Gå til innhold

Guttene som aldri forlater rede og gutterommet sitt. Hvordan kan de reddes? Er det håp for de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan vi gjøre med de guttene som ikke vil forlate rede og gutterommet sitt, som sitter å gamer på pcen hele natta og sover på dagen, som får gratis middag og som bare legger klær til vask? De som ikke bidrar og ikke gjør noe..

Kan de i det hele tatt reddes?

Har ei venninne som har en slik sønn. Han blir snart 23 år. Lillebroren flytter til Bergen for å studere til høsten, storebror spiller bort livet sitt. Jeg prøver å støtte henne, men vet ikke hvordan. Jeg ser at dette preger henne mer og mer. Det knuser faktisk hjertet mitt!

Anonymkode: d1a0f...254

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han en diagnose?

Anonymkode: 97389...341

AnonymBruker
Skrevet

Man vet jo hva man skal og bør gjøre. Det vet din venninne også. Dette er forsket på og undersøkt og man vet svaret.

Problemet er at den siste delen av oppdragelse, som så mange andre deler av den, er ubehagelig for mor og far.

Man setter sitt barn ned. Og så snakker man om krav. Man setter først feks krav om at det finner seg en jobb innen x dato og bidrar med alt av husets forefallende frem til jobben er funnet og 1/3 etter. Og så sier man at om dette ikke leves opp til, så må barnet flytte ut. Og så snakker man med kjenninger og får en leieavtale og så kaster man ungen ut. Man lemper rett og slett både ting og barn i bilen og kjører det av gårde og etterlater det i sitt nye hjem. Og så ser man på at det strever ekstremt de første månedene, uten å hjelpe.

Anonymkode: a7996...bf0

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Man må rett og slett sette krav. De må lære seg å være selvstendig. 

Kreve først at de får seg en jobb, deretter finne seg en leilighet og komme seg ut av dørene. 
Om de ikke finner seg en ny mor og fortsetter på samme viset (kjæreste). 

Jeg var sammen med en sånn fyr og det varte ikke lenge. Han trodde han kunne fortsette med å game og få alt servert. 

Lær guttene deres å bli selvstendige. Hvis ikke klarer de ikke å etablere seg eller bygge seg en framtid. 

Anonymkode: b384b...aeb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

23 er ikke så gammelt nå til dags. Men han bør jo bidra med noe. Beste han kan håpe på, er at en dame tar over 😂 Det kommer også an på mors økonomi, men han blr betale litt, i form av penger eller vedlikehold. 

Anonymkode: 621b4...9d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde man hadde kommet lenger i 2022, med fordommene om at «man spiller bort livet sitt». Prøv heller å sett dere inn i de positive sidene med gaming, og vis interesse for barnas spilling. Da blir relasjonen betraktelig bedre. Evt les dere opp på forskning om tematikken.

Hva hadde du sagt hvis din sønn hadde spilt fotball hele natta, og sovet hele dagen? Du hadde ikke reagert, sant? Så hvorfor er det så negativt at de gamer? En av Norges beste CS:GO spillere, er på toppnivå med Ronaldo. Og det bør kanskje fortelle dere noe, dere som er så bekymret for barnas spilling. 

Anonymkode: 85993...875

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trodde man hadde kommet lenger i 2022, med fordommene om at «man spiller bort livet sitt». Prøv heller å sett dere inn i de positive sidene med gaming, og vis interesse for barnas spilling. Da blir relasjonen betraktelig bedre. Evt les dere opp på forskning om tematikken.

Hva hadde du sagt hvis din sønn hadde spilt fotball hele natta, og sovet hele dagen? Du hadde ikke reagert, sant? Så hvorfor er det så negativt at de gamer? En av Norges beste CS:GO spillere, er på toppnivå med Ronaldo. Og det bør kanskje fortelle dere noe, dere som er så bekymret for barnas spilling. 

Så du mener at disse voksne "barna" skal sitte på gutterommet sitt til de blir profesjonelle gamere? 

Anonymkode: 34ab4...c6c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Joda folk hadde reagert om han hadde spilt fotball HELE natta også.. har med ansvar og normal døgnrytme hva som ganger over tid i livet. Da er jobb, ansvar for eget liv og bokompetanse topp 3 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

23-åringer skal være i jobb eller studere. De kan bo hjemme for å spare penger i en begrenset periode eller hvis de er mellom bosteder eller er i en livskrise. 

Anonymkode: 74601...62b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som driver med fysisk aktivitet har mindre sjanse for å havne i dårlige miljøer. 

Det finnes bra miljøet innenfor gaming verden også. Men også svært mye dårlig. Veien er kort for at de ender opp som energidrikkende hasj røykere

Anonymkode: 32012...d16

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Værsåsnill å si fra hvis du finner en løsning! Min svoger er snart 30 år, bor hjemme på gutterommet, må lage sin egen middag, men der er eneste kravet. Oppvasken, rydding, vasking, klesvask etc. Tar moren. Ikke jobber han mer en 1 dag i uka, og kom ikke inn på studie han vile de siste 2 årene, og velger da heller å kaste bort året på soverommet med pc, istedet for å jobbe eller søke på et flere studier! 😣

Problemet her er jo helt klart moren som ikke bryr seg med det. Men jeg og min mann blir så fortvilet og trist, for vi ser godt hvordan denne voksne mannen bare blir mer og mer sær, merkelig, ensom, utenfor og helt ærlig ubrukelig! Hva skal vi gjøre?? 😣 Min mann har prøvd i flere år å snakke med både broren og moren. Han har prøvd å tilbringe tid sammen. Prøvd å be om hjelp til enkle oppgaver, eller hjelpe han med ting, men broren gidder ingen ting! Vil bare ligge i sengen og spille.. Jo lenger dette varer jo værre kommer det til å bli å få kommet seg ut av situasjonen.. 😔

Anonymkode: d8889...60f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Værsåsnill å si fra hvis du finner en løsning! Min svoger er snart 30 år, bor hjemme på gutterommet, må lage sin egen middag, men der er eneste kravet. Oppvasken, rydding, vasking, klesvask etc. Tar moren. Ikke jobber han mer en 1 dag i uka, og kom ikke inn på studie han vile de siste 2 årene, og velger da heller å kaste bort året på soverommet med pc, istedet for å jobbe eller søke på et flere studier! 😣

Problemet her er jo helt klart moren som ikke bryr seg med det. Men jeg og min mann blir så fortvilet og trist, for vi ser godt hvordan denne voksne mannen bare blir mer og mer sær, merkelig, ensom, utenfor og helt ærlig ubrukelig! Hva skal vi gjøre?? 😣 Min mann har prøvd i flere år å snakke med både broren og moren. Han har prøvd å tilbringe tid sammen. Prøvd å be om hjelp til enkle oppgaver, eller hjelpe han med ting, men broren gidder ingen ting! Vil bare ligge i sengen og spille.. Jo lenger dette varer jo værre kommer det til å bli å få kommet seg ut av situasjonen.. 😔

Det er ikke noe dere kan gjøre… særlig ikke om det ikke er deres barn. 

Hva sier moren da? Har hun prøvd?

Anonymkode: 32012...d16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en historie en gang på ett debatt-forum, hvor moren ble lut lei av sin egen datter. Tror det vare bare dem to, fordi ektemannen (og faren til denne datteren) hadde dødd en god stund før dette. Selv om moren visstnok hadde foreslått enkelte jobber, så var visst alt sammen for kjedelig, for lite lønn, eller hva det nå var. 

denne moren endte faktisk opp med å selge rubbel og bil av møbler, og så videre. I tillegg til hjemmet deres, og bilen hennes. Hun var visst pensjonert, og kunne selvfølgelig flytte hvor pokker hun ville. Da var hun 100 prosent klar over at datteren  hennes var nødt til å klare seg helt selv, og faktisk ta ansvar på egen hånd. Dersom foreldrene hadde fortsatt å la godt voksne barn bo hjemme så lenge barna ønsket, så ender det mest sannsynlig med at ungene aldri i verden kommer til å flytte hjemmefra i det hele tatt.    

Anonymkode: 291bb...5ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det har gått så langt ville jeg vurdert muligheten for psykiske lidelser eller avhengighet.

Anonymkode: 52266...c53

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om han så hadde vært profesjonell fotballspiller hadde jeg forventet at han bidro med husarbeid og betalte for seg. 

Ingen voksne kan forvente å få bo gratis eller å bo uten å gjøre sin del av husarbeidet/skaffe vaskehjelp for sin del. Hadde han vært en børshai som satt hjemme og tjente penger fra gutterommet ville jeg fremdeles forventet at han tok sin del av ansvaret i egen bolig. Samt at dersom han bodde under MITT tak, at han kom seg ut døra i blant. Man vil gjerne få lov til å være alene hjemme i to sekunder nå og da. Husokkupanter kan dra andre steder.

Anonymkode: 155e3...757

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har en lik bror på 23! Her er det riktignok en (mild) diagnose i bildet, men han er for oppegående til å få profesjonell hjelp når det kommer til livssituasjonen hans. Mulig at dette bildet endrer seg om dette fortsetter når han er 30 år. 

Han vet ikke hva han vil, er ikke interessert i egne penger eller venner, og har ingen interesser utenom pc'en og å sitte på et mørkt rom. Har ikke lyst til å bli med på familieferier eller hjelpe til med småting (selv med mulighet for å tjene noen kroner på det) for han vet at han heller kan sitte på rommet i fred. Melder seg altså totalt ut av familien og alt sosialt som skjer rundt ham til fordel for å spille oppe på gutterommet. Det er trist å se på at han henger lengre og lengre bak sine jevnaldrende for hvert år som går, men det er ingenting jeg eller foreldrene mine får gjort. Mamma er lei av å mase og prøve å implementere mer ansvar på ham.

Jeg skjønner jo sånn sett også hvorfor det ikke bare er å kaste ham ut for da blir det vel fort til at han ikke møter på et eneste menneske på ukesvis og kun lever på kavringer med syltetøy på, samt bruker opp hele sparekontoen på husleie istedenfor å skaffe seg en jobb. Det er trist at det blir flere og flere av disse guttene, spesielt om de har gått under radaren og ikke har noen diagnose enda, og at selv med milde diagnoser så har de liten mulighet for profesjonell hjelp.

Anonymkode: 34ab4...c6c

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva kan vi gjøre med de guttene som ikke vil forlate rede og gutterommet sitt, som sitter å gamer på pcen hele natta og sover på dagen, som får gratis middag og som bare legger klær til vask? De som ikke bidrar og ikke gjør noe..

Kan de i det hele tatt reddes?

Har ei venninne som har en slik sønn. Han blir snart 23 år. Lillebroren flytter til Bergen for å studere til høsten, storebror spiller bort livet sitt. Jeg prøver å støtte henne, men vet ikke hvordan. Jeg ser at dette preger henne mer og mer. Det knuser faktisk hjertet mitt!

Anonymkode: d1a0f...254

Det er jo ikke guttene det er noe i veien med, men foreldrene som ikke setter krav. År etter år. 

Lag en undersøkelse her på kg der du spør: hvis du hadde muligheten til å game hele dagen, sove når du ville og ellers gjøre som det passet mot at du får alt betalt og vasket og maten servert, ville du gjort det?  Svært mange ville jo grepet en slik mulighet med begge hender. 

Så venninnen din ka  jo være fortvilet over seg selv

AnonymBruker
Skrevet

Joda det er håp for de. Sønnen min var 29. Satt og gamet hele natta, og sov bort dagene. Hadde en liten jobb, kunne lett ta mange flere ekstravakter og spare til egenkapital, men valgte å jobbe akkurat så mye at han hadde til bensin på bil og litt klær osv. 
Jeg måtte sette hardt mot hardt. Hadde han jobbet og spart hadde jeg latt ham bo hjemme. Men jeg måtte presse ham og det var veldig vondt og vanskelig. Men... når han måtte klare seg selv så snudde alt. Han fullførte bachelor, har 100% fast stilling og studerer nå til master ved siden av. Har kjøpt seg hus og klarer seg veldig bra. 

Men det stikker vondt i hjertet mitt og tenke på at jeg bort i mot kastet ut mitt eget barn.

Anonymkode: 6945f...08e

• Hjerte 2
Gjest Ceffern
Skrevet (endret)

-

Endret av Ceffern
Skrevet

Da pakker en ned gamingpcn og låser den inn i et egnet øyeblikk og ber om en samtale når ungdommen har roet seg etter raserianfallet. 
Da beklager en som forelder at en ikke har gjort nok for å forberede gutten bedre for utdannelse og voksenlivet med sine krav. 
Og så ber dere ungdommen utdype hvilke planer han har for fremtiden. 
Gi en klar beskjed om at nå er veien til Nav og eller Opplæringskontoret neste stopp. 
Kan gjerne kjøre han dit og . 
Nekter han så får dere bruke alle lovlige midler for å få han til å forstå. 
Søsken, far og mor 
Ingen Pc i mellomtiden. 
Hvis dere ikke er standhaftige og konsekvente i dette øyeblikket så kan dere glemme å nyte 50-60 og 70 årene. 
Da kan en like godt sende inn ny søknad om barnetrygd … 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...