AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Del Skrevet 21. mai 2022 Vi ønsker oss en puddel, først og fremst mellompuddel, men dverg kan også være aktuelt. Farge/kjønn ikke relevant. Har ikke vært i kontakt med noen oppdrettere enda, men fikk plutselig litt større fleksibilitet i hverdagen, og dermed mulighet til å fremskynde valpekjøp endel. Må være på sommertid grunnet lang ferie da. Er det noen som har peiling på ventelister på renraset mellompuddel for tiden? Er det i det hele tatt realistisk å tenke at man kan få en i overgangen juni/juli? Eller bør vi satse på neste sommer? Anonymkode: 8d55e...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #2 Del Skrevet 22. mai 2022 Sist jeg sjekket (for 1. år siden) var det 1. års ventetid. Skriv søknader til oppdrettere du er interessert i, og hør med dem direkte. Om du er heldig kan det være at noen får en uventet avbestilling. Anonymkode: 1025d...655 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Del Skrevet 22. mai 2022 De oppdretterne jeg var i kontakt med, opererte ikke lenger med ventelister, men tok imot henvendelser etter at kull var født. De hadde gode muligheter til å velge ut de kjøperne de ville, som de trodde ville passe best til sine valper. Så jeg ville satt meg ned, gått gjennom lista av potensielle oppdrettere, sendt en henvendelse på hva akkurat du kan tilby en hund og håpet på det beste. Jeg var villig til å kjøre et stykke, over til Vestlandet, noe som også hjalp. Anonymkode: c7c36...f90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #4 Del Skrevet 22. mai 2022 Tusen takk for svar og tips! Ts Anonymkode: 8d55e...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Del Skrevet 25. mai 2022 Jeg antar det ikke er så veldig realistisk å få en valp nå på rappen, for pudler er vel en ganske ettertraktet rase. Men man vet aldri, og plutselig er man heldig og møter på en oppdretter som tilfeldigvis har en ledig valp! Så jeg ville kontaktet oppdrettere så fort som mulig, og fortalt om meg selv og hva jeg kunne tilby valpen. Om oppdrettere opererer med ventelister eller ikke er veldig individuelt og helt opp til dem selv. Personlig ville jeg solgt valp til de hjemmene jeg anså som best for mine valper uavhengig av om de kontaktet meg i fjor eller i går, og også matchet "riktig valp til riktig hjem". Men en valp leveringsklar i juni/juli er allerede født, og det er sannsynlig at de allerede er "solgt". Men plutselig kan det være en kjøper som trekker seg og at det dermed blir en valp ledig, så man kan være heldig også. Det koster ingenting å spørre, og hvis dere ikke får napp denne gangen er dere jo i gang med prosessen slik at det kanskje blir deres tur neste gang 😊 Jeg ville ikke latt avstand stoppe meg fra valpekjøp. Jeg ville vært åpen for valp fra hele Norge, og også kanskje tittet i Sverige. Det er helt uproblematisk å importere fra Sverige. Jeg tittet selv i hele Europa da jeg skulle ha valp forrige gang, og endte opp med å fly til Polen for å hente. Men fra andre land enn Sverige må valpen være 15 uker før den kan tas med til Norge (fra Sverige kan den være 8 uker). Anonymkode: 8f0e0...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #6 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg antar det ikke er så veldig realistisk å få en valp nå på rappen, for pudler er vel en ganske ettertraktet rase. Men man vet aldri, og plutselig er man heldig og møter på en oppdretter som tilfeldigvis har en ledig valp! Så jeg ville kontaktet oppdrettere så fort som mulig, og fortalt om meg selv og hva jeg kunne tilby valpen. Om oppdrettere opererer med ventelister eller ikke er veldig individuelt og helt opp til dem selv. Personlig ville jeg solgt valp til de hjemmene jeg anså som best for mine valper uavhengig av om de kontaktet meg i fjor eller i går, og også matchet "riktig valp til riktig hjem". Men en valp leveringsklar i juni/juli er allerede født, og det er sannsynlig at de allerede er "solgt". Men plutselig kan det være en kjøper som trekker seg og at det dermed blir en valp ledig, så man kan være heldig også. Det koster ingenting å spørre, og hvis dere ikke får napp denne gangen er dere jo i gang med prosessen slik at det kanskje blir deres tur neste gang 😊 Jeg ville ikke latt avstand stoppe meg fra valpekjøp. Jeg ville vært åpen for valp fra hele Norge, og også kanskje tittet i Sverige. Det er helt uproblematisk å importere fra Sverige. Jeg tittet selv i hele Europa da jeg skulle ha valp forrige gang, og endte opp med å fly til Polen for å hente. Men fra andre land enn Sverige må valpen være 15 uker før den kan tas med til Norge (fra Sverige kan den være 8 uker). Anonymkode: 8f0e0...33e Jeg tok kontakt med en oppdretter veldig sent for et par år siden, for en ettertraktet rase det ikke er mange av. Jeg sa ikke at jeg ønsket valp nå med en gang, men at jeg ønsket å vite mer om rasen fordi det er en rase som interesserer meg. Vi snakket på telefonen i 2 timer, hvor oppdretter pratet løst og fast om rasen og sine egne hunder, og jeg spurte spørsmål og sa litt om hvorfor jeg ble interessert i rasen og hvordan jeg tror den ville passet bra inn i livet mitt og hverdagen min. På slutten av samtalen sa hun at hun hadde fulle ventelister, at noen hadde ventet flere år, men at hun kunne sette meg på ventelisten om jeg ønsket. Jeg sa ja til det. Etter en stund (hvor jeg passet på å like bilder og innlegg på Facebook og Instagram) fikk jeg spørsmål om jeg ønsket en valp når de var 5 uker gamle. Hun følte nok at jeg var rett person og en av de "bedre" på ventelisten. Jeg takket ja. Gode oppdrettere kjører ikke "førstemann til mølla". De selger valper til folk de føler passer best og kan gi et godt hjem. Anonymkode: fe3ff...b2b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #7 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg tok kontakt med en oppdretter veldig sent for et par år siden, for en ettertraktet rase det ikke er mange av. Jeg sa ikke at jeg ønsket valp nå med en gang, men at jeg ønsket å vite mer om rasen fordi det er en rase som interesserer meg. Vi snakket på telefonen i 2 timer, hvor oppdretter pratet løst og fast om rasen og sine egne hunder, og jeg spurte spørsmål og sa litt om hvorfor jeg ble interessert i rasen og hvordan jeg tror den ville passet bra inn i livet mitt og hverdagen min. På slutten av samtalen sa hun at hun hadde fulle ventelister, at noen hadde ventet flere år, men at hun kunne sette meg på ventelisten om jeg ønsket. Jeg sa ja til det. Etter en stund (hvor jeg passet på å like bilder og innlegg på Facebook og Instagram) fikk jeg spørsmål om jeg ønsket en valp når de var 5 uker gamle. Hun følte nok at jeg var rett person og en av de "bedre" på ventelisten. Jeg takket ja. Gode oppdrettere kjører ikke "førstemann til mølla". De selger valper til folk de føler passer best og kan gi et godt hjem. Anonymkode: fe3ff...b2b Hvilken rase er dette? ☺️ Anonymkode: 0dcfe...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #8 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvilken rase er dette? ☺️ Anonymkode: 0dcfe...987 Xolo 🙂 Anonymkode: fe3ff...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #9 Del Skrevet 25. mai 2022 Det kan også være greit å vurdere å være forvert, så det kan være greit å sjekke litt og ta litt stilling til. Anonymkode: a81f2...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Del Skrevet 26. mai 2022 Nå spør jeg av uvitenhet, det ligger flere annonser på finn for puddelvalper. Er det allerede venteliste på de valpene? I så fall, hvorfor legge ut annonse? Anonymkode: 75835...b6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå spør jeg av uvitenhet, det ligger flere annonser på finn for puddelvalper. Er det allerede venteliste på de valpene? I så fall, hvorfor legge ut annonse? Anonymkode: 75835...b6c Jeg har sett på finn, og sett dem også. Men siden jeg/vi ikke er supererfarne og kjenner til hvilke oppdrettere man bør styre unna, har jeg valgt å forholde meg til listene på puddelklubben sine sider. Der er det ikke noen av den typen puddel vi ønsker (mellom). Og takk for flere innspill i tråden😊👍🏻 TS Anonymkode: 8d55e...2ba 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 28. mai 2022 #12 Del Skrevet 28. mai 2022 On 5/25/2022 at 9:49 PM, AnonymBruker said: Jeg tok kontakt med en oppdretter veldig sent for et par år siden, for en ettertraktet rase det ikke er mange av. Jeg sa ikke at jeg ønsket valp nå med en gang, men at jeg ønsket å vite mer om rasen fordi det er en rase som interesserer meg. Vi snakket på telefonen i 2 timer, hvor oppdretter pratet løst og fast om rasen og sine egne hunder, og jeg spurte spørsmål og sa litt om hvorfor jeg ble interessert i rasen og hvordan jeg tror den ville passet bra inn i livet mitt og hverdagen min. På slutten av samtalen sa hun at hun hadde fulle ventelister, at noen hadde ventet flere år, men at hun kunne sette meg på ventelisten om jeg ønsket. Jeg sa ja til det. Etter en stund (hvor jeg passet på å like bilder og innlegg på Facebook og Instagram) fikk jeg spørsmål om jeg ønsket en valp når de var 5 uker gamle. Hun følte nok at jeg var rett person og en av de "bedre" på ventelisten. Jeg takket ja. Gode oppdrettere kjører ikke "førstemann til mølla". De selger valper til folk de føler passer best og kan gi et godt hjem. Anonymkode: fe3ff...b2b Dette her. Vi ble invitert på kaffe til oppdretter før vi i det hele tatt visste om det var valper på gang. Dagen etter at kullet ble født sendte hun melding og sa at en av de tre valpene skulle flytte hjem til oss. Én beholdt de selv, mens den tredje tok det fire uker før hun tok en avgjørelse for. Da hadde hun fått mer enn 150 henvendelser, og det kullet var ikke annonsert noe sted en gang! Så ikke undervurder viktigheten av å være genuint nysgjerrig og åpen, ta kontakt og still gode spørsmål. Vær ærlig om hva du har å tilby en hund og hva du ser etter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #13 Del Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 11.50): Nå spør jeg av uvitenhet, det ligger flere annonser på finn for puddelvalper. Er det allerede venteliste på de valpene? I så fall, hvorfor legge ut annonse? Anonymkode: 75835...b6c Finn er det siste stedet jeg ville kjøpt hund. Seriøse oppdrettere har ingen problem med å få solgt valper, så har man behov for å annonsere der har man sannsynligvis ikke alt på stell. Anonymkode: e15a7...1fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #14 Del Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finn er det siste stedet jeg ville kjøpt hund. Seriøse oppdrettere har ingen problem med å få solgt valper, så har man behov for å annonsere der har man sannsynligvis ikke alt på stell. Anonymkode: e15a7...1fd Det er så sant. Vi kjøpte valp rett før jul og oppdretteren hadde nærmere 30 interesserte uten at han engang hadde annonsert valpene noe sted. Jeg er heller ikke så tilhenger av oppdrettere som setter folk på og følger en venteliste, da mistenker jeg at de er mer ute etter pengene enn å sørge for at valpene kommer til de mest egnede hjemmene. Og så er det en risiko for at de må få ganske mange kull dersom de skal klare å ta unna en venteliste, spesielt dersom det er en populær rase, og jeg er skeptisk til at oppdrettere som får mange kull i året klarer å følge opp valpene godt nok. Anonymkode: a12c9...e3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå