Gå til innhold

Humlebol på balkongen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Vi har oppdaget et humlebol på balkongen vår, i saueskinnet under trebenken vi pleier å sitte på. 

Vet noen om man kan flytte dette? Isåfall, vil de dø? Bør vi la de være? Vil ikke drepe de. Per nå ser det ut som det er mange egg der, men ellers er der veldig få humler som flyr inn og ut så det plager oss ikke. Men det vil kanskje komme fler, og er redd det blir veldig plagsomt å sitte der i sommer. Balkongen er ganske liten. Vet noen hva man gjøre i en slik situasjon? 

Anonymkode: b403d...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

La de være. De er viktig for naturen . Og de gjør nytte for oss mennesker . 

Anonymkode: 9a72d...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta kontakt med en birøkter. 

Å flytte humlebol er imidlertid ikke helt lett. Humlene vil da søke tilbake til det gamle stedet mange ganger og må hentes tilbake med mindre du ikke flytter dem så langt at de ikke finner vegen tilbake.

Noen arter er lette å flytte, andre som trehumle vanskelige da de forsvarer bolet sitt hardt. Det letteste er å bedøve dem med CO2-gass. Da kan du bare plukke dem opp og overføre bolet og alle humlene til ei kasse. Hvis ikke er det litt vanskeligere, men du kan fange inn en og en humle til alle er fanget inn. Noen iherdige humler blir i bolet helt til den siste stund. Men er du litt tålmodig går det greit. Jeg har gjort dette veldig mange ganger. Ta med hele bolet og isolasjonsmaterialet rundt. På det nye bostedet lar du humlene roe seg. Da kan du åpne kassa på det nye stedet, så ordner det seg selv. Men som sagt, er det for nær den gamle plassen så vil de fly tilbake dit de første gangene. "

Anonymkode: 75d2d...2cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et humlebol holder i alle fall veps unna og jeg vet hva jeg foretrekker, men har ingen erfaring med å flytte bol. 

Anonymkode: 8a545...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...