AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Del Skrevet 21. mai 2022 Å diskutere oppsigelse? Å beholde den ansatte? Hva om man ikke ønsker å fortsette i stillingen? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #2 Del Skrevet 21. mai 2022 Poenget er å drøfte hva som skal skje videre. Hvis man ikke ønsker å fortsette er det jo ikke noe verre enn å søke ny jobb og/eller slutte? Anonymkode: 6331a...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Poenget er å drøfte hva som skal skje videre. Hvis man ikke ønsker å fortsette er det jo ikke noe verre enn å søke ny jobb og/eller slutte? Anonymkode: 6331a...5c3 Spørs hvorfor man ikke ønsker å fortsette, ikke sant? Hva om årsaken er trakassering og ødelagt helse som resultat av det? Skal man i tillegg stå uten inntekt? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Del Skrevet 21. mai 2022 Noen som har hatt et slikt møte? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippokrates Skrevet 21. mai 2022 #5 Del Skrevet 21. mai 2022 (endret) Et drøftelsesmøte er en del av en lovregulert prosess mot saklig oppsigelse for at arbeidstaker skal få komme med innspill og innvendinger opp mot oppsigelsen, at oppsigelsen ikke kommer som et sjokk for arbeidstaker og at kommunikasjonen skal være bedre mellom partene. I hovedgrunn er drøftelsesmøte til for arbeidstakers vegne, men hva arbeidstaker sier, mener og tenker om oppsigelsen har egentlig null relevanse. Absolutt ingenting som blir sagt under drøftelsesmøtet trenger å bli tatt til etterretning. Derav, et drøftelsesmøte er faktisk kun en proforma-arena for å tilfredsstille lovverket. Et stort sett totalt bortkastet møte. Men drøftelsesmøtet er frivillig for arbeidstakeren. Har du blitt innkalt, skjønner utfallet uansett og vet at du ikke blir hørt, så har du lov til å takke nei. Drøftelsesmøtet blir da gjennomført uten deg. Det har lite å si, for oppsigelsen får du uansett. Så ønsker du ikke å fortsette i stillingen, så kan du enten møte opp og si det, møte opp å bare la "prosessen ta deg" fordi du uansett blir oppsagt eller du kan avslå å møte opp. Et drøftelsesmøtet er uansett både inngang og konklusjon av en oppsigelse. Har aldri hørt, noensinne, at noen har klart å komme ut av et drøftelsesmøte med jobben i behold, med mindre arbeidstaker har truet arbeidsgiver med rettssak og det har endt i en rettssak der arbeidstaker har vunnet. Et drøftelsesmøte er som sagt kun lovpålagt proforma mot oppsigelse, og er en kort prosess. Det som skjer under et slik møte er at du blir bedt om å uttale deg, før arbeidsgiver uttaler seg, og så blir oppsigelse nevnt mot at du kan velge å si opp selv eller bli sagt opp, og velger du sistnevnte blir du spurt om du godtar eller ikke godtar oppsigelsen. Godtar du oppsigelsen så er prosessen fullført, godtar du ikke blir oppsigelsen videreført til juridisk avdeling og ført videre derifra. Endret 21. mai 2022 av Hippokrates Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Del Skrevet 21. mai 2022 Cylon skrev (1 time siden): Et drøftelsesmøte er en del av en lovregulert prosess mot saklig oppsigelse for at arbeidstaker skal få komme med innspill og innvendinger opp mot oppsigelsen, at oppsigelsen ikke kommer som et sjokk for arbeidstaker og at kommunikasjonen skal være bedre mellom partene. I hovedgrunn er drøftelsesmøte til for arbeidstakers vegne, men hva arbeidstaker sier, mener og tenker om oppsigelsen har egentlig null relevanse. Absolutt ingenting som blir sagt under drøftelsesmøtet trenger å bli tatt til etterretning. Derav, et drøftelsesmøte er faktisk kun en proforma-arena for å tilfredsstille lovverket. Et stort sett totalt bortkastet møte. Men drøftelsesmøtet er frivillig for arbeidstakeren. Har du blitt innkalt, skjønner utfallet uansett og vet at du ikke blir hørt, så har du lov til å takke nei. Drøftelsesmøtet blir da gjennomført uten deg. Det har lite å si, for oppsigelsen får du uansett. Så ønsker du ikke å fortsette i stillingen, så kan du enten møte opp og si det, møte opp å bare la "prosessen ta deg" fordi du uansett blir oppsagt eller du kan avslå å møte opp. Et drøftelsesmøtet er uansett både inngang og konklusjon av en oppsigelse. Har aldri hørt, noensinne, at noen har klart å komme ut av et drøftelsesmøte med jobben i behold, med mindre arbeidstaker har truet arbeidsgiver med rettssak og det har endt i en rettssak der arbeidstaker har vunnet. Et drøftelsesmøte er som sagt kun lovpålagt proforma mot oppsigelse, og er en kort prosess. Det som skjer under et slik møte er at du blir bedt om å uttale deg, før arbeidsgiver uttaler seg, og så blir oppsigelse nevnt mot at du kan velge å si opp selv eller bli sagt opp, og velger du sistnevnte blir du spurt om du godtar eller ikke godtar oppsigelsen. Godtar du oppsigelsen så er prosessen fullført, godtar du ikke blir oppsigelsen videreført til juridisk avdeling og ført videre derifra. Å ja, så når arbeidsgiveren innkaller til drøftelsesmøte, har h*n allerede bestemt seg for å gi deg sparken? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippokrates Skrevet 21. mai 2022 #7 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å ja, så når arbeidsgiveren innkaller til drøftelsesmøte, har h*n allerede bestemt seg for å gi deg sparken? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Et drøftelsesmøte er som sagt en lovpålagt prosess mot oppsigelse. Intet mer eller mindre. Ordlyden i møtet er helt konkret sånn sett. Hadde ikke arbeidsgiver hatt motiver om å si deg opp, så ville ikke arbeidsgiver kalt det et drøftingsmøte.... Målet for møtet er at dere skal være/bli "enige" om oppsigelsen. Har du gode kort på hånda, la oss si at oppsigelsesprosessen eller oppsigelsesgrunnen er usaklig på noen punkter, så kan du forhandle fram en sluttpakke. Men dette gjelder fåtallet av arbeidstakerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Del Skrevet 21. mai 2022 Cylon skrev (31 minutter siden): Et drøftelsesmøte er som sagt en lovpålagt prosess mot oppsigelse. Intet mer eller mindre. Ordlyden i møtet er helt konkret sånn sett. Hadde ikke arbeidsgiver hatt motiver om å si deg opp, så ville ikke arbeidsgiver kalt det et drøftingsmøte.... Målet for møtet er at dere skal være/bli "enige" om oppsigelsen. Har du gode kort på hånda, la oss si at oppsigelsesprosessen eller oppsigelsesgrunnen er usaklig på noen punkter, så kan du forhandle fram en sluttpakke. Men dette gjelder fåtallet av arbeidstakerne. Hva om arbeidsgiveren ikke ønsker å gi deg sluttpakke? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. mai 2022 #9 Del Skrevet 21. mai 2022 Poenget med drøftelsesmøte er at arbeidstaker skal få en mulighet til å komme til orde og legge fram sin side av saken. Det er et tilbud og en mulighet, ikke noe man som ansatt er pålagt å stille på. Jeg valgte å takke nei - vi hadde hatt møter tidligere i prosessen, jeg hadde ingen nye opplysninger å komme med eller planer om å bestride oppsigelsen (i mitt tilfelle handlet det om langvarig sykdom og var sånn sett ikke så mye å krangle om), og så ingen grunn til å bruke tid og krefter på det. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Å ja, så når arbeidsgiveren innkaller til drøftelsesmøte, har h*n allerede bestemt seg for å gi deg sparken? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Hos meg kom innkallingen som en del av oppsigelsesvarselet, så ja - det er et type møte som sier at prosessen er i gang. Som regel har man vel hatt møter og samtaler tidligere også, uansett hva som ligger til grunn - et oppsigelsesvarsel kommer vel sjelden helt ut av det blå. Gjør det det, hadde jeg definitivt stil på drøftelsesmøtet godt forberedt og med støtte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Del Skrevet 21. mai 2022 Daria skrev (44 minutter siden): Poenget med drøftelsesmøte er at arbeidstaker skal få en mulighet til å komme til orde og legge fram sin side av saken. Det er et tilbud og en mulighet, ikke noe man som ansatt er pålagt å stille på. Jeg valgte å takke nei - vi hadde hatt møter tidligere i prosessen, jeg hadde ingen nye opplysninger å komme med eller planer om å bestride oppsigelsen (i mitt tilfelle handlet det om langvarig sykdom og var sånn sett ikke så mye å krangle om), og så ingen grunn til å bruke tid og krefter på det. Hos meg kom innkallingen som en del av oppsigelsesvarselet, så ja - det er et type møte som sier at prosessen er i gang. Som regel har man vel hatt møter og samtaler tidligere også, uansett hva som ligger til grunn - et oppsigelsesvarsel kommer vel sjelden helt ut av det blå. Gjør det det, hadde jeg definitivt stil på drøftelsesmøtet godt forberedt og med støtte... Så du bare fikk oppsigelse og var enig? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. mai 2022 #11 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så du bare fikk oppsigelse og var enig? Anonymkode: 6c1c6...8a1 I bunn og grunn, ja. Jeg fikk oppsigelsesvarsel, meldte fra at jeg ikke ønsket drøftelsesmøte og fikk oppsigelsesvedtak i posten noen uker senere. Men det ligger jo flere års historie bak - oppsigelsen kom ikke som et ubegrunnet lyn fra klar himmel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #12 Del Skrevet 21. mai 2022 Daria skrev (1 time siden): I bunn og grunn, ja. Jeg fikk oppsigelsesvarsel, meldte fra at jeg ikke ønsket drøftelsesmøte og fikk oppsigelsesvedtak i posten noen uker senere. Men det ligger jo flere års historie bak - oppsigelsen kom ikke som et ubegrunnet lyn fra klar himmel. Selv om den ikke gjorde det, er det mange ting rundt dette som påvirker prosessen og utfallet. Jeg kjenner om ei som fikk saklig oppsigelse, men kunne bevise at hun har blitt både mobbet og truet av arbeidsgiveren. Gjett hvem som mistet jobben? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #13 Del Skrevet 21. mai 2022 Jeg ble innkalt til et slikt møte under en nedbemanningsprosess på min tidligere arbeidsplass. Fikk også inntrykk av at det kun er bortkastet tid, vil de si deg opp så sier de deg opp. Anonymkode: 02ace...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Del Skrevet 21. mai 2022 43 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble innkalt til et slikt møte under en nedbemanningsprosess på min tidligere arbeidsplass. Fikk også inntrykk av at det kun er bortkastet tid, vil de si deg opp så sier de deg opp. Anonymkode: 02ace...286 Ikke bortkastet tid for arbeidsgiver. Om de ikke har et drøftelsesmøte kan de tape en sak om saksgangen ikke har vært rett iht arbeidsmiljøloven. De gjør det for å sikre seg. Anonymkode: 9c835...d78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #15 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble innkalt til et slikt møte under en nedbemanningsprosess på min tidligere arbeidsplass. Fikk også inntrykk av at det kun er bortkastet tid, vil de si deg opp så sier de deg opp. Anonymkode: 02ace...286 Da får de si deg opp da og da tar du denne oppsigelsen til en advokat... Anonymkode: 6c1c6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #16 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å ja, så når arbeidsgiveren innkaller til drøftelsesmøte, har h*n allerede bestemt seg for å gi deg sparken? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Ja. Anonymkode: 0dde4...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #17 Del Skrevet 21. mai 2022 I forhold til § 15-1 i arbeidsmiljøloven er vi pliktet til å drøfte oppsigelsen med arbeidstakeren før beslutningen tas. Vi må altså høre arbeidstakeren syn på saken før vi fatter en beslutning, men de feste arbeidsgivere fatter egentlig denne beslutningen før det møtet er tatt, noe som egentlig ikke er profesjonelt. Anonymkode: e40aa...012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #18 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I forhold til § 15-1 i arbeidsmiljøloven er vi pliktet til å drøfte oppsigelsen med arbeidstakeren før beslutningen tas. Vi må altså høre arbeidstakeren syn på saken før vi fatter en beslutning, men de feste arbeidsgivere fatter egentlig denne beslutningen før det møtet er tatt, noe som egentlig ikke er profesjonelt. Anonymkode: e40aa...012 Hva om arbeidstakeren prøver å snakke, men arbeidsgiveren avbryter hele tiden og overkjører arbeidstakeren? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #19 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva om arbeidstakeren prøver å snakke, men arbeidsgiveren avbryter hele tiden og overkjører arbeidstakeren? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Man har lov til å ta med seg tillitsvalgt eller en representant fra fagforening. Anonymkode: 3ba51...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #20 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Man har lov til å ta med seg tillitsvalgt eller en representant fra fagforening. Anonymkode: 3ba51...ab5 Som skal passe på dette? Anonymkode: 6c1c6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå