AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Skrevet 21. mai 2022 Kjøpte meg en dressjakke i XS på Bikbok, er 160 cm høy og jeg SVØMMER i den. Blir selvsagt retur, men jeg kan ikke fatte det. Ser også på noen kjoler til sommeren, og på bildene står det at modellen er 169 høy og har størrelse XS…. Hva?! Anonymkode: 38598...8dc 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #2 Skrevet 21. mai 2022 Det er fordi oversize er in. Jeg har selv en kåpe i xs, og bruker gjerne medium til vanlig, men syns den sitter bra. Anonymkode: 07a40...d5e 18
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er fordi oversize er in. Jeg har selv en kåpe i xs, og bruker gjerne medium til vanlig, men syns den sitter bra. Anonymkode: 07a40...d5e Da får de skrive det da, jeg bestilte tskjorte i str S og den er like stor som min banftskjorte i medium, den henger og null passform. Anonymkode: ad64e...f3f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Skrevet 21. mai 2022 Kommer an på merket. Jeg bestilte noe fra Zalando for litt siden i str S. En bukse og det stod at buksen var stor i str. Jeg er mellom s og m i bukser, men somregel m. Den var akkurat for liten. Er xs og s i singleter og jeg er 180. Men har vært den str veldig lenge. Synes str har forandret seg i det siste jeg og. Da jeg bar tenåring kjøpte jeg ofte m og L. L fordi jeg hadde en forestilling om at jeg kom til å legge på meg fort. Men det skjedde aldri. Får buksene fremdeles på meg og de er litt store. Men merker sånn særlig på jakker, gensere at de er blitt store. Tror kanskje det er fordi folk ikke skal føle seg så store? Er bedre å liksom kunne ta på seg en S, enn en L selv om man er kraftig sikkert Anonymkode: 03f92...efa 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Skrevet 21. mai 2022 Det er for at de som klager over små størrelser på klær skal få smurt egoet sitt. Anonymkode: 09cc5...212 12 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Skrevet 21. mai 2022 Sjekket på ulike barneavdelinger? Mange kleskjeder lager også klær for kortvokste, de heter “petite”. Anonymkode: f7c5e...c89 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjøpte meg en dressjakke i XS på Bikbok, er 160 cm høy og jeg SVØMMER i den. Blir selvsagt retur, men jeg kan ikke fatte det. Ser også på noen kjoler til sommeren, og på bildene står det at modellen er 169 høy og har størrelse XS…. Hva?! Anonymkode: 38598...8dc Det er pga alle de som faktisk bruker størrelser som L og XL nekter å innse at de faktisk bruker de størrelsene, og må på død og liv inn i mindre størrelser. Har vært mange mediasaker om det. Litt teit for oss som i utgangspunktet såvidt kom inn i xs og s uten at det var altfor store størrelser. Har nå samme problemet som deg, er litt lavere (er 158) og nå svømmer jeg faktisk i xs og s selvom jeg er normalvektig. Anonymkode: cf6f3...6fc 8 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjøpte meg en dressjakke i XS på Bikbok, er 160 cm høy og jeg SVØMMER i den. Blir selvsagt retur, men jeg kan ikke fatte det. Ser også på noen kjoler til sommeren, og på bildene står det at modellen er 169 høy og har størrelse XS…. Hva?! Anonymkode: 38598...8dc Jeg syntes det er hyggelig og motiverende å ha ting i XS. Har fortiden en kjole og en vinterbukse i det. Men.. jeg er ikke en XS men en M. Anonymkode: 67836...24e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syntes det er hyggelig og motiverende å ha ting i XS. Har fortiden en kjole og en vinterbukse i det. Men.. jeg er ikke en XS men en M. Anonymkode: 67836...24e Det er ikke motiverende for oss som i utgangspunktet brukte xs og s som vanlige størrelser og nå omtrent ikke finner noe som passer oss. Anonymkode: cf6f3...6fc 12 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekket på ulike barneavdelinger? Mange kleskjeder lager også klær for kortvokste, de heter “petite”. Anonymkode: f7c5e...c89 Man er da for faen ikke kortvokst når man er 160. Hva skjer med verden... Anonymkode: d807c...2e4 18 10
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sjekket på ulike barneavdelinger? Mange kleskjeder lager også klær for kortvokste, de heter “petite”. Anonymkode: f7c5e...c89 Les deg opp på hva det vil si å være kortvokst, for det vet du tydeligvis ikke. Anonymkode: e7ce6...f59 10 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg syntes det er hyggelig og motiverende å ha ting i XS. Har fortiden en kjole og en vinterbukse i det. Men.. jeg er ikke en XS men en M. Anonymkode: 67836...24e Fordi du da skal få smørt egoet ditt? Er helt latterlig at man gjør de minste størrelsene større for å fikse på kompleksene til de som nekter å innse at de faktisk bruker større størrelser. Dette går kun utover de som i utgangspunktet var normalvektige og hadde de minste størrelsene som passende størrelser. Anonymkode: e7ce6...f59 4 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fordi du da skal få smørt egoet ditt? Er helt latterlig at man gjør de minste størrelsene større for å fikse på kompleksene til de som nekter å innse at de faktisk bruker større størrelser. Dette går kun utover de som i utgangspunktet var normalvektige og hadde de minste størrelsene som passende størrelser. Anonymkode: e7ce6...f59 Litt teit å like din egen kommentar. Jeg trykte på den knappen som popper opp når det kommer en ny post, og du hadde allerede likt din egen post. Hvis dere sliter med å finne klær i vanlige størrelser finnes det som sagt mange mange merker som lager klær for de som er petite. (Nei det er ikke kortvokste det er snakk om, men folk som er lave og/eller svært slanke. Jeg tror personen brukte feil ord uten å tenke over hva kortvokst faktisk betyr, ikke heng dere opp i det.) På samme måte som at det finnes merker som lager klær for veldig store folk. Anonymkode: 4a82f...c93 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 Synes størrelser varierer veldig. Jeg bruker et sted mellom M-L. Men det er klesplagg i str. XL som er for små, så er det klesplagg i str. S som passer veldig fint. Så synes det er vanskelig å vite hvilken størrelse man skal bestille. Og det er jo dumt for de som bruker små størrelser, om de plutselig passer best til de som egentlig er M. Men se på petite klær, de har en del av det på Zalando, og jeg må alltid opp en størrelse i de klærne. Anonymkode: ca705...699 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #15 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Litt teit å like din egen kommentar. Jeg trykte på den knappen som popper opp når det kommer en ny post, og du hadde allerede likt din egen post. Hvis dere sliter med å finne klær i vanlige størrelser finnes det som sagt mange mange merker som lager klær for de som er petite. (Nei det er ikke kortvokste det er snakk om, men folk som er lave og/eller svært slanke. Jeg tror personen brukte feil ord uten å tenke over hva kortvokst faktisk betyr, ikke heng dere opp i det.) På samme måte som at det finnes merker som lager klær for veldig store folk. Anonymkode: 4a82f...c93 Ikke meg du siterer men det er flere her som oppdaterer siden jevnlig og liker kommentarer som bli lagt ut, deriblant meg, så ikke drit deg ut Anonymkode: cf6f3...6fc 10 7
Gjest ti10 Skrevet 21. mai 2022 #16 Skrevet 21. mai 2022 Moten er oversized nå, de aller fleste overdeler er jo sånn. Jeg har ikke registrert at plagg som faktisk skal være ettersittende (i den grad de finnes for tiden ) er teltaktige. Mulig at størrelsene kan være noe endret siden 80-tallet, men det er jo sånn at når man kjøper en kort, vid genser i str. XS, og den er vid til en som vanligvis bruker L, så er det moten som er grunnen, ikke at produsenten vil ha et menneske som er 1,50 høy og veier 130 kg til å tro at hun er en XS. Man får jo et visst inntrykk av str. hvis man går inn i en nettbutikk og ser på hvordan modellene bærer plagget. Der står det også ofte modellens høyde og str.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #17 Skrevet 21. mai 2022 ti10 skrev (Akkurat nå): Moten er oversized nå, de aller fleste overdeler er jo sånn. Jeg har ikke registrert at plagg som faktisk skal være ettersittende (i den grad de finnes for tiden ) er teltaktige. Mulig at størrelsene kan være noe endret siden 80-tallet, men det er jo sånn at når man kjøper en kort, vid genser i str. XS, og den er vid til en som vanligvis bruker L, så er det moten som er grunnen, ikke at produsenten vil ha et menneske som er 1,50 høy og veier 130 kg til å tro at hun er en XS. Man får jo et visst inntrykk av str. hvis man går inn i en nettbutikk og ser på hvordan modellene bærer plagget. Der står det også ofte modellens høyde og str. Finnes det mange mennesker som er 1,50 og 130kg?🙄 Anonymkode: cf6f3...6fc
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #18 Skrevet 21. mai 2022 Ja! Jeg har sjekket ut diverse størrelsestabeller for ulike norske klesbutikker. I dag tilsvarer en størrelse XS en livvide på 66-68 cm. Før lå XS mellom 59-62 cm på livvidde 🤷♀️ Kan ikke fordra vanity sizing og dem som støtter dette kan heller dra på seg en potetsekk (ja, jeg er lei av å få beskjed om å heller handle i barneavdelingen) Anonymkode: 93e6c...c77 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #19 Skrevet 21. mai 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Finnes det mange mennesker som er 1,50 og 130kg?🙄 Anonymkode: cf6f3...6fc Dessverre. Anonymkode: 581c6...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #20 Skrevet 21. mai 2022 Bikbok har vært knøttsmå. Får ikke buksebeina over lårene der engang. Kanskje de er bedre nå. Anonymkode: 496ba...20b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå