Gå til innhold

Lærere - er dere stresset over å kunne bli tatt ut i streik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg har så mye å komme i mål med, og tror elevene er så avhengige av meg. Har dessuten mange "gøye opplegg", på slutten av året. Og opplever generelt at jeg er en viktig del av hverdagen til ungdommene, på samme måte som elevene er en stor del av livet mitt.

Men skal jeg være ærlig, hadde nok over halvparten av elevene blitt overlykkelige over streik. Og veldig få tatt direkte skade av det. 

Dere som har vært ute i streik. Hvordan taklet elevene det? Og syntes dere det var vanskelig å "stenge dem ute"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres deilig ut. Ikke lærer jeg da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt altfor mye på det, annet enn at jeg håper vi ikke blir tatt ut i streik. Har også tenkt på at mange elever allerede har tapt mye undervisning de siste årene, og det er synd om de skal miste enda mer (uten at jeg synes dette skal være en grunn for at vi ikke skal kjempe for et rettferdig lønnsoppgjør). Vi er greit i rute med det vi skal gjøre, og skal ikke sette karakterer.

Det jeg stresser over i en sånn sammenheng, er de sårbare elevene våre, som vi har ganske mange av. Skolevegring har økt under pandemien, og oppmøte blir vanskeligere jo mer fravær man har. Jeg tenker på de som har en vanskelig hjemmesituasjon, hvor skolen er et godt avbrekk. Rett og slett alle de sårbare elevene som skolen er veldig viktig for.

Anonymkode: 73717...22b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det fare for lærerstreik? 

Anonymkode: e22b4...94a

AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (17 minutter siden):

Jeg føler jeg har så mye å komme i mål med, og tror elevene er så avhengige av meg. Har dessuten mange "gøye opplegg", på slutten av året. Og opplever generelt at jeg er en viktig del av hverdagen til ungdommene, på samme måte som elevene er en stor del av livet mitt.

Men skal jeg være ærlig, hadde nok over halvparten av elevene blitt overlykkelige over streik. Og veldig få tatt direkte skade av det. 

Dere som har vært ute i streik. Hvordan taklet elevene det? Og syntes dere det var vanskelig å "stenge dem ute"?

Jeg blir hoppende sint om lærerne skal streike nå på tampen av året. Streik under korona var skikkelig dårlig gjort og streik før en 8 ukers ferie er direkte frekt. Så utrolig dårlig gjort mot barna og oss foreldre. Vil de ha fri resten av året også kanskje? 

Anonymkode: bcf6b...8b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg blir hoppende sint om lærerne skal streike nå på tampen av året. Streik under korona var skikkelig dårlig gjort og streik før en 8 ukers ferie er direkte frekt. Så utrolig dårlig gjort mot barna og oss foreldre. Vil de ha fri resten av året også kanskje? 

Man streiker ikke for fri, men for rettferdig oppgjør. Så er steeikelysten stor fordi regjeringen tok fra lærere streik som demokratisk rettighet forrige gang. Det er fortsatt mange som er ekstremt forbanna over det. 

Anonymkode: 1047a...ec0

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, takk! Til avsporinger.

Jeg støtter selvsagt en streik. Som kontaktlærer begynner jeg å nå en grense for hvor mange oppgaver som kan presses inn i stillingen min, i tillegg mener folk rundt meg at jeg har altfor lite lønn i forhold til ansvar og jobbmengde.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er så kjiiipt at lærere må gå til streik for å bli hørt. Det burde være en selvfølge at politikerne ser og forstår viktigheten av å beholde gode lærere. Fjorårets streik resulterte i at vi regelrett ble fratatt streikeretten i et demokrati pga oppkonstruerte årsaker fra politisk hold. Det er ikke gunstig for lærerne å gå ut i streik. Persinlig tapte jeg penger på streiken (fikk ikke korrekt utbetalt fra Unio kontra det jeg ville fått i lønn) i tillegg til at det ble et salig ekstraarbeid å ta igjen alt arbeid i etterkant. Skolene tjener i bøtter og spann på at lærerne streiker. Jeg er på ingen måte motivert for streik i år. Jeg har bestemt meg for heller å gå over til annet yrke. Selv et gigantisk lønnshopp vil ikke endre på min beslutning. Det er som beskrevet i innlegg #7 at man når en grense for hvor mange oppgaver som kan presses inn i stillingen som kontaktlærer. Det handler ikke kun om lønnen, men også om arbeidskrav som ikke er mulig å innfri. 

Anonymkode: f393c...0ac

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

For min del blir jeg glad hvis det skjer. Kanskje jeg får tid til å gjøre unna alle vurderingene, årsrapportene og iop-ene som må ferdigstilles før sommeren 🙈. Hvis jeg ikke må være streikevakt, da. Aldri jobbet under streik før, så vet ikke 100% hvordan det fungerer. 

Anonymkode: 03d6b...bdd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For min del blir jeg glad hvis det skjer. Kanskje jeg får tid til å gjøre unna alle vurderingene, årsrapportene og iop-ene som må ferdigstilles før sommeren 🙈. Hvis jeg ikke må være streikevakt, da. Aldri jobbet under streik før, så vet ikke 100% hvordan det fungerer. 

Anonymkode: 03d6b...bdd

Nei du skal ikke skrive årsrapporter og ioper når du streiker

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (1 minutt siden):

Nei du skal ikke skrive årsrapporter og ioper når du streiker

Ingen merker noe til det om man velger å gjøre dette hjemme. Hvis ikke kommer vi jo faktisk ikke i mål med dette arbeidet før ferien.

Anonymkode: 0af0c...dd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen merker noe til det om man velger å gjøre dette hjemme. Hvis ikke kommer vi jo faktisk ikke i mål med dette arbeidet før ferien.

Anonymkode: 0af0c...dd1

Det er jo hele poenget. Det skal jo merkes at du ikke gjør jobben din. Og det høres forresten ut som at du må gå til din sjef og si at du ikke har nok tid til å gjøre jobben din. Da må sjefen rydde plass innenfor arbeidstid, eller ta bort noen oppgaver. 

Ved å snike seg til å gjøre arbeid utenfor egentlig arbeidstid (ca 42,5 t pr uke) eller når du egentlig streiker (håper du tuller) så skyter du lærerprofesjonen i foten. Men da kan du heller aldri mer klage over for lite lønn eller for lite tid til å utføre arbeidsoppgavene dine. 

Anonymkode: a3d39...810

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg blir tatt ut, men vet jo ikke. 

Det er ikke heldig med tanke på tiden vi har lagt bak oss med mye hjemmeskole. Jeg jobber i en kommune nært Oslo med nedstengelser på samme måte som i Oslo. Det har vært helt anderledes skoleår for elevene her, enn andre steder i lander. Jeg har etter siste nedstigning følt hver dag har vært ekstremt viktig for å prøve og ta igjen og tette faglige hull. 

Blir jeg tatt ut så er jeg selvfølgelig lojal og jeg støtter en streik. 

Anonymkode: 50ae6...d99

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper på et godt og rettferdig oppgjør, uten streik. Men KS er gode på å fremstille sin alternative virkelighet og tviholder på frontfagsmodellen så er spent. Ønsket om et godt oppgjør er bredt og det tror jeg også streikeviljen er om det blir nødvendig. 

Anonymkode: ca705...c35

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stresset for å bli tatt ut i streik. Jeg håper KS tar til vettet og sikrer at vi tar igjen lønnsutviklingen som vi har gått glipp av de siste par årene, gjerne også det enda større etterslepet vi har etter de siste 15 årene, slik at vi unngår en streik.

Barna trenger ikke en streik nå. Foreldrene trenger nok heller ikke en streik. Men, barna trenger faglærte lærere, og faglærte lærere gidder ikke jobbe i skolen når man både sees ned på som profesjon og sakter lønnsmessig akterut hvert eneste år (bare se på TBU-tallene for 2022 - lavest lønnsvekst av ALLE). 

For meg personlig spiller det liten rolle, jeg er på vei ut av yrket via videreutdanning. Men barna mine trenger lærere med kompetanse, så her er jeg villig til å stå på kravene så lenge det trengs. 

Anonymkode: a3d39...810

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis man er imot streiken så burde man klage på politikerne og ikke lærerne.

Det er politikerne som har ødelagt læreryrket slik de holder på med sin detaljstyring og stadige nye og urimelige krav.

Jeg støtter enhver lærer som streiker! 

Politikerne lytter jo ikke på dere uansett, men kanskje folket begynner å stemme på partier som ikke fortsetter å rasere utdanningssektoren.

Kjenner ingen lærere som streiker for bedre lønn, selv om det er det forbundene og politikerne maser om. De fleste lærerne vil ha færre elever, mer tid og individuell frihet i arbeidet, mindre ansvar for ting som burde vært andre i skolesystemet sin jobb og mer hjelp til utfordrende elever.

Det de ønsker seg er ressurser, men ikke i form av høyere lønn. De ønsker seg bedre arbeidsvilkår generelt. Ingen blir lærere og lønna uansett.

Men politikerne tror at de kan gi 5000 kroner i lønnsforhøyelse før skatt og klappe seg selv på skuldrene fordi de liksom har løftet læreryrket. De skjønner ikke selv at det ikke er noe å skryte av når de samtidig krever enda mer av lærere som allerede er fullstendig overbelastede. 

Bare se hvordan politikerne har ødelagt fastlegeordningen... skulle tro de hadde vett nok til å gjøre noe med en såpass stor og prekær krise. Men nei, det ropes for døve ører.

Politikerne er uten skam. De har ødelagt enhver offentlig arbeidsplass egentlig... bortsett fra sin egen arbeidsplass hvor de har bygget seg svær fin garasje samtidig som de har fjernet vanlige folks parkeringsmuligheter i sentrum av Oslo, billig lunsj til en brøkdel av kantineprisene på høyskolene og universitetene i landet, dobble feriepenger, gullpensjon til seg selv samtidig som de nå krever at folk står i jobb til de er 72, betalt taxi hvor enn de drar samtidig som de hever billettprisene på kollektiven, de bygger nye Munch-museet samtidig som skoler, barnehager og sykehjem råtner på rot..... Man kan jo begynne å lure.....

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ble tatt ut i fjor, og ble lynende forbanna da streiken ble avsluttet med tvungen lønnsnemd på helt idiotisk grunnlag. Støtter en streik 100 % dersom vi ikke får et anstendig lønnsløft uten. På tide at jobben vi gjør anerkjennes. Men håper å slippe å streike. 

Anonymkode: 20162...005

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (11 minutter siden):

Hvis man er imot streiken så burde man klage på politikerne og ikke lærerne.

Det er politikerne som har ødelagt læreryrket slik de holder på med sin detaljstyring og stadige nye og urimelige krav.

Jeg støtter enhver lærer som streiker! 

Politikerne lytter jo ikke på dere uansett, men kanskje folket begynner å stemme på partier som ikke fortsetter å rasere utdanningssektoren.

Kjenner ingen lærere som streiker for bedre lønn, selv om det er det forbundene og politikerne maser om. De fleste lærerne vil ha færre elever, mer tid og individuell frihet i arbeidet, mindre ansvar for ting som burde vært andre i skolesystemet sin jobb og mer hjelp til utfordrende elever.

Det de ønsker seg er ressurser, men ikke i form av høyere lønn. De ønsker seg bedre arbeidsvilkår generelt. Ingen blir lærere og lønna uansett.

Men politikerne tror at de kan gi 5000 kroner i lønnsforhøyelse før skatt og klappe seg selv på skuldrene fordi de liksom har løftet læreryrket. De skjønner ikke selv at det ikke er noe å skryte av når de samtidig krever enda mer av lærere som allerede er fullstendig overbelastede. 

Bare se hvordan politikerne har ødelagt fastlegeordningen... skulle tro de hadde vett nok til å gjøre noe med en såpass stor og prekær krise. Men nei, det ropes for døve ører.

Politikerne er uten skam. De har ødelagt enhver offentlig arbeidsplass egentlig... bortsett fra sin egen arbeidsplass hvor de har bygget seg svær fin garasje samtidig som de har fjernet vanlige folks parkeringsmuligheter i sentrum av Oslo, billig lunsj til en brøkdel av kantineprisene på høyskolene og universitetene i landet, dobble feriepenger, gullpensjon til seg selv samtidig som de nå krever at folk står i jobb til de er 72, betalt taxi hvor enn de drar samtidig som de hever billettprisene på kollektiven, de bygger nye Munch-museet samtidig som skoler, barnehager og sykehjem råtner på rot..... Man kan jo begynne å lure.....

Jeg vil streike for bede lønn. Jobber mye og hardt, og lønna står ikke i forhold. Men jeg vil også ha bedre forhold slik at jeg ikke må jobbe mer enn arbeidstidsavtalen tilsier.

Anonymkode: 20162...005

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud. Du forstår ikke hva streik er.

Anonymkode: 4672d...447

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg streiket et par måneder (?) i 2014, elevene fikk ekstra lang sommerferie. Jeg ser ikke fram mot en ny streik, har ingen tro på at det kan hjelpe, at vi blir hørt, at vi får støtte eller at det vil føre til noe positivt. Vi så jo hvordan det gikk i fjor. Vil ut av yrket. 

Anonymkode: e19b8...74f

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...