Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer så mye med en «lassie», du er allerede godt forberedt så dette går bra. Jeg passet en slik en gang og han var veldig glad i å leke med baller som tennisballer, om du ikke allerede har kjøpt det. Du finner ut av hva som funker best for deg vs godtepose/lomme og våtserviett/håndkle etterhvert.  Jeg er forresten veldig fornøyd med selen min fra nonstop som er Y formet for fri bevegelse av skuldrer. Hadde før en søt liten valpesele, men ser nå hvor mye friere han er i bevegelse på tur.

Anonymkode: 03b86...bb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gratulerer så mye med en «lassie», du er allerede godt forberedt så dette går bra. Jeg passet en slik en gang og han var veldig glad i å leke med baller som tennisballer, om du ikke allerede har kjøpt det. Du finner ut av hva som funker best for deg vs godtepose/lomme og våtserviett/håndkle etterhvert.  Jeg er forresten veldig fornøyd med selen min fra nonstop som er Y formet for fri bevegelse av skuldrer. Hadde før en søt liten valpesele, men ser nå hvor mye friere han er i bevegelse på tur.

Tusen takk 😊 Jeg kjøpte sele fra Hurrta, men har tenkt på å kanskje prøve nonstop når hun vokser ut av den hun skal ha nå i begynnelsen😊

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Og her går jeg med forskjellige godbitvesker hver eneste dag 😅

Bruker jeg tights og genser/t-skjorte nå i varmen, så har jeg ikke lomme for verken godbiter eller bæsjepose, så da er det genialt med en litt større godbitveske med bånd rundt livet som har plass til alt, pluss mobil 😊 fin å knyte fulle bæsjeposer på også. 

Og på kurs eller I perioder hvor ekstra digge godbiter er nødvendig, som pølsebiter, så er det veldig greit med en godbitpose. 

Da mine var valper, så hadde jeg en liten godbitveske på hver dag. Det var veldig praktisk å ha godbitene lett tilgjengelig for en kjapp 2min treningsrunde, eller for når jeg måtte avlede uønsket adferd. I tillegg slapp jeg å måtte tømme alle bukse- og jakkelommene for godbitsmuler før vask. Valpene var også flinke til å gnage seg gjennom lommer for å komme seg til gamle smuler om de kom over en bukse på soveromsgulvet eller jakka som hang i gangen 😅

Anonymkode: ef024...09e

Jeg har også godbitveske som jeg bruker hver dag! Det er en slags rumpetaske med plass til bæsjeposer, lomme til godbiter og en større lomme til mobil og nøkler. Funker veldig fint når man ikke har lommer.

Synes du har mye, TS. Hunden min er 18 måneder og det er flere ting her jeg ikke har 😅 Det meste jeg har, har jeg sakte kjøpt etter hvert som det ble behov for det.

Det ene jeg kanskje vil anbefale, om du ikke har det fra før, er skikkelig gode turklær til deg selv. Ullundertøy, veldig gode tursko, godt regntøy. Det har jeg mer behov for enn noe annet, for hunden skal ut uansett vær, og hunden min trenger minst to timer ute om dagen. Det er ikke kjempestress, for du vil merke hva du trenger, men greit å tenke på.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes for ei liste! Her har dere svidd av mye penger dere neppe hadde trengt i en sleng. Stod virkelig alt dette på lista til oppdretter? En kan kjøpe masse dill til hund, men det er begrensa hva en virkelig trenger til en valp. 

Valper gnager i stykker ting og vokser, en venter med dyre senger osv til tennene ikke klør lengre. De kuleste halsbåndene og leietau kan også vente. Det er lurt med noe som kan justeres kraftig på størrelser. 

Dere får en pelshund. Den må vennes til å håndteres, dilles med og stelles. Å lære den å stå på et stødig bord vil gjøre den jobben bedre for ryggen deres. Men kjøkkenbord med gummimatte kan være godt nok der, det er ikke nødvendig med dyrt stellebord. En trenger sakser, børster og karder - det er dyrt men holder seg lenge hvis en ikke klipper skitten pels. Gode sakser kan slipes forresten. Sjekk prisene på Hund i huset på sånt, det er rimeligere enn i dyrebutikkene. Hør med oppdretter om hjelp til klipp, det er ofte noe eget når valpepelsen skal av. 

Potesalve er tull. Labbene bør herdes, de skal ikke være silkemyke. Om vinteren når det er mye salt kan en bruke potefett (og eventuelt potesokker ) Så tørker en av labber og mage med et håndkle når en kommer hjem. Våtservietter er tull og gir unødvendig avfall. Er hunden skikkelig skitten spyler en i dusjen. 
De microfiberhåndklærne er fine, men vanlig håndklær duger de også. 

Du kommer til å trenge masse dopapir til å tørke etter valpen om du ikke er veldig heldig og får en som blir fort husren. 
Gode godbiter til trening lager du selv, type kokt kyllingfilet, kjøttdeig med potetmel. Sånne kjøpegodbiter er ofte ikke gode nok på kurs fx. Sånn lomme til godbiter er fine, så en slipper ugg i egne lommer. 
Lykke til med valpen!

Anonymkode: 6953b...64f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hjelpes for ei liste! Her har dere svidd av mye penger dere neppe hadde trengt i en sleng. Stod virkelig alt dette på lista til oppdretter? En kan kjøpe masse dill til hund, men det er begrensa hva en virkelig trenger til en valp. 

Valper gnager i stykker ting og vokser, en venter med dyre senger osv til tennene ikke klør lengre. De kuleste halsbåndene og leietau kan også vente. Det er lurt med noe som kan justeres kraftig på størrelser. 

Dere får en pelshund. Den må vennes til å håndteres, dilles med og stelles. Å lære den å stå på et stødig bord vil gjøre den jobben bedre for ryggen deres. Men kjøkkenbord med gummimatte kan være godt nok der, det er ikke nødvendig med dyrt stellebord. En trenger sakser, børster og karder - det er dyrt men holder seg lenge hvis en ikke klipper skitten pels. Gode sakser kan slipes forresten. Sjekk prisene på Hund i huset på sånt, det er rimeligere enn i dyrebutikkene. Hør med oppdretter om hjelp til klipp, det er ofte noe eget når valpepelsen skal av. 

Potesalve er tull. Labbene bør herdes, de skal ikke være silkemyke. Om vinteren når det er mye salt kan en bruke potefett (og eventuelt potesokker ) Så tørker en av labber og mage med et håndkle når en kommer hjem. Våtservietter er tull og gir unødvendig avfall. Er hunden skikkelig skitten spyler en i dusjen. 
De microfiberhåndklærne er fine, men vanlig håndklær duger de også. 

Du kommer til å trenge masse dopapir til å tørke etter valpen om du ikke er veldig heldig og får en som blir fort husren. 
Gode godbiter til trening lager du selv, type kokt kyllingfilet, kjøttdeig med potetmel. Sånne kjøpegodbiter er ofte ikke gode nok på kurs fx. Sånn lomme til godbiter er fine, så en slipper ugg i egne lommer. 
Lykke til med valpen!

Nei, det er ikke oppdretteren som har sagt vi skal kjøpe alt dette, det har vi valgt selv😅 Jeg har kjøpt mye ja, men over mange måneder. Jeg er klar over at valper tygger i stykker ting, så hundesengen kjøpte jeg billig👍🏻 Sakser, børste og kam har vi kjøpt og det er god kvalitet på, så satser på at de holder lenge😊 Skal sjekke ut mtp sliping, det var lurt.

Gjest Linny111
Skrevet

Har du kjøpt refleksvest i valpestørrelse når du får valp i mai? Det høres kanskje litt overflødig ut, ja. Anbefaler å vente med til som refleksvest og regnjakke og sånn til valpen bli voksen og/eller man merker et behov. Valper vokser fort.

Skrevet
Linny111 skrev (18 minutter siden):

Har du kjøpt refleksvest i valpestørrelse når du får valp i mai? Det høres kanskje litt overflødig ut, ja. Anbefaler å vente med til som refleksvest og regnjakke og sånn til valpen bli voksen og/eller man merker et behov. Valper vokser fort.

Jeg kjøpte på AliExpress, så det var ikke akkurat snakk om noe stort beløp.. 30kr for en refleks og 60kr for et regndekken..

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet
7 minutter siden, Criss said:

Jeg kjøpte på AliExpress, så det var ikke akkurat snakk om noe stort beløp.. 30kr for en refleks og 60kr for et regndekken..

Skjønner! Ja, du har kjøpt inn veldig mye greier, så det skal nok gå helt fint!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gledde meg også til å få valp og kjøpte derfor inn mye i månedene mens jeg ventet på valpen i likhet som ts. En bestemmer jo selv hva man vil bruke sine egne penger på og egne erfaringer gjør man seg etterhvert. Mye kan fåes på salg og brukt uten det skal være nødvendig å opplyse om. Jeg har forøvrig også en spray til å spraye på tissemattene, ellers tror jeg vi har mye av det samme utvalget. Har forøvrig noen ullgensere også, men jeg fikk valp før jul og siden dette blir en «sommerbaby» er det sikkert ikke nødvendig. Ved uhell hadde jeg bedre erfaring med å bruke tørkerullen på kjøkkenet for bedre oppsugingsevne, samt å gå over stedet med en våtserviett etterpå. Så gikk de begge rett i søpla etterpå. Jeg liker lettvindte løsninger og legge minst mulig til vask.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg gledde meg også til å få valp og kjøpte derfor inn mye i månedene mens jeg ventet på valpen i likhet som ts. En bestemmer jo selv hva man vil bruke sine egne penger på og egne erfaringer gjør man seg etterhvert. Mye kan fåes på salg og brukt uten det skal være nødvendig å opplyse om. Jeg har forøvrig også en spray til å spraye på tissemattene, ellers tror jeg vi har mye av det samme utvalget. Har forøvrig noen ullgensere også, men jeg fikk valp før jul og siden dette blir en «sommerbaby» er det sikkert ikke nødvendig. Ved uhell hadde jeg bedre erfaring med å bruke tørkerullen på kjøkkenet for bedre oppsugingsevne, samt å gå over stedet med en våtserviett etterpå. Så gikk de begge rett i søpla etterpå. Jeg liker lettvindte løsninger og legge minst mulig til vask.

Helt enig😊 Nå spurte jo jeg hovedsakelig om det er noe jeg burde ha, ikke om jeg har kjøpt for mye😅 Jeg er fullstendig klar over at jeg har kjøpt mye, men dog over flere måneder da. Det har gjort ventetiden bedre for min del😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 1.24):

Flåttfjerner kan være lurt å ha :) og pass på at børster passer til pelstype. Naboen vår har lik hund som oss og de kjøpte børste som kutter hårene noe, noe som absolutt ikke skal brukes på hund med ull/dekkhår, men ikke lett å vite om man ikke har erfaring :) 

Anonymkode: c7ef9...87d

Stemmer også for flåttfjerner. Jeg liker en flat i metall fra clas ohlson, helt super liten dings. 

Skrevet
FreezeandFawn skrev (30 minutter siden):

Stemmer også for flåttfjerner. Jeg liker en flat i metall fra clas ohlson, helt super liten dings. 

Flåttfjerner har jeg kjøpt, mennikke i metall da.

AnonymBruker
Skrevet

Vær forsiktig med å leke for mye med baller og andre kasteleker da dette kan stresse valp og voksen mye, selv om ikke det er så lett å se det. Spesielt gjeterhunder. Anbefaler å ikke leke med valpen inne, men å lære den at inne er vi rolige. Det er helt supert dersom den finner ut at det er gøy å leke litt alene inne innimellom, med lekene sine. 

Det er godt for dem å kjede seg litt inne, dere burde for all del ikke oppvarte den hele tiden slik at den blir avhengig av konstant oppmerksomhet og stimulering.

Jeg syntes det er veldig praktisk med kamera slik at du kan observere valpen hjemme, under alenetreningen, men man kan også bruke to mob, eller iPad el, og laste ned gratis app.

Meld dere på et valpekurs så snart som mulig og kos dere masse❤️

Anonymkode: 20b14...933

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vær forsiktig med å leke for mye med baller og andre kasteleker da dette kan stresse valp og voksen mye, selv om ikke det er så lett å se det. Spesielt gjeterhunder. Anbefaler å ikke leke med valpen inne, men å lære den at inne er vi rolige. Det er helt supert dersom den finner ut at det er gøy å leke litt alene inne innimellom, med lekene sine. 

Det er godt for dem å kjede seg litt inne, dere burde for all del ikke oppvarte den hele tiden slik at den blir avhengig av konstant oppmerksomhet og stimulering.

Jeg syntes det er veldig praktisk med kamera slik at du kan observere valpen hjemme, under alenetreningen, men man kan også bruke to mob, eller iPad el, og laste ned gratis app.

Har fått lit informasjon ang.lek av oppdretter og får sikkert mer informasjon når vi henter henne nå på lørdag. Valpebinge har vi kjøpt slik at hun kan ha et lite fristed hvor hun kan slappe av og leke om hun ønsker det.😊 Ei på jobb har kamera som hun bruker på sine hunder når hun er på jobb, men vi skal jo være hjemme med henne lenge nå, så vet ikke om vi trenger det helt enda. Valpekurs skal vi melde oss på(har vært i kontakt med kursholder allerede).😊 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er kjempe viktig 😊

Min var helt idiot etter ball da jeg fikk han, og var håpløst å ta en tur i parken eller forbi noen som lekte med ball. 

Nå er det ikke noe problem lenger, da jeg har lagt inn kjempe mye trening der. Men skulle gjerne ha lagt den treningen på noe annet 😅

Ball er fortsatt en favoritt her, men nå som belønning i trening, dra lek og for å få han i vannet om sommeren når det er varmt. Ikke kaste bare for å kaste. Å aldri fotballer osv, kun egene hunde baller. 

AnonymBruker
Skrevet
Criss skrev (6 timer siden):

Helt enig😊 Nå spurte jo jeg hovedsakelig om det er noe jeg burde ha, ikke om jeg har kjøpt for mye😅 Jeg er fullstendig klar over at jeg har kjøpt mye, men dog over flere måneder da. Det har gjort ventetiden bedre for min del😊

Du har gått fullstendig valpebananas i handlinga. Hvis du mot formodning skulle mangle noe, er det bare ørsmå ting du sannsynligvis kan klare deg uten. Ikke tro på markedsføringstriksa med alt  du trenger til hunden, det gjør deg bare til en blakkere - ikke bedre hundeeier🤓

AnonymBruker
Skrevet

Du har handlet inn mye mer enn oss, for å si det sånn 😅 Vi har kun handlet bur, bur til bil, mat- og drikkeskål, matte til å ha under skåla, bånd og för 🙈🙉 Vi får valpen vår om tre uker og har ikke bestemt oss for navn eller forsikring, engang 😅 

Anonymkode: c576b...cd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har handlet inn mye mer enn oss, for å si det sånn 😅 Vi har kun handlet bur, bur til bil, mat- og drikkeskål, matte til å ha under skåla, bånd og för 🙈🙉 Vi får valpen vår om tre uker og har ikke bestemt oss for navn eller forsikring, engang 😅 

Vi har heller ikke kjøpt så mye enda. Har kjøpt bur, skal kjøpe bil bur en av dagene. Også har vi bestilt for, matskåler, klotang, borste, og div hos oppdretter. Er litt under tre uker til vi får vår valp.

Har sjekket endel rundt på forsikring, og navn der har vi noen og velge mellom, men bestemmer oss når vi får hunden :) 

Anonymkode: 666b4...543

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har heller ikke kjøpt så mye enda. Har kjøpt bur, skal kjøpe bil bur en av dagene. Også har vi bestilt for, matskåler, klotang, borste, og div hos oppdretter. Er litt under tre uker til vi får vår valp.

Har sjekket endel rundt på forsikring, og navn der har vi noen og velge mellom, men bestemmer oss når vi får hunden :) 

Anonymkode: 666b4...543

Godt å høre at vi er fler i litt samme situasjon! ☺️ 

Har dere landet på en forsikring? Vi synes det er vanskelig å velge 🙉 

Hvilke navn har dere på listen deres? Vi har også en liten liste, men synes det er så vanskelig å velge før vi har møtt valpen ☺️

AnonymBruker
Skrevet
On 5/22/2022 at 1:48 PM, Criss said:

Tusen takk 😊 Jeg kjøpte sele fra Hurrta, men har tenkt på å kanskje prøve nonstop når hun vokser ut av den hun skal ha nå i begynnelsen😊

Ville ventet med å kjøpe dyr sele til hunden er ferdig utvokst. Vi var så heldig å få arve valpesele av venner som har hatt valp før oss. De er ikke akkurat utslitt etter så lite bruk. Ellers så er vi veldig fornøyd med feel active sin sele fra musti. Den er ikke så dyr og har gode justeringsmuligheter til å vokse med hunden. 

Jeg satt stor pris på kameraet med en gang vi skulle begynne med å trene på å være alene hjemme. Satt omtrent å nistirret på mobilen for å se om hun hadde det bra alene. Var skikkelig hønemor der. Vi kjøpte et relativt billig kamera på salg. Tror vi betalte 300kr og det har vært helt gull! 

Masse lykke til! Det er så kjekt å ha valp! Og så slitsomt og altoppslukende en periode. 

Anonymkode: 18dda...365

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...