Gå til innhold

Hvordan få tilbake matgleden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forsåvidt utdannet kokk. Men har praktisert kokke yrket på cafe med enkle middager. Og måtte bytte jobb etter kort tid pga helse problemer. 

Litt kombinert med sjukt lite penger i perioder, utviklet jeg en glede ved å trylle god mat ut av veldig lite. Ved å sette sammen og eksperimentere med smaker og krydder. Feks hvordan få to ting som ikke passer sammen til å smake godt. Eller få kjedelige ting spennende. Jeg har bøtter og spann med kreativitet og da koser jeg meg med matlagingen. 

Men etter mange år, med veldig kresen mann, som ikke vil blande sammen ting, og unger som aldri liker det samme, når det kommer til mat med navn. Så har matgleden min falt for døden, selv om de har sagt bare et par ganger på 20 år at det ikke var godt, når jeg mixer. Og de er kritiske. 

Jeg tenker jo at jeg ikke er så dårlig på mat, da jeg fremdeles får kommentarer på mat jeg laget for 30 år siden. Da har jeg vel også tryllet frem noe uforglemmelig. 

Når kravet er å ikke blande mat eller jeg får leke meg frem til en ny rett, ut fra det jeg har i skapene, så syntes jeg ikbe maten blir, god, smakfull  eller spennende. 

Jeg lekte meg med maten her om dagen. Alle likte det jo, ingen klaget på middagen, noe de skjeldent gjør, når jeg får lage min mat uten navn. Så hvorfor skal da min mann klage på mine mixer, og stå fast på at gulerot skal være gulerot, potet være potet osv. Så mye mer spennende ting man kan få ut av et par poteter, når man kan leke seg med dem. Dessuten blir det mindre matsvinn, da jeg kan bruke opp alt før det blir dårlig. 

Hvordan skal jeg få tilbake matgleden? 

Anonymkode: ea361...f6c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kaste ut mann og barn? :P Neida. Men det høres ut som de er født et par generasjoner for sent, spør du meg.

Jeg har dessverre ingen gode råd mot såpass håpløst vanskelige folk, bare et litt dårlig og konfronterende ett: Gi klar beskjed om at når du lager middag bestemmer du hva som serveres og hvordan det blandes og tillages. Vil de ikke ha kan de lage seg mat selv, eller ta en brødskive, men klaging og syting er bannlyst. Vil de ha potet og gulrot i sin opprinnelige form, uten fiksfakserier, overtar de matlagingen selv. Kanskje de etter hvert innser at det finnes bedre ting i livet enn kokt potet og gulrot? 

Anonymkode: a0dfe...039

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva du skal si til mannen, men til barna ville jeg sagt at dette er en vri ala sigøynerpotet. Kommer an på alder da. 

Anonymkode: 1b937...bf7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hva du skal si til mannen, men til barna ville jeg sagt at dette er en vri ala sigøynerpotet. Kommer an på alder da. 

Men så ser jeg din sure og mutte mann... be han gå ut og spise. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...