AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Del Skrevet 21. mai 2022 Når jeg rundet 30år, bestemte jeg meg for å utdanne meg innen helse, bare for å "bli noe". Eller, jeg elsker jobben min også da, føler at det er dette jeg passer til. Under utdanningen, fikk jeg meg en annenhver helg-stilling, for å få en fot innenfor. Jeg ble ferdig med skolen i fjor, og har etter det fungert som en vikar i ukedagene, som stepper inn når andre er syke og får tildelt kanskje 20% av de vaktene jeg prøver å plukke. Det som frustrerer meg, er at de som er 18 år og bor hjemme, har råd til å være lærlinger og få masse veiledning og oppfølging på jobb, slik at de er godt rustet til fagprøven og i jobb etterpå. Mens jeg som voksen, har barn og forsørger meg selv, har ikke råd til å leve av lærlinglønn, så jeg må ta den lange veien og får knapt vakter. Nå er det ikke hjernekirurgi vi driver med, men hvordan skal jeg stille like godt forberedt til fagprøve når jeg kanskje jobber et par dager i uka? På min arbeidsplass, er det mange sykemeldte og stort behov for vikarer hele tiden, og jeg har sagt at jeg kan jobbe hver dag, jeg er ledig, jeg har gått skole og prøver å få nok timer til å ta fagprøve, men nei - "jeg er for langt unna fagprøven til å gå opp i stilling". Jeg forventet ikke å få 100%, men NOE mer enn hva jeg har.. Istedet rullerer de på alle vikarene, "for å være rettferdig", og mange av de har ikke gått på skole engang, har ikke tenkt å gå på skole eller de utdanner seg til noe helt annet. Mens jeg kunne godt tenke meg å jobbe der videre, og ser meg som en ressurs når jeg blir ferdig med fagprøven, fordi jeg har vært der lenge og kjenner brukerne. Hva er logikken her?? Føler meg utnyttet, og har mest lyst til å finne meg en annen jobb, for pengenes skyld. Men da blir jeg jo opptatt med det, og får ikke like stort utbytte av dette yrket. Jeg har hatt et par uker hvor jeg har jobbet fullt, og ved å se de samme brukerne oftere, kunne jeg lettere gjøre observasjoner av de og følge de opp bedre, enn når det går én uke i mellom.. Frustrert🙄🙄 Anonymkode: 366dd...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #2 Del Skrevet 21. mai 2022 Det er nok ikke lett med sånn type utdannelse. Jeg tok selv utdannelse i 30 årene, jeg tok vernepleier utdannelse, og har ikke hatt problemer med å få 100% stilling. Gikk med andre som hadde tatt fagbrev, men fikk ikke nok jobb. Så de valgte å ta vernepleier for å være sikker på å få nok jobb. Anonymkode: d2474...e88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Del Skrevet 21. mai 2022 Jeg tok opp fag 1/2 år og så en bachelor. Ferdig på 4 1/2 år da jeg fikk barn under studiet..rett i jobb etterpå og 500.000 i lønn. Tror det betyr mer hva man velger. Anonymkode: ebe2f...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Del Skrevet 21. mai 2022 Men hvordan skal de få flinke fagarbeidere, om dette er slik de behandler de?? Viktigere å beholde de tilfeldige vikarene, enn å prioritere de som er mest egnet.. Anonymkode: 366dd...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men hvordan skal de få flinke fagarbeidere, om dette er slik de behandler de?? Viktigere å beholde de tilfeldige vikarene, enn å prioritere de som er mest egnet.. Anonymkode: 366dd...176 Men sånn er det kjent at det er innen helse, selv de med fagbrev og mange års erfaring, får ikke 100% stilling. De får 20%, og må være glad for alle ekstra vakter de får. Jeg ble selv anbefalt at jeg ikke måtte ta fagbrev, heller ta bachelorgrad for å kunne få 100% stilling. Anonymkode: d2474...e88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men sånn er det kjent at det er innen helse, selv de med fagbrev og mange års erfaring, får ikke 100% stilling. De får 20%, og må være glad for alle ekstra vakter de får. Jeg ble selv anbefalt at jeg ikke måtte ta fagbrev, heller ta bachelorgrad for å kunne få 100% stilling. Anonymkode: d2474...e88 Jøss hos oss vil de ha flest mulig i 100% stilling. Er i vestre viken. Anonymkode: af181...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Del Skrevet 21. mai 2022 Slik har det vert i årevis ts. Jeg gav opp og tok en bachelor til slutt men det var med fagbrev helse jeg ville ha. Fikk tilbud om sommervikar hvert år men ellers i året måtte man være glad for å få en vakt i uka. Anonymkode: 54431...eb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #8 Del Skrevet 22. mai 2022 På jobben her så blir de vikarene som samler timer til fagprøven først prioritert.... Anonymkode: 580f3...8f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Del Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): På jobben her så blir de vikarene som samler timer til fagprøven først prioritert.... Anonymkode: 580f3...8f1 Det er bra. Å få fagbrev som voksen er veldig vanskelig og utrolig dumt for de som trenger å omskolered. Veldig bra at din plass tenker slik. Anonymkode: 54431...eb5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John McClane Skrevet 22. mai 2022 #10 Del Skrevet 22. mai 2022 Hva er poenget med å la være?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #11 Del Skrevet 22. mai 2022 Helse er jo ett drittfag mtp lønn. Og når det er snakk om fagprøve: hvorfor ikke jobbe som ufaglært helsefagarbeider i 5 år (10-11,- t i forskjell) og deretter tar fagprøve som praksiskandidat? (1000,- for teorien og 1000 for fagprøven) Kjenner ingen over 25 år som ikke gjør slikt via praksiskandidatordningen.. Du taper jo masse lønn. Anonymkode: 731d0...27e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #12 Del Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Helse er jo ett drittfag mtp lønn. Og når det er snakk om fagprøve: hvorfor ikke jobbe som ufaglært helsefagarbeider i 5 år (10-11,- t i forskjell) og deretter tar fagprøve som praksiskandidat? (1000,- for teorien og 1000 for fagprøven) Kjenner ingen over 25 år som ikke gjør slikt via praksiskandidatordningen.. Du taper jo masse lønn. Anonymkode: 731d0...27e Det er ytterst få som får den ordningen, her gis den til de som har fått innvilget varig opphold i Norge. Anonymkode: 54431...eb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #13 Del Skrevet 22. mai 2022 Ærlig talt, dette har du valgt selv. Du visste hva du gikk til. Ta bachelor istedet. Stiller sterkere da.. Anonymkode: 77bde...c8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #14 Del Skrevet 22. mai 2022 For å være ærlig så virker du litt tafatt. Du må ta livet ditt i egne hender, ingen som får noe servert. Du må ha flere bein å stå på som vikar. Du må søke vikarstilling andre plasser i tillegg. Det er det alle hos oss gjør for å fylle opp timene. Jobber 3-4 steder og gjerne doble vakter også. Når det er sagt så er utdannelse aldri feil. Jeg er helsefagarbeider og for å ha flere bein å stå på (og av interesse) så tar jeg nå en master grad. Anonymkode: fe632...1c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #15 Del Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det er ytterst få som får den ordningen, her gis den til de som har fått innvilget varig opphold i Norge. Anonymkode: 54431...eb5 Det har jo ikke noe med opphold å gjøre? Alle får ta fagbrev som praksiskandidat. Du har en jobb som ufaglært, står i den i 5år/8000timer - får dokumentasjon for disse timene hos arbeidsgiver(e) (dropper fagbrevkursene til + 20 000,- - kan du faget er det helt unødvendig og det kan du etter 5 år) kjøper studiebøkene for ett par tusen - gjerne brukte bøker for mindre, melder deg opp til teorieksamen (ca 1000,-) får 2 eller bedre på den og melder deg videre opp til praktisk fagprøve. (Ca 1000,-) Jeg har tatt to fagbrev på denne måten og oppholdstillatelse har aldri vært ett tema. Er det kursene du mener? At de prioriterer utlendinger på kursene? Jeg var på kursene på det første fagbrevet (dekket av arbgiver og LO-forbund) og jeg lærte ærlig talt ikke noe nytt. Så andre gangen kjøpte jeg bare bøkene og leste selv. Du får dessuten ta med bøkene både på teorieksamen og på fagprøven. Dette er jo den mest økonomiske måten å gjøre det på. Man tjener jo mye bedre som ufaglært enn som lærling. Ja det tar litt lengre tid men den økonomiske gevinsten av ett fagbrev er ikke så himla stor at det er verdt å være lærling i to år når man har hus og familie . Det er noe helt annet for en 18-åring som ikke har de samme utgiftene enda. Anonymkode: 731d0...27e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #16 Del Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det har jo ikke noe med opphold å gjøre? Alle får ta fagbrev som praksiskandidat. Du har en jobb som ufaglært, står i den i 5år/8000timer - får dokumentasjon for disse timene hos arbeidsgiver(e) (dropper fagbrevkursene til + 20 000,- - kan du faget er det helt unødvendig og det kan du etter 5 år) kjøper studiebøkene for ett par tusen - gjerne brukte bøker for mindre, melder deg opp til teorieksamen (ca 1000,-) får 2 eller bedre på den og melder deg videre opp til praktisk fagprøve. (Ca 1000,-) Jeg har tatt to fagbrev på denne måten og oppholdstillatelse har aldri vært ett tema. Er det kursene du mener? At de prioriterer utlendinger på kursene? Jeg var på kursene på det første fagbrevet (dekket av arbgiver og LO-forbund) og jeg lærte ærlig talt ikke noe nytt. Så andre gangen kjøpte jeg bare bøkene og leste selv. Du får dessuten ta med bøkene både på teorieksamen og på fagprøven. Dette er jo den mest økonomiske måten å gjøre det på. Man tjener jo mye bedre som ufaglært enn som lærling. Ja det tar litt lengre tid men den økonomiske gevinsten av ett fagbrev er ikke så himla stor at det er verdt å være lærling i to år når man har hus og familie . Det er noe helt annet for en 18-åring som ikke har de samme utgiftene enda. Anonymkode: 731d0...27e Det er kommunen som legger føringer her. Nå har jeg en annen utdannelse så jobb er ikke ett problem men det ts snakker om er ett problem for mange. I kommunen her er man enten tilkallingsvikar, har fagbrev eller sykepleier. Anonymkode: 54431...eb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #17 Del Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Når det er sagt så er utdannelse aldri feil. Jeg er helsefagarbeider og for å ha flere bein å stå på (og av interesse) så tar jeg nå en master grad. Da bør du også kunne skrive mastergrad riktig Anonymkode: 6935b...2bc 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #18 Del Skrevet 22. mai 2022 For å svare på tittel-spørsmålet, så var mitt poeng med å utdanne seg som voksen å få mer kunnskap, en mer utfordrende jobb, mulighet til å stige i rekkene og høyere lønn. Alt dette fikk jeg. Dog valgte jeg ikke helsefag, men noe innenfor eiendom. Jeg fikk mye mer ut av årene på mastergraden enn bacheloren, skjønte mer og klarte å sette ting i sammenheng. Jeg hadde to små barn (7 mnd og 1,5 år) da jeg startet på mastergraden, hus og bil, tok opp studielån og måtte leve på mannen en stund før jeg fikk en 40%-stilling. Det var trangt, men det gikk. Har dessverre ikke noen råd til TS, men håper at det ordner seg! Rådene fra de andre som har skrevet her virker å være gode, så TS bør sjekke ut om dette er noe hun/han kan følge i sin situasjon Anonymkode: 46537...fc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. mai 2022 #19 Del Skrevet 22. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er kommunen som legger føringer her. Nå har jeg en annen utdannelse så jobb er ikke ett problem men det ts snakker om er ett problem for mange. I kommunen her er man enten tilkallingsvikar, har fagbrev eller sykepleier. Anonymkode: 54431...eb5 Kommunen kan ikke legge føringer for praksiskandidater til fagprøven. Har du nok timer, har du nok timer. Har du ikke nok timer kan du ta fagene fra VGS som privatist og du vil få godskrevet de timene disse fagene er beregnet å utgjøre. Endret 22. mai 2022 av PetterKanin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #20 Del Skrevet 22. mai 2022 Avbryt det du holder på med, begynn på sykepleie (høres ut som om du skriver som om du vil bli helsefagarbeider), men i alle fall velg bachelorutdanning. Ta heller opp et kjempe høyt studielån, snakk med nav, studentforeningene leier ut familieboliger sentralt i byer sånn at dere kan bo godt under studietiden til en billig penge. Du kan ha krav på mange stønader og tillegg hvis du søker. Du vil tjene på dette fremfor å være fagarbeider. Fagarbeidere er nederst på rangstigen. Ikke får du nok vakter til å leve av, du går alltid i minus og hvis du gjør nok småfeil på jobben så er det veldig lett å bytte deg ut. Lykke til og vær smart! Hilsen en utbrent helsefagarbeider, med gjeld langt opp til ørene. (Lønnen strekker ikke til, så hvis det kommer en utgift utenom det vanlige må man enten låne fra banken eller bruke kredittkort). Anonymkode: 95b52...993 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå