AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Skrevet 21. mai 2022 Vi har vært et par siden pandemien startet, under pandemien så har han gått opp 20 kg (altså blitt nokså overvektig), og vi skal bli samboere om et par uker. Jeg er bekymret for helsen hans for det virker jo som om han bare fortsetter å gå opp i vekt pga dårlige vaner. Vi er unge så jeg er ikke direkte bekymret for noe hjerteinfarkt eller andre sykdommer som ofte kommer av overvektig, men er bekymret over utviklingen. Han vet selv at han har begynt å bli lubben, vil gå tilbake til der han var, men sliter med å ta tak Er det innafor for min del å pushe på at han tegner et medlemskap på treningsstudio (jeg trener noen ganger i uka, så vi kan jo dra sammen og trene) og prøve å unngå at vi alltid har salte nøtter i skapet slik at han kan ha kveldssnacksen sin? Eller er dette altfor kontrollerende? 😅 (btw jeg ser jo hvordan han spolerer seg selv med å alltid snackse på salte nøtter, drikker masse kalorier, dropper frokost for å heller spise en gigantisk lunsj og middag, frossenpizza(er) pga dårlig tid, og hans versjon av å prøve å ta tak er å helle en halv pakke granola over vaniljeyoghurt med tilsatt sukker) Anonymkode: 81b57...a33
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #2 Skrevet 21. mai 2022 Dette må han fikse selv. Anonymkode: bedf6...daa 7
Cambria Skrevet 21. mai 2022 #3 Skrevet 21. mai 2022 Hvis han selv sier han ønsker å gjøre noe med det, men at han synes det er vanskelig så kan du hjelpe. Du kan jo minne han på mengde med mat, hjelpe han med å lære seg hva maten gjør. Hva er for mye mat og hva er lurt å spise. Hjelp han med kalorifattig mat. At han dropper frokost og spiser en større lunsj gjør jo ingenting i utgangspunktet, så lenge han da ikke spiser mer enn ekstra en han ville spist til frokost. Nå som dere skal bli samboere trenger du jo ikke bekymre det for frossenpizza, for der kan du hjelpe til. Det er enklere å spise sunt og variert når man er to om det. Å lage mat alene til seg selv er kjempekjedelig. Ta kontroll over middagene, og lag gjerne i porsjoner om det er vanskelig for han å stoppe og spise etter han er mett. Det er mye du kan gjøre som ikke handler om å pushe han, men som er en hjelp. Lag dere et mål sammen om et sunt kosthold. Gå turer sammen på kveldene. Treningsstudio kan heller komme om han ønsker det, det er ikke der kiloene raser av. PS. ikke vær så redd for sukker heller, det er kaloriene som teller. Man trenger ikke velge sukkerfri yoghurt til granolaen, om alternativet hadde vært værre. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Skrevet 21. mai 2022 Hjelper ikke med medlemsskap hvis han hiver i seg tusenvis av kalorier daglig. Hva om dere begynner med felles frokost og felles middag? Og så passer du på at det er noe sunt, og at dere ikke lager enorme mengder? Ikke kjøp inn snacks og brus. Har dere felles matkonto, så er det en god unnskyldning for å si at det kun skal kjøpes til helgen om det skal gå fra fellesen Anonymkode: 93a30...6fd
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette må han fikse selv. Anonymkode: bedf6...daa Jeg er jo involvert i livet hans. Selvfølgelig vil jeg hjelpe og ikke se på at han blir enda større Cambria skrev (7 minutter siden): Hvis han selv sier han ønsker å gjøre noe med det, men at han synes det er vanskelig så kan du hjelpe. Du kan jo minne han på mengde med mat, hjelpe han med å lære seg hva maten gjør. Hva er for mye mat og hva er lurt å spise. Hjelp han med kalorifattig mat. At han dropper frokost og spiser en større lunsj gjør jo ingenting i utgangspunktet, så lenge han da ikke spiser mer enn ekstra en han ville spist til frokost. Nå som dere skal bli samboere trenger du jo ikke bekymre det for frossenpizza, for der kan du hjelpe til. Det er enklere å spise sunt og variert når man er to om det. Å lage mat alene til seg selv er kjempekjedelig. Ta kontroll over middagene, og lag gjerne i porsjoner om det er vanskelig for han å stoppe og spise etter han er mett. Det er mye du kan gjøre som ikke handler om å pushe han, men som er en hjelp. Lag dere et mål sammen om et sunt kosthold. Gå turer sammen på kveldene. Treningsstudio kan heller komme om han ønsker det, det er ikke der kiloene raser av. PS. ikke vær så redd for sukker heller, det er kaloriene som teller. Man trenger ikke velge sukkerfri yoghurt til granolaen, om alternativet hadde vært værre. Det virker som om vanlig kostholdslære med kalorier inn og kalorier ut har gått han hus forbi. Han vet at nøtter er sunt, men tenker ikke at Polly peanøtter er fritert og tilsatt masse salt + at nøtter er veldig kaloririkt. Problemet er at når han dropper frokosten så blir neste måltid et gigantisk måltid for da er han jo kjempesulten (og kan fint lage seg en frossenpizza toppet med en hel(!) pakke revet ost) Jeg prøver å gjøre små endringer som å kjøpe inn kesam til dippen istedenfor vanlig rømme Har også tilbudt meg å stå for handlingen fremover (liker å handle mat), så da har jeg jo litt kontroll på hva som ligger i skapene og i fryseren. Yoghurt med sukker er ikke et problem, men blir litt mye når det toppes med en halv(!) pakke søt granola 😅 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hjelper ikke med medlemsskap hvis han hiver i seg tusenvis av kalorier daglig. Hva om dere begynner med felles frokost og felles middag? Og så passer du på at det er noe sunt, og at dere ikke lager enorme mengder? Ikke kjøp inn snacks og brus. Har dere felles matkonto, så er det en god unnskyldning for å si at det kun skal kjøpes til helgen om det skal gå fra fellesen Anonymkode: 93a30...6fd Det vet jeg. You can't outrun a bad diet Men jeg synes treningsstudio er inspirerende og hjelper i rutinen med å ha et greit kosthold. Sikkert litt mer gøy å gå ned i vekt dersom han plutselig ser litt muskeldefinisjon også. Skal prøve å få implementert felles frokost i helgene og et par flere felles middager i uka! Han spiser middag på jobb (denne middagen mener jeg å tro er forholdsvis sunn og greit porsjonert), men øl/brus/iste/sjokolademelk og nøtter (eller en frossenpizza) som snacks om kvelden ødelegger nok en del for ham Jeg er på ingen måte noe kostholdfanatiker, men det er en frustrerende følelse og se på at noen man er glad i som ønsker å gå ned i vekt og tar seg usikkert i magefettet foran speilet, men gjør så mange kunnskapsløse "feil" i kostholdet sitt ts Anonymkode: 81b57...a33 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg er jo involvert i livet hans. Selvfølgelig vil jeg hjelpe og ikke se på at han blir enda større... Anonymkode: 81b57...a33 Ja, men han må ville disse livsstilsendringene selv. Det er jo en grunn til at han gikk opp i vekt. Anonymkode: bedf6...daa 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 Hvis han selv ber om hjelp eller uttrykker at han virkelig vil ta taki dette, så er det jo fint med hjelp fra deg. Hvis ikke det er tilfellet, tror jeg du vil slite med å lykkes. I perioder min mann har begynt å slanke seg, har jeg hjulpet og lagt til rette. Men de gangene jeg har sett at han ikke er skikkelig motivert selv, har jeg ligget litt lavt. Anonymkode: 70115...4fc 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 Vel, nå har han jo dame så incentivet for å se bra ut er jo borte. Catch 22. Anonymkode: 821b3...632 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er jo involvert i livet hans. Selvfølgelig vil jeg hjelpe og ikke se på at han blir enda større Det virker som om vanlig kostholdslære med kalorier inn og kalorier ut har gått han hus forbi. Han vet at nøtter er sunt, men tenker ikke at Polly peanøtter er fritert og tilsatt masse salt + at nøtter er veldig kaloririkt. Problemet er at når han dropper frokosten så blir neste måltid et gigantisk måltid for da er han jo kjempesulten (og kan fint lage seg en frossenpizza toppet med en hel(!) pakke revet ost) Jeg prøver å gjøre små endringer som å kjøpe inn kesam til dippen istedenfor vanlig rømme Har også tilbudt meg å stå for handlingen fremover (liker å handle mat), så da har jeg jo litt kontroll på hva som ligger i skapene og i fryseren. Yoghurt med sukker er ikke et problem, men blir litt mye når det toppes med en halv(!) pakke søt granola 😅 Det vet jeg. You can't outrun a bad diet Men jeg synes treningsstudio er inspirerende og hjelper i rutinen med å ha et greit kosthold. Sikkert litt mer gøy å gå ned i vekt dersom han plutselig ser litt muskeldefinisjon også. Skal prøve å få implementert felles frokost i helgene og et par flere felles middager i uka! Han spiser middag på jobb (denne middagen mener jeg å tro er forholdsvis sunn og greit porsjonert), men øl/brus/iste/sjokolademelk og nøtter (eller en frossenpizza) som snacks om kvelden ødelegger nok en del for ham Jeg er på ingen måte noe kostholdfanatiker, men det er en frustrerende følelse og se på at noen man er glad i som ønsker å gå ned i vekt og tar seg usikkert i magefettet foran speilet, men gjør så mange kunnskapsløse "feil" i kostholdet sitt ts Anonymkode: 81b57...a33 Jeg tenker dette har høy risiko for fail. For begges del. Han er neppe så dum at han ikke forstår dette med kosthold. Han skjønner forskjellen på ei skål peanøtter og blåbær i kalorier. Anonymkode: 55cbe...bef 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker dette har høy risiko for fail. For begges del. Han er neppe så dum at han ikke forstår dette med kosthold. Han skjønner forskjellen på ei skål peanøtter og blåbær i kalorier. Anonymkode: 55cbe...bef Han vet at nøtter er sunt, så da "teller" ikke kaloriene like mye. Samme med f.eks. aioli på stekte potetbåter. Poteter er en grønnsak, så da kan man bruke så mye aioli som man vil... Han er en smart fyr, men læren om kosthold sitter ikke helt. Tror at dette gjelder flere menn for faren min er nokså lik ts Anonymkode: 81b57...a33
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 Liker ikke at partneren skal diktere hvordan den andre skal se ut eller spise. Eneste du kan gjøre er å elske han for den han er og la han komme til konklusjonen alene. Anonymkode: 16abd...ad1 1 1
Diskusjon69 Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi har vært et par siden pandemien startet, under pandemien så har han gått opp 20 kg (altså blitt nokså overvektig), og vi skal bli samboere om et par uker. Jeg er bekymret for helsen hans for det virker jo som om han bare fortsetter å gå opp i vekt pga dårlige vaner. Vi er unge så jeg er ikke direkte bekymret for noe hjerteinfarkt eller andre sykdommer som ofte kommer av overvektig, men er bekymret over utviklingen. Han vet selv at han har begynt å bli lubben, vil gå tilbake til der han var, men sliter med å ta tak Er det innafor for min del å pushe på at han tegner et medlemskap på treningsstudio (jeg trener noen ganger i uka, så vi kan jo dra sammen og trene) og prøve å unngå at vi alltid har salte nøtter i skapet slik at han kan ha kveldssnacksen sin? Eller er dette altfor kontrollerende? 😅 (btw jeg ser jo hvordan han spolerer seg selv med å alltid snackse på salte nøtter, drikker masse kalorier, dropper frokost for å heller spise en gigantisk lunsj og middag, frossenpizza(er) pga dårlig tid, og hans versjon av å prøve å ta tak er å helle en halv pakke granola over vaniljeyoghurt med tilsatt sukker) Anonymkode: 81b57...a33 Det her må han føle seg nødt til å gjøre noe med selv, men her kan jo du komme med ting, f eks: Du ønsker ikke å være sammen med noen som er overvektige, som senere kan få sykdommer pga det osv. Du kan skremme han med at penisen blir mindre, her på KG handler jo en stor % av trådene om dette, da snakkes det ofte om mikro penis, det finnes faktisk 2 "diagnoser" som er enda mindre og en av dem er "Buried penis" (søk på wikipedia) det er noe som overvektige sliter med.
Rosatoast Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 Dette er et vanskelig tema, men når du føler det slik - hvorfor har du gått med på å bli samboer med han? Dere er kjærester så det skal være naturlig å prate med hverandre om følelser, tanker og behov. Så her syntes jeg nesten du skal gå frem med «bekymring for helse» pga overvekt. Du kan si du er bekymret for han, og spørre om hva han tenker nå som dere skal flytte sammen - skal dere begynne å trene sammen? Annen aktivitet? Kostholdsendring? Dette må du spørre han om, hør hva han tenker - og ta en vurdering derfra. Dumt å flytte sammen, hvis det ender med brudd på alle områder like etterpå. Her må dere finne ut av ting, og dere begge må møte hverandre. Hvis han verken vil trene, endre kosthold eller være i aktivitet med deg - nei vel, da møter han ingen av dine behov, og da kommer du til å få det relativt jævlig i samboerskapet. "det du dater er det du får" - er det noe som heter. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er jo involvert i livet hans. Selvfølgelig vil jeg hjelpe og ikke se på at han blir enda større Det virker som om vanlig kostholdslære med kalorier inn og kalorier ut har gått han hus forbi. Han vet at nøtter er sunt, men tenker ikke at Polly peanøtter er fritert og tilsatt masse salt + at nøtter er veldig kaloririkt. Problemet er at når han dropper frokosten så blir neste måltid et gigantisk måltid for da er han jo kjempesulten (og kan fint lage seg en frossenpizza toppet med en hel(!) pakke revet ost) Jeg prøver å gjøre små endringer som å kjøpe inn kesam til dippen istedenfor vanlig rømme Har også tilbudt meg å stå for handlingen fremover (liker å handle mat), så da har jeg jo litt kontroll på hva som ligger i skapene og i fryseren. Yoghurt med sukker er ikke et problem, men blir litt mye når det toppes med en halv(!) pakke søt granola 😅 Det vet jeg. You can't outrun a bad diet Men jeg synes treningsstudio er inspirerende og hjelper i rutinen med å ha et greit kosthold. Sikkert litt mer gøy å gå ned i vekt dersom han plutselig ser litt muskeldefinisjon også. Skal prøve å få implementert felles frokost i helgene og et par flere felles middager i uka! Han spiser middag på jobb (denne middagen mener jeg å tro er forholdsvis sunn og greit porsjonert), men øl/brus/iste/sjokolademelk og nøtter (eller en frossenpizza) som snacks om kvelden ødelegger nok en del for ham Jeg er på ingen måte noe kostholdfanatiker, men det er en frustrerende følelse og se på at noen man er glad i som ønsker å gå ned i vekt og tar seg usikkert i magefettet foran speilet, men gjør så mange kunnskapsløse "feil" i kostholdet sitt ts Anonymkode: 81b57...a33 Hvorfor opplyser du han ikke om disse tingene da? Hvis han sier ofte at han vil ned i vekt, da burde jo du opplyse han om hva han burde gjøre å kutte ut. På en hyggelig måte så klart. Anonymkode: 3420c...608
MizzVic Skrevet 21. mai 2022 #15 Skrevet 21. mai 2022 Kan du ikke si det rett ut da? "Trenger du de ekstra kaloriene fra osten over pizzaen?"
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #16 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har vært et par siden pandemien startet, under pandemien så har han gått opp 20 kg (altså blitt nokså overvektig), og vi skal bli samboere om et par uker. Jeg er bekymret for helsen hans for det virker jo som om han bare fortsetter å gå opp i vekt pga dårlige vaner. Vi er unge så jeg er ikke direkte bekymret for noe hjerteinfarkt eller andre sykdommer som ofte kommer av overvektig, men er bekymret over utviklingen. Han vet selv at han har begynt å bli lubben, vil gå tilbake til der han var, men sliter med å ta tak Er det innafor for min del å pushe på at han tegner et medlemskap på treningsstudio (jeg trener noen ganger i uka, så vi kan jo dra sammen og trene) og prøve å unngå at vi alltid har salte nøtter i skapet slik at han kan ha kveldssnacksen sin? Eller er dette altfor kontrollerende? 😅 (btw jeg ser jo hvordan han spolerer seg selv med å alltid snackse på salte nøtter, drikker masse kalorier, dropper frokost for å heller spise en gigantisk lunsj og middag, frossenpizza(er) pga dårlig tid, og hans versjon av å prøve å ta tak er å helle en halv pakke granola over vaniljeyoghurt med tilsatt sukker) Anonymkode: 81b57...a33 Salte nøtter er mye mer kaloririkt enn smågodt og sjokolade. En pose salte nøtter tilsvarer to dagers matinntak foe en voksen mann Anonymkode: 99567...db5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #17 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Han vet at nøtter er sunt, så da "teller" ikke kaloriene like mye. Samme med f.eks. aioli på stekte potetbåter. Poteter er en grønnsak, så da kan man bruke så mye aioli som man vil... Han er en smart fyr, men læren om kosthold sitter ikke helt. Tror at dette gjelder flere menn for faren min er nokså lik ts Anonymkode: 81b57...a33 Da tenker jeg du heller bør tipse om å logge kostholdet i apper som Lifesum - for å se hvor han får inn for mye og hva han kan bytte det ut med. Han har ikke gått opp 20 kg av aioli. Det blir helt feil dynamikk at du skal «hjelpe» i hverdagen, han får bare dårlig selvbilde av det. Du må gjerne handle mat, men han kommer til å kjøpe den aiolien på jobb likevel om han vil det. Anonymkode: 55cbe...bef
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #18 Skrevet 21. mai 2022 Pizza er kaloribombe og ikke SÅ digg heller. Man kan spise ganske mange biffer for en pizza Anonymkode: 99567...db5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #19 Skrevet 21. mai 2022 MizzVic skrev (3 minutter siden): Kan du ikke si det rett ut da? "Trenger du de ekstra kaloriene fra osten over pizzaen?" Nei. Det er nedsettende. Anonymkode: 55cbe...bef 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #20 Skrevet 21. mai 2022 MizzVic skrev (6 minutter siden): Kan du ikke si det rett ut da? "Trenger du de ekstra kaloriene fra osten over pizzaen?" Det er ikke å si det rett ut, det er å være nedlatende, bedrevitende og behandle partneren som et barn. TS er parteren hans, ikke mora hans. Hvis han vil ned i vekt, må han være motivert til det selv og gjøre jobben selv. Man kan ikke slanke andre eller kreve/forvente at de skal gå ned i vekt. Man kan derimot bestemme at man ikke vil være sammen med en overvektig person som ikke gjør noe for å gå ned i vekt. Man kan stille et ultimatum og si at dersom vekta ikke går ned, avsluttes forholdet. De bestemmer begge over eget liv; han bestemmer om han vil gå ned i vekt eller ikke, og TS bestemmer om hun vil fortsette å være i et forhold med ham eller ikke. Intet enkelt valg, men det er like fullt et valg. Mannen bestemmer over seg selv. Anonymkode: 1975d...b1c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå