Gå til innhold

Hva er poenget med å utdanne seg som voksen?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helse er jo ett drittfag mtp lønn.

Og når det er snakk om fagprøve: hvorfor ikke jobbe som ufaglært helsefagarbeider i 5 år (10-11,- t i forskjell) og deretter tar fagprøve som praksiskandidat? (1000,- for teorien og 1000 for fagprøven) 

Kjenner ingen over 25 år som ikke gjør slikt via praksiskandidatordningen.. Du taper jo masse lønn. 

Anonymkode: 731d0...27e

Er jo forsåvidt dette jeg gjør. Jeg gikk voksenopplæring, som er gratis, og nå jobber jeg opp timer, som tilsvarer ca. 100% jobb i 3 år, og jeg er ca. halvveis.

TS

Anonymkode: 366dd...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Avbryt det du holder på med, begynn på sykepleie (høres ut som om du skriver som om du vil bli helsefagarbeider), men i alle fall velg bachelorutdanning. Ta heller opp et kjempe høyt studielån, snakk med nav, studentforeningene leier ut familieboliger sentralt i byer sånn at dere kan bo godt under studietiden til en billig penge. Du kan ha krav på mange stønader og tillegg hvis du søker. Du vil tjene på dette fremfor å være fagarbeider. Fagarbeidere er nederst på rangstigen. Ikke får du nok vakter til å leve av, du går alltid i minus og hvis du gjør nok småfeil på jobben så er det veldig lett å bytte deg ut.

Lykke til og vær smart! Hilsen en utbrent helsefagarbeider, med gjeld langt opp til ørene. (Lønnen strekker ikke til, så hvis det kommer en utgift utenom det vanlige må man enten låne fra banken eller bruke kredittkort).

Anonymkode: 95b52...993

Det er nesten det enkleste hvis man kommer inn på studiet. Tror karakterkravene er lavere nå enn når jeg var 20 for da lå det skyhøyt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo forsåvidt dette jeg gjør. Jeg gikk voksenopplæring, som er gratis, og nå jobber jeg opp timer, som tilsvarer ca. 100% jobb i 3 år, og jeg er ca. halvveis.

TS

Det var det jeg og prøvde men jeg måtte bare gi opp.

Anonymkode: 54431...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ta fagutdanning som voksen (spesielt innen helse), er som å kjøre økonomien sin i grøfta.

Anonymkode: 66607...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avbryt det du holder på med, begynn på sykepleie (høres ut som om du skriver som om du vil bli helsefagarbeider), men i alle fall velg bachelorutdanning. Ta heller opp et kjempe høyt studielån, snakk med nav, studentforeningene leier ut familieboliger sentralt i byer sånn at dere kan bo godt under studietiden til en billig penge. Du kan ha krav på mange stønader og tillegg hvis du søker. Du vil tjene på dette fremfor å være fagarbeider. Fagarbeidere er nederst på rangstigen. Ikke får du nok vakter til å leve av, du går alltid i minus og hvis du gjør nok småfeil på jobben så er det veldig lett å bytte deg ut.

Lykke til og vær smart! Hilsen en utbrent helsefagarbeider, med gjeld langt opp til ørene. (Lønnen strekker ikke til, så hvis det kommer en utgift utenom det vanlige må man enten låne fra banken eller bruke kredittkort).

Anonymkode: 95b52...993

Kan jeg spørre hvor mye du tjener som helsefagarbeider?

Anonymkode: f2cb1...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du er over 30 er du mer bevisst på hvilke valg er smarte og mindre smarte å ta. Det å ta en bachelor og eventuelt en master er en så liten del av livet ditt at det bør være verdt det. Alt for mange tenker snarveier, men så ender de opp med å angre feks fortere å bli helsefagarbeider enn å bli sykepleier.  

Jeg var 35 når jeg bevisst valgte en utdanning som ville gi meg bra lønn og fast jobb. Jeg valgte et yrke som ville gi meg arbeid på kontor med fleksitid og fri helg.

Tenker man lagt i hvordan man vil jobbe så vil man lettere lykkes.

Anonymkode: 0774c...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ta fagutdanning som voksen (spesielt innen helse), er som å kjøre økonomien sin i grøfta.

Ja, det er et spesielt valg. Trodde det var snakk om bachelor-nivå. Ikke en slik utdannelse. Tjener man i det hele tatt noe på det?

Anonymkode: 77bde...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvorfor det? 

Man får som oftest høyere lønn, samtidig som man slipper ansvaret man får som sykepleier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 8.21):

For å være ærlig så virker du litt tafatt. Du må ta livet ditt i egne hender, ingen som får noe servert. Du må ha flere bein å stå på som vikar. Du må søke vikarstilling andre plasser i tillegg. Det er det alle hos oss gjør for å fylle opp timene. Jobber 3-4 steder og gjerne doble vakter også.

Når det er sagt så er utdannelse aldri feil. Jeg er helsefagarbeider og for å ha flere bein å stå på (og av interesse) så tar jeg nå en master grad. 

Anonymkode: fe632...1c5

Hva vet du om jeg er tafatt og hva jeg har prøvd? Det er 5 avdelinger der jeg jobber, og jeg har meldt meg ledig på alle, slik at jeg kan brukes over alt. Det står ikke på meg, men tafatte ledere. Skal ikke være nødvendig å mase..

Om jeg ikke får noe etter sommeren, må jeg selvsagt finne meg en annen jobb, utenfor helse, for å tenke på økonomien. Jeg synes bare hele systemet er litt bakvendt, og ikke legger til rette for å få flinke fagarbeidere.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du mulighet for å få relevante helsefaglige stillinger andre steder der du bor? Det ville jeg forsøkt først, for hvis du ellers trives i yrket og det er det at du får for få vakter og liten progresjon mot fagprøven, så ville det jo vært synd å gi opp et yrke du liker uten å ha forsøkt å eksempelvis får vakter et annet sted i tillegg. 

Men ja, det er ofte slik det er. Alle vikarene må jo få noen vakter, og det gjør at vaktene da spres over vikarene for å gjøre det mest rettferdig. Hvis noen fikk alt hadde det jo ikke vært så interessant å være vikar. I tillegg er det også en ekstra sikkerhet for arbeidsgiver f. eks. ved sykdom å ha flere å rotere vakter på slik at man ikke gjør seg så avhengig av en eller et fåtall personer. Så da må man som arbeidstaker gjerne ha en ekstra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 8fc94...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva vet du om jeg er tafatt og hva jeg har prøvd? Det er 5 avdelinger der jeg jobber, og jeg har meldt meg ledig på alle, slik at jeg kan brukes over alt. Det står ikke på meg, men tafatte ledere. Skal ikke være nødvendig å mase..

Om jeg ikke får noe etter sommeren, må jeg selvsagt finne meg en annen jobb, utenfor helse, for å tenke på økonomien. Jeg synes bare hele systemet er litt bakvendt, og ikke legger til rette for å få flinke fagarbeidere.

TS

Vel, når du tar en fagarbeidoerutdannelse innen helse i voksen alder, så kan det fremstå litt slik da for oss. Det står ikke på deg sier du, så er det noe feil med alle 5 avdelingene da!? Begynner å forstå hvorfor du ikke får noe vikarjobb hos de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, når du tar en fagarbeidoerutdannelse innen helse i voksen alder, så kan det fremstå litt slik da for oss. Det står ikke på deg sier du, så er det noe feil med alle 5 avdelingene da!? Begynner å forstå hvorfor du ikke får noe vikarjobb hos de.

Skjønner virkelig ikke poenget med frekke svar som dette til TS. Hva med å være mer konstruktiv i stedet? Og nei, det er ikke slik at "alle" kan jobbe med noe som krever høyere utdannelse, heller ikke innen helseyrker. Uten fagarbeiderne går heller ikke helsevesenet rundt. 

Anonymkode: 8fc94...be3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...