Gå til innhold

Reiser vekk på parferie i sommer, får negative bemerkninger og stygge kommentarer fra familie og venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Sinsiew skrev (3 minutter siden):

Mine besteforeldre hadde mye barnevakt, i tillegg til at de sendte min mor nordover to uker hver sommer.. 

Det med at barn er hos besteforeldre er ikke så nymotens som mange skal ha det til. 

Premissene er annerledes.

Anonymkode: 8474a...b45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å reise alene en uke mens 2-åringen er hos besteforeldre er helt greit. Er det eneste ferie er det derimot ganske trist.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker en uke går fint. Det er som du sier, for å pleie forholdet. Det har alle godt av. Barnet tar ikke skade. 

En uke annethvert år tenker jeg er helt ok. Og ellers en weekend i året. 

Drit i hva andre tenker. De er i barnefamilieboblen og tror alt fir evig tid bare skal dreie seg om barna. Det er heller ikke sunt. De er vel misunnelig fordi dere virker avslappet. Det er ikke akkurat snakk om omsorgssvikt. Besteforeldre som barnet er trygg på, passer jo. 

Anonymkode: fef92...aca

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nyt turen! Skjønner ikke problemet her eller de som er negative; man har jo masse tid med barnet sitt ellers. De fleste har også mer enn 1 uke ferie i året, så barnet får nok også ferietid med foreldrene. 

Anonymkode: d39cc...dca

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De samme folka hadde sagt at det er helt ok for ungen å reise på sommerferie med besteforeldre på hytta f.eks. mens dere hadde suttet hjemme å stura. Ikke hør på de, ungen er heldig som har besteforeldre som stiller opp og vil være sammen med barnet. Når jeg var 2-3 år var jeg med besteforeldre på ferie Norge rundt, på hytta deres osv. Bare kjekt!

Anonymkode: 3495b...669

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nyt turen! Skjønner ikke problemet her eller de som er negative; man har jo masse tid med barnet sitt ellers. De fleste har også mer enn 1 uke ferie i året, så barnet får nok også ferietid med foreldrene. 

Masse tid sammen ellers? 😂 Det er jo det dagens foreldre stort sett IKKE har. Begge jobber fullt, barna er i barnehage 07.00 - 16.30 eller på skole, i helgene skal mor og far realisere seg selv og ha egentid. Det er svært lite familietid. 

Jeg synes dette opplegget høres like sykt ut som når mor og/eller far skal ha en uke ferie ALENE, hver for seg, etter at barn er komt i bildet. 

Jaggu mange rare familiekonstellasjoner nå til dags, er ikke rart barn og unge er fulle av AD/HD, angst, depresjoner og annet bullshit, før de er ferdige på ungdomsskolen.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

En helgetur for å 'pleie forholdet' (ugh, hater det uttrykket) er fint. En hele uke er for lenge å gå oppi hverandre, det blir bare krangel. Masse forventinger som skal møtes. Etter to dager savner du to-åringen.

Anonymkode: fdcdd...1e1

49 minutter siden, Sinsiew said:

Hvis man ikke klarer en uke sammen, bør man kanskje revurdere ekteskapet.. 

Enig med siste taler, da er det ikke liv laga. Ikke klare en uke "oppi hverandre", når man skal være gift et helt voksenliv?

Anonymkode: 7e702...c19

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg og mannen skal reise vekk 1 uke i sommer, vi unner oss en ordentlig ferie bare vi to for å pleie forholdet. Denne ferien er etterlengtet da vi ikke har reist sammen siden bryllupsreisen i 2019. Mine foreldre passer barnet vårt mens vi er bortreist. Vi er ofte sammen med dem ellers, så barnet er godt kjent med dem. Da jeg fortalte om ferieplanene til svigers og venner med småbarn har jeg bare fått negative kommentarer. Det har gått i at det er «egoistisk å være borte fra barnet så lenge», «han kommer til å mistrives hos besteforeldre», «kommer til å utvikle angst» og «vi har aldri reist vekk uten barna våre etter at vi fikk dem». Hva er dette? Hvorfor er folk så negative til parferie? Og hvorfor er det ansett som barnemishandling å forlate barnet hos besteforeldre som kjenner ham godt i en uke? Barnet er over 2 år og har sovet hos besteforeldre før, de treffer barnet minst 1 gang i uka, ofte mer. Og nei dette er ikke noe vi presser besteforeldre til, de elsker barnebarnet sitt og krever å få treffe han ofte. Hva er galt med folk? 

Anonymkode: f1784...35f

Reis med god samvittighet. Ungen klarer seg fint. Verden er blitt hysterisk. 

Anonymkode: 09e57...28e

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne fint sendt med toåringen på hytten med besteforeldre, men da kun fordi de kan komme hjem ved problemer. Ikke kjekt å være så langt unna om det skulle gå dårlig/barnet bli sykt osv. Så selve tiden er ikke egentlig et problem tenker jeg. Ville dratt et sted hvor dere kommer dere hjem raskt og realistisk prismessig for dere.

Men traumer var vel litt voldsomt om barnet kjenner besteforeldrene godt. 

Anonymkode: b2fab...aa5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått

Kos dere!! Vi reiste en uke på bryllupsreise da barnet var 2,5 år. Nå er barnet 5,5 år og har det helt fint, ikke noe angst 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette handler ikke om at et barn tar skade av å være borte fra foreldre en ukes tid - det handler om foreldres prioriteringer.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette handler ikke om at et barn tar skade av å være borte fra foreldre en ukes tid - det handler om foreldres prioriteringer.

Jeg for min del er kjempeglad for at foreldrene prioriterte å ha litt tid sammen og at vi fikk mye tid med besteforeldrene mens det fortsatt var mulig. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg for min del er kjempeglad for at foreldrene prioriterte å ha litt tid sammen og at vi fikk mye tid med besteforeldrene mens det fortsatt var mulig. 

Samme her. Vi prioriterer andre forhold i livet også, feks har mannen besøkt familie sin i utlandet, og jeg har dratt på jenteturer med mine venner. Jeg er glad vi har de prioriteringene vi har. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk skal mene så mye om hva alle andre gjør. Er bare å se i denne tråden her det.😅

Jeg er helt sikker på at 2 åringen vil få det helt flott. God tur. 

Anonymkode: 7504c...6d4

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, og de prioriterer helt riktig.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 uke er lenge da. 
Og ferie i 2019 - det er jo nokså kort tid siden 🤷‍♀️

Ei uke ville fortsatt for vår unge på 8 vært lenge - men det klarer mange.

Skjønner dere får litt reaksjoner på det, jeg hadde tenkt langhelg var mer enn nok. 

Anonymkode: 32fd1...e13

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan tenke meg til at vennene dine er misunnelige fordi de selv kunne tenkt seg å reise bort, og svigerforeldrene dine er vel sure fordi de ikke ble valgt til å passe barn mens dere er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med tilknytningsteori. Jeg undrer meg litt over at jo mer vi vet om dette og jo mer hensyn vi tar jo mer psykiske problemer har barna våre.

Vet du hva, bare drit i hva alle andre måtte mene.

Om barnet har det trygt og godt hos besteforeldre og dere trenger en voksenferie så gjør dere det. Jeg går ut ifra at dere skal ha ferie sammen med barnet også.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg og mannen skal reise vekk 1 uke i sommer, vi unner oss en ordentlig ferie bare vi to for å pleie forholdet. Denne ferien er etterlengtet da vi ikke har reist sammen siden bryllupsreisen i 2019. Mine foreldre passer barnet vårt mens vi er bortreist. Vi er ofte sammen med dem ellers, så barnet er godt kjent med dem. Da jeg fortalte om ferieplanene til svigers og venner med småbarn har jeg bare fått negative kommentarer. Det har gått i at det er «egoistisk å være borte fra barnet så lenge», «han kommer til å mistrives hos besteforeldre», «kommer til å utvikle angst» og «vi har aldri reist vekk uten barna våre etter at vi fikk dem». Hva er dette? Hvorfor er folk så negative til parferie? Og hvorfor er det ansett som barnemishandling å forlate barnet hos besteforeldre som kjenner ham godt i en uke? Barnet er over 2 år og har sovet hos besteforeldre før, de treffer barnet minst 1 gang i uka, ofte mer. Og nei dette er ikke noe vi presser besteforeldre til, de elsker barnebarnet sitt og krever å få treffe han ofte. Hva er galt med folk? 

Anonymkode: f1784...35f

Kos dere på par ferie. Ikke bry dere om hva andre mener. Det er deres liv, så der gjør som dere vil :)  Og ja.. jeg har 4 barn, og reist med, og uten barna mine i 20 år ;) 

Anonymkode: bc087...d59

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...