Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 barn sammen. Da vi var sammen ble det en del gjeld fordi han ikke åpna regninger. Brukte penger på seg selv og hobby, men blåste i alt annet. Klaget over at vi kjøpte mye frukt til barna for de spiste det opp med en gang, men han brukte fint penger på sin hobby. 

Etter en lang kamp med skrik mot meg, fikk jeg overtatt økonomien i fjor, fikk nedbetalt gjelda hans og til hans venner. 

De 3 første månedene etter ham flytta ut, lånte jeg han penger. Til slutt sa jeg nei til å låne, jeg ville ikke lenger være en del av at han ikke tok tak i problemet sitt, ved å fortsette å låne. Når jeg da sa nei, gikk han her å tok penger fra en konvolutt jeg hadde satt av for meg og barna,  tilfelle vi skulle trenge ekstra en dag.

2 måneder etter det ble slutt fikk han seg ny dame. Hun har samme problem, så hun har verge som tar seg av både regninger, og at hun får ukepenger. 

Nå 2 måneder på rad har han spurt om å låne. Enda jeg har sagt mange ganger han ikke skal spørre mer.

Er det noen i samme situasjon? Kjenner jeg blir så irritert 🙈😅 

Jeg har barna fast,  han har samvær 4 timer med en på lørdag og 4 timer med annen på søndag,  middag med dem annenhver onsdag. Ble selv ufør i år, og har heldigvis god kontroll for meg og barna.

Jeg har prøvd å hjelpe han så godt jeg kan så mange ganger, men han vil bare ikke ta tak i situasjonen med økonomien🙈

Anonymkode: e4439...cce

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett med å si nei. Ikke ditt problem lenger. Så lite som han har ungene er det ikke deres problem heller. 

Sørg for deg og ungene, og la den tyven kjøre utforbakke akkurat som han vil. 

Anonymkode: 69896...0c9

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan han ta en konvolutt med penger? Det er jo tyveri.

Ikke lån penger, ikke snakk om det noe mer. Bytt tema.

Anonymkode: 799d8...3fe

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan han ta en konvolutt med penger? Det er jo tyveri.

Ikke lån penger, ikke snakk om det noe mer. Bytt tema.

Anonymkode: 799d8...3fe

Ja , grunnlagene hans var at han visste jeg ville si nei, og at han hadde det dårlig psykisk. jeg ble drit forbanna, han reagerte på at jeg reagerte fordi han var ærlig når jeg spurte. så han overførte da 1.5 tusen måneden etter. Vi hadde middag sammen onsdager her hjemme, men etter da sa jeg at da ville jeg ikke ha han mer her på middag. men ja han er nok ikke vandt til at jeg ikke gir meg, at jeg bare sier nei. så jeg må jo bare fortsette. men fortsatt frustrerende at han spør🙈

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må si rett ut at «nei, jeg kommer ikke til å låne deg mer penger, å uansett hvor mye du maser så vil svaret være nei, du får rydde opp i ditt eget kaos, ferdig snakka». Så hver gang han tar det opp så sier du «du vet hva jeg har sagt», eller hvis han sender melding, ikke svar på det med penger. 

Anonymkode: 9f2f4...ed0

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Dette høres ganske usunt ut. Du betalte ned gjelda hans og lånte han penger etter det var slutt selv om du selv går på trygd. Har du fått igjen alt han skylder deg? Jeg skjønner at han tar mye plass i tankene dine når han oppfører seg slik. Samtidig tror jeg du skal spørre deg selv hvorfor du har tatt så mye ansvar for han.

Framover håper jeg at du kan skyve han ut av hodet ditt med å heller fokusere på hva du vil bidra med for barna dine. De trenger at i hvert fall en av foreldrene har et sunt forhold til økonomi. I framtida vil skille mellom de som får hjelp på boligmarkedet og de som ikke får det bli større og større. En ting er at dere rett og slett ikke har råd til å hjelpe dem. Men det blir litt annerledes hvis de ikke får hjelp fordi far har brukt alle pengene sine på hobby og mor har brukt pengene på far.

Neste gang du begynner å tenke på han og økonomien hans kan du prøve å heller visualisere framtida for barna dine.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (15 minutter siden):

Dette høres ganske usunt ut. Du betalte ned gjelda hans og lånte han penger etter det var slutt selv om du selv går på trygd. Har du fått igjen alt han skylder deg? Jeg skjønner at han tar mye plass i tankene dine når han oppfører seg slik. Samtidig tror jeg du skal spørre deg selv hvorfor du har tatt så mye ansvar for han.

Framover håper jeg at du kan skyve han ut av hodet ditt med å heller fokusere på hva du vil bidra med for barna dine. De trenger at i hvert fall en av foreldrene har et sunt forhold til økonomi. Framover vil skille mellom de som får hjelp på boligmarkedet og de som ikke får det. En ting er at dere rett og slett ikke har råd til å hjelpe dem. Men det blir litt annerledes hvis de ikke får hjelp fordi far har brukt alle pengene sine på hobby og mor har brukt pengene på far.

Neste gang du begynner å tenke på han og økonomien hans kan du prøve å heller visualisere framtida for barna dine.

Ja, det som var når vi gjorde det slutt, hoppa han rett på finn og fant seg leilighet så fort han kunne. Jeg var da igjen med ingen avtale med nav , ingen penger. Men jeg kontakta nav med en gang, søkte sosialstønad, fikk innvilget med en gang. Både dekt husleie, strøm, barnehage og nok med penger til mat. Det var sånn par måneder, før jeg gikk over på aap. Gikk på aap i påvente av om jeg fikk ufør eller ikke, så hvis jeg hadde fått avslag, måtte jeg gått over på sosialstønad. Så jeg satte av de pengene i en konvolutt dersom vi plutselig måtte trenge det. Fortalte til slutt at jeg ikke kunne hjelpe han mer, nettopp pga jeg måtte ha til meg og barna. Så jeg gjemte konvolutten høyt oppå et skap, men han fant den 🙈

Det som er med han når man sier nei, slår det på seg en bryter i hjernen om å gjøre det motsatte. Alltid vært sånn. Så jeg føler meg lei og ferdig,  har begynt å si nei. Sist han skulle ha middag med barna hadde han ikke penger til mat til dem, så han måtte være her. Men har saft han må finne seg egne løsninger og ikke bruke hjemmet her som en enkel løsning fordi han ikke spør andre🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det som var når vi gjorde det slutt, hoppa han rett på finn og fant seg leilighet så fort han kunne. Jeg var da igjen med ingen avtale med nav , ingen penger. Men jeg kontakta nav med en gang, søkte sosialstønad, fikk innvilget med en gang. Både dekt husleie, strøm, barnehage og nok med penger til mat. Det var sånn par måneder, før jeg gikk over på aap. Gikk på aap i påvente av om jeg fikk ufør eller ikke, så hvis jeg hadde fått avslag, måtte jeg gått over på sosialstønad. Så jeg satte av de pengene i en konvolutt dersom vi plutselig måtte trenge det. Fortalte til slutt at jeg ikke kunne hjelpe han mer, nettopp pga jeg måtte ha til meg og barna. Så jeg gjemte konvolutten høyt oppå et skap, men han fant den 🙈

Det som er med han når man sier nei, slår det på seg en bryter i hjernen om å gjøre det motsatte. Alltid vært sånn. Så jeg føler meg lei og ferdig,  har begynt å si nei. Sist han skulle ha middag med barna hadde han ikke penger til mat til dem, så han måtte være her. Men har saft han må finne seg egne løsninger og ikke bruke hjemmet her som en enkel løsning fordi han ikke spør andre🙈

Men så si KRAFTIG ifra. At hans dårlige planlegging og mangel på økonomisk kontroll ikke er ditt problem. For en frekkas som har gått gjennom hjemmet ditt og TATT penger, fyfaen det hadde klikka for meg 🤯 han fortsetter jo fordi du gir etter å lar han ha middagen hos deg etc. han får søke nødhjelp om han ikke har penger til mat til barna 

• Hjerte 1
Skrevet

Forstår godt han er eksen din. Enten får han få seg jobb, bytte jobb, eller snakke med NAV! For en mann!!!!!

Sjokk han finner seg ei med like dårlig økonomisk forståelse 😬

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men så si KRAFTIG ifra. At hans dårlige planlegging og mangel på økonomisk kontroll ikke er ditt problem. For en frekkas som har gått gjennom hjemmet ditt og TATT penger, fyfaen det hadde klikka for meg 🤯 han fortsetter jo fordi du gir etter å lar han ha middagen hos deg etc. han får søke nødhjelp om han ikke har penger til mat til barna 

Ja jeg har vært altfor snill, så han skjønner jo hvordan han kan bruke det. Hadde jeg sagt nei da, hadde han ikke hatt barna på middag, eldste har autisme og opphengt i at når han vet han skal noe, blir det krøll i kroppen hans.  Han sa ikke før utpå dagen like før han skulle hente at han da måtte være hos meg 🙈 finner han ikke ut noe selv, så får han bare la vær å ha dem rett og slett

AnonymBruker
Skrevet
goho skrev (3 minutter siden):

Forstår godt han er eksen din. Enten får han få seg jobb, bytte jobb, eller snakke med NAV! For en mann!!!!!

Sjokk han finner seg ei med like dårlig økonomisk forståelse 😬

Han har jobb og opprinnelig god inntekt. Men han når han ikke betaler regninger går det til trekk fra lønna, og han perioder ikke er på jobb. Så nå for tiden får han mindre lønn pga trekk. Bruker opp det han får fort på seg selv, har da hverken penger til bensin eller barna.

Det gikk flere ganger trekk i lønna fra jobben de årene vi var sammen

AnonymBruker
Skrevet

For en taper.. Og nå er du skilt fra han! Han er ikke ditt problem 

Ikke støtt han med penger. Det er helt uvanlig, uansett hvor gode venner man er 

Anonymkode: 958a2...c81

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare svar på meldinger som inneholder barna.. ignorer det andre, ikke ditt problem lenger 🙂

Anonymkode: 464fc...a47

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...