AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Skrevet 21. mai 2022 Hei! Er sykepleierstudent på siste året. Gjorde akkurat en stor tabbe.. Det som skjedde var at pasienten hadde kraftige smerter. Han kunne få 2,5-5mg morfin x4 intravenøst. Jeg sto sammen med veileder (spl) og ble enige om at det gikk an å ferdigfylle en sprøyte på 10mg (hele ampullen), så kunne han heller få 5mg senere. Jeg er ikke vandt til å blande ut morfin med saltvann fra jobb, der pleier jeg å bare få den konkrete dosen uten at den skal blandes ut. Vi gikk så til pasienten, og veileder sa «da gir du dette forsiktig- litt om gangen, så kan han heller få resten senere om ikke smertene gir seg». Jeg gav han så de 5 sagte, og der plutselig- var ikke hodet mitt helt tilstede. «Skal jeg gi han det siste også?» Spurte jeg, men da hadde jeg allerede gitt han 1mg mer (6mg)! Veileder oppfattet dette og reagerte med å si «nei! Ikke gi han mer nå»! Dette var så utrolig uheldig, for om ikke veileder hadde stanset meg- hadde jeg kanskje gitt han de siste 4 også.. Er helt fortvilet! Har hatt midtveissamtale, og jeg har fått fare for ikke bestått.. noe jeg selvfølgelig er inneforstått med, for det var en kjempestor feil- som kunne fått fatale konsekvenser. Ellers har verken veileder eller de andre ansatte noe å si på meg, de synes jeg er sulten på å lære, tar initiativ, tar klokker og ligger fint an med det faglige. Læreren sa at jeg fikk «gult kort» og at jeg måtte gjenvinne tilliten til avdelingen, før jeg kunne få «grønt kort». Men at det som har skjedd ikke ville påvirke sluttveisevalueringen, klarer bare ikke helt å stole på det- når det var så stor feil.. vet jo selv det er en grunn til stryk.. Dette er jo noe jeg må skjerpe meg med, og jeg skal klare dette. Bare lurer på om det er flere ute som enten spl student eller ferdig sykepleier. Noen som har noen gode råd og tips og gi meg? Kan situasjonen som skjedde påvirke sluttevalueringen min også? Greia er at dette er min «siste sjanse» i praksis. Forrige gang hadde jeg mangel på kunnskap, denne gangen har jeg lest meg opp på hele sykdomslæra- og alt så lovende ut frem til den ene feilen som skjedde.. har jo innrømt til spl og lærer at det var en stor feil jeg gjorde, og var klar over det som hadde skjedd. Er så redd for at denne opplevelsen skal ha noe å si for sluttevalueringen, angsten tar helt over kjenner jeg. 🥲 Anonymkode: 01bad...fed
Bacteria Skrevet 21. mai 2022 #2 Skrevet 21. mai 2022 Blandet dere ut morfinet? 🤔 Leser det mer som dere hadde mer i sprøyta enn det som pas skulle få. Dette er farlig praksis og ikke noe for nybegynnere. Det er så utrolig lett å gi for mye. Ja, det er fort gjort å trykke inn det hele. Har vært der selv. Det du må fokusere på, er den viktige læringen som er i dette. På en måte skjønner jeg at du har fått varsel om stryk, men synes nok det ligger en del ansvar på veileder også i akkurat denne situasjonen. Hvis slike tabber ikke gjentar seg, og at angsten ikke gjør at du kobler helt ut resten av perioden, tror jeg dette går bra!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Skrevet 21. mai 2022 For det første syns jeg det høres merkelig ut at du som student får ansvar for å gi morfin når du er på jobb, det burde du vite at du ikke er kvalifisert for og si nei til. For det andre er det ganske vanlig å blande ut morfin, spesielt der mang gi mye små doser fordi det da er lettere å gi litt og litt. Jeg er ikke vant til det da jeg har jobbet mye med akuttmedisin der vi ikke har tid, men i postarbeid er det stadig vanligere. Når dette er normal praksis i avdelingen, du er over halvveis og tydeligvis tar praksis om igjen, så burde du har lært deg det og fått det med deg, spesielt om det er siste praksis. Det er også vanlig å trekke opp en hel ampulle og gi litt og litt, det er tidsbesparende og det hindrer også kassering av unødig mye medisin, flere medisiner har det vært mangel på nå ifm pandemien f.kes. Umiddelbart tenker jeg at det kan virke strengt å gi advarsel for dette, men samtidig er det helt nødvendig at du er påpasselig med å gi nøyaktig dose medisiner. 5mg Morfin kan være en svært stor dose for mange, spesielt eldre og skrøpelige kan i verste fall få respirasjonsstans på den dosen, og at du da ikke følger med er alvorlig. Tenker nok skole/avd også har tatt i betraktning at du fortsetter å gi før du har spurt og uten å ha forholdt deg til en beskjed om dosering. Hvis du tidligere har fått tilbakemelding om at du sliter å henge med i praksis så kan en slik episode påvirke sluttevalueringen, fordi totalinntrykket blir at du ikke behersker det du skal kunne som ferdig utdannet, og at de kunnskapshullene ikke gjør at skolen går god for at du er kvalifisert. Vil tro det avhenger mye av hva som skjer videre i praksis, oppførsel og refleksjoner knyttet til legemiddelbruk, og evne til å endre oppførsel etter at det er skjedd en feil. Anonymkode: 9e928...18b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Skrevet 21. mai 2022 Vet du hva? Dette her skjer hver eneste dag. Det er et eller annet ledd i kommunikasjonen (enten skriftlig eller muntlig) som svikter som gjør at det skjer feil ved dosering. Det viktigste man gjør er å 1. varsle om hendelsen hvis det skjer feil som ikke skal skje 2. lære av det. HER VAR DET TRUKKET OPP 10 MG I SPRØYTEN. Du er vant med noe annet. Dette er et godt fundament for feil når kommunikasjonen ikke er TYDELIG. Dette var åpenbart en misforståelse. Hvis du hadde trukket opp dette selv etter hva du selv er vant med (og man handler jo etter det man er vant med, så derfor er det ikke rart at hendene dine agerte før du tenkte) hadde det nok ikke skjedd. Det viktigste du kan lære deg fremover er at det ikke er krise om du gjør en feil på jobb. Av og til er kollegaer (og spesielt noen ledere) skikkelig kjipe, men i bunn og grunn er vi mennesker, og når feil skjer er det gjerne omstendigheter rundt som tilrettelegger for at det skjer. Jeg er også i helsevesenet. Har gjort mange feil, og jeg kommer absolutt til å gjøre flere. Det vil du også gjøre, og det viktigste du kan gjøre for deg selv er å klare å legge det fra deg på jobb når du er ferdig, og heller ta med deg erfaringen videre i arbeidslivet. Jeg har blitt halshugget av kollegaer for å spørre for mye eller ha et visst ansiktsuttrykk når jeg har tømt et kateter som lå skikkelig vanskelig til, og jeg har blitt kalt inn på teppet for helt tullete grunner. Jeg har møtt veike ledere og jeg har møtt ledere med sunn fornuft. Ta vare på deg selv. Anonymkode: d0b92...208 4
Bacteria Skrevet 21. mai 2022 #5 Skrevet 21. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): For det første syns jeg det høres merkelig ut at du som student får ansvar for å gi morfin når du er på jobb, det burde du vite at du ikke er kvalifisert for og si nei til. For det andre er det ganske vanlig å blande ut morfin, spesielt der mang gi mye små doser fordi det da er lettere å gi litt og litt. Jeg er ikke vant til det da jeg har jobbet mye med akuttmedisin der vi ikke har tid, men i postarbeid er det stadig vanligere. Når dette er normal praksis i avdelingen, du er over halvveis og tydeligvis tar praksis om igjen, så burde du har lært deg det og fått det med deg, spesielt om det er siste praksis. Det er også vanlig å trekke opp en hel ampulle og gi litt og litt, det er tidsbesparende og det hindrer også kassering av unødig mye medisin, flere medisiner har det vært mangel på nå ifm pandemien f.kes. Umiddelbart tenker jeg at det kan virke strengt å gi advarsel for dette, men samtidig er det helt nødvendig at du er påpasselig med å gi nøyaktig dose medisiner. 5mg Morfin kan være en svært stor dose for mange, spesielt eldre og skrøpelige kan i verste fall få respirasjonsstans på den dosen, og at du da ikke følger med er alvorlig. Tenker nok skole/avd også har tatt i betraktning at du fortsetter å gi før du har spurt og uten å ha forholdt deg til en beskjed om dosering. Hvis du tidligere har fått tilbakemelding om at du sliter å henge med i praksis så kan en slik episode påvirke sluttevalueringen, fordi totalinntrykket blir at du ikke behersker det du skal kunne som ferdig utdannet, og at de kunnskapshullene ikke gjør at skolen går god for at du er kvalifisert. Vil tro det avhenger mye av hva som skjer videre i praksis, oppførsel og refleksjoner knyttet til legemiddelbruk, og evne til å endre oppførsel etter at det er skjedd en feil. Anonymkode: 9e928...18b Det er godt mulig at det er vanlig på sykehusposter å gi litt og litt av sprøyta, jeg gjør det aldri med mine palliative pasienter (kommunehelsetjenesten). Det er SÅ fort gjort at hendene agerer fortere enn hjernen. Jeg syns hverken tidsbruk eller økonomi er grunn god nok til at JEG tar risikoen. Eneste unntaket er hvis pasienten er så dårlig at det eg ikke spiller så stor rolle om hen får 5 el 10 mg (akutt lungeødem) Er vel vanlig at studenter gir morfin vel, ts gjorde det under veiledning. Det var veileder som stoppet henne. Enig i at studenter ikke bør gi slik medisin selvstendig. Endret 21. mai 2022 av Bacteria
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Skrevet 21. mai 2022 Bacteria skrev (27 minutter siden): Det er godt mulig at det er vanlig på sykehusposter å gi litt og litt av sprøyta, jeg gjør det aldri med mine palliative pasienter (kommunehelsetjenesten). Det er SÅ fort gjort at hendene agerer fortere enn hjernen. Jeg syns hverken tidsbruk eller økonomi er grunn god nok til at JEG tar risikoen. Eneste unntaket er hvis pasienten er så dårlig at det eg ikke spiller så stor rolle om hen får 5 el 10 mg (akutt lungeødem) Er vel vanlig at studenter gir morfin vel, ts gjorde det under veiledning. Det var veileder som stoppet henne. Enig i at studenter ikke bør gi slik medisin selvstendig. Det er vanlig å gi morfin under veiledning i praksis, men det er ikke vanlig på en jobb slik ts beskriver i første avsnitt i innlegget sitt. Nå er det stor forskjell på sykehus og kommunehelsetjeneste relatert til medisinbruk, men enhver må kunne tilpasse seg den praksisen der de er. Det er en fordel spesielt ved smerter post operativt eller akuttsituasjoner som brystsmerter å ha mer enn en dose tilgjengelig. Da slipper man å forlate pasienten for å finne dose to, og man kan agere kjappere. Anonymkode: 9e928...18b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 Dette er jo en situasjon der skadepotensialet er stort og veileder burde vært mye mer på og tydeligere i kommunikasjonen på forhånd. "Da gir du dette forsiktig" kan tolkes som at du skulle gi hele sprøyta, og selv om du visste du ikke skulle gi alt, så er det fort å gjøre feil når det siste du hører er "Da gir du dette forsiktig". Veileder burde lagt til "Husk at du bare skal gi halvparten", før du begynte. Du har selvfølgelig et ansvar selv som student, men med et så potent legemiddel og et så stort skadepotensiale, da bør veileder vite sitt ansvar og være på vakt. Forresten, gir du morfin når du er på jobb? Isåfall blir jeg bekymret, for det regner jeg med du ikke har lov til? Jeg er selv 3.års student og hadde aldri i livet funnet på å gi morfin i.v. som assistent på jobb. Anonymkode: ce523...478 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 1. det er veileder sitt ansvar. 2. kan ikke forstå at 1 mg (!!!!) skal føre til stryk for deg. Det spiller virkelig liten rolle om det er 5 eller 6 mg med morfin. Men igjen, det kommer an på hvorfor du har fått varsel tidligere? Anonymkode: 88390...002 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 Nå er jeg vernepleier, men synes det er vannvittig uansvarlig å lære deg opp til å gi medisiner slik, nettopp fordi det er så fort gjort å trykke inn stemplet for mye. På min jobb trekker vi opp 5ml ventolin i 10ml sprøyter, nettopp for tryggheten. Og det er nå "bare" ventolin. Dessuten, du stoppet og du spurte. Synes ikke det er noen grunn til å gi deg "gult kort". Gir rødt kort til veileder for slapphendt opplæring og utydelig kommunikasjon. Anonymkode: 1d675...94f 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Skrevet 22. mai 2022 Jeg tenker at her har det enten skjedd en stor svikt i kommunikasjon mellom veileder og deg eller så er du rett og slett ikke klar til å ta fatt på sykepleie yrket enda. Slik jeg forstår det så er du straks ferdigutdannet? Hva kommer til å skje når du om en måned står i situasjonen alene? Anonymkode: b0ddb...879
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #11 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vet du hva? Dette her skjer hver eneste dag. Anonymkode: d0b92...208 Seriøst? Nå blir jeg redd for at jeg eller noen i familien ender på sykehus Anonymkode: dfcbc...156 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #12 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): 1. det er veileder sitt ansvar. 2. kan ikke forstå at 1 mg (!!!!) skal føre til stryk for deg. Det spiller virkelig liten rolle om det er 5 eller 6 mg med morfin. Men igjen, det kommer an på hvorfor du har fått varsel tidligere? Anonymkode: 88390...002 Problemet er jo ikke det ene mg. Problemet er at ts gikk over den dosen hun fikk beskjed om å gi og fortsatt å gi da hun var usikker. Ergo forstod hun ikke dosering, behov for dobbeltkontroll eller faren det potensielt kan utgjøre for pasienten. Som nesten ferdig burde dette sitte spikret, det gjør det ikke, og DET er problemet. Anonymkode: 9e928...18b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #13 Skrevet 22. mai 2022 Er flere feil som har skjedd her. For det første er det svært uansvarlig å ha større dose i sprøyten enn det som pasienten skal ha - livsfarlig praksis! Kommunikasjonen var ikke helt på plass, og hvorfor tok kontakten din blikket vekk fra sprøyten når faren for feilmedisinering er så stor? Har du lært noe? Og hva har du lært? Meldte dere avvik på situasjonen? Anonymkode: a9acc...42e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå