AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Skrevet 21. mai 2022 Spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Jeg studerer sykepleie og flere av vennene mine har fått stryk i anatomi og farmakologi, selv om vi studerte og sammen og hadde kollokvie nærmest hele skoleåret. Jeg synes det er trist fordi jeg ser hvor mye de har studert og jobbet med pensum, likevel stryker de to ganger og får ikke fortsette med oss andre neste år. Anonymkode: 6efe1...8ef
FunnyBoy123 Skrevet 21. mai 2022 #2 Skrevet 21. mai 2022 Dumt å høre.. Det kan være alt fra eksamensnerver til utrolig dårlig studieteknikk. Man kan forberede seg så mye man vil, men til syvende og sist har man aldri 100 % kontroll. Kanskje den måten dere har studert på ikke har funket for de? Alle har sine måter å studere på. Personlig liker jeg ikke å studere sammen med andre (kollokvie), foretrekker å lese for meg selv. Konsentrerer meg mye bedre da. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Skrevet 21. mai 2022 Fordi mange begynner å studere 3 uker før, og har brukt mesteparten av tiden på sosialt, festing og livsnyting. Det kalles studenttilværelsen. Derfor dette med «eksamenstress». Fordi man har neglisjert studiet. Så har du jo de som rett og slett ikke er egnet for å studere høyere utdanning. Anonymkode: 2511f...6ed 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Skrevet 21. mai 2022 Misforstått oppgaven? Anonymkode: d0cf1...bf1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Skrevet 21. mai 2022 Kan hende noen av de sliter med å få sove før eksamen og møter opp i ørska , helt utslitt. Anonymkode: 789fa...cb7 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Skrevet 21. mai 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi mange begynner å studere 3 uker før, og har brukt mesteparten av tiden på sosialt, festing og livsnyting. Det kalles studenttilværelsen. Derfor dette med «eksamenstress». Fordi man har neglisjert studiet. Så har du jo de som rett og slett ikke er egnet for å studere høyere utdanning. Anonymkode: 2511f...6ed Takk for svar alle sammen. Hva mener du med ikke egnet? De som f.eks ikke klarer å skrive akademisk eller misforstår spørsmålene? Anonymkode: 6efe1...8ef
Olive_North Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 Jeg er en sånn 🙋🏼♀️ Har alltid vært veldig dyktig i fag, og jeg fikk alltid gode karakterer på innleveringer da jeg gikk på vgs. Men jeg blir helt tom når jeg har eksamen, eller prøver, eller bare på en helt vanlig j*vla musikkquiz… Det er helt forferdelig, kan få spørsmål om favorittlåta mi og blacke helt ut. Jeg liker best å studere alene, og brukte alltid mye tid etter skolen på å grave meg ned i emner. På selve skolen var det vanskeligere, i et rom med folk soner hjernen min totalt ut. Syns det var lettere på universitetet, men måtte ha mye hjelp fra coacher
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 De bruker en teknikk som ikke fungerer for dem! Jeg og ei venninne leste effektivt 6 timer om dagen, resten av dagen gjorde vi akkurat det vi ville. Over halvparten av klassen satt på skolen langt over 12 timer hver dag, og vi fikk samme karakterer. Anonymkode: df90d...bb1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Jeg studerer sykepleie og flere av vennene mine har fått stryk i anatomi og farmakologi, selv om vi studerte og sammen og hadde kollokvie nærmest hele skoleåret. Jeg synes det er trist fordi jeg ser hvor mye de har studert og jobbet med pensum, likevel stryker de to ganger og får ikke fortsette med oss andre neste år. Anonymkode: 6efe1...8ef Fordi de synes det er kult å stryke. Sånn synd på mei, lissom. Anonymkode: edada...eed
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 Jeg er også sånn! Er flink med fagene mine, hjelper gjerne andre med å forstå pensum, er flink i den studierelevante deltidsjobben min, men på eksamen så får jeg nærmest panikkanfall, urolig mage, kaster opp, blir overopphetet, osv. Blir fort til at jeg bruker 30 min av 180 min kun på toalettet og nistresser resten av tiden (f.eks. skriver to utkast på kladdpapir med totalt motstridende resultat og bruker mye av tiden på å gå frem og tilbake med hva som er riktig, klarer rett og slett ikke å tenke klart). Tror at jeg rett og slett har utviklet skikkelig eksamensangst Skriver heldigvis master nå og det er så mye bedre. Kontrakt for jobb har jeg også og er uendelig glad for at jeg klarte å bestå 5 år med eksamener Anonymkode: eca1a...507 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 Det tror jeg det er litt ulike grunner til. Noen får ekstreme nerver så de glemmer alt mens de sitter der, men av de jeg studerte med som strøk på eksamener, så så det ut for meg som at de rett og slett ikke hadde særlig anlegg for studier. De slet med å ta det de leste opp til et nivå der man reflekterer over det man leser. Det ble på mange måter helt innholdsløst for dem det de leste, bare noen vanskelige ord på arket og aldri virkelig kunnskap. De var tilsynelatende fanga i sin egen erfaringsverden. Noen ganger huska de kanskje litt, men de forstod det liksom ikke. Når de da fikk spørsmål på eksamen, så hadde de ikke fagstoffet inne og kunne derfor ikke komme med adekvate svar eller refleksjoner. Jeg har også vært sensor på eksamen på både ungdomsskolenivå og på høyskolenivå, både skriftlig og muntlig. De som stryker er de som ikke evner å komme med annet enn egne erfaringer og meninger. De reflekterer ikke utover det og da hjelper det lite om de husker noe av det de har lest. Anonymkode: f0b2d...bb0 3
Olive_North Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er også sånn! Er flink med fagene mine, hjelper gjerne andre med å forstå pensum, er flink i den studierelevante deltidsjobben min, men på eksamen så får jeg nærmest panikkanfall, urolig mage, kaster opp, blir overopphetet, osv. Blir fort til at jeg bruker 30 min av 180 min kun på toalettet og nistresser resten av tiden (f.eks. skriver to utkast på kladdpapir med totalt motstridende resultat og bruker mye av tiden på å gå frem og tilbake med hva som er riktig, klarer rett og slett ikke å tenke klart). Tror at jeg rett og slett har utviklet skikkelig eksamensangst Skriver heldigvis master nå og det er så mye bedre. Kontrakt for jobb har jeg også og er uendelig glad for at jeg klarte å bestå 5 år med eksamener Anonymkode: eca1a...507 Ja, det her også… alltid førsteutkast og andreutkast, i en perfekt verden skulle jeg hatt en kvalitetskontrollør som kontrollerer sisteutkast før jeg sender inn😅 Henger meg totalt opp i saker som ikke betyr noe, men klarer ikke komme ut av det heller og plutselig har all tiden rent ut. Og det føles som man bare har vært der i 20min
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 53 minutter siden, AnonymBruker said: Spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Jeg studerer sykepleie og flere av vennene mine har fått stryk i anatomi og farmakologi, selv om vi studerte og sammen og hadde kollokvie nærmest hele skoleåret. Men tror du det er sånn at om 10 personer er med i samme kollokviegruppe, og studerer det samme, så får de automatisk samme kunnskapsnivå? Eller er mennesker ulike individer? Anonymkode: a9c96...029
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men tror du det er sånn at om 10 personer er med i samme kollokviegruppe, og studerer det samme, så får de automatisk samme kunnskapsnivå? Eller er mennesker ulike individer? Anonymkode: a9c96...029 Poenget mitt var at de studerte og gjorde sitt beste. Vi satt for det meste sammen og studerte hver for oss, men på slutten diskuterte vi pensum og gjorde flashcards. Hadde forstått om folk åpnet bøkene de siste ukene før eksamen. Som flere nevner kan det hende de stresset/hadde feil studieteknikk. Anonymkode: 6efe1...8ef
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #15 Skrevet 21. mai 2022 3 hours ago, FunnyBoy123 said: Dumt å høre.. Det kan være alt fra eksamensnerver til utrolig dårlig studieteknikk. Man kan forberede seg så mye man vil, men til syvende og sist har man aldri 100 % kontroll. Kanskje den måten dere har studert på ikke har funket for de? Alle har sine måter å studere på. Personlig liker jeg ikke å studere sammen med andre (kollokvie), foretrekker å lese for meg selv. Konsentrerer meg mye bedre da. Hva vil du definere som dårlig studieteknikk? Anonymkode: 68c5b...6f4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #16 Skrevet 21. mai 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: De bruker en teknikk som ikke fungerer for dem! Jeg og ei venninne leste effektivt 6 timer om dagen, resten av dagen gjorde vi akkurat det vi ville. Over halvparten av klassen satt på skolen langt over 12 timer hver dag, og vi fikk samme karakterer. Anonymkode: df90d...bb1 Hvilken teknikk bruker/anbefaler du? Anonymkode: 68c5b...6f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå