Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ante ikke at det skulle være så dyrt å få barn. Ble født i januar i fjor, og får ikke barnehageplass før til høsten. Det blir 7 måneder ubetalt permisjon. 

Før barnet er 2 år har hun kostet over en halv million i bare i tapt inntekt..

Anonymkode: 3c923...f3e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Visste du virkelig ikke det?

Anonymkode: 86245...561

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja… det er dyrt å få barn. Med termin tidlig september er vi heldig ift oppstart i bhg, men det blir likevel noe ulønnet permisjon, koster oss vel rundt 70k i tapt inntekt for min del - og dette er bare starten på utgiftene 😉

Anonymkode: c41e2...1f5

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel noe kontantstøtte? Hva med dagmamma?

Anonymkode: 2b88c...588

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da har du god råd da, hvis du tjener 500 000 på 7 mnd😅 husk du får kontantstøtte + barnetrygd, trekk det ifra.

Jeg har spart opp 100 000 til ulønna permisjon, men vi har ikke så veldig god inntekt. Har vært heldig og arva/fått billig alt vi har trengt til babyen heldigvis. Har brukt kanskje 10 000 på babyen hittil (9 mnd nå).

Anonymkode: 758e7...5f8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er vel dette man skal ta med i betraktningen før man bestemmer seg for å få barn da...

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det må du nesten ta på din kappe. Her hadde vi en god buffer i bakhånd, men klarte oss fint på bare én (gjennomsnittlig) inntekt uten å måtte bruke av sparepengene de 8 mnd jeg hadde ulønnet permisjon. Etterhvert fikk vi jo også kontantstøtte. Skal nevnes at vi betalte mindre enn normalt på boliglånet, men vi hadde ikke lån/gjeld på noe annet. Mannen hadde 30 000 utbetalt, jeg 1600 i barnetrygd, og senere 9000 i barnetrygd + kontantstøtte. 

Anonymkode: dbcc1...b63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du får ta det på din kappe. Og jeg tenker barnet er heldig om det får vente med barnehageoppstart til det er halvannet år.

Mange stedet blir det ledig plass i løpet av våren, og det kan derfor hende at dere likevel får plass.

Små babyer er ikke dyre. Barn koster mer når de vokser til. Og det blir også litt hva du gjør det til, hvilke valg dere tar.

Anonymkode: 5964e...ebb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme situasjon som deg TS, januarbaby. Det er dyre barn.

Men vi er heldige tross alt, de er slett ikke så dyre som barn i land der en av foreldrene må slutte i arbeid eller betale barnepass tilsvarende en god månedslønn. 

Anonymkode: 9923c...d3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har ikke vært dyre. Vi har kun gått hjemme ulønnet 1 mnd hver gang (sommerbarn). Vi har arvet/fått/kjøpt brukt 90% av barnas klær, utstyr og annet. Jeg har fullammet begge. Det ene barnet sluttet med bleier tidlig, det andre har tøybleier. Barna har fra de kunne spise, spist det samme som oss. Altså vanlig kost (uten salt og melk da så klart). Merker kun på barnehageutgifter at barna koster litt. 

hva har kostet så mye? foruten ulønnet perm. 

Anonymkode: 3d481...00d

AnonymBruker
Skrevet

Du tjener 500 000 netto på syv måneder? Da synes jeg ikke så veldig synd på deg.

Anonymkode: 0ed05...466

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Venter også et januarbarn - det blir et betydelig dyrere barn enn aprilbarnet vi har. Det blir lenge uten lønn. Og det er desverre ikke noe man bare kan planlegge og ta på sin kappe. Man vet jo ikke når det klaffer når man prøver å få barn. Om man bare kan prøve i 3-4 mnd per år for å time til å få sommerbaby så er det ikke sikkert man får barn i det hele tatt. Ikke alle blir gravide på første forsøk. De aller færreste faktisk! 

Anonymkode: f4f49...af5

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så mange utgifter med små barn, det kostbare er jo i form av tapt inntekt.

Men jeg prøver å tenke på det som et privilegium, det er da ingenting som er verdt pengene mine mer enn tid med barnet mitt! 

Anonymkode: 63436...4a7

• Liker 3
Skrevet

Synes ærlig talt det er veldig merkelig å tenke på barna sine som en kostnad, og å tenke på hvor mye barnet koster deg i tapt inntekt.

Er ikke tiden med barnet ditt verdt mer enn noe annet?

Jeg har også Januarbarn, og er evig takknemlig for den ekstra tiden jeg får hjemme. Barna er bare små en gang, og jeg har da forberedt meg på dette. 

Blir helt matt av all fokuset på penger i dette landet.

Akkurat som fokus på at man taper pensjon ved å gå hjemme/jobbe redusert mens barna er små. Er det virkelig kun penger som er av verdi? For meg er det en mye større verdi å være sammen med barna mine, som gir meg mye mer her i livet enn litt ekstra pensjonspenger.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere tror de er dyre nå vent til det er konfirmasjon, klassetur, cup, leir, førerkort, sykkel, klær osv osv. Ungdommer er dyrt 😅

Anonymkode: 63f42...e06

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 11.05):

[...]Barna har fra de kunne spise, spist det samme som oss. Altså vanlig kost (uten salt og melk da så klart). Merker kun på barnehageutgifter at barna koster litt. 

hva har kostet så mye? foruten ulønnet perm. 

Anonymkode: 3d481...00d

Dette gjorde vi også med andremann. Kjørte også delvis babystyrt mattilvenning, der barnet spiste selv fra starten av. Sparte penger og det er jo så enkelt.

Anonymkode: 5964e...ebb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 18.50):

Ante ikke at det skulle være så dyrt å få barn. Ble født i januar i fjor, og får ikke barnehageplass før til høsten. Det blir 7 måneder ubetalt permisjon. 

Før barnet er 2 år har hun kostet over en halv million i bare i tapt inntekt..

Anonymkode: 3c923...f3e

Spør deg selv to ganger ikke bare en gang. Skjønner deg godt men se for deg. Pengene eller barnet? Og da skal du se for deg babyen din smile sånn som h*n gjør når den r glad. 

Penger er ikke alt. 

Du ble gitt livet i gave. Noe mange tusen kvinner bare kan drømme om. 

Anonymkode: 7c34b...588

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
veronicalake skrev (På 22.5.2022 den 21.48):

Synes ærlig talt det er veldig merkelig å tenke på barna sine som en kostnad, og å tenke på hvor mye barnet koster deg i tapt inntekt.

Er ikke tiden med barnet ditt verdt mer enn noe annet?

Jeg har også Januarbarn, og er evig takknemlig for den ekstra tiden jeg får hjemme. Barna er bare små en gang, og jeg har da forberedt meg på dette. 

Blir helt matt av all fokuset på penger i dette landet.

Akkurat som fokus på at man taper pensjon ved å gå hjemme/jobbe redusert mens barna er små. Er det virkelig kun penger som er av verdi? For meg er det en mye større verdi å være sammen med barna mine, som gir meg mye mer her i livet enn litt ekstra pensjonspenger.

Så god lesing dette her. Skriv en bok. Jeg kjøper den gjerne av deg ❤️ du er fantastisk 💖 all ære til deg 👍👍👍😊

Anonymkode: 7c34b...588

• Liker 2
Skrevet

Om dere er to går det an å bytte på å jobbe. Hvertfall noen dager i uka, jobbe kveld, helg osv.

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge kg så koster ikke barn noenting - ikke når det kommer hvis foreldre er skilt og en må betale bidrag. 

Anonymkode: da9a4...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...