Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. november 2005 #1 Skrevet 9. november 2005 Her sitter jeg og gruer meg til jeg skal begynne å jobbe igjen 2.januar. Fatter ikke hvordan vi skal få det til å gå... Er vi heldige, så får vi barnehageplass. Barnehagen koster nesten 3000 kr, og er åpen fra 730-1630. Vendelin legger seg ca kl 18-1830. Bjørnemannen jobber 8-16, men tar bussen hjemmefra halv sju, er hjemme halv seks. Jeg jobber i butikk, og har arbeidstider mellom 7 og 2030 - og en drøy halvtimes reisevei. Har krav på en times ammefri, men det er jo uten lønn - og da er vi faktisk på grensen til at det ikke lønner seg å jobbe! *rister på hodet* Hvordan får dere det egentlig til? Har på følelsen at jeg kommer til å se ungen min på søndager og annenhver lørdag...
Gjest porselen Skrevet 9. november 2005 #2 Skrevet 9. november 2005 Ja, det er ikke lett det der. Jeg for min del er så heldig at mannen min slutter 2-3 timer før meg på jobb, han begynner også tidligere enn meg. Og da har jeg jobben på morgenen med å levere og han har hatt henting. I tillegg jobbet jeg redusert da ungene gikk i barnehagen, begynte senere på morgenen, men sluttet til vanlig tid kl. 16, og var hjemme kl. 17. I tillegg hadde jeg fri en dag i uken. Far kom hjem mellom 14 og 15 og da ble ungene hentet. På den måten har ungene fått mer tid hjemme med oss foreldrene, uten det helt store stresset. Så jeg har vært heldig.
Gjest lilletroll Skrevet 9. november 2005 #3 Skrevet 9. november 2005 Ok, da skal jeg fortelle hvordan VI fikk det til (Og nei, det er ingen fasit, men bare hvordan vi ordnet det ) Etter å ha vært hjemme med snuppa det første året skulle jeg jo begynne å jobbe litt igjen. Mannen min jobber skift, og det gjorde jeg også. Jeg fikk i stand en ordning på jobb som gjorde at jeg bare jobbet når mannen hadde fri, altså at èn av oss alltid var hjemme md snuppa. På den måten trengte hun ikke begynne i bhg før hun var 3. Jeg jobbet ca 70% tenker jeg + at jeg jo fikk kontantstøtte, så økonomisk gikk det helt greit. Nå har jeg ny jobb - eller to hvor jeg til sammen jobber 100% og datteren har fulltidsbarnehage. Vi må improvisere litt innimellom med at vi står opp veldig tidlig for å kjøre til bhg før jobb, eller dra fra jobben 10min tidligere for å rekke bhg før den stenger, men det går - alt går! Vi har også en bestemor som hun av og til sover hos hvis vi begge skal jobbe natt f.eks - da leverer vi henne der på kvelden, og kjører om der på morgenen og henter og kjører henne i bhg før vi drar hjem og sover. Som sagt - alt går
Thomasine Skrevet 9. november 2005 #4 Skrevet 9. november 2005 Ja, det er stress!! Vi har barn som skal i bhg og på skolen. Selv skal vi vi på jobb og skole. Vi har innsett at disse første årene blir stressende. Vi må gjøre det beste ut av det. Vi lager matpakkene om kvelden, eldstemann dusjer om kvelden slik at han bare kan hoppe i klærne om morningen ( som vi legger ut hver kveld), så går han på badet og vasker seg mens minstemann gjøres klar. Så lager den som ikke steller minstemann frokost til alle (smøre en skive til hver eller lage korn+melk)og så spiser vi frokost sammen. Går som regel fint, men vi må være strukturerte. Fordi vi må være så strikse på tiden i ukedagene, er vi mere fleksible i helgene. Da spiser vi kanskje frokost klokka 10, og ungene kan gå i pysj noen timer. Vi voksne har hver vår dag i helgen hvor vi kan sove litt lengre. Den som står opp med barna lager felles frokost som står klar på bordet når "syvsoveren" våkner. Helgene skal det slappes av og stresses ned!! Må lade opp til neste uke...
Gjest lilletroll Skrevet 9. november 2005 #5 Skrevet 9. november 2005 Åja, glemte å si at frokosten til snuppa inntas i bilen/i bhg....
Gjest allium Skrevet 9. november 2005 #6 Skrevet 9. november 2005 Fleksitid. En henter, den andre leverer. Men det var før. Nå er jeg alene, og har strenge krav til arbeidsplass og reise. Min første tanke er at datteren din legger seg veldig tidlig. Kan dere ikke prøve å endre litt på rytmen, slik at hun har kortere natt, og heller sover en lang lur midt på dagen, i barnehagen ?
Fibonacci Skrevet 9. november 2005 #7 Skrevet 9. november 2005 Jeg har tidskonto, og jobber 80 % for tiden. Slutter halv 3 om ettermiddagen, og henter sønnen vår i barnehagen. Da får vi litt ekstra tid sammen før han legger seg i halv 8-tida. Vi samarbeider om morgenen, mannen står opp først og tar morgenstellet, og så overtar jeg etterpå. Det blir en vane etter hvert, og man får inn gode rutiner. Det kan jo hende døgnrytmen til Vendelin forandrer seg til januar, eller at dere kan snu litt på den rytmen som er nå. Ellers vil jeg anbefale tidskonto!
Mrs. K Skrevet 9. november 2005 #8 Skrevet 9. november 2005 Nei, det er ikke så lett å få kabalen til å gå opp Som en venninne sa "Når vi har samværshelg...." Ellers fungerer det for oss at mannen starter tidlig på jobb (han har flexitid) og jeg senere.
Cr@sh Skrevet 9. november 2005 #9 Skrevet 9. november 2005 Både jeg og mannen jobber i over 100% stillinger, og gutten vår går i barnehage. B.hagen er åpen fra 0700-1700. Mannen reiser hjemmefra kl 0600 og er hjemme kl 1700 - derfor er det jeg som har ansvaret for både å levere og hente. Det går faktisk bra. Jeg jobber i skoleverket, og slutter tidlig enkelte dager, og begynner seint andre... det er dette som gjør at ting går rundt. Hvis jeg leverer tidlig, henter jeg også tidlig. Leverer jeg seint, blir han hentet litt senere. Jeg er veldig glad for at han ikke må være i b.hagen fra kl 07-16/17 hver dag... det er lenge syntes jeg. Også får vi litt tid sammen før leggetid - den tiden er HØYT verdsatt! Hvis vi er så heldige å få flere barn (jobber med saken ), kommer vi ikke til å jobbe 100% begge to... regner med at det blir jeg som vil redusere stillingen min...
Gjest Pjusk Skrevet 9. november 2005 #10 Skrevet 9. november 2005 Ja, det er litt av en logistikk som skal opp. Jeg halser hjem med hjertet i halsen for å rekke å hente på barnehage og SFO. Jeg jobber i butikk, og har arbeidstider mellom 7 og 2030 ← Men jeg skjønner ikke hvordan dere skal fikse leveringen når de dagene du også begynner tidlig? Men de dagene du begynner sent, kan du jo levere sent i barnehagen også, slik at dere får mer tid sammen og hun får kortere dag i barnehagen.
Furstina Skrevet 9. november 2005 #11 Skrevet 9. november 2005 Vi har ju tur med öppettiderna men vill inte ha sonen där allt för länge i alla fall. De öppnar 6:30 tror jag och stänger 17:30 min man lämnar på förskolan/barnehage varje dag mellan 7:45 och 8:00 - jag hämtar ca 16:45 två dagar i veckan, mannen hämtar 17:00 två dagar i veckan och den tredje tar antingen jag eller mormor som ställer upp ibland. Jag har arbetstid mellan 8-17 men har flex, jag börjar strax efter 7 vissa dagar och jobbar senare till 19 de dagar min man kan hämta. Min man börjar lite senare (8:30-9:00) och slutar vid olika tider, två dagar i veckan slutar han riktigt sent och är inte hemma förän 19:30, två dagar slutar han lite tidigare och kan hämta. Hos flera vi känner - som inte har flextid där har mamman i familjen gått ner i arbetstid till 80% för att hinna hämta
Chiquita Skrevet 9. november 2005 #12 Skrevet 9. november 2005 Bare sånn litt på siden: Vanskelig med en barnehage som ikke åpner før 7.30. Da rekker en jo ikke levere om en har "normal" 7-15/16 jobb!!!! Kan dette tas opp med barnehagen? Sikkert flere foreldre som også synes at bhg åpner for seint. Lykke til med puslespillet
ceca Skrevet 9. november 2005 #13 Skrevet 9. november 2005 Med to barn som vi måtte ha dagmamma/barnehage til, fant vi ut at det beste for oss var at jeg jobbet på kvelden, mens han jobbet dagtid. Nå har jeg en jobb hvor vi går vakter. Da spurte jeg om å få jobbe 50% og kun kvelder. Det gikk veldig greit. Fant en dagmamma som kunne ha ungene noen timer når jeg skulle på jobb, og mannen min hentet dem. Mannen min fikk veldig god kontakt med barna i forhold til om jeg og hadde vært hjemme. Er noen ordentlige mamma-unger. klem ceca
Gjest Qlio Skrevet 9. november 2005 #15 Skrevet 9. november 2005 Her blir det Qliomannen som leverer og jeg som henter. Da jobber jeg overtid på morningen, og han på ettermiddagen.
Pasha Skrevet 11. november 2005 #16 Skrevet 11. november 2005 Det hadde ikke vært en mulighet for deg å få en annen arbeidstid da? Ei på jobben min som fikk barn fikk lov til å jobbe kun dagtid da hun kom tilbake fra permisjoj (helt til vi fikk ny sjef og dette ikke ble tillatt lenger). Kan jo hende at sjefen din tilatter deg det? Ellers hva med dagmamma? da har du vel muligheten til å levere Vendelin seinre de dagene du begynner seint på jobb og dermed få litt tid sammen med henne da også. (åssen dette er med seinre levering i barnehagen vet jeg ikke.. men det kan vel ikke være umulig å få til der heller kan jeg tenke meg)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. november 2005 #17 Skrevet 11. november 2005 Tusen takk for innspill alle sammen, jeg vet jo at det må løse seg til slutt, på en eller annen måte, men akkurat nå har jeg vondt for å se hvordan... Jeg jobber som sagt i butikk, og er nå ansatt som nestleder. (gikk ned fra butikkleder for å ha mulighet til å jobbe litt mindre, ikke ha hovedansvar osv.) Hadde det ikke vært for lønna, så kunne jeg egentlig tenkt meg å bare være heltidsansatt, men det er verre å få til igjen faktisk. Butikken er ikke så stor, så det er ikke så mange ansatte, og greia er jo at det må være folk på jobb til enhver tid - og alt kan jo ikke dreie seg om meg og min situasjon. Det er flere som også har barn... Så det blir minst en kveld på meg i uka, og annenhver lørdag (uff, DET er nesten det verste!). Mandag og fredag begynner lederteamet kl 7 for å gjøre papirarbeid, bestillinger, planlegging, bygge om butikken osv (må gjøres på mandag og fredag). Og det er jo absolutt ikke sikkert at vi får barnehageplass heller, siden Vendelin ikke er så stor at det gjør noe... Da må vi jo ha dagmamma.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #18 Skrevet 11. november 2005 Vi har ansatt au-pair. Hun bringer/henter skolejenta inkludert morgenstell og etter-skoletid-pass. Vi selv deler på å bringe/hente minsten til/fra barnehage 3-4 dager i uka. Vi har fleksitid så det går bra selvom jeg reiser endel i jobben. Det beste er at hun tar alt husarbeidet da kan vi være sammen med barna når vi er hjemme.
Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2005 #19 Skrevet 11. november 2005 Bare sånn litt på siden: Vanskelig med en barnehage som ikke åpner før 7.30. Da rekker en jo ikke levere om en har "normal" 7-15/16 jobb!!!! Kan dette tas opp med barnehagen? Sikkert flere foreldre som også synes at bhg åpner for seint. Lykke til med puslespillet ← De fleste barnehager åpner vel ikke før halvåtte........
liv Skrevet 12. november 2005 #20 Skrevet 12. november 2005 trodde de fleste åpnet 7 jeg. I allefall Kommunale i Oslo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå