AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Skrevet 21. mai 2022 Vil man da gå ned i vekt? Jeg har funnt ut at jeg faktisk har spist FOR mye i forbindelse med trening, så jeg har lagt på meg en del fett i tillegg til muskler. Nå ønsker jeg å bli kvitt fettet, så jeg tenkte å ligge litt i kaloriunderskudd. Det skjer naturlig, for min aptetitt har aldri vært veldig god, så det handler mest å ikke tvinge i seg mat (som jeg noen ganger har gjort før). Kunne selvfølgeilg ha trent kondisjon, men synes det er så kjedelig 😄 Anonymkode: 72e08...ed4
sicario Skrevet 21. mai 2022 #2 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vil man da gå ned i vekt? Jeg har funnt ut at jeg faktisk har spist FOR mye i forbindelse med trening, så jeg har lagt på meg en del fett i tillegg til muskler. Nå ønsker jeg å bli kvitt fettet, så jeg tenkte å ligge litt i kaloriunderskudd. Det skjer naturlig, for min aptetitt har aldri vært veldig god, så det handler mest å ikke tvinge i seg mat (som jeg noen ganger har gjort før). Kunne selvfølgeilg ha trent kondisjon, men synes det er så kjedelig 😄 Anonymkode: 72e08...ed4 Om du vil beholde så mye som mulig av muskelmasse så er det viktig å trene styrke regelmessig når du ligger i underskudd ja. Noe muskler vil du miste, men ikke på langt nær like mye som om du slutter å trene styrke. Hva du spiser blir jo også veldig viktig selvfølgelig😊 1
Grüner Skrevet 21. mai 2022 #3 Skrevet 21. mai 2022 Ja, spiser du for lite, vil du gå ned i vekt, men du vil også gå ned i muskelmasse ikke bare miste fett.
Adrenalina1 Skrevet 21. mai 2022 #4 Skrevet 21. mai 2022 Grüner skrev (1 time siden): Ja, spiser du for lite, vil du gå ned i vekt, men du vil også gå ned i muskelmasse ikke bare miste fett. Det stemmer ikke i mitt tilfelle. Jeg ligger i kaloriunderskudd. Trener tung styrke tre ganger i uka. I tillegg til kondisjon. Og jeg har så absolutt fått større muskler og blitt mye sterkere.
sicario Skrevet 21. mai 2022 #5 Skrevet 21. mai 2022 Adrenalina1 skrev (3 timer siden): Det stemmer ikke i mitt tilfelle. Jeg ligger i kaloriunderskudd. Trener tung styrke tre ganger i uka. I tillegg til kondisjon. Og jeg har så absolutt fått større muskler og blitt mye sterkere. Lettest om man starter som helt utrent. Da vil man lettest kunne bygge litt muskler og gå ned i fettprosent på et lite kaloriunderskudd.. såkalte newbie gaines 😅. men ja, tung styrke er et must om man ligger i underskudd.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vil man da gå ned i vekt? Jeg har funnt ut at jeg faktisk har spist FOR mye i forbindelse med trening, så jeg har lagt på meg en del fett i tillegg til muskler. Nå ønsker jeg å bli kvitt fettet, så jeg tenkte å ligge litt i kaloriunderskudd. Det skjer naturlig, for min aptetitt har aldri vært veldig god, så det handler mest å ikke tvinge i seg mat (som jeg noen ganger har gjort før). Kunne selvfølgeilg ha trent kondisjon, men synes det er så kjedelig 😄 Anonymkode: 72e08...ed4 Spiser du alt for lite tar det av musklene også. Så trener man styrke bør man ikke ligge alt for lavt kalorimessig. Der trår nok mange feil,og de fleste går faktisk raskere ned i fettprosent når de øker kaloriinntaket når de trener styrke, men samtidig er i kaloriunderskudd. Det er også uhyre viktige å spise sunt for å støtte opp hormonene og bygge muskler. Nok proteiner, og fett til hvert måltid. Ved styrketrening forbrenner man kalorier både under trening og etterpå. En kilo muskler forbrenner 3 ganger så mye som en kilo fett i hvile. Så uansett hvordan man vrir og vender på det vil styrketrening være gunstig for vektnedgang/ned i fettprosent samt å holde vekten stabil når man har gått ned det man skal. Å kun trene kondisjon, eller veldig mye kondisjon vil tære på musklene og forbrenningen blir lavere. Ved kondisjonstrening så forbrenner man kun kalorier under trening. Anonymkode: bcaeb...c07 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spiser du alt for lite tar det av musklene også. Så trener man styrke bør man ikke ligge alt for lavt kalorimessig. Der trår nok mange feil,og de fleste går faktisk raskere ned i fettprosent når de øker kaloriinntaket når de trener styrke, men samtidig er i kaloriunderskudd. Det er også uhyre viktige å spise sunt for å støtte opp hormonene og bygge muskler. Nok proteiner, og fett til hvert måltid. Ved styrketrening forbrenner man kalorier både under trening og etterpå. En kilo muskler forbrenner 3 ganger så mye som en kilo fett i hvile. Så uansett hvordan man vrir og vender på det vil styrketrening være gunstig for vektnedgang/ned i fettprosent samt å holde vekten stabil når man har gått ned det man skal. Å kun trene kondisjon, eller veldig mye kondisjon vil tære på musklene og forbrenningen blir lavere. Ved kondisjonstrening så forbrenner man kun kalorier under trening. Anonymkode: bcaeb...c07 Hjertet er en muskel og. Og joda du forbrenner kcal både før og Etter kondition også. Spesiellt etter et intervall pass. Ikke kun kcal det er feil. Anonymkode: 0ed47...6dc
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hjertet er en muskel og. Og joda du forbrenner kcal både før og Etter kondition også. Spesiellt etter et intervall pass. Ikke kun kcal det er feil. Anonymkode: 0ed47...6dc Man forbrenner kalorier hele tiden. Men etterforbrenningen etter en styrkeøkt er langt større enn cardio og mye lengre. Kommer selvsagt an på styrkeøkten hvor mye effekt det har. Trener man f.eks markløft vil det ha større effekt på forbrenningen både under og etter treningsøkten enn f.eks isolasjonsøvelse som curlups. Trener man høyintensiv cardio i en time forbrenner man som regel mer under treningsøkten enn med en time styrke. Men etterforbrenning er større etter en styrkeøvelser. Langsiktig vil styrketrening være mest gunstig for fettreduksjon. I tillegg vil muskler kreve mer energi. Styrketrening øker muskelmassen langt mer enn f.eks løping. Etterhvert vil man kunne trene hardere og lengre når muskelmassen er større som igjen forbrenner mer. Men man kan fint kombinere både styrke og cardio. Jeg trener 1,5 timer med styrke etterfulgt av løping eller ballidrett. Jeg får langt mer ut av løpeøkten min nå etter jeg begynte å løfte vekter, som igjen gjør at jeg forbrenner mer. Ingen vondter lengre, mye hurtigere og mer utholdenhet. Anonymkode: bcaeb...c07
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man forbrenner kalorier hele tiden. Men etterforbrenningen etter en styrkeøkt er langt større enn cardio og mye lengre. Kommer selvsagt an på styrkeøkten hvor mye effekt det har. Trener man f.eks markløft vil det ha større effekt på forbrenningen både under og etter treningsøkten enn f.eks isolasjonsøvelse som curlups. Trener man høyintensiv cardio i en time forbrenner man som regel mer under treningsøkten enn med en time styrke. Men etterforbrenning er større etter en styrkeøvelser. Langsiktig vil styrketrening være mest gunstig for fettreduksjon. I tillegg vil muskler kreve mer energi. Styrketrening øker muskelmassen langt mer enn f.eks løping. Etterhvert vil man kunne trene hardere og lengre når muskelmassen er større som igjen forbrenner mer. Men man kan fint kombinere både styrke og cardio. Jeg trener 1,5 timer med styrke etterfulgt av løping eller ballidrett. Jeg får langt mer ut av løpeøkten min nå etter jeg begynte å løfte vekter, som igjen gjør at jeg forbrenner mer. Ingen vondter lengre, mye hurtigere og mer utholdenhet. Anonymkode: bcaeb...c07 Det er viktigt å trene både styrke og cardio selvsagt brenner en kcal etter en god cardioøkt også. Hit pass der du bruker kroppen hardt brenner jæveligt mye kcal etter trening siden kroppen må bygges opp igjen. Så at kun trene styrke og aldri cardio er vel ikke noe å satse på i det lange løp. I tillegg så er det svært bra å få trent det aeroba systemet! Anonymkode: 0ed47...6dc
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man forbrenner kalorier hele tiden. Men etterforbrenningen etter en styrkeøkt er langt større enn cardio og mye lengre. Kommer selvsagt an på styrkeøkten hvor mye effekt det har. Trener man f.eks markløft vil det ha større effekt på forbrenningen både under og etter treningsøkten enn f.eks isolasjonsøvelse som curlups. Trener man høyintensiv cardio i en time forbrenner man som regel mer under treningsøkten enn med en time styrke. Men etterforbrenning er større etter en styrkeøvelser. Langsiktig vil styrketrening være mest gunstig for fettreduksjon. I tillegg vil muskler kreve mer energi. Styrketrening øker muskelmassen langt mer enn f.eks løping. Etterhvert vil man kunne trene hardere og lengre når muskelmassen er større som igjen forbrenner mer. Men man kan fint kombinere både styrke og cardio. Jeg trener 1,5 timer med styrke etterfulgt av løping eller ballidrett. Jeg får langt mer ut av løpeøkten min nå etter jeg begynte å løfte vekter, som igjen gjør at jeg forbrenner mer. Ingen vondter lengre, mye hurtigere og mer utholdenhet. Anonymkode: bcaeb...c07 Etterforbrenningen på cardio er ca 10-15% høyere ved regelbunden intervalltrening. En å ikke trene cardio i det hele tatt. I tillegg får du igång kroppen og blodomloppet, slagg osv. Anonymkode: 0ed47...6dc
Adrenalina1 Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 sicario skrev (1 time siden): Lettest om man starter som helt utrent. Da vil man lettest kunne bygge litt muskler og gå ned i fettprosent på et lite kaloriunderskudd.. såkalte newbie gaines 😅. men ja, tung styrke er et must om man ligger i underskudd. Jeg er vel ikke akkurat utent. Har holdt på i et år😉
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er viktigt å trene både styrke og cardio selvsagt brenner en kcal etter en god cardioøkt også. Hit pass der du bruker kroppen hardt brenner jæveligt mye kcal etter trening siden kroppen må bygges opp igjen. Så at kun trene styrke og aldri cardio er vel ikke noe å satse på i det lange løp. I tillegg så er det svært bra å få trent det aeroba systemet! Anonymkode: 0ed47...6dc Jeg har aldri påstått at man kun skal trene styrke, selv om man fint kan gjøre det med god effekt. Men ikke hovedfokus på cardio som veldig mange har når de skal ned i vekt, som ofte resulterer i økt vekt senere. Jeg har prøvd å forklare deg at etterforbrenning etter en styrkeøkt er høyere enn cardio. At muskler forbrenner mer og krever mer energi. Skal man øke muskelmassen er styrketrening det man bør fokusere på. Bare cardio trening tar av muskelmassen, som ikke er gunstig for forbrenningen eller kroppen. Styrketrening er bra for hjertet. Det får også kroppen og blodomløpet i gang. Jeg blir andpusten under en hard styrkeøkt. Svetter masse og kan få opp pulsen på maks. Vet ikke helt om du kanskje mangler kunnskap om styrketrening? At du tror det kun er å løfte en lett vekt opp og ned noen ganger før du går til neste øvelse? Noen gjør selvsagt det, men det vil ikke akkurat gi så god effekt. Anonymkode: bcaeb...c07 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 Det er ikke problematisk å spise *litt* for lite og trene styrke. Ja, går man ned i vekt går man også ned i muskelmasse, men fordi man totalt sett blir mindre vil man se musklene mye tydeligere. Hvis du feks går ned 10 kilo kan det være to av de er muskler og åtte er fett. Anonymkode: 475a0...fb9
Embla Othea Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vil man da gå ned i vekt? Jeg har funnt ut at jeg faktisk har spist FOR mye i forbindelse med trening, så jeg har lagt på meg en del fett i tillegg til muskler. Nå ønsker jeg å bli kvitt fettet, så jeg tenkte å ligge litt i kaloriunderskudd. Det skjer naturlig, for min aptetitt har aldri vært veldig god, så det handler mest å ikke tvinge i seg mat (som jeg noen ganger har gjort før). Kunne selvfølgeilg ha trent kondisjon, men synes det er så kjedelig 😄 Anonymkode: 72e08...ed4 Du vil gå ned i vekt med å ligge i kaloriunderskudd. Det er svært vanskelig å gå ned i fettprosent OG å øke muskelmasse, så her må du prioritere. Hvis målet er å gå ned i fettprosent (men bevare muskelmassen): ligg i moderat kaloriunderskudd (500-800 kalorier), spis mye protein og grønnsaker og tren styrketrening med cardio som supplement. Du må ikke trene kondisjon, men det er å anbefale for variasjonens og forbrenningens skyld. Cardio\HIIT-økter trenger ikke å være kjedelig. Er det ingenting her du kunne tenke deg? Løping, sirkeltrening med "favoritt" kondisjonsøvelsene, spinning, svømming, gå i motbakke elns. Alt som brenner kalorier er supert. Forslag til treningsuke: Mandag - Lavintensiv cardio eller HIIT Tirsdag - Underkropp Onsdag - Overkropp Torsdag - Passiv\aktiv restitusjon Fredag - Helkropp Lørdag - Lavintensiv cardio eller HIIT Søndag - Passiv\aktiv restitusjon Anbefaler deg å lese denne artikkelen: https://www.puregym.com/blog/a-beginners-guide-to-bulking-and-cutting/ Legger ved noen illustrasjoner som kan hjelpe deg:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå