Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem og er sliten når jeg kommer hjem. Orker ikke være sosial, føler meg unormal, da det virker som alle andre har et sosialt liv etter jobb. Men jeg kommer hjem lager middag, slapper av og gjør husarbeid når det trengs. Har ikke overskudd til å henge med venner å være sosial. Flere som har det sånn, eller er jeg unormal?

Anonymkode: 36f7a...181

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber på sykehjem og er sliten når jeg kommer hjem. Orker ikke være sosial, føler meg unormal, da det virker som alle andre har et sosialt liv etter jobb. Men jeg kommer hjem lager middag, slapper av og gjør husarbeid når det trengs. Har ikke overskudd til å henge med venner å være sosial. Flere som har det sånn, eller er jeg unormal?

Barnehage her. Forstår deg. Vi har en sosial og krevende jobb.

Anonymkode: 9ca7b...8fd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bestemmer hvordan du lever ditt liv.

Ikke sammenlign deg med hvordan andre lever.

:) 

Anonymkode: d7fee...ccb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, er kabinansatt. 

Anonymkode: e226a...aa7

AnonymBruker
Skrevet

Skole/Sfo her, er heldig om jeg har energi nok til husarbeid. Det å være sosial på fritiden kan jeg bare glemme! 

Anonymkode: 2bc47...474

Skrevet

Samme her. Har totalt 150 % stilling. Er fornøyd som regel da

AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Men… jeg har hatt mange forskjellige jobber, bakeri, lager, barnehage, skole, avlastning, butikk, renhold… og det er ikke en eneste jobb jeg har hatt der jeg faktisk har hatt overskudd etter jobb sååå tror jeg bare er sånn😅 I helgene gidder jeg ikke være sosial heller fordi jeg føler jeg må hente inn igjen energi og ta alt husarbeidet jeg ikke gadd i uken. 

Anonymkode: 94882...044

• Hjerte 1
Skrevet

Du hadde sannsynligvis hatt mer overskudd til å være sosial på privaten hvis du hadde hatt en mindre sosial jobb. Dvs. hvis du hadde jobbet på et kontor eller med noe annet, der det å interagere med andre mennesker ikke er en del av de primære arbeidsoppgavene dine.

Dvs. å ha kolleger orker de fleste, men det er mange av oss som blir slitne når det å omgås andre mennesker er en del av jobben. Jeg kan jobbe fysisk en hel dag og være opplagt som bare det etterpå, men hvis jeg må "by på meg selv" og snakke med folk hele dagen, orker jeg kun de aller nærmeste etter jobb.

Gjest mariama
Skrevet

Samme her. Eneste fulltidsjobb der jeg orket å gjøre noe etter jobb var da jeg hadde en kontorjobb der jeg bare delte kontor med én annen - og ofte hadde det alene. Hadde som regel minst halve dagen til å jobbe i ro og fred med e-poster, kontrollere lister, systematisk kodearbeid og lignende. Tror det er stilletid på jobb som er avgjørende for meg. 

Nå sitter jeg i åpent landskap og i tillegg mye i digitale møter - ineffektiv og utslitt mesteparten av tiden. 

Skrevet

Jeg orker tidvis ikke å være sosial etter jobb, ganske ofte. Jobber i eventbransjen, og når man har vært på jobb i typ 15timer på tredje dagen, og har ansvar for eventer opptil 400pers i tillegg til ansatte foretrekker jeg en stille tid for meg selv etterpå 😂jeg trives godt med jobben, men trenger også tid for meg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt være sosial etter jobben, men helst ikke med kolleger. Aldri forstått meg helt på fenomener som "fredagspils" og ting som forlenger arbeidsuka. Selv med greie kolleger blir 40+ timer i uka nok.

Anonymkode: a220b...8c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan godt være sosial etter jobben, men helst ikke med kolleger. Aldri forstått meg helt på fenomener som "fredagspils" og ting som forlenger arbeidsuka. Selv med greie kolleger blir 40+ timer i uka nok.

Anonymkode: a220b...8c1

Ja, merkelig konsept. "gratis overtid".

De fleste har nok fått nok når fredagen kommer.

Fritiden er faktisk den viktigste tiden man har, der velger man jo selv. På jobb må man følge det som gjelder, må bruke tid sammen med mennesker man ikke er så interessert i som privatpersoner.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Niks.

Midt i uka er jeg på jobb og så er jeg hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også slik. Jobber ca 120 % på sykehus, og får dekt det meste av mitt sosiale behov der. Godt å trekke seg tilbake i stillhet når man kommer hjem. 

Anonymkode: 3aec0...34c

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er helt vanlig i yrker i helse, omsorg og pedagogiske yrker. Du bruker opp sosial kapasitet. Hvis du ikke er ekstremt ekstrovert da.

Anonymkode: 29699...e6e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ønsker å være mer sosial, bør du dessverre bytte jobb. Ditt valg.

Anonymkode: 3ffdd...56d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer og kjenner meg veldig igjen. Føler jeg bruker opp all min sosiale kapasitet på jobb og må være «på» konstant. 

Anonymkode: 9c6dd...761

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg jobber som lærer og kjenner meg veldig igjen. Føler jeg bruker opp all min sosiale kapasitet på jobb og må være «på» konstant. 

Anonymkode: 9c6dd...761

Det viktigste er uansett å møte andre enn de man jobber sammen med på fritiden, så man får avbrekk for jobben mentalt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og er i kontakt med andre mennesker hele dagen. Jobben krever at gir masse av meg selv og i tillegg at jeg må være den beste utgaven av meg selv. Jeg føler absolutt ikke for å være sosial etter jobb. Da er det familie og egentid som prioriteres. Synes det er helt topp å få godt med egentid i helgene også 🙈 Har ikke så stort behov for å være veldig sosial på fritiden generelt.

Anonymkode: 80acc...c36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

. Jeg føler absolutt ikke for å være sosial etter jobb. Da er det familie og egentid som prioriteres. Synes det er helt topp å få godt med egentid i helgene også 🙈 Har ikke så stort behov for å være veldig sosial på fritiden generelt.

Anonymkode: 80acc...c36

Hvis du bor sammen med andre mennesker (mann, barn) er du jo sosial 🙄

Anonymkode: b58d5...905

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...