Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fast jobb, tjener ca 550 000 kr (med overtid. + tillegg), jobber i helsevesenet. Jeg har et studielån på 297 000kr innen utgangen av året. 

Samboer tjener ca. det samme som meg og har en leilighet med et lån på 2,2 mill. Han har egenkapital på 700 000 kr i leiligheten. Vi har et barn, en bil. 

Er det vanskelig for folk som oss å få boliglån nå?

Anonymkode: 43bcb...4ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ingenting om din alder.

Anonymkode: 1239c...3ed

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lønn på 950 000 til sammen. To biler 2 barn. Studielån på 300 000. 

Med 850 000 ek i huset, så får vi ikke større lån enn et hus til rundt 4 000 000. 

Anonymkode: 8ec3a...c02

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har lønn på 950 000 til sammen. To biler 2 barn. Studielån på 300 000. 

Med 850 000 ek i huset, så får vi ikke større lån enn et hus til rundt 4 000 000. 

300 i studielån tilsammen eller hver for dere?

Husk at alder har også noe og si.

Skrevet

Helt umulig å si, uten å vite hva du faktisk har i årslønn.
Overtid regnes ikke med i beregningsgrunnlaget.

Men om man trekker bort noe antatt overtid, og legger inn i boliglånskalkulator, bør dere kunne få lån på 3,5-4.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mental90 skrev (41 minutter siden):

Hvorfor har alder noe å si i dette tilfellet mener du?

Hilsen bankansatt

Taluno skrev (7 minutter siden):

Men om man trekker bort noe antatt overtid, og legger inn i boliglånskalkulator, bør dere kunne få lån på 3,5-4.

Vi kan helt fint regne snittet på overtid så lenge den er jevn og vises over tid.

Anonymkode: 519e4...b4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har fast jobb, tjener ca 550 000 kr (med overtid. + tillegg), jobber i helsevesenet. Jeg har et studielån på 297 000kr innen utgangen av året. 

Samboer tjener ca. det samme som meg og har en leilighet med et lån på 2,2 mill. Han har egenkapital på 700 000 kr i leiligheten. Vi har et barn, en bil. 

Er det vanskelig for folk som oss å få boliglån nå?

Vanskelig å få boliglån? Altså dere får alltids boliglån, spørsmålet er hvor mye det er dere ser for dere?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper dere får litt over 3-3,5. Dere har ikke så stor EK, og barn og bil teller mot dere (sammen med studielån). 

Anonymkode: 79a38...018

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor har alder noe å si i dette tilfellet mener du?

Hilsen bankansatt

Vi kan helt fint regne snittet på overtid så lenge den er jevn og vises over tid.

Det er fordi det er enklere for unge førstegangskjøpere med høyere utdanning å få boliglån enn andre. Derfor vil unge alltid bli prioritert. 

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (6 timer siden):

Jobber stort sett en del overtid hver måned, men uten overtid blir årslønnen på ca 500 000 kr.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tipper dere får litt over 3-3,5. Dere har ikke så stor EK, og barn og bil teller mot dere (sammen med studielån). 

Anonymkode: 79a38...018

Vi har i underkant av 900 000 kr med det jeg har spart så langt (200 000kr). Samboer fikk 2,6 mill alene, med en inntekt på 650 000kr, så håper vi klarer å få minst 4 mill. Får høre med banken :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har i underkant av 900 000 kr med det jeg har spart så langt (200 000kr). Samboer fikk 2,6 mill alene, med en inntekt på 650 000kr, så håper vi klarer å få minst 4 mill. Får høre med banken :)

Vet ikke hvordan det er ift barn, men k utgangspunktet er det 5x inntekt minus lån. Med 500 000 i inntekt (om de bare legger det til grunn), og 300 000 i studielån, ender du da opp på 2, 2 alene. Om du har BSU tar i alle fall noen banker høyde for dette, og legger det inn i regnestykket som egenkapital uten at du må ta ut pengene 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er fordi det er enklere for unge førstegangskjøpere med høyere utdanning å få boliglån enn andre. Derfor vil unge alltid bli prioritert. 

Dette er noe du har funnet på selv og ikke noe vi som jobber med dette har som noen regel.

AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvordan det er ift barn, men k utgangspunktet er det 5x inntekt minus lån. Med 500 000 i inntekt (om de bare legger det til grunn), og 300 000 i studielån, ender du da opp på 2, 2 alene. Om du har BSU tar i alle fall noen banker høyde for dette, og legger det inn i regnestykket som egenkapital uten at du må ta ut pengene 😊

5x lån gjelder for de med høy inntekt.  Barn og bil osv spiser opp en del av likviditeten, og de fleste lånesaker med gjennomsnittlige inntekter stopper på likviditet og ikke gjeldsgrad.

AnonymBruker
Skrevet
Mental90 skrev (10 timer siden):

300 i studielån totalt. 

Her stoppet det på likviditeten, ikke gjeldsgrad. Vi hadde de sett på ek ville vi fått nærmere 5 mill. Selv om vi har spart 120 000 i fjor, spilte det ingen rolle. Vi fikk ikke økt lånet av den grunn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

300 i studielån totalt. 

Her stoppet det på likviditeten, ikke gjeldsgrad. Vi hadde de sett på ek ville vi fått nærmere 5 mill. Selv om vi har spart 120 000 i fjor, spilte det ingen rolle. Vi fikk ikke økt lånet av den grunn.

Nei det er jeg som har studielån, samboer har et boliglån på sitt navn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 600 i EK, 550.000 i inntekt og 400.000 i studielån. Fikk 2.150.000 i lån, ingen barn og bil da. Hvor mye som trekkes fra for barn varierer fra bank til bank

Anonymkode: 2af27...73f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei det er jeg som har studielån, samboer har et boliglån på sitt navn.

Hvor mye er den boligen som er belånt verdt? Hva vil han mest sannsynlig sitte igjen med ved salg? 

Lønnen du nevner er den brutto eller netto?

Anonymkode: 5b35e...b03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er noe du har funnet på selv og ikke noe vi som jobber med dette har som noen regel.

Hos Nordea fortalte min kunderådgiver akkurat dette, mulig det ikke er slik i din bank.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kunne låne 5,6 mill. Hadde 1,2 mill i egenkapital og tjente ca det samme som dere, men uten barn. 

Anonymkode: 98d1a...cac

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...