AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Her er kommunen sent ute med å bestille leirskole for neste år, og foreløpig har de booket leirskole i februar/mars neste år. Leirskole de har booket ligger 60 mil unna kommunen. Turen planlegges i buss. Google sier turen tar 9 timer, så antar det er snakk om 11-13 timer med buss. Jeg håper de finner noe nærmere, evt får et tidspunkt på høst/vår. Strekningen innbefatter 2 værutsatte fjelloverganger, der ihvertfall den ene har vært stengt ukentlig denne vinteren, flere dager på rad. De må også med ferge. Deler av strekningen har høy ulykkesrisiko. Jeg syns det er uforsvarlig av kommunen å sende avgårde barna på dette, men kan nok være litt hønemor av meg. Derfor lurer jeg på hva andre tenker om dette? Anonymkode: ea389...b2a
Gidavmeg Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 La det ligge. Ikke vær hun kjipe som gjør at ingen får dra på leirskole. Kan du si hvilken leirskole det er? Her drar alle til en leirskole 8 t unna med buss, hvert år. Null stress! 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 Ja, du er hønemor. Det kjører tusenvis av mennesker over fjelloverganger hver dag. Selv har jeg, som kvinne, kjørt mye mindre bil enn en solid buss i kolonne mange ganger, og aldri opplevd det som ubehagelig. Og er det vurdert som farlig i det hele tatt så blir jo - som du selv skriver - veien stengt. Andre leirskoler jeg har hørt om innebærer tog på tvers av landet + buss, så båttur. Eller en uke på seilskute. Husker selv jeg og tre andre 12-åringer ble plassert "alene" i en robåt i havgapet. Kan jeg gjette på at du er fra sentrale østlandet? Og aldri har bodd verken i vest eller nord, med behov for å komme deg steder? Anonymkode: 6f6cd...6b1 8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #4 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her er kommunen sent ute med å bestille leirskole for neste år, og foreløpig har de booket leirskole i februar/mars neste år. Leirskole de har booket ligger 60 mil unna kommunen. Turen planlegges i buss. Google sier turen tar 9 timer, så antar det er snakk om 11-13 timer med buss. Jeg håper de finner noe nærmere, evt får et tidspunkt på høst/vår. Strekningen innbefatter 2 værutsatte fjelloverganger, der ihvertfall den ene har vært stengt ukentlig denne vinteren, flere dager på rad. De må også med ferge. Deler av strekningen har høy ulykkesrisiko. Jeg syns det er uforsvarlig av kommunen å sende avgårde barna på dette, men kan nok være litt hønemor av meg. Derfor lurer jeg på hva andre tenker om dette? Anonymkode: ea389...b2a Jeg skjønner deg godt! Hvorfor har de ikke det nærmere? Aldri hørt noen kjøre mer enn 2timer før. Anonymkode: 0b412...244 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #5 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner deg godt! Hvorfor har de ikke det nærmere? Aldri hørt noen kjøre mer enn 2timer før. Anonymkode: 0b412...244 I kommunen her så kjører alle mellom 6-9 timer til leirskole. Anonymkode: 99f6e...fa3 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #6 Skrevet 22. mai 2022 Jeg reagerer ikke på avstanden egentlig, men to værutsatte fjelloverganger som ofte er stengt, på vinteren, hadde stresset meg også. Det er jo ganske stor risiko for at de ikke får dratt også da, og det blir jo bare kjipt for alle... Anonymkode: 7b449...7b4 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #7 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg reagerer ikke på avstanden egentlig, men to værutsatte fjelloverganger som ofte er stengt, på vinteren, hadde stresset meg også. Det er jo ganske stor risiko for at de ikke får dratt også da, og det blir jo bare kjipt for alle... Anonymkode: 7b449...7b4 Viktig å ta sorgene på forskudd! Anonymkode: 9db93...4c5 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #8 Skrevet 22. mai 2022 Leirskole for 6.-7.-klasse pleier å bookes når de samme elevene går i 1. klasse. Men selv om reiseveien er lang, er det jo ikke unormalt å ferdes på norske veier. Anonymkode: e2eb5...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Skrevet 22. mai 2022 Hvorfor er folk så redde for disse fjellovergangene, dør folk ofte der? Anonymkode: 8fb98...5f9 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Skrevet 22. mai 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: Viktig å ta sorgene på forskudd! Anonymkode: 9db93...4c5 Man kan jo prøve å unngå å legge opp til skuffelse i det minste. Leirskole er jo noe mange gleder seg til lenge. Anonymkode: 7b449...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #12 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvorfor er folk så redde for disse fjellovergangene, dør folk ofte der? Anonymkode: 8fb98...5f9 Det går nok bra. Er ikke akkurat som fjelloverganger i Pakistan. Anonymkode: 70e0c...ace
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #13 Skrevet 22. mai 2022 43 minutter siden, AnonymBruker said: Det går nok bra. Er ikke akkurat som fjelloverganger i Pakistan. Anonymkode: 70e0c...ace Jeg tror jo også det, er derfor jeg lurer på om det er en eller annen dødsstatistikk jeg ikke vet om. Svigermor er også livredd for fjelloverganger på vinterhalvåret, uten at jeg helt har forstått årsaken. Anonymkode: 8fb98...5f9
Havspeil Skrevet 22. mai 2022 #14 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er kommunen sent ute med å bestille leirskole for neste år, og foreløpig har de booket leirskole i februar/mars neste år. Leirskole de har booket ligger 60 mil unna kommunen. Turen planlegges i buss. Google sier turen tar 9 timer, så antar det er snakk om 11-13 timer med buss. Jeg håper de finner noe nærmere, evt får et tidspunkt på høst/vår. Strekningen innbefatter 2 værutsatte fjelloverganger, der ihvertfall den ene har vært stengt ukentlig denne vinteren, flere dager på rad. De må også med ferge. Deler av strekningen har høy ulykkesrisiko. Jeg syns det er uforsvarlig av kommunen å sende avgårde barna på dette, men kan nok være litt hønemor av meg. Derfor lurer jeg på hva andre tenker om dette? Anonymkode: ea389...b2a Det går nok bra 😅 Men kanskje de rett og slett ikke har tenkt godt nok over realiteten med stengte veier ifht brøyting og kø ?? Om jeg var lærer for den klassen ,ville jeg nok funnet et annet alternativ. Som byr på mindre utfordringer og tid på buss. Kan du ikke legge frem problematikken og høre hva noen av de andre foreldrene tenker? Sånn på bakrommet 😎 Det bør være nok av tid å finne et annet sted eller et annet tidspunkt.Ville mobilisert nå før sommerferien .
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #15 Skrevet 22. mai 2022 Havspeil skrev (20 minutter siden): Det går nok bra 😅 Men kanskje de rett og slett ikke har tenkt godt nok over realiteten med stengte veier ifht brøyting og kø ?? Om jeg var lærer for den klassen ,ville jeg nok funnet et annet alternativ. Som byr på mindre utfordringer og tid på buss. Kan du ikke legge frem problematikken og høre hva noen av de andre foreldrene tenker? Sånn på bakrommet 😎 Det bør være nok av tid å finne et annet sted eller et annet tidspunkt.Ville mobilisert nå før sommerferien . Ikke nødvendigvis nok av tid og lett å finne alternativer. Leirskole for 6.-7. klasse bookes som regel når disse elevene går i 1. klasse. Anonymkode: e2eb5...a2e
Havspeil Skrevet 22. mai 2022 #16 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke nødvendigvis nok av tid og lett å finne alternativer. Leirskole for 6.-7. klasse bookes som regel når disse elevene går i 1. klasse. Anonymkode: e2eb5...a2e Det er jo ekstremt ,men sikkert sant. 😅 Ikke hørt lignende i min krets ,men mulig det ofte styres av sedvane på den enkelte skole ? Jeg tenker at det finnes mange muligheter og steder . Det krever kanskje å tenke utenfor boksen og noe nytt,enn hva skolen tidligere har lagt opp til ?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #17 Skrevet 22. mai 2022 Jeg tenker det er helt forsvarlig. Ferje er gøy for barna (evt dagligdags, spørs hvilken vei de drar), jo lengre unna med annen natur jo mer spennende, å kjøre buss er selvfølgelug ikke uforsvarlig i seg selv. Å kjøre buss på Vestlandet heller ikke. Selv dro vi på leirskole 45 min unna med rutebuss inn i skogen (indre østland), og var så misunnelige på dem som dro til Vestlandet eller Sørlandet og fikk oppleve noe nytt, båtliv og annet vær og annen natur. Det er ikke uforsvarlig, det er helt topp for barna! Anonymkode: 5bd5b...b79
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #18 Skrevet 22. mai 2022 Det er jo vel ikke på vinterstid dette oppholdet på leirskole skal finne sted? Det bor jo folk i hele Norges land og de greier seg de og ? Noen bor jo riktignok på rasutsatte steder, men de tar sine forholdsregler så godt det lar seg gjøre inntil det ikke går og ferdes der. De utbedrer jo og sikrer flere farlige veistrekninger, og derfor vil jeg tro at leirskolene tar i mot elever på våren og høsten. Anonymkode: 0210a...0a5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #19 Skrevet 22. mai 2022 Dette er ikke uforsvarlig reisevei, da hadde veiene vært stengt permanent. 11 timer på buss er riktignok pyton, men sikkert morsommere når man reiser med klassevenner. Anonymkode: f58dd...a05
Kjetil E Skrevet 22. mai 2022 #20 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her er kommunen sent ute med å bestille leirskole for neste år, og foreløpig har de booket leirskole i februar/mars neste år. Leirskole de har booket ligger 60 mil unna kommunen. Turen planlegges i buss. Google sier turen tar 9 timer, så antar det er snakk om 11-13 timer med buss. Jeg håper de finner noe nærmere, evt får et tidspunkt på høst/vår. Strekningen innbefatter 2 værutsatte fjelloverganger, der ihvertfall den ene har vært stengt ukentlig denne vinteren, flere dager på rad. De må også med ferge. Deler av strekningen har høy ulykkesrisiko. Jeg syns det er uforsvarlig av kommunen å sende avgårde barna på dette, men kan nok være litt hønemor av meg. Derfor lurer jeg på hva andre tenker om dette? Anonymkode: ea389...b2a Kan jeg spørre hvilke fjelloverganger det er snakk om? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå