Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen her som går master i rettsvitenskap på UiO som kan fortelle litt om sine erfaringer med de obligatoriske fagene? Er det noen fag som er vanskeligere enn andre for eksempel? Eller noen fag som er mer arbeidskrevende enn andre fag? Jeg starter studiet nå til høsten, og kunne tenke meg å vite litt mer om hva jeg kan forvente meg de neste årene. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
FKJ skrev (13 timer siden):

Hei! Er det noen her som går master i rettsvitenskap på UiO som kan fortelle litt om sine erfaringer med de obligatoriske fagene? Er det noen fag som er vanskeligere enn andre for eksempel? Eller noen fag som er mer arbeidskrevende enn andre fag? Jeg starter studiet nå til høsten, og kunne tenke meg å vite litt mer om hva jeg kan forvente meg de neste årene. 

Opptaket har vel ikke vært ennå?

Anonymkode: f8ae0...51f

Skrevet

Nei. Selv kom jeg inn i fjor, men takket nei. Så blir meget overrasket om jeg ikke skulle komme inn i år ☺️

AnonymBruker
Skrevet
FKJ skrev (2 timer siden):

Nei. Selv kom jeg inn i fjor, men takket nei. Så blir meget overrasket om jeg ikke skulle komme inn i år ☺️

Hvorfor takket du ikke ja, og tok 1 års studiepermisjon? Da hadde du vært sikret plass. 

Anonymkode: 6a8d9...99e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor takket du ikke ja, og tok 1 års studiepermisjon? Da hadde du vært sikret plass. 

Jeg gjorde nøyaktig det samme som ts faktisk, jeg kom inn, men takket nei til plassen. For min del så var det fordi jeg var veldig usikker på om det var retningen jeg ville ta, og i stress og styr så takket jeg bare nei. Selv om etterpåklokskapen tilsier at jeg selvsagt burde ha søkt permisjon. Men er det ikke bedre at noen andre da blir tilbydd plassen? 

Jeg har forøvrig dette året bestemt meg for en helt annen retning (og har i år tatt opp fag for å komme inn på den aktuelle linja), så sånn sett var det like greit at jeg ikke begynte i fjor. :)

Anonymkode: 8fcce...fc4

AnonymBruker
Skrevet

😴

Anonymkode: 5be45...2c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte ved UiB og der har de en annen modell. Men jeg syntes de fleste fagene var tyngst for da var det så mange begreper jeg ikke forstod. I tillegg skjønte  jeg ikke hva sensor så etter. Pensummengden øker gradvis utover studiet og for de som leser tregt, er udisplinerte eller ikke klarer å skille mellom hva som er viktig og mindre viktig så kan pensummengden bli et problem.

Mitt inntrykk er også at vanskelighetsgraden handler mest om interesse. På jussen lærer man om alt fra strafferett, kontraktsrett, arverett, osv. Om man finner noen av fagene kjedelige blir det vanskeligere å motivere seg til å jobbe med dem. Noen liker alt, noen kun noen få fag og noen finner ut at de ikke liker noe juss. 

Er også mange som sliter med å takle karaktererpresset. Vil si katakterfokuset er det verste med jussen. Man må enten få gode karakterer eller være smart nok til å forstå at man får jobb med både middels og dårlige karakterer. Man må lære seg at folk lyver om hvor gode karakterer de får fordi få ønsker å virke dårligere enn andre.

Anonymkode: 504ea...c8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

e

Anonymkode: 97861...720

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg studerte ved UiB og der har de en annen modell. Men jeg syntes de fleste første fagene var tyngst for da var det så mange begreper jeg ikke forstod. I tillegg skjønte  jeg ikke hva sensor så etter. Pensummengden øker gradvis utover studiet og for de som leser tregt, er udisplinerte eller ikke klarer å skille mellom hva som er viktig og mindre viktig så kan pensummengden bli et problem.

Mitt inntrykk er også at vanskelighetsgraden handler mest om interesse. På jussen lærer man om alt fra strafferett, kontraktsrett, arverett, osv. Om man finner noen av fagene kjedelige blir det vanskeligere å motivere seg til å jobbe med dem. Noen liker alt, noen kun noen få fag og noen finner ut at de ikke liker noe juss. 

Er også mange som sliter med å takle karaktererpresset. Vil si katakterfokuset er det verste med jussen. Man må enten få gode karakterer eller være smart nok til å forstå at man får jobb med både middels og dårlige karakterer. Man må lære seg at folk lyver om hvor gode karakterer de får fordi få ønsker å virke dårligere enn andre.

Anonymkode: 504ea...c8e

Grov skrivefeil. Det var de første fagene som var vanskeligst. 

Anonymkode: 2301d...c64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Grov skrivefeil. Det var de første fagene som var vanskeligst. 

Anonymkode: 2301d...c64

Jeg synes de var lettest, men jeg gikk på UiO, så mulig det er annerledes. Tredjeåret med konkursrett, pengekravsrett osv. var mitt absolutt verste år. Familierett, arverett osv. var enklere fordi jeg hadde knagger å henge det på. Er vel forskjellig :)

Anonymkode: d0c68...30e

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes de var lettest, men jeg gikk på UiO, så mulig det er annerledes. Tredjeåret med konkursrett, pengekravsrett osv. var mitt absolutt verste år. Familierett, arverett osv. var enklere fordi jeg hadde knagger å henge det på. Er vel forskjellig :)

Anonymkode: d0c68...30e

Er det som er faget flest frykter på UiB også. 

Anonymkode: 077c0...800

AnonymBruker
Skrevet

Har studert ved UiB og har inntrykk av at studieopplegget her er bedre. Lett å komme gjennom fagene med at det er eksamen i et og et fag. Deles inn i arbeidsgrupper hvor man gjør oppgaver og retter hverandre. Seminargrupper. Synes at kontraktsrett var ganske tørt men kom jo gjennom det. Allmenn formuerett var vanskelig men når jeg først forstod det så var det ganske gøy. Anbefaler UiB! Jeg er ikke noen superstudent men gikk ut med gode karakterer.

Anonymkode: 6fd44...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 13.11):

Nå er det ikke slik at man får innvilget permisjon bare fordi man søker om det. Man må ha en godkjent grunn. Som fødsel, militærtjeneste, sykdom. Man får ikke permisjon fordi man bare er usikker på om man har valgt rett studium og vil vente et år. 

Anonymkode: 905fd...b0d

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som studerer juss på UiT da? Hvordan er opplegget der?

Anonymkode: 1a41d...200

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...