Gå til innhold

Alt blir dyrere, men livsoppholdssatsene fra sosialen øker ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det syntes jeg er rart når alle andre stønader går opp 4,77%.

Anonymkode: 584eb...18e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fordi sosialstønad er noe man skal ha for en kort periode. Og det skal dekke mat, ikke strøm.

For de med varige stønader, så skal det dekke strøm, mat, boutgifter og alt annet. 

Jeg er ufør på minstesats, og strømregningene mine er dobbelt så høye, snakk om 1000-2000 kr ekstra i måneden. Matbudsjettet mitt har økt med maks 200 kr. Og mange av oss som har minstesats, etter vi har betalt bo og strømutgifter, har vi gjerne like lite eller mindre enn hva sosialstønaden er.

Anonymkode: a617a...5c3

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke akkurat som lønna har økt i takt med prisene heller... 🙄

Anonymkode: 188d7...43c

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke akkurat som lønna har økt i takt med prisene heller... 🙄

Anonymkode: 188d7...43c

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 74435...0d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe man har en kort periode. Jeg er enig. Det får holde så lenge man overlever på den stønaden. Kom deg ut i arbeid eller andre stønader istedet, hvis du ikke kan jobbe.

Anonymkode: cf8a2...455

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har alt med saken å gjøre. 

Anonymkode: 0d687...6c9

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har selvsagt ingenting med saken å gjøre, og hvis du vil diskutere (mangel på) lønnsøkning så kan du vel gjøre det i en egen tråd?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rart at dette er vanskelig å forstå på de på NAV. Skal vanlige lønnsmottakere få 2/3% oppjustert lønn, mens de på NAV skal ha 10%

Ja, lykke til med den!

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alt!

Du mener sosialstønad skal øke satsene på lik linje som alle utgiftene øker, men det er ikke så nøye med lønn?

Anonymkode: c51bb...9a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veiledende satser for sosialhjelp økes ifbm prisstigning januar hvert år

Anonymkode: 7a517...dbf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt!

Du mener sosialstønad skal øke satsene på lik linje som alle utgiftene øker, men det er ikke så nøye med lønn?

Mener ikke ts at sosialstønad bør økes på lik linje med andre stønader. Slik jeg forstår det, så har ikke sosialstønad øket i det hele tatt?

Anonymkode: b59ad...f26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Alt!

Og det er vi lønnsmottakere som er grunnen til at sosialhjelpsmottakere i det hele tatt kan få en utbetaling. 

Anonymkode: aea9f...c4b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vel, det betyr at det er ikke bare en homogen gruppe som har det tøft økonomisk. 

Hvem har større tett enn andre for en bedre økonomi, mener du? 

Anonymkode: 3d766...18c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og det er vi lønnsmottakere som er grunnen til at sosialhjelpsmottakere i det hele tatt kan få en utbetaling. 

Anonymkode: aea9f...c4b

Hadde det vært bedre for lønnsmottakerne hvis alternativet var de måtte forsørge mer eller mindre nære og kjære som havnet helt på bar bakke økonomisk selv tenker du? 

Ellers så er vel ikke sosialhjelpsmottakerne de som rammes hardest av prisstigningene siden de ofte får dekket utgifter til strøm og bolig (Det gjelder også renter på boliglån dersom man mottar sosialhjelp og bor i eid bolig). Bil er som regel heller ikke aktuelt og dermed faller utgifter til drivstoff bort. Matvareprisene har foreløpig strengt tatt ikke økt noe særlig. De går bare opp igjen etter å ha vært svært lave en periode. Nå mener jeg absolutt ikke at å måtte motta sosialhjelp er noen misunnelsesverdig situasjon, men den regulerer seg i stor grad selv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener ikke ts at sosialstønad bør økes på lik linje med andre stønader. Slik jeg forstår det, så har ikke sosialstønad øket i det hele tatt?

Livsoppholdet økte 1. Januar 2022 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Hadde det vært bedre for lønnsmottakerne hvis alternativet var de måtte forsørge mer eller mindre nære og kjære som havnet helt på bar bakke økonomisk selv tenker du? 

Ellers så er vel ikke sosialhjelpsmottakerne de som rammes hardest av prisstigningene siden de ofte får dekket utgifter til strøm og bolig (Det gjelder også renter på boliglån dersom man mottar sosialhjelp og bor i eid bolig). Bil er som regel heller ikke aktuelt og dermed faller utgifter til drivstoff bort. Matvareprisene har foreløpig strengt tatt ikke økt noe særlig. De går bare opp igjen etter å ha vært svært lave en periode. Nå mener jeg absolutt ikke at å måtte motta sosialhjelp er noen misunnelsesverdig situasjon, men den regulerer seg i stor grad selv. 

På sikt tror jeg nok at nær familie må bidra økonomisk til egne barn. Det er flott det velferdssystemet vi har, men det gjør oss også late. 

Det er ikke mange som er villig til å flytte dit jobber er.

I restaurantbransjen er det som regel svenske eller engelsktalende kelnere (i Oslo hvertfall), og det undrer meg at ikke norske ungdommer tar slike jobber. 

Anonymkode: 3d766...18c

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er noe man har en kort periode. Jeg er enig. Det får holde så lenge man overlever på den stønaden. Kom deg ut i arbeid eller andre stønader istedet, hvis du ikke kan jobbe.

Jeg levde på sosialhjelp i fem lange år, før sosialkontoret (dette var før NAV-reformen) selv foreslo at jeg skulle søke uføretrygd.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Rart at dette er vanskelig å forstå på de på NAV. Skal vanlige lønnsmottakere få 2/3% oppjustert lønn, mens de på NAV skal ha 10%

Ja, lykke til med den!

Sosialsatsene i Oslo idag er relativt sett lavere enn de var før Gerhardsen-byrådet vant valget med sitt snillisme-utspill i 1991. I mellomtiden har lønnen økt betraktelig.

Sosialklienter er også mennesker, og ikke alle får innvilget uføretrygd umiddelbart til tross for store helsemessige plager. Folk som er syke og får sosialstøtte burde derfor etter min mening få mer, mens de som går på sosialen fordi de ikke gidder å jobbe og heller foretrekker å game døgnet rundt, burde få mindre - det hadde vært mer rettferdighet i dette.

Anonymkode: 22be2...327

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Livsoppholdet økte 1. Januar 2022 

Hvor mye? Det bør i så fall øke på lik linje med andre stønader og lønnsvekst ellers?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor mye? Det bør i så fall øke på lik linje med andre stønader og lønnsvekst ellers?

12000 kr i året. Som også er skattefritt

I tillegg dekkes strøm, medisiner, legetimer osv, hvis en ikke har midler til dette selv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

12000 kr i året. Som også er skattefritt

I tillegg dekkes strøm, medisiner, legetimer osv, hvis en ikke har midler til dette selv

Ja da hørtes det ikke ille ut. Da blir det jo faktisk mer økning enn vi som mottar lønn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...