AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #41 Del Skrevet 21. mai 2022 Vi har to barn og har ved flere anledninger hatt ungene en helg hos besteforeldre, eller at de har blitt med besteforeldre på påskeferie/vinterferie osv fordi vi jobber. Vi har også flere ganger gjennom 11 år reist bort i 3-4 dager med venner eller alene som par. Mine barn har ikke tatt skade av det og kost seg hos besteforeldre. Det er lov å ha behov for egentid i 2022 også! Samfunnet krever så mye av oss hele tiden så at vi blir slitne er jo ikke noe nytt? Det betyr ikke at dere er dårlige foreldre eller ikke setter pris på barna. Men personlig ville jeg ikke reist fra ungene i en hel uke, det blir for lenge for min del. Men hva dere gjør må være opp til dere!💛 Det foreldrepolitiet som holder på her inne er til å bli kvalm av. Vi slutter ikke å være individer selv om man får barn og alle har behov for å lade opp igjen eller egentid av og til. Til dere som aldri har hatt det, eller hatt behov - fint for dere. Men vi er ikke skapt like for at alle skal gjøre det samme og tåle det samme. Dere gjør det som er best for dere!😃 Anonymkode: 213b3...a8e 16 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #42 Del Skrevet 21. mai 2022 Hvis jeg ser tilbake på egen barndom, og mitt perspektiv som barn, så skulle jeg ønske at mine foreldre var mer borte, og reiste mer. Jeg storkoste meg sammen med bestemor og en tante alene. Foreldrene mine var alltid tilstede, gjorde aldri noe for seg selv og var over meg som en hauk. Det fikk jeg helt angst av, jeg trengte luft. Jeg vil anta at dere har et romantisk og fint forhold, siden dere vil tilbringe tid sammen. Så her lærer barnet underbevisst hvordan et sunt kjærlighetsforhold skal se ut, og at partneren må prioriteres (det er selvfølgelig hundrevis av andre faktorer som spiller inn på om dere har et sunt forhold barna kan lære av, men det er ett eksempel på en fin ting). Kos dere! Samle opp verdifull energi, så dere kan være ekstra tilstede med barnet de 4 andre ferieukene. Anonymkode: 2ee9b...414 15 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #43 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den "andre" er I dette tilfellet besteforeldrene. Anonymkode: 7b9f5...83a Fortsatt ikke det samme Anonymkode: a13c8...814 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #44 Del Skrevet 21. mai 2022 Synes ikke ideen om å reise bort en uke uten barn er så gale egentlig, men forholdet mellom alder på barnet og lengden på reisen står ikke helt i stil. En uke er enormt lenge for en så liten fyr.. 2 år 😳 tommelfingerregel: under 1 år - uproblematisk å være borte fra barnet sånn noenlunde antall måneder/timer (3 mnd & 3 timer, 8 mnd & 8 timer). Over 1 år: antall år & antall døgn. 2 år & 2 døgn (helg altså), 5-6-7 år & uke. Ingenting er skrevet i stein, barn «overlever» det meste og det skal mye til å virkelig ødelegge noe. Men sånn ut fra generell tilknytningsteori, så er det noenlunde sånn som vil være ok for de fleste barn. Anonymkode: f5693...864 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #45 Del Skrevet 21. mai 2022 Ferie med besteforeldre var det beste vi visste som barn. Vi ble sendt på landet og var der i ukevis, så kom foreldrene opp etter hvert. Tror sånt er verre for foreldrene selv enn barna. Anonymkode: 7e702...c19 18 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #46 Del Skrevet 21. mai 2022 Herregud folk er så jæææææææææææææææææææææævlig hysteriske! Det går helt fint å dra en sjelden gang bort fra en snart 2 åring, en uke eller langhelg har ingenting å si- 3 dager forskjell. Det er ikke rart at de fleste barn som vokser opp nå er bobleplast barn som ikke tør å overnatte borte som 12 åringer en gang. Barnet tar ikke skade eller glemmer foreldrene på en uke, snakk om og undervurdere barn. Dra på ferie og kos dere 🌞 Anonymkode: 3e9de...18f 28 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #47 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis jeg ser tilbake på egen barndom, og mitt perspektiv som barn, så skulle jeg ønske at mine foreldre var mer borte, og reiste mer. Jeg storkoste meg sammen med bestemor og en tante alene. Foreldrene mine var alltid tilstede, gjorde aldri noe for seg selv og var over meg som en hauk. Det fikk jeg helt angst av, jeg trengte luft. Jeg vil anta at dere har et romantisk og fint forhold, siden dere vil tilbringe tid sammen. Så her lærer barnet underbevisst hvordan et sunt kjærlighetsforhold skal se ut, og at partneren må prioriteres (det er selvfølgelig hundrevis av andre faktorer som spiller inn på om dere har et sunt forhold barna kan lære av, men det er ett eksempel på en fin ting). Kos dere! Samle opp verdifull energi, så dere kan være ekstra tilstede med barnet de 4 andre ferieukene. Anonymkode: 2ee9b...414 Vel, men så har du vel heller ingen minner fra dine refleksjoner rundt dette da du var 2...! år Anonymkode: 83326...dad 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #48 Del Skrevet 21. mai 2022 Jeg tipper mange besteforeldre klør seg i hodet av dagens foreldre, for selv fikk de nok aldri pass for å reise på "parferie" eller for å ha "egentid". De var heller aldri så SLITNE, eller gav uttrykk for å være det 24/7. Nei, oppdragelsen var bedre den gang ved at foreldre ikke var tilstede for barna 24/7 og gjorde de så hjelpeløse og oppmerksomhetskrevende, slik veldig mange barn er i dag. Det er uansett enorm forskjell på å sende en tiåring til besteforeldre en uke om sommeren, fordi ferien er for lang ift foreldres feriekabal, kontra å sende en toåring for å få "parferie" 🙄 Anonymkode: 8474a...b45 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #49 Del Skrevet 21. mai 2022 Bra dere får reaksjoner. Ikke ok. 3-4 dager bør holde i massevis. Det er snakk om et par år til, så går dette helt fint. Men en toåring har ikke begrep nok om tid og sted til at han skjønner at dere ikke er borte for alltid. Anonymkode: 83326...dad 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #50 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): «Misunnelige»? Veldig mange har da besteforeldre som ville ha stilt opp dersom barna hadde erklært at de skulle forlate ungen sin i ei uke for å reise på «parferie». Men oppegående foreldre til en 2-åring gjør ikke det. 🤷♀️ Anonymkode: 50d1b...7a8 Ikke mange som har besteforeldre som orker å passe en to-åring en uke nei. Det er STRESS! Anonymkode: 22f1f...ee6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #51 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel, men så har du vel heller ingen minner fra dine refleksjoner rundt dette da du var 2...! år Anonymkode: 83326...dad Nei, men jeg har sterke minner fra jeg var 3 år (som foreldrene mine kan bekrefte, så det er ikke falske minner). Og jeg hadde en veldig sterk relasjon til bestemor/tante da jeg var 3, så det hadde nok gått bra som 2 åring også. Poenget er at dette nok er verre for foreldre enn barnet. Foreldrene mine er mer avhengig av meg, den dag i dag, enn jeg er av dem. Selv om jeg er 30 år, må jeg sette grenser så jeg får nok «luft». Anonymkode: 2ee9b...414 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #52 Del Skrevet 21. mai 2022 En helgetur for å 'pleie forholdet' (ugh, hater det uttrykket) er fint. En hele uke er for lenge å gå oppi hverandre, det blir bare krangel. Masse forventinger som skal møtes. Etter to dager savner du to-åringen. Anonymkode: fdcdd...1e1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 21. mai 2022 #53 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes også det er drøyt, for godt til å være sant…. Dere reiser ikke fra en 2-åring i en hel uke!!! Dere burde som foreldre burde ha prioritert bedre. Hvorfor i alle dager tar dere ikke barnefri en kveld i mnd, dere pleier forholdet? Dere må ikke på en lng weekend 🤨 Anonymkode: 81171...686 Hvorfor ikke? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 21. mai 2022 #54 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ferie med besteforeldre var det beste vi visste som barn. Vi ble sendt på landet og var der i ukevis, så kom foreldrene opp etter hvert. Tror sånt er verre for foreldrene selv enn barna. Anonymkode: 7e702...c19 Vi var også sammen med besteforeldre i ukevis om sommeren, forskjellen er bare at vi var sammen med foreldrene våre også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 21. mai 2022 #55 Del Skrevet 21. mai 2022 Har dere samvittighet til å bruke 1 uke av besteforeldres sommerferie som barnevakt ? Husk at de fleste besteforeldre faktisk er i full jobb og har like lang ferie som dere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 21. mai 2022 #56 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): En helgetur for å 'pleie forholdet' (ugh, hater det uttrykket) er fint. En hele uke er for lenge å gå oppi hverandre, det blir bare krangel. Masse forventinger som skal møtes. Etter to dager savner du to-åringen. Anonymkode: fdcdd...1e1 Hvis man ikke klarer en uke sammen, bør man kanskje revurdere ekteskapet.. 13 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 21. mai 2022 #57 Del Skrevet 21. mai 2022 Sinsiew skrev (1 minutt siden): Hvis man ikke klarer en uke sammen, bør man kanskje revurdere ekteskapet.. 100 prosent enig! Da har man ikke et ekteskap da har man familien as 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedPimpernell Skrevet 21. mai 2022 #58 Del Skrevet 21. mai 2022 De andre er bare misunnelige på dere. Reis bort med god samvittighet, dere fortjener en uke alene sammen. Ungen kommer også sikkert til å kose seg og bli skjemt bort av besteforeldrene. :-) Hvorfor skal nordmenn alltid være så opptatt av hva naboen og andre mener? Gi beng i kommentarer og gjør hva dere føler er riktig for dere. God tur. :-) 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 21. mai 2022 #59 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg tipper mange besteforeldre klør seg i hodet av dagens foreldre, for selv fikk de nok aldri pass for å reise på "parferie" eller for å ha "egentid". De var heller aldri så SLITNE, eller gav uttrykk for å være det 24/7. Nei, oppdragelsen var bedre den gang ved at foreldre ikke var tilstede for barna 24/7 og gjorde de så hjelpeløse og oppmerksomhetskrevende, slik veldig mange barn er i dag. Det er uansett enorm forskjell på å sende en tiåring til besteforeldre en uke om sommeren, fordi ferien er for lang ift foreldres feriekabal, kontra å sende en toåring for å få "parferie" 🙄 Anonymkode: 8474a...b45 Norske venner av meg dro fast på syden ferie de hele 80 og 90 tallet to ukers kjæreste ferie ungene var hos besteforeldre og hos oss en uke opp gjennom åra å. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 21. mai 2022 #60 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg tipper mange besteforeldre klør seg i hodet av dagens foreldre, for selv fikk de nok aldri pass for å reise på "parferie" eller for å ha "egentid". De var heller aldri så SLITNE, eller gav uttrykk for å være det 24/7. Nei, oppdragelsen var bedre den gang ved at foreldre ikke var tilstede for barna 24/7 og gjorde de så hjelpeløse og oppmerksomhetskrevende, slik veldig mange barn er i dag. Det er uansett enorm forskjell på å sende en tiåring til besteforeldre en uke om sommeren, fordi ferien er for lang ift foreldres feriekabal, kontra å sende en toåring for å få "parferie" 🙄 Anonymkode: 8474a...b45 Mine besteforeldre hadde mye barnevakt, i tillegg til at de sendte min mor nordover to uker hver sommer.. Det med at barn er hos besteforeldre er ikke så nymotens som mange skal ha det til. 11 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå