Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er topp student, får kun A’ere. Tok graden sin dobbelt så fort som andre. Hun fullførte 5 år på 2,5 år på ingeniør studiet, og jobber på et utrolig godt betalt firma nå. Hun har liksom hele livet på stell, men likevel får jeg sterke inntrykk av at hun ikke ønsker andre godt. 
Kan legge ned eksempler på hvorfor jeg mistenker dette.

Vi pleier å spille sjakk sammen, og hun er utrolig sterk motstander der. Hun slår jo alle nesten der, og den ene gangen klikket hun så intenst at hun kastet hele sjakkbrettet i veggen. Den andre gangen fikk hun B på eksamen, også fikk hun høre at en annen fikk A, og da fikk jeg en kommentar som «herregud. Hvis han klarte A, burde jo jeg også ha klart det». Synes hun har nedlatende holdning til mange folk, og ting. Hun er den av de jeg kjenner som går best kledd, og har de beste tingene av kvalitet. Skjønner ikke hvorfor hun er slik. Det er skikkelig irriterende, fordi jeg kan ikke fortelle henne noen ting som er bra, for da vet jeg at hun blir sjalu

Anonymkode: 2ab16...87d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alltid at man er så flink med mennesker, eller er vanvittig intelligent ellers i livet, selv om man isolert sett har vært fått gode karakterer på skolen. Av den grunn mener jeg f. eks at personlig egnethet, burde vektlegges i større grad på opptak til enkelte studium. 

Anonymkode: 07100...113

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er vant til å være best. Vant til å få det hun vil ha. Kanskje egoistisk og selvopptatt i tillegg.. da er det vanskelig for henne å se at andre lykkes. 
Kjempetrist for henne at hun ikke har den egenskapen. Hennes tap 

Anonymkode: 1f3bb...676

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer nok av sjalusi og at hun føler seg truet når noen andre er på "hennes nivå" eller "større". 

Mye av det handler om egoisme, sykelig selvopptatt og rett og slett sjalusi. Dette er personlighets-egenskaper som er vanskelig å gjøre noe med, uten at vedkommende selv vil endre på det. Jeg hadde en slik venninne før (ikke min venn lenger, som er forståelig nok) som hadde ikke annet å si om andre enn kun negativitet. Hun var en person som var helt sinnsykt sjalu på alt - til og med de minste ting. Man kunne aldri høre henne si noe som helst positivt om noen. 

Fant fort ut at det kom av at hun er ganske selvopptatt, er vant til å bli behandlet som "det beste mennesket" av foreldre, fikk alltid det hun ville ha, alt hun gjorde var godkjent og akseptert siden barndommen o.l. 

Anbefaler deg å passe deg for slike mennesker. Vit at hvis hun er slik mot andre, så er hun det mot deg også. En dag når du får deg drømmejobben din for eksempel, vil du merke hvor fort hun kommer til å enten snu ryggen mot deg, eller behandle deg annerledes. Slike folk ser ingen andre enn seg selv, dessverre. Narsissisme på høyt nivå. 

Skrevet

Hun er redd for at andre skal ha noe likere enn seg. Slike kjerringer må man unngå, siden de kan finne på å sabotere venninner.

AnonymBruker
Skrevet

Knytter nok identiteten sin og følelsen av å være verdt noe opp mot å være best. Eller kanskje hun føler hun mangler noe. Du skriver om eksamensresultater og ting, men har hun gode mennesker og kjærlighet? Vokst opp i et hjem med gode trygge foreldre som elsker henne uten betningelser som prestasjoner? 

Anonymkode: 0bb0c...01e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det høres ut som ei som setter umenneskelige store krav til seg selv. Ikke at hun nødvendigvis er sjalu.

Anonymkode: 8250f...9e5

• Liker 1
Skrevet

Kanskje er det som de ovenfor sier. Men hun kan også ha lav selvfølelse, og knytter sin identitet opp til hva hun presterer. Kanskje har hun følt seg verdiløs som liten, og føler hun må motbevise det, ved alltid å være best. Klarer hun ikke være best, kan hun føle seg mislykket som menneske.

Jeg var nemlig litt slik da jeg studerte, full av selvforakt, og B var et nederlag for det beviste jeg ikke dugde som menneske. Jeg var også den eneste som sminket meg, og ikke gikk kledd som alle andre. Fordi jeg ville ikke vise dem hvor lav selvfølelse jeg hadde. Men til forskjell fra din venninne, ønsket jeg at andre også skulle ha det bra. Og jeg hjalp medstudenter. 

Vil du vite sannheten om hvorfor hun oppfører seg slik, bør du spørre henne, uten at hun føler du kritiserer henne. Du kan for eksempel fortelle henne at du er usikker på om du kan si noe som er bra, for du vil ikke hun skal føle seg dårlig. Så kan dere snakke videre om temaet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror som de ovenfor som har skrevet at dette kommer av lav selvfølelse, og hun kan ikke ha det så godt med seg selv. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...