AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Skrevet 21. mai 2022 Jeg mener, hvis jeg tar med meg en person fra fagforeningen på et møte med sjefen, er denne personen på min side eller kan h*n plutselig si på møtet "sjefen din har rett..." og da spiller de på samme "lag"? Eller, hvis h*n er uenig med meg, skal h*n si det til meg kun etter møtet? Anonymkode: 2765a...953
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #2 Skrevet 21. mai 2022 Hvis du ikke har rett så er selvfølgelig ikke fagforeningen en pådriver for at du skal få rett samma f. Anonymkode: d259c...1ed 20
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvis du ikke har rett så er selvfølgelig ikke fagforeningen en pådriver for at du skal få rett samma f. Anonymkode: d259c...1ed Det var ikke det jeg spurte om. Anonymkode: 2765a...953
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Skrevet 21. mai 2022 Nei. Du kan ikke skulke, bryte taushetsplikt og stjele feks Anonymkode: 20dfe...65c 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Skrevet 21. mai 2022 Tillitsvalgte skal snakke din sak, litt som en advokat. Men du kan ikke forvente at hen alltid er på din side. Dette er vanskelig. Mannen min var tillitsvalgt, og en medarbeider ble stadig innkalt til sjefen. Det var forseintkomminger, gjorde ikke det hen skulle pluss at hen var generelt mislikt av både brukere og medarbeidere. Dårlig å kommunisere, folk ble utslitt av å jobbe med vedkommende osv osv. Han måtte jo være med på møter, men husk at han var ikke bare tillitsvalgt for personen men også for øvrige ansatte! Vanskelig, og ubehagelig. Hen jobber der fortsatt mange år etterpå….ikke noe er forandra 😅 Anonymkode: e45b4...100 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nei. Du kan ikke skulke, bryte taushetsplikt og stjele feks Anonymkode: 20dfe...65c Hehe, selvfølgelig snakker jeg ikke om sånne situasjoner Anonymkode: 2765a...953
Gjest Hippokrates Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 (endret) Vanskelig spørsmål. Fagforeninger skal i utgangspunktet representere deg og din sak. Men samtidig være styrt av regelverk og interesse for alle medlemmene. Det vil si at du ikke skal forskjellsbehandles, hverken fra eller til. Samtidig skal fagforeninger være mer objektiv opp mot ledelsen, arbeidsplassene, normene og føringene som blir gitt. Som ikke det var nok, så handler fagforeningsmedlemmer også utifra sine egne interesser opp mot blant annet sin egen karriere og ikke minst ledelsen. De er ikke villig til å sverte sitt eget navn pga deg, og ønsker å skape gode inntrykk opp mot ledelsen. En del av jobben som tillitsvalgte har er nettopp å skape tillit - begge veier. Så det er ikke uvanlig at fagforeningsrepresentanter gjerne "fyrer deg opp" på forhånd, men når møtet kommer så inntar dem en mer passiv og lyttende rolle, og blir en slags "fredsmegler". Men klart, enkelte fagforeningsrepresentanter legger ALT i potten for deg også. Ikke mange, men enkelte. Til syvende og sist kan du kun bruke fagforeninger som en liten støttespiller, og ta opp kampen selv. For når alt kommer til alt så er det din kamp. Endret 21. mai 2022 av Hippokrates
Daria Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 Jeg forventer at når jeg har med med fagforeningsstøtte på møte, er de der for å være på min side. Så skal de selvfølgelig ikke argumentere mot lov og rett og ting de mener er grunnleggende feil, og det er ikke nødvendigvis alltid sånn at det jeg mener er rett er mitt beste og da vil jeg gjerne blir gjort oppmerksom på det - men ikke underveis i et møte med ledelsen til stede. Da tenker jeg det er bedre at de foreslår en pause, eventuelt å avslutte møtet, så vi kan ta en prat på tomannshånd før vi fortsetter. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 Daria skrev (25 minutter siden): Jeg forventer at når jeg har med med fagforeningsstøtte på møte, er de der for å være på min side. Så skal de selvfølgelig ikke argumentere mot lov og rett og ting de mener er grunnleggende feil, og det er ikke nødvendigvis alltid sånn at det jeg mener er rett er mitt beste og da vil jeg gjerne blir gjort oppmerksom på det - men ikke underveis i et møte med ledelsen til stede. Da tenker jeg det er bedre at de foreslår en pause, eventuelt å avslutte møtet, så vi kan ta en prat på tomannshånd før vi fortsetter. Det er akkurat det jeg mener! Hvis h*n hører at jeg sier noe feil eller noe som ikke er lurt for meg, tar vi det på tomannshånd etterpå, ikke foran sjefen. Anonymkode: 2765a...953
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Tillitsvalgte skal snakke din sak, litt som en advokat. Men du kan ikke forvente at hen alltid er på din side. Dette er vanskelig. Mannen min var tillitsvalgt, og en medarbeider ble stadig innkalt til sjefen. Det var forseintkomminger, gjorde ikke det hen skulle pluss at hen var generelt mislikt av både brukere og medarbeidere. Dårlig å kommunisere, folk ble utslitt av å jobbe med vedkommende osv osv. Han måtte jo være med på møter, men husk at han var ikke bare tillitsvalgt for personen men også for øvrige ansatte! Vanskelig, og ubehagelig. Hen jobber der fortsatt mange år etterpå….ikke noe er forandra 😅 Anonymkode: e45b4...100 Ser ut som din mann som tillitsvalgt har en lemfeldig omgang med taushetsplikten. Anonymkode: 45b58...a47 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Tillitsvalgte skal snakke din sak, litt som en advokat. Men du kan ikke forvente at hen alltid er på din side. Dette er vanskelig. Mannen min var tillitsvalgt, og en medarbeider ble stadig innkalt til sjefen. Det var forseintkomminger, gjorde ikke det hen skulle pluss at hen var generelt mislikt av både brukere og medarbeidere. Dårlig å kommunisere, folk ble utslitt av å jobbe med vedkommende osv osv. Han måtte jo være med på møter, men husk at han var ikke bare tillitsvalgt for personen men også for øvrige ansatte! Vanskelig, og ubehagelig. Hen jobber der fortsatt mange år etterpå….ikke noe er forandra 😅 Anonymkode: e45b4...100 Og dette var ikke saklig nok? Anonymkode: 2765a...953
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg mener, hvis jeg tar med meg en person fra fagforeningen på et møte med sjefen, er denne personen på min side eller kan h*n plutselig si på møtet "sjefen din har rett..." og da spiller de på samme "lag"? Eller, hvis h*n er uenig med meg, skal h*n si det til meg kun etter møtet? Anonymkode: 2765a...953 Før du tar med deg personen i møtet bør du fortelle vedkommende din versjon av historien, så sannferdig som du klarer. Så vil hen vite noe om du kan ta feil alt før dere går i møte, og trolig gi deg et hint om at du bør legge deg flat. Du bør også formidle arbeidsgivers versjon. Det at du er ansatt betyr nemlig verken at du ikke kan mobbe andre ansatte eller folk du har ansvar for, ha vært ufin mot kunder eller klienter, oppført deg seksuelt, fysisk eller verbalt støtende etc. Og det er ikke fagforeningens jobb å støtte deg når du bryter verken lov eller folkeskikk. De har som jobb å støtte deg når du blir diskriminert mot, forskjellsbehandlet etc. For svaret er at - selvsagt kan du ta feil. Din opplevelse av at du er offeret er ikke sannheten. Det er din versjon av sannheten. Anonymkode: 41898...f6a 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Før du tar med deg personen i møtet bør du fortelle vedkommende din versjon av historien, så sannferdig som du klarer. Så vil hen vite noe om du kan ta feil alt før dere går i møte, og trolig gi deg et hint om at du bør legge deg flat. Du bør også formidle arbeidsgivers versjon. Det at du er ansatt betyr nemlig verken at du ikke kan mobbe andre ansatte eller folk du har ansvar for, ha vært ufin mot kunder eller klienter, oppført deg seksuelt, fysisk eller verbalt støtende etc. Og det er ikke fagforeningens jobb å støtte deg når du bryter verken lov eller folkeskikk. De har som jobb å støtte deg når du blir diskriminert mot, forskjellsbehandlet etc. For svaret er at - selvsagt kan du ta feil. Din opplevelse av at du er offeret er ikke sannheten. Det er din versjon av sannheten. Anonymkode: 41898...f6a Det stemmer. Hvordan "støtter" de meg hvis jeg blir diskriminert? Sitter de bare og nikker på møtet eller sier de til sjefen "slik kan du ikke gjøre, det er ulovlig"? Anonymkode: 2765a...953
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 Et annet spørsmål: er man pliktig til å informere arbeidsgiveren på forhånd om at man tar med seg tillitsvalgt eller advokat på møtet? Anonymkode: 2765a...953
Hareena Skrevet 22. mai 2022 #16 Skrevet 22. mai 2022 Hvis årsaken til situasjonen er brudd på reglement, alvorlig forseelse el, er det ikke opp til tillitsvalgt å forsvare selve handlingen, men tillitsvalgt skal påse at møtet og prosessen forøvrig foregår iht til lovverket. TV kan også prøve å forhandle om en mildere sanksjonsform. Hvis saken derimot ikke er åpenbar, er det naturlig at TV støtter sitt medlems syn på saken, selv om TV personlig mener sjefen har rett. De ansatte skal kunne ha tillit til dette, det ligger i navnet på rollen til den som er valgt. Nå må det jo tas i betraktning at ikke alle som innehar denne rollen er like profesjonelle, men de skal være skolerte. TV kan også søke råd i eget forbund hvis man er usikker på hvordan saken skal håndteres. 1 1
Mandagsunge Skrevet 22. mai 2022 #17 Skrevet 22. mai 2022 Du har rett til støtte, men du har ikkje rett til å ha rett. Viss du misheld arbeidsoppgåvane dine, bryt reglar eller er ein dårleg kollega, så kan ikkje fagforbundet støtte deg med mindre det er veldig gode grunnar til at du gjer det. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #18 Skrevet 22. mai 2022 Mandagsunge skrev (24 minutter siden): Du har rett til støtte, men du har ikkje rett til å ha rett. Viss du misheld arbeidsoppgåvane dine, bryt reglar eller er ein dårleg kollega, så kan ikkje fagforbundet støtte deg med mindre det er veldig gode grunnar til at du gjer det. Fagforbundet ønsker forhåpentligvis se saken fra begge sider, ikke bare det arbeidsgiveren påstår at den ansatte gjør. Anonymkode: 2765a...953
Kanutte Skrevet 22. mai 2022 #19 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fagforbundet ønsker forhåpentligvis se saken fra begge sider, ikke bare det arbeidsgiveren påstår at den ansatte gjør. Anonymkode: 2765a...953 Ja. Og så skal representanten være der for å sikre at den behandlingen du får av arbeidsgiver er innenfor lovverket. Ikke nødvendigvis snakke din sak, men passe på deg i situasjonen. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #20 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 18.02): Et annet spørsmål: er man pliktig til å informere arbeidsgiveren på forhånd om at man tar med seg tillitsvalgt eller advokat på møtet? Anonymkode: 2765a...953 Noen som vet? Anonymkode: 2765a...953
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå