AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Skrevet 21. mai 2022 I går ettermiddag var jeg uheldig og falt, slo det ene kneet og vrikket ankelen. Det føltes ikke så alvorlig, fikk et skrubbsår på kneet og ankelen var litt øm, men tenkte at jeg skulle klare å jobbe i dag. Da jeg våknet i morges hadde både kne og ankel hadde hovnet opp og smertene var verre enn i går kveld. Jobben min er fysisk krevende og å være på beina i 10 timer skjønte jeg at ikke kom til å gå, så jeg ringte og sa fra at jeg ikke kommer i dag. Fikk melding fra sjefen min i stad om at jeg må skaffe sykemelding om jeg skal få betalt, for jeg har ikke vært tilbake på jobb lenge nok til å bruke egenmelding (jobber på flyplass og har vært permittert siden mars 2020 og kom tilbake til jobben fra 1. april i år. Altså har jeg vært tilbake i underkant av 2 måneder). Ringte legevakta og forklarte saken, men de mener jeg kan vente til mandag og kontakte fastlegen om det ikke er bedre da. Det er forsåvidt greit nok i forhold til skadene, for jeg tror ikke det er brudd eller noe sånt, så det er nok bare å ta det med ro til det blir bedre. Men i forhold til sykemelding er det verre, for fastlegen kan jo ikke tilbakedatere, så jeg vil tidligst få sykemelding fra mandag. Hva gjør jeg?? Anonymkode: f1b7f...36b
Husfruen89 Skrevet 21. mai 2022 #2 Skrevet 21. mai 2022 Jobber ikke helg så vet ikke hvordan det fungerer å bli sykemeldt i helgen. Men jeg kan sende melding til legen min på helsenorge, så kanskje sjekke ut om du kan det?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Skrevet 21. mai 2022 Da mister du lønning for en dag, eller så tilbakedaterer legen sykmelding på mandag. Anonymkode: df3be...71b 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Skrevet 21. mai 2022 Siden du har vært i kontakt med legevakten så kan det være at fastlegen din tilbakedaterer sykemeldingen. Skriv til fastlegen din i dag og forklar situasjonen. Vil tro dette ordner seg. Anonymkode: 952f8...bcb 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da mister du lønning for en dag, eller så tilbakedaterer legen sykmelding på mandag. Anonymkode: df3be...71b Har legen lov til å tilbakedatere? Jeg skal etter planen jobbe i morgen også, men om jeg ikke er mye bedre tror jeg at jeg må bli hjemme da også. Så da mister jeg lønn for 2 dager, vakter på 9,5 timer, så det er ikke småpenger det dreier seg om. Anonymkode: f1b7f...36b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har legen lov til å tilbakedatere? Jeg skal etter planen jobbe i morgen også, men om jeg ikke er mye bedre tror jeg at jeg må bli hjemme da også. Så da mister jeg lønn for 2 dager, vakter på 9,5 timer, så det er ikke småpenger det dreier seg om. Anonymkode: f1b7f...36b Ja de kan tilbakedatere. Men da må de ha fått en melding eller noe fra pasienten. Anonymkode: d5e4a...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 Jeg jobbet alltid helg før i fysisk krevende yrke, hendte at jeg ble skadet eller dårlig, dro da til lege mandagen etter og fikk alltid datert tilbake til fredag kveld eller lørdag. Så ja, de kan tilbakedatere. Anonymkode: d9e96...f6a 1
Natea Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 Legen min har nylig tilbakedatert sykemelding for meg, null problem 😊
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 Siden du ringte legevakta den dagen kan fastlegen tilbakedatere på mandag 😊 Anonymkode: 660ac...802 1
Bacteria Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siden du ringte legevakta den dagen kan fastlegen tilbakedatere på mandag 😊 Anonymkode: 660ac...802 Det vil jeg også tro. Da er det registrert hos legevakta. Ville unngått å plage fastlegen nå på helg hvis jeg var ts. De jobber nok.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 Bacteria skrev (2 minutter siden): Det vil jeg også tro. Da er det registrert hos legevakta. Ville unngått å plage fastlegen nå på helg hvis jeg var ts. De jobber nok. Hun sier ikke at hun har tenkt å kontakte fastlegen privat heller, da. Anonymkode: df3be...71b 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): I går ettermiddag var jeg uheldig og falt, slo det ene kneet og vrikket ankelen. Det føltes ikke så alvorlig, fikk et skrubbsår på kneet og ankelen var litt øm, men tenkte at jeg skulle klare å jobbe i dag. Da jeg våknet i morges hadde både kne og ankel hadde hovnet opp og smertene var verre enn i går kveld. Jobben min er fysisk krevende og å være på beina i 10 timer skjønte jeg at ikke kom til å gå, så jeg ringte og sa fra at jeg ikke kommer i dag. Fikk melding fra sjefen min i stad om at jeg må skaffe sykemelding om jeg skal få betalt, for jeg har ikke vært tilbake på jobb lenge nok til å bruke egenmelding (jobber på flyplass og har vært permittert siden mars 2020 og kom tilbake til jobben fra 1. april i år. Altså har jeg vært tilbake i underkant av 2 måneder). Ringte legevakta og forklarte saken, men de mener jeg kan vente til mandag og kontakte fastlegen om det ikke er bedre da. Det er forsåvidt greit nok i forhold til skadene, for jeg tror ikke det er brudd eller noe sånt, så det er nok bare å ta det med ro til det blir bedre. Men i forhold til sykemelding er det verre, for fastlegen kan jo ikke tilbakedatere, så jeg vil tidligst få sykemelding fra mandag. Hva gjør jeg?? Anonymkode: f1b7f...36b Kan du ikke vente til mandag? Regner med at lønnen ikke blir utbetalt i dag. Anonymkode: fa0df...466
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 Hvis du har mulighet til å sende melding på Helse-Norge eller annen kanal ville jeg sendt en melding(og gjerne skrive at du har vært i kontakt med legevakt) og så ringt legekontoret på mandag. Legen kan tilbakedatere. Jeg har fått det, og da måtte bare legen begrunne hvorfor sykemeldingen blir skrevet i ettertid. Anonymkode: c55c6...c1a 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke vente til mandag? Regner med at lønnen ikke blir utbetalt i dag. Anonymkode: fa0df...466 En ting til. Du har ringt legevakta i dag, og fastlegen kan derfor tilbakeføre. Anonymkode: fa0df...466
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #15 Skrevet 21. mai 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: En ting til. Du har ringt legevakta i dag, og fastlegen kan derfor tilbakeføre. Anonymkode: fa0df...466 Fastlegen kan tilbakedatere uavhengig av kontakt med legevakt eller ikke, men det må begrunnes. I dette tilfellet er grunnen åpenbar, og helt innafor. Skriv til fastlegen på helsenorge og forklar situasjonen. Kanskje du ikke trenger møte opp på mandag en gang, litt avhengig av hva slags forhold du har til legen din. Anonymkode: 4fa14...d49 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #16 Skrevet 21. mai 2022 Skriv melding på pasientsky eller helsenorge til legen din, og be om hastetime på mandag. Da har du vært i kontakt med legen idag og sykemelding kan tilbakedateres til dagen du var i kontakt med de første gang. Anonymkode: a06b8...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #17 Skrevet 21. mai 2022 Skriv til fastlegen på helsenorge nå at du trenger sykemelding fra i dag, så går du sykemelding fra i dag på mandag. Anonymkode: 91a9f...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #18 Skrevet 21. mai 2022 Så lenge du har varslet er det null problem å tilbakedatere. Send en melding til fastlegen/legekontoret. Antar de bruker appen pasientsky eller tilsvarende. Anonymkode: 1c7cd...59a
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #19 Skrevet 21. mai 2022 7 hours ago, Bacteria said: Det vil jeg også tro. Da er det registrert hos legevakta. Ville unngått å plage fastlegen nå på helg hvis jeg var ts. De jobber nok. 6 hours ago, AnonymBruker said: En ting til. Du har ringt legevakta i dag, og fastlegen kan derfor tilbakeføre. Anonymkode: fa0df...466 Fastlegen har jo ikke tilgang til hva som er registrert hos legevakta. Anonymkode: 99547...c16
Bacteria Skrevet 21. mai 2022 #20 Skrevet 21. mai 2022 Hvis du trenger hjelp fra legevakta kan det være at fastlegen får e-melding om det ja. Det er uansett registrert, slik at fastlegen lett kan sjekke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå