Gå til innhold

Reiser vekk på parferie i sommer, får negative bemerkninger og stygge kommentarer fra familie og venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 2 åring hadde stortrivdes hos mormor og morfar en uke, så ser ikke problemet. Kos dere på tur, ikke ha dårlig samvittighet, dere trenger å pleie parforholdet også.

Anonymkode: cdedd...a35

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Les litt tilknytningsteori, og se om du fremdeles vil reise fra et så lite barn så lenge... Absolutt ikke anbefalt! 

Anonymkode: b875b...f55

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 11.12):

Jeg og mannen skal reise vekk 1 uke i sommer, vi unner oss en ordentlig ferie bare vi to for å pleie forholdet. Denne ferien er etterlengtet da vi ikke har reist sammen siden bryllupsreisen i 2019. Mine foreldre passer barnet vårt mens vi er bortreist. Vi er ofte sammen med dem ellers, så barnet er godt kjent med dem. Da jeg fortalte om ferieplanene til svigers og venner med småbarn har jeg bare fått negative kommentarer. Det har gått i at det er «egoistisk å være borte fra barnet så lenge», «han kommer til å mistrives hos besteforeldre», «kommer til å utvikle angst» og «vi har aldri reist vekk uten barna våre etter at vi fikk dem». Hva er dette? Hvorfor er folk så negative til parferie? Og hvorfor er det ansett som barnemishandling å forlate barnet hos besteforeldre som kjenner ham godt i en uke? Barnet er over 2 år og har sovet hos besteforeldre før, de treffer barnet minst 1 gang i uka, ofte mer. Og nei dette er ikke noe vi presser besteforeldre til, de elsker barnebarnet sitt og krever å få treffe han ofte. Hva er galt med folk? 

Anonymkode: f1784...35f

Deres liv, deres valg. Men barnet er så lite at det ikke er helt bra

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller hørt med besteforeldre om ikke de ville med til Syden. Så kunne de passet 2 åringen litt noen kvelder så dere kunne gått ut og tatt en bedre middag og kost dere uten barn. 

Hadde aldri dratt ifra en 2 åring på den måten.

Anonymkode: e64e8...562

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 11.12):

Jeg og mannen skal reise vekk 1 uke i sommer, vi unner oss en ordentlig ferie bare vi to for å pleie forholdet. Denne ferien er etterlengtet da vi ikke har reist sammen siden bryllupsreisen i 2019. Mine foreldre passer barnet vårt mens vi er bortreist. Vi er ofte sammen med dem ellers, så barnet er godt kjent med dem. Da jeg fortalte om ferieplanene til svigers og venner med småbarn har jeg bare fått negative kommentarer. Det har gått i at det er «egoistisk å være borte fra barnet så lenge», «han kommer til å mistrives hos besteforeldre», «kommer til å utvikle angst» og «vi har aldri reist vekk uten barna våre etter at vi fikk dem». Hva er dette? Hvorfor er folk så negative til parferie? Og hvorfor er det ansett som barnemishandling å forlate barnet hos besteforeldre som kjenner ham godt i en uke? Barnet er over 2 år og har sovet hos besteforeldre før, de treffer barnet minst 1 gang i uka, ofte mer. Og nei dette er ikke noe vi presser besteforeldre til, de elsker barnebarnet sitt og krever å få treffe han ofte. Hva er galt med folk? 

Anonymkode: f1784...35f

de som syter slik kan ta seg en bolle. Nyt ferien med god samvittighet. og ungen fpr en koselig ferie med besteforeldrene.

• Liker 4
Skrevet
altflyter skrev (På 21.5.2022 den 11.17):

En langhelg, ja. En hel uke borte fra et barn som knapt er to år?😳 wow

over 2 år

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes en uke er lenge. 
Det er heller ikke lenge siden 2019. Så ser ikke helt problemstillingen med at det er lenge siden.

Jeg hadde heller dratt bort maks en langhelg eller dratt på tur med besteforeldre. Da kunne man hatt en kjekk familietur hvor man enkelte av dagene sikkert kunne fått pass så man kunne spist alene, gjort noe kjekt sammen, sovet lengre på morgenen. Samtidig som en er mer tilgjengelig for barnet mesteparten av ferien. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er en stygg ting å gjøre mot en toåring. Det er derfor du får negative tilbakemeldinger. Men, you do you babygirl. For hver unge med gode foreldre er det minst 10 med dårlige, og vi vet alle hvilken kategori du havner i. 

Anonymkode: a53a3...0e8

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De er nok en blanding av misunnelse. Og samtidig noe de selv har tenkt på og ikke gjort. Jeg og mannen dro på bryllups reise når barna var 3 og 4. Men holdt med en oval helg. 

Så kjenner nok på det litt selv at jeg ikke hadde helt klart å dra fra dem så små en hel uke. Men så er det jo forskjell og da på hvor trygge de er med besteforeldre ol. Ikke mange besteforeldre syntes en uke med garne barn er greit. Og det ligger nok muligens litt misunnelse iht det også, hvis ungen har så god kontakt med de og omvendt 

Anonymkode: d452c...ce1

Nei det ligger hverken misunnelse eller dette har jeg tenkt tanken på, fpr det har jeg aldri. Hadde uten problem fått barnevakt men nei takk 

Anonymkode: a13c8...814

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

"Besteforelde synes det er stas å passe en toåring en hel uke" 😂

Sa ingen besteforeldre, noen sinne!

Det er et slit, og toåringer har det best hjemme. Uansett hva du måtte mene, for å lette på den dårlige samvittigheten din.

Anonymkode: 8474a...b45

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en stygg ting å gjøre mot en toåring. Det er derfor du får negative tilbakemeldinger. Men, you do you babygirl. For hver unge med gode foreldre er det minst 10 med dårlige, og vi vet alle hvilken kategori du havner i. 

Anonymkode: a53a3...0e8

Å dra på en ferie uten ungen gjør ikke Ts til en dårlig forelder. Skjerp deg. Dette er KG på sitt beste. 

Anonymkode: d39cc...dca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 15.37):

Synes kanskje ei uke er litt mye. Jeg har barn på snart 10 og har toppen vært borte 5-6 dager fra han. Jeg tenker kanskje ei helg hadde vært bedre. 

Litt rar prioritering, men det er jo ingen som tar skade av dette..

Anonymkode: af3f8...6f8

Det er hysterisk. 11 åringene her reiste på sommerleir 4 uker i utlandet da de var 11. Fikk ikke snakke med oss en gang mens hun var borte. Hun storkoste seg med barn fra hele verden. Men hun er ikke oppdratt til å være et persilleblad heller. 15 åringen flyttet 30 mil unna for å begynne på videregående. Vi har et tett, nært og solid forhold. 

Anonymkode: c521a...d18

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er hysterisk. 11 åringene her reiste på sommerleir 4 uker i utlandet da de var 11. Fikk ikke snakke med oss en gang mens hun var borte. Hun storkoste seg med barn fra hele verden. Men hun er ikke oppdratt til å være et persilleblad heller. 15 åringen flyttet 30 mil unna for å begynne på videregående. Vi har et tett, nært og solid forhold. 

Anonymkode: c521a...d18

Altså - barn over 10 år, er noe HELT annet enn en toåring. Det har ingenting med å gjøre at man ikke ønsker å sende barna bort - hvem faen vil ikke det, innimellom? 

Ingen foreldre, med vettet i behold, sender en toåring med viten og vilje til besteforeldre en hel uke, sånn at de selv skal få slappe av. Det er en grunn til at alderen mellom 1-3 år kalles PINEALDEREN - det er vanvittig travelt og slitsomt med barn i den alderen, og DET er ikke noe man belaster besteforeldre med. 

At foreldre får seg til å gjøre noe sånt, for å ta ferie, uten egne barn - bare sykt og egoistisk.

Hadde det vært fordi man var alvorlig syk og måtte innlegges, eller lignende, er det en HELT annen problemstilling. I nød, hjelper man til så godt man kan.

Anonymkode: 8474a...b45

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 11.23):

Hadde nok ikke reist fra en to-åring i en uke, men en helg kanskje.

Det sagt etter at vi fikk barn har ferier vært delt med dem, kunne aldri funnet på å reist så lenge uten dem. Tiden går så fort, og våre beste minner er fra herlige ferier sammen.

Så skjønner forsåvidt reaksjonene. 

Men ser også at generasjonen som får barn nå er vant til at mye handler om «meg».

Trodde bare det endret seg når man modnet og fikk barn.

Anonymkode: 63402...632

Hvis man først skal reise fra barnet en uke, er det fornuftig å legge det til denne perioden. Det er en periode barnet har begrenset mulighet til deltagelse og liten tidsforståelse: barnet kommer ikke til å registrere at dere er borte. Hverken jeg eller mine barn husker noe fra den perioden. Alle de fine ferieturene kom senere.

Men viktigere : det er ikke «modent» å bli selvutslettende når man får barn. Det å få barn er en jobb, som krever kapasitet og innsats. Det krever også pauser. Det er modent å ivareta dette.

Hvis du har mulighet til å gjøre det som par, er du heldig.

Dagens oppfatning og holdninger til å få og ha barn, er ikke bærekraftig. Og det går ut over barna.

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen barn selv, men jeg ser ikke problemet om barnet er trygg på besteforeldre. 

Flott at dere prioriterer litt dere selv også tenker jeg. Vi (jeg og søsken) var mye med besteforeldre når vi var små og hadde derfor et veldig fint og nært forhold til de. 

Det at dette får så mye reaksjoner gjør at jeg blir usikker på om jeg vil ha barn allikevel, for vi kommer nok også til å ønske å reise vekk noe bare oss to. 

Anonymkode: 086bc...2a8

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Reis og kos dere! Så lenge barnet er trygg på besteforeldre og har sovet der før så ser jeg ikke at det er noe galt i det....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Artig at folk klikker såpass. Alle deres foreldre reiste fra dere/sendte dere bort i sommerferien i en lengre periode. Har dere tatt så enorm skade av det? Neppe. 

Barna tar mer skade av at foreldrene skilles. Barn rives mellom hjem, og ser ikke den andre foresatte mer enn 4-8 dager i måneden. Alikevel velger 50% av ekteskap å gjøre nettopp det. 

Hvis en ferieuke er det som skal til for at man skal finne tilbake til hverandre i ekteskapet så er det langt mer nyttig enn å bli hjemme.

Folk må seriøst slappe av. Det er ikke rart at den lille generasjonen er full av angst og har puter under vingene når det er dere foresatte som fyrer opp og skaper angst som ikke eksisterer. Tilknyttingsproblemer my ass. Hvis barnet ditt ikke klarer seg 7 dager uten ditt selskap så er det du som oppdrar barnet ditt feil. 

Reis TS - med GOD samvittighet.

Anonymkode: 7f343...7e8

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Trengte du å få barn da???

Anonymkode: 7fff4...df5

dummeste jeg har lest...

Anonymkode: e8d03...106

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 15.37):

Synes kanskje ei uke er litt mye. Jeg har barn på snart 10 og har toppen vært borte 5-6 dager fra han. Jeg tenker kanskje ei helg hadde vært bedre. 

Litt rar prioritering, men det er jo ingen som tar skade av dette..

Anonymkode: af3f8...6f8

Men mange vil jo synes dette er rart også. At en 10 åring ikke har vært uten foreldrene sine i mer enn 5-6 dager. De aller fleste drar feks på leirskole uten foreldre i den alderen. Det er for de fleste helt uproblematisk 🤷‍♀️

Gjest Hottentått
Skrevet

Vår 5 åring drar OFTE på ferie til besteforeldrene 3 timer unna fordi hun selv spør om det. Da er hun der gjerne en uke om gangen. De er pensjonister og elsker å tilbringe tid med henne og gleder seg til minstemann kan komme på ferie også. 

Husker selv da jeg var barn og jeg var mye hos mine besteforeldre i ferier, det var ren lykke ❤️ kusinen min på samme alder hadde separasjonsangst uten like og dro alltid hjem midt på natten. Barn er forskjellige, men det jeg ser i dag er at mine barn er veldig trygge hos besteforeldrene sine mens min kusines barn sliter med separasjonsangst akkurat som moren sin. Jeg vet ikke hva som er verst..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...