytter meg av flåtthalsbånd og centaura-spray.

Anonymkode: 9b6fb...a52

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...