AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Del Skrevet 21. mai 2022 Jeg er så misfornøyd med barnets navn..og har egentlig vært det siden start. Før fødsel syntes jeg navnet så super fint ut og likte det veldig. Jeg var dog litt usikker fordi det klinger noe dårlig sammen med søskens navn og har noen potensielle negative assosiasjoner. Tenkte likevel det skulle funke, at jeg skulle bli vant til det når det ble koblet til barnet mitt. Alle søsken og barnefaren hadde det som første valg og jeg ville hensynta dem også. På sykehuset spurte barnelegen om vi hadde et navn, og det var da jeg kjente hvordan jeg kviet meg for å si det høyt, og valgte faktisk å si at vi ikke hadde valgt navn enda selvom vi jo hadde det... Siden da har jeg strevd med det at jeg synes navnet er kult/fint men at det ikke passer til barnet. Jeg vegrer meg for å si det, og det smerter litt å høre andre si det høyt. Dette er en veldig vanskelig situasjon å akseptere for meg. Jeg har prøvd å legge det fra meg og har jobbet skikkelig med meg selv for å klare å akseptere det, men kommer hver gang til at nei, det går bare ikke. Nå føler jeg at tiden virkelig renner ut mtp navnebytte. Barnet har ikke begynt å snakke særlig enda, kun noen enkle ord/lyder. Sier ikke navnet sitt selv, men responderer på det når vi sier det. Jeg lurer nå på å velge et annet navn og beholde mellomnavnet. Jeg tenkte også å høre med barnehagen om noen der har erfaring fra dette, og evt gi beksjed om navnebytte og at det kan endres formelt etter sommerferien og at vi ila sommerferien faser ut gammelt navn og bruker det nye hjemme så hun selv er vant med det når hun starter opp etter en mnd hjemme. Barnefar er motvillig men sier han forstår frustrasjonen min. Er dette helt hårreisende? Noen med erfaring med navnebytte i denne eller eldre alder? Tar gjerne i mot alle innspill. Anonymkode: 188cf...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #2 Del Skrevet 21. mai 2022 Jeg kjenner ikke til noen som har byttet navn så sent. En på 18 mnd er jo ikke baby, men snart en 2 åring. Selv jobber jeg i barnehage og ville nok synes at det hadde vært merkelig, jeg skal ikke lyve. På den annen side så er det jo til syvende og sist foreldrene som bestemmer og vi må jo føye oss etter det som bestemmes i denne sammenheng. Anonymkode: c12dc...499 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 21. mai 2022 #3 Del Skrevet 21. mai 2022 Jeg synes det er litt spesielt å skulle bytte nå. «Alle» andre, inkludert barnefar, har jo likt det. Litt rart å skulle endre bare fordi du ikke aksepterer det. Dette skulle vel vært tenkt på tidligere. Barnet har også begynt å reagere på navnet sitt. Helt feil å skulle forvirre barnet da. Tror heller ikke det er vits å blande barnehagen inn i din utfordring med at barnet har «uriktig» navn. Tviler veldig på at de føler at de har noe å si der og at andre har byttet navn så sent. Så sånn sett synes jeg det er du som må jobbe med å akseptere navnet enn at barnet skal få nytt navn pga deg. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Del Skrevet 21. mai 2022 Synes du burde ta deg sammen, bytte navn fordi DU ikke synes det passer? Anonymkode: 7407a...9ad 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Del Skrevet 21. mai 2022 Kan du tenke deg å si hva navnet er, sånn at du kan få litt innspill på om det er såpass "rart" som du kanskje tenker? Bortsett fra det, så tenker jeg at det er i seneste laget, men det vil jo fungere. Barn reagerer jo på ulike kallenavn de får opp gjennom, så å venne barnet til et nytt navn vil gå helt fint, tenker jeg. Kan hun beholde navnet som fornavn nr 2, også innfører dere et første fornavn? Anonymkode: a775e...d23 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Del Skrevet 21. mai 2022 Følte litt det samme, fordi barnet mitt har dobbelt navn som ble litt tungt. Vært redd hen skulle bli mobbet osv, men har klart å slå meg til ro med det. 2,5 år. I tillegg regner jeg med at barna på skolen osv kommer til å bruke kun ett navn. Men jeg har heller ikke noen navn jeg tenker kunne passet bedre. Uansett, jobber i barnehage og har ikke vært borti dette der. Vet de med doble navn ofte velger det ene eller andre, og at mange har kallenavn. Det syns jeg er helt greit da. Er navnet rart, eller er det bare at du syns det ikke passer ditt barn? Anonymkode: bca11...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Del Skrevet 21. mai 2022 En baby på 18 mnd????? Anonymkode: 4367c...9de 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Del Skrevet 21. mai 2022 Hvs heter barnet da ? Jeg har hørt så mange merkelige navn at ingenting forbauser meg Anonymkode: 9575b...838 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Del Skrevet 21. mai 2022 Blir veldig nysgjerrig på dette navnet, er det type Gudveig, type Lise eller type Chantal? Anonymkode: 09d59...650 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Del Skrevet 21. mai 2022 Jeg synes det er helt greit å bytte navn, du skal ikke beholde ett du egentlig ikke liker! Og mannen din støtter deg. Så du trenger overhodet ikke å blande inn bhg og mange andre om deres meninger, det er KUN DERES som gjelder. Hadde jeg endt opp med å hate navnet til barnet mitt hadde jeg endret - uansett alder. Anonymkode: 90065...169 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #11 Del Skrevet 21. mai 2022 Hadde far til våre barn ville byttet navn på ungene i en alder av nesten 2 år hadde jeg ledd og selvsagt sagt nei Anonymkode: 974c1...922 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #12 Del Skrevet 21. mai 2022 Dritt i hva andre tenker. Ta en prøveperiode med det nye navnet hjemme for å merke om det føles rett. Anonymkode: 881c1...219 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #13 Del Skrevet 22. mai 2022 Huff, skjønner deg godt. Har følt på det samme. Min sønn er også 18 mnd og har byttet navn på han to ganger. Ikke fornavnet, men mellomnavn. Klarte ikke å velge mellom tre navn så det ble litt fram og tilbake. Jeg synes at hvis du skal gjøre det, så må du gjøre det nå. Er det noe harry som Sienna så hadde jeg byttet. Er det et gammelt og stødig navn som Sigrid hadde jeg beholdt det. Anonymkode: 1be05...7b5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #14 Del Skrevet 22. mai 2022 Hadde nok ikke byttet siden barnet er så gammelt. Men hva med å finne et kallenavn som du kan bruke til barnet? Anonymkode: d6ecc...d41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 22. mai 2022 #15 Del Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er så misfornøyd med barnets navn..og har egentlig vært det siden start. Før fødsel syntes jeg navnet så super fint ut og likte det veldig. Jeg var dog litt usikker fordi det klinger noe dårlig sammen med søskens navn og har noen potensielle negative assosiasjoner. Tenkte likevel det skulle funke, at jeg skulle bli vant til det når det ble koblet til barnet mitt. Alle søsken og barnefaren hadde det som første valg og jeg ville hensynta dem også. På sykehuset spurte barnelegen om vi hadde et navn, og det var da jeg kjente hvordan jeg kviet meg for å si det høyt, og valgte faktisk å si at vi ikke hadde valgt navn enda selvom vi jo hadde det... Siden da har jeg strevd med det at jeg synes navnet er kult/fint men at det ikke passer til barnet. Jeg vegrer meg for å si det, og det smerter litt å høre andre si det høyt. Dette er en veldig vanskelig situasjon å akseptere for meg. Jeg har prøvd å legge det fra meg og har jobbet skikkelig med meg selv for å klare å akseptere det, men kommer hver gang til at nei, det går bare ikke. Nå føler jeg at tiden virkelig renner ut mtp navnebytte. Barnet har ikke begynt å snakke særlig enda, kun noen enkle ord/lyder. Sier ikke navnet sitt selv, men responderer på det når vi sier det. Jeg lurer nå på å velge et annet navn og beholde mellomnavnet. Jeg tenkte også å høre med barnehagen om noen der har erfaring fra dette, og evt gi beksjed om navnebytte og at det kan endres formelt etter sommerferien og at vi ila sommerferien faser ut gammelt navn og bruker det nye hjemme så hun selv er vant med det når hun starter opp etter en mnd hjemme. Barnefar er motvillig men sier han forstår frustrasjonen min. Er dette helt hårreisende? Noen med erfaring med navnebytte i denne eller eldre alder? Tar gjerne i mot alle innspill. Anonymkode: 188cf...386 Bytt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #16 Del Skrevet 22. mai 2022 I utgangspunktet tenker jeg det er i seneste laget. Var en nabojente som 1 år gammel fikk byttet navn da jeg vokste opp, det var merkelig, men gikk seg til. Skal dog sies at alle husker at hun het noe annet, og at det navnet hun opprinnelig fikk nok hadde vært finere og mer spesielt i voksen alder. Har også jobbet mange år på legevakt og møtt flere barn som har fått endret navn, men de har gjerne bare vært noen måneder gamle, og fått veldig motepregete navn i utgangspunktet (Harry, Khaleesi, Arya, Legolas eller Arwen) for så å få noe mer normalt. Jeg fikk et navn min mormor knapt klarte å si høyt og var rystet over i flere år da jeg var barn, selv om det var et motenavn på den tiden, men hun vente seg til det tilsutt (jeg hater det som pesten, men det er en annen sak). Min konklusjon er egentlig at jeg ville holdt på navnet, og heller lagt til et mellomnavn du kan forsones med. Anonymkode: ee2be...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #17 Del Skrevet 22. mai 2022 Det hadde jeg aldri gjort. Barnet responderer på navnet. Det har søsken som er vant med navnet. En far som vil beholde navnet og liker det. Familie og øvrig nettverk som har vent seg til dette. Det er flere enn deg i denne situasjonen. Og barnet er et eget, lite individ. Ikke en forlengelse av deg. Innimellom i livet får man bare stå for valgene man har tatt. Anonymkode: 0b5e7...7f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. mai 2022 #18 Del Skrevet 22. mai 2022 Vet du om far går med på det så bare bytt. Drit i hva folk tenker. Barnet vil aldri selv huske det første navnet sitt. eventuelt legger dere til det nye navnet og bruker det konsekvent. Jeg var i tvil hva min jente skulle hete og ønsker at jeg var mer sta og tviholdt på meningen min. Hun har i dag et helt ok navn, men jeg skulle ønske hun het noe annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #19 Del Skrevet 22. mai 2022 Navn kan man bytte juridisk hele livet. Men for barnets del,må dere bestemme dere snart 🙂 Navn er jo hvem man er som menneske. Jeg er også nysgjerrig på hvorfor dette er SÅ feil . Om det var slik,burde du ikke innfridd de andres forventninger. Da skulle du nekta . Men det er etterpåklokskap. Om det ikke er helt på viddene, så KAN du vel leve med valget ? Barnet lyder det jo,og tror " Thea " er seg. Det bør du være forsiktig med å endre på. Barnets preferanse er viktigere enn din når det har gått nesten 2 år. Så hva er navnet til barnet ? Anonymkode: 95cec...62e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #20 Del Skrevet 22. mai 2022 Det er stor forskjell på en ettåring og toåring ifht " SELVET" Jeg synes egentlig du er for sent ute. Og hvordan skal du forklare babybildene av" Thea" til Henriette 5 år ??? Kan det være trist for henne? Jeg bare spør...da dette er en helt ny problemstilling. Tenker da på selvfølelse og identitet. Anonymkode: 95cec...62e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå