Gjest gjesta Skrevet 9. november 2005 #1 Skrevet 9. november 2005 40 dager etter pilleslutt fikk jeg mens. Den varte kun to dager.. Det er vel kanskje normalt etter pilleslutt (Trionetta)
Chiquita Skrevet 9. november 2005 #2 Skrevet 9. november 2005 Jeg har en følelse av at "alt" er normalt etter pille-slutt...
Malama Skrevet 9. november 2005 #3 Skrevet 9. november 2005 Jepp, alt er normat, sises det, og det er ikke så langt unna sannheten. Jeg gikk også på trionetta, og mine to første menser etter pilleslutt (regner ikke med den site pillemensen) var meget sparsomme og greie. Totalt sett var egentlig de 4 første veldig greie (men nok noe lenger enn 2 dager de fleste av dem) muligens fordi jeg ikke hadde el, jeg vet ikke. Den 5. var i alle fall etter el, og den var smertefull og fæl, slik et pleide være før jeg begynte med pillene. Det tar tid å komme tilbake i normal stand etter p-pilleslutt, og det meste kan være vanlig ja. Jeg takker meg til at jeg tar tempen, slik at jeg vet litt hva som skjer, ellers hadde jeg nok brukt en formue på tester (enda jegikke skulle kunne være gravid, vi passa jo på det da, men ting kan skje likevel, så det ville lagt i bakhodet, om det ikke var for at jeg visste at jeg ikke hadde eggløsning...) i løpet av min 78 dager lange sommersyklus, eller den 60 dager lange nå i høst. P-pilleslutt kan være frustrerende, det er egentlig det jeg ville si med dette innlegget. Jeg håper det ordner seg for og greit for deg
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2005 #4 Skrevet 9. november 2005 Men jeg har EL uansett, selv om det er kort mens? (ja, altså hvis jeg har det fra før av )
Malama Skrevet 9. november 2005 #5 Skrevet 9. november 2005 Altså, du kan ha hatt el, det vet ikke jeg noe om. (det vet kanskje ikke du heller?) Jeg vet at jeg ikke hadde det. Jeg hadde eggløsningsslim, javisst, men ingen eggløsning, kroppen min prøvde, men klarte det ikke, før på dag 46 i den 5. syklusen. Nå er jeg på dag 24 av den 6. syklusen, fortsatt ingen EL, når det vil skje vet jeg ikke. Jeg håper mensen ikke blir like smertefull som sist, men det vet jeg heller ikke. Å slutte på p-piller er et lite eksperiment det... Hadde jeg visst alt det rotet jeg er gjennom nå da jeg begynte med dem, er jeg slett ikke sikker på at jeg hadde gjort det...
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2005 #6 Skrevet 9. november 2005 Så p-piller kan være en grunn til at man ikke får EL tilbake på en stund..? Hmmm.. Håper mensen ikke blir smertefull i det hele tatt
Malama Skrevet 9. november 2005 #7 Skrevet 9. november 2005 Jepp, p-piller hinder jo kroppens naturlige funksjoner, og det kan godt være at man ikke har EL med en gang. for all del, noen får jo el og tilhørende mens (eller positiv test) allerede første månenden etter p-pilleslutt. Det vanlige er at det tar 3-6 måneder før man er tilbake "til normalen", men opp til et år er likevel ikke å regne som helt unormalt.. Det er ganske nøyaktig 8 måneder siden jeg sluttet med p-pillene, og jeg er i min 6. syklus. I min 5. hadde jeg min første eggløsning og stabile, regelmessige sykluser på sånn ca en måneds varighet med el et par ukre før mensen har jeg ikke fått tilbake enda... Det var den fine, gjennomsnittelige perioden på 14 dager fra el til mens sist, den delen funket greit, men jeg hadde altsåel på dag 46. Nå er jeg på dag 24, og ingen el enda, så om den kommer, så bli syklusen merkbart lenger enn en måned i alle fall... Rotete greier. Håper det ordner seg fortere for deg. Om ikke annet minnet dette meg på hva jeg skal handle, som jeg savnet så innmari da jeg fikk den vonde tanta på besøk forrige gang (første smertefulle på en evighet, så lenge jeg gikk på p-piller hadde jeg ikke mer smerter enn at en paracet eller to tok knekken på det), nemlig varmeflaske til å legge på magen. Det må jeg shoppe. Aldri godt å vite når jeg får bruk for den...
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2005 #8 Skrevet 9. november 2005 Uff kjedelig ja.. Men forstår ikke helt.. For hvis jeg har fått mens betyr det vel at jeg har hatt EL og vil fortsette å ha det? Eller det varierer kanskje uansett om man får mens og/eller EL etterpå? Mener... hvis jeg har fått mens nå, så trodde jeg allerede syklusen var normal igjen, og jeg vil få EL & mens igjen om ca en mnd.. Hmm.. forstår visst ikke helt dette?... Jeg kan jo ta EL tester uansett, de viser vel noenlunde alltid rett?
Malama Skrevet 9. november 2005 #9 Skrevet 9. november 2005 Nei, at du har fått en blødning betyr IKKE at du har hatt el. Du hadde bløsningr når du gikk på p-piller også (de fleste har i alle fall det) men ingen el. Jo, altså, om du har mens, så har du hatt el, pr. definisjon, men du kan ha en "anovulær blødning" som kan oppføre seg helt som en mens, etter en anovulær syklus, altså en uten eggløsning. Mine 4 første "menser" var slike blødninger, ettersom jeg ikke hadde mens. Jeg har aldri tatt en el- test, og nei, heller ikke de kan påvise at du har hatt el. De viser stigningen i dette LH-hormonet, som kommer før el. På samme måte som en åpen, myk høy livmortapp og eggløsningslim er tenkg påat eggløsningen er på vei. Men det betyr ikke at den 100% sikkert inntreffer. for å være 100% sikker må du gå til regelmessig ultralyd, men det gjør man jo ikke. Måling av basaltemperaturen vil gi deg en meget god sikkerhet også. Når eggløsningen inntreffer tigr tempen (den som du måler med en gang du våkner, til samme tid hver dag) med 0,2-0,5 grader og holder seg høy til mensen kommer. Dersom det ikke skjer, og du likevel får en blødning, så har du altså hatt en syklus uten eggløsning. De aller fleste kvinner har en sånn syklus en gang i året eller sånn, kanskje annethvert år, uten å vite det, og det er slett ikke farlig. HAr man mnge på rad tyder jo det på problemer da. Manglende eggløsning gjør det jo umulig å bli gravid. Jeg bekymrer meg ikke helt enda, ettersom jeg jo fikk el sist måned, så dt er nok bre kroppen som sliter etter p-pilleslutt. Men en ting er jeg glad for: Jeg sluttet med p-piller uten noen planer om å forsøke å bli gravid. Jeg har fått slite meg gjennom frustrasjonene over manglende el og eviglange sykluser (eller den overraskende korte på 20 dager) uten å slite med at jeg ikke ble gravid i tillegg. Jeg vet at ikke alle sliter like lenge som meg, men jeg anbefaler likevel alle som planlegger å begynne prøvingen i løpet av det neste året om å droppe hormonell prevensjon og benytte seg av noe annet frem til de er klar for prøvingen, for det er ikke alltid slik at kroppen virker fra første pillefrie dag. Selv om det altså er sånn for noen.
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2005 #10 Skrevet 9. november 2005 Uff da.. Kjipt å ikke vite om det er mens jeg har, og at kanskje ikke EL-tester viser at jeg har EL (har hørt de kan vise feil..).. Da er det vel helt umulig å vite om man er fruktbar.. Feks. i et år kan jeg prøve å bli gravid, men det er umulig, jeg bare visste det ikke..?
Malama Skrevet 9. november 2005 #11 Skrevet 9. november 2005 Vel, i de fleste tilfeller har man jo el når testen viser det da. På lang sikt vil det sikkert likevel være rimligere å kjøpe et basaltermometer og benytte seg av fertilityfriend eller ovusoft... (eller et regneark eller et papirark, om du kjenner "regelene" godt nok) Men det er jo slett ikke sikkert du sliter i et år da... (jeg mistenker at årsaken til at "få sliter med å ikke får kroppen ir rute i mer enn et år etter p-pilleslutt" har noe å gjøre med at etter et år med prøving oppsøker man gjerne legen... Har man slitt så lenge etter p-pilleslutt er det antkelig noe anent enn pillene også? Men det er bare mine tanker.)
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2005 #12 Skrevet 9. november 2005 (endret) Har man slitt så lenge etter p-pilleslutt er det antkelig noe anent enn pillene også? Men det er bare mine tanker.) ← Ja, det tror jeg også.. leste forresten et sted at 4-5 stk hadde prøvd i over 3 år.. ( de var 25-30 år) Da fikk jeg litt sjokk.. Men regner med det er en annen grunn til det.. Endret 9. november 2005 av Epica
Malama Skrevet 9. november 2005 #13 Skrevet 9. november 2005 (endret) Jeg får ikke sjokk av at folk prøver så lenge. Men det er neppe p-pilleslutt som er deres problem da. Det er noe mer enn som så. Mamma og pappa prøvde i over tre år før de fikk meg (og jeg er laga på helt naturlig vis) deretter fikk de min bror, som er sprialbarn, før de prøve i drøye tre år igjen på nr tre, som aldri kom (altså ga de opp etter drøyt tre år og slo seg til ro med de to de hadde, fordi de ikke orket de månedlige skuffelsene) Mamma var 21 da de begynte å prøve på meg, altså i en meget gundtig alder for å lage barn, og 25 da jeg ble født. Jeg er på en måte rett og slett forberedt på at det kan ta tid jeg. Selv om jeg, som alle andre, håper at når vi begynner prøvingen, da skal vi lykkes fort, så har jeg i bakhodet at det ikke alltid er så lett. Endret 9. november 2005 av Malama
Malama Skrevet 9. november 2005 #14 Skrevet 9. november 2005 Jeg blir langt mer oppgitt når jeg leser "vi kommer til å gi opp om det ikke gåtr enne måneden, sex fordi vi må er ødeleggende for ekteskapet, og jeg håååååper, men når det likevel ikke skjedde den måneden hellre, så blir jeg så deppa. Om det ikke går denne gangen, så gir vi opp, vi har prøvd i 4 måneder, jeg skjønner ikke hvordan noen holder ut i årevis..." (ja, dette er en fri gjengivelse av et reelt innlegg fra et annet sted) Hallo, 4 måneder? Joda, selvsagt, deppende når mensen kommer, fælt, men 4 MÅNEDER? Om de ikke klarer å holde ut og prøve litt lenger enn som så før de gir opp... da har de ikke den tolmodigheten de trenger om de skulle bli foreldre.... synes nå jeg.
Gjest gjesta Skrevet 10. november 2005 #15 Skrevet 10. november 2005 4. dag med mens idag.. er letta! Ser vertfall mer positivt enn negativt ut så langt ja, folk må prøve i mnd, andre år.. noen mer tålmodige, andre utålmodige.. Men kan ikke være lett å prøve i et år, når andre blir gravid på første forsøk..
Malama Skrevet 10. november 2005 #16 Skrevet 10. november 2005 Nei, selvsagt, det er neppe noe gøy å prøve og prøve og prøve, men å GI OPP etter 4 måneder, når i snitt bare 50% helt friske par lykkes på et halvt år med prøving, det er jo litt for utolmodig da... synes jeg. Men gøy, det er det nok ikke, å måtte prøve i lange tider uten å lykkes. Jeg har forståelse for at mine foreldre ga opp på å lage nummer tre, etter drøye tre år resultatløs prøving. Men 4 måneder er litt tidelig å gi opp. synes nå jeg da. Uansett, jeg håper du får orden på din syklus fort og greit. Synes det er kjedelig sånn som min syklus roter i alle fall. Blir nok lang denne også, jeg har fortsatt ikke hatt el, med andre ord (gitt at jeg får el) over to uker til mens, og jeg er allrede på dag 25...
Gjest gjesta Skrevet 10. november 2005 #17 Skrevet 10. november 2005 Helt enig. Jeg vil aldri gi opp. Ikke så fort uansett Men kan aldri tenke meg at jeg vil gi opp noengang! Uff, håper du får EL snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå