Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal ta nipt test i uke 10. Men vil jeg da rekke å få svaret før abortgrensen i uke 12? Noen med erfaring her? 

Anonymkode: 866a8...6f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om NIPT viser forhøyet sannsynlighet for avvik, må du uansett gå videre med fostervann- eller morkakeprøve for å få et sikkert ja/nei svar. Med mindre du tilhører en risikogruppe er det stor sjanse for at evt positivt svar er falskt positivt, og da risikerer du å abortere et friskt foster uten grunn. 

Men om det viser seg at fosteret har kromosomavvik så vil du få innvilget abort etter uke 12. Sånn sett er det ikke en relevant problemstilling uansett. 

Anonymkode: f474f...3c3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Om NIPT viser forhøyet sannsynlighet for avvik, må du uansett gå videre med fostervann- eller morkakeprøve for å få et sikkert ja/nei svar. Med mindre du tilhører en risikogruppe er det stor sjanse for at evt positivt svar er falskt positivt, og da risikerer du å abortere et friskt foster uten grunn. 

Men om det viser seg at fosteret har kromosomavvik så vil du få innvilget abort etter uke 12. Sånn sett er det ikke en relevant problemstilling uansett. 

Anonymkode: f474f...3c3

Okei takk for svar! 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk svar på NIPT test etter 6 dager. Dette var i 2016.

Anonymkode: 36e5c...962

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk svar etter 12 dager. Det var for dunkelyder pga påsken. Det var i år. Ultralydklinikken.no

Anonymkode: 95d53...d65

AnonymBruker
Skrevet

Ultralydklinikken.dk

Anonymkode: 95d53...d65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alt av syndromer og diagnoser man får svar på i en Nipt-test sånn at du er klar over det.

Anonymkode: 5d221...d4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, jeg skal ta nipt test i uke 10. Men vil jeg da rekke å få svaret før abortgrensen i uke 12? Noen med erfaring her? 

Du kan jo ta NIPT i uke 9+0. Og svaret tar vanligvis bare litt over en uke.

Anonymkode: eb643...151

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...