AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Skrevet 21. mai 2022 Hei, jeg har en baby på 6 mnd som har begynt å spise mat, vedsiden av ammingen. Jeg ønsker nå å forsøke å gå ned litt i vekt, og tenker da å faste 16 timer, spise 8 timer, noen som har erfaring med dette når man ammer, mister man noe melk, og følger babyen sin vektkurve? Anonymkode: 9aac5...62c
Flamme Skrevet 21. mai 2022 #2 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei, jeg har en baby på 6 mnd som har begynt å spise mat, vedsiden av ammingen. Jeg ønsker nå å forsøke å gå ned litt i vekt, og tenker da å faste 16 timer, spise 8 timer, noen som har erfaring med dette når man ammer, mister man noe melk, og følger babyen sin vektkurve? Anonymkode: 9aac5...62c Du har fått med det at det ikke er anbefalt å slanke seg når man ammer? 💖 7 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Skrevet 21. mai 2022 Du skal ikke slanke deg når du ammer. I så fall skal fremgangsmåten diskuteres med lege. Din måte høres ikke bra ut. Anonymkode: b73d4...acc 8 1
Mnjah Skrevet 21. mai 2022 #4 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hei, jeg har en baby på 6 mnd som har begynt å spise mat, vedsiden av ammingen. Jeg ønsker nå å forsøke å gå ned litt i vekt, og tenker da å faste 16 timer, spise 8 timer, noen som har erfaring med dette når man ammer, mister man noe melk, og følger babyen sin vektkurve? Anonymkode: 9aac5...62c Du frigjør giftstoffer som går inn i babyen din. Om det er så ekstremt viktig for deg å gå ned i vekt AKKURAT NÅ, så får du enten bare ta et enkelt livstilsgrep der du spiser litt sunnere og går sakte ned - eller droppe ammingen. Babyen kommer før ditt kroppslige selvbilde. 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Skrevet 21. mai 2022 Faste er egentlig naturlig for oss mennesker, og jeg har alltid hatt dette spisemønsteret. Altså før det ble snakk om periodisk fasting og lignende, jeg bare spiser slik naturlig og har aldri tenkt noe mer over det. Spise første måltid rundt lunsjtider, og siste måltid er middag i 17-18 tiden. Det er nok ikke farlig å faste på denne måten når man ammer, men du på passe på å få nok væske og nok kalorier. Det er naturlig å gå litt ned etter en graviditet og fødsel, men man burde ikke gå for raskt ned for da kommer det miljøgifter i melka. Men rundt 1 kg per måned er helt innafor. Ikke begynn med noe hardslanking mens du ammer. Du kan også miste melken. Når det gjelder periodisk fasting, er det ingen mirakelkur, men et spisemønster. Og man må trives med det. Jeg spiser sånn fordi jeg trives med det og aldri har hatt behov for frokost og kveldsmat. Jeg holder vekten stabil med det, og det er sånn sett ingen slankekur i seg selv. Da må man ligge i kaloriunderskudd, og du skal altså ikke ligge i et for høyt underskudd når du ammer. Jeg har to barn, siste er nå halvannet år. Og det er først nå jeg er tilbake til normalvekta mi. Og siste fikk jeg heller ikke tid til å amme. Du trenger ikke ha hastverk, bare stram inn litt og beveg deg mer. Og så kan du gå mer inn for vektnedgangen når du er ferdig med å amme. Anonymkode: 10b3c...e81 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Faste er egentlig naturlig for oss mennesker, og jeg har alltid hatt dette spisemønsteret. Altså før det ble snakk om periodisk fasting og lignende, jeg bare spiser slik naturlig og har aldri tenkt noe mer over det. Spise første måltid rundt lunsjtider, og siste måltid er middag i 17-18 tiden. Det er nok ikke farlig å faste på denne måten når man ammer, men du på passe på å få nok væske og nok kalorier. Det er naturlig å gå litt ned etter en graviditet og fødsel, men man burde ikke gå for raskt ned for da kommer det miljøgifter i melka. Men rundt 1 kg per måned er helt innafor. Ikke begynn med noe hardslanking mens du ammer. Du kan også miste melken. Når det gjelder periodisk fasting, er det ingen mirakelkur, men et spisemønster. Og man må trives med det. Jeg spiser sånn fordi jeg trives med det og aldri har hatt behov for frokost og kveldsmat. Jeg holder vekten stabil med det, og det er sånn sett ingen slankekur i seg selv. Da må man ligge i kaloriunderskudd, og du skal altså ikke ligge i et for høyt underskudd når du ammer. Jeg har to barn, siste er nå halvannet år. Og det er først nå jeg er tilbake til normalvekta mi. Og siste fikk jeg heller ikke tid til å amme. Du trenger ikke ha hastverk, bare stram inn litt og beveg deg mer. Og så kan du gå mer inn for vektnedgangen når du er ferdig med å amme. Anonymkode: 10b3c...e81 Takk for ordentlig svar, jeg gikk på lavkarbo og periodisk faste når jeg ble gravid med begge barna, kuttet det ut så fort jeg ble gravid og gikk opp 20 kg i begge graviditetene. Fikk en dårlig uvane med å spise frokost kl 6, og spiser jevnt helt til kl 21, og det er dette jeg ønsker å endre på, men erfaringsmessig funker det bedre for meg å faste på morgenen, enn å spise litt og ofte. Jeg har siste mnd gått opp ca 3 kg. Gutten min ligger på toppen av vektskalaen, og skal selvfølgelig endre hvis han faller på kurven sin, men nå spiser han 2 måltider om dagen, skal øke til 3 nå. Så han får i seg nok næringsstoffer sånn sett. Anonymkode: 9aac5...62c
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk for ordentlig svar, jeg gikk på lavkarbo og periodisk faste når jeg ble gravid med begge barna, kuttet det ut så fort jeg ble gravid og gikk opp 20 kg i begge graviditetene. Fikk en dårlig uvane med å spise frokost kl 6, og spiser jevnt helt til kl 21, og det er dette jeg ønsker å endre på, men erfaringsmessig funker det bedre for meg å faste på morgenen, enn å spise litt og ofte. Jeg har siste mnd gått opp ca 3 kg. Gutten min ligger på toppen av vektskalaen, og skal selvfølgelig endre hvis han faller på kurven sin, men nå spiser han 2 måltider om dagen, skal øke til 3 nå. Så han får i seg nok næringsstoffer sånn sett. Anonymkode: 9aac5...62c Du har allerede bestemt deg så hvorfor spør du. Tenk på sønnen din først og fremst. Hvis ikke, kutt ut amming. Hva er viktigst? Ditt behov eller barnets behov ? Anonymkode: 7d7d9...d6a 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har allerede bestemt deg så hvorfor spør du. Tenk på sønnen din først og fremst. Hvis ikke, kutt ut amming. Hva er viktigst? Ditt behov eller barnets behov ? Anonymkode: 7d7d9...d6a Jeg spurte om noen hadde erfaringer, veldig mange raser ned i vekt etter fødsel, jeg veier akkurat det samme som jeg gjorde en uke etter fødsel, så sønnen min har hvertfall ikke fått noen giftstoffer de første 6 mnd. Hva sier dere til de som naturlig raser ned i vekt? Der blir det også frigjort mange miljøgifter. det viktigste for meg er at barna mine har en mamma som har mye energi og overskudd, og det har jeg ikke nå. Anonymkode: 9aac5...62c 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 Tror ikke det skal være noe problem, det er jo mange som spiser sånn hver dag. Noe annet om du tenkte faste i flere dager og ikke spise. Anonymkode: 6feb1...a72 1
AprilLudgate Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk for ordentlig svar, jeg gikk på lavkarbo og periodisk faste når jeg ble gravid med begge barna, kuttet det ut så fort jeg ble gravid og gikk opp 20 kg i begge graviditetene. Fikk en dårlig uvane med å spise frokost kl 6, og spiser jevnt helt til kl 21, og det er dette jeg ønsker å endre på, men erfaringsmessig funker det bedre for meg å faste på morgenen, enn å spise litt og ofte. Jeg har siste mnd gått opp ca 3 kg. Gutten min ligger på toppen av vektskalaen, og skal selvfølgelig endre hvis han faller på kurven sin, men nå spiser han 2 måltider om dagen, skal øke til 3 nå. Så han får i seg nok næringsstoffer sånn sett. Anonymkode: 9aac5...62c Du kan ikke slanke deg uansett fremgangsmåte da det frigjør giftstoffer. Du kan helt trygt spise vanlig og være aktiv, men slanking må vente til ammingen er over. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 DundreMilfin skrev (2 minutter siden): Du kan ikke slanke deg uansett fremgangsmåte da det frigjør giftstoffer. Du kan helt trygt spise vanlig og være aktiv, men slanking må vente til ammingen er over. Jeg synes ikke at periodisk fasting kan kalles amming. Er jo ikke uvanlig at baby og mor sover 12 timer. Så er kanskje siste måltid 1 1/2 time før leggingen og neste måltid 1 1/2 etter man står opp. Da er man jo oppe i 15 timer... Anonymkode: 6feb1...a72
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 DundreMilfin skrev (2 minutter siden): Du kan ikke slanke deg uansett fremgangsmåte da det frigjør giftstoffer. Du kan helt trygt spise vanlig og være aktiv, men slanking må vente til ammingen er over. Er jo veldig mange som «slanker» seg etter fødsel, mange raser jo ned i vekt, er jo en grunn til at man legger på seg så mye under graviditeten, det er jo for å ha noe å tære på. det jeg lurte på var om noen hadde erfaring med dette, og hvordan vekstkurven til barnet ble etter de startet å faste, for jeg er som sagt ikke interessert i at det skal gå utover han vektmessig. Anonymkode: 9aac5...62c 1
AprilLudgate Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er jo veldig mange som «slanker» seg etter fødsel, mange raser jo ned i vekt, er jo en grunn til at man legger på seg så mye under graviditeten, det er jo for å ha noe å tære på. det jeg lurte på var om noen hadde erfaring med dette, og hvordan vekstkurven til barnet ble etter de startet å faste, for jeg er som sagt ikke interessert i at det skal gå utover han vektmessig. Anonymkode: 9aac5...62c Ok, men du har bestemt deg - og vil ikke høre. Mitt råd da er å spørre helsesøster eller fastlege Så får du et endelig svar.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 Ville snakket med helsepersonell ang amming og fasting pga giftstoffer. Ville ikke tatt råd fra hvemsomhelst på nett. Anonymkode: dac05...989 3
Lorieen Skrevet 21. mai 2022 #15 Skrevet 21. mai 2022 (endret) Periodisk faste mens du ammer er ikke farlig så lenge du får i deg tilstrekkelig antall kalorier i det spisevinduet du har per døgn. Fullamming gir et økt kaloribehov på ca 500 kcal per døgn i tillegg til det du sjøl trenger. Når barnet spiser fast føde i tillegg kan du regne med at ammingen krever ca 300-400 kcal litt avhengig av mengde fast føde barnet spiser. Du bør regne ut din egen hvileforbrenning, estimert aktivitetsforbruk pluss amming, og legge deg kun ørlite under dette (200-300 kcal i underskudd maksimalt). Da vil du rusle jevnt og langsomt nedover i vekt uten at det frigjøres miljøgifter i melken din. Endret 21. mai 2022 av Lorieen 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #16 Skrevet 21. mai 2022 Lorieen skrev (1 minutt siden): Periodisk faste mens du ammer er ikke farlig så lenge du får i deg tilstrekkelig antall kalorier i det spisevinduet du har per døgn. Fullamming gir et økt kaloribehov på ca 500 kcal per døgn i tillegg til det du sjøl trenger. Du bør regne ut din egen hvileforbrenning, estimert aktivitetsforbruk pluss amming, og legge deg kun ørlite under dette (200-300 kcal i underskudd maksimalt). Da vil du rusle jevnt og langsomt nedover i vekt uten at det frigjøres miljøgifter i melken din. Hvordan vet du at det ikke frigis gifter under fasteperioden? Hvis man oppnår ketose i denne perioden så vil man jo frigi miljøgifter. Anonymkode: dac05...989
Lorieen Skrevet 21. mai 2022 #17 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vet du at det ikke frigis gifter under fasteperioden? Hvis man oppnår ketose i denne perioden så vil man jo frigi miljøgifter. Anonymkode: dac05...989 Man oppnår ikke ketose i løpet av 16 timer, så lenge man spiser normale mengder karbohydrater i spisevinduet på 8 timer. 🤦🏼♀️ Noen ganger lurer jeg på om folk virkelig kan så lite om kosthold og forbrenning som det kan se ut som… 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #18 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan vet du at det ikke frigis gifter under fasteperioden? Hvis man oppnår ketose i denne perioden så vil man jo frigi miljøgifter. Anonymkode: dac05...989 Hvorfor skulle ketose frigjøre mer gift dnn vanlug kaloriunderskudd (som mange driver med)? Ketoner er ikke gift. Anonymkode: ea3ab...fe6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #19 Skrevet 21. mai 2022 Jeg endte helt naturlig opp med periodisk faste med eldste, frem til vi innførte frokostmåltid for ham. Jeg prioriterte ekstra søvn og tid på badet fremfor frokost, og spiste gjerne ikke før kl 12. Så spiste vi en sen middag kl 19, og da ble det for sent med kveldsmat. Det hadde ingen konsekvens for ammingen, jeg hadde fremdeles rikelig med melk. Jeg gikk ned noen kg, men vekten satt ganske fast så lenge jeg ammet. Anonymkode: df137...b6a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #20 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er jo veldig mange som «slanker» seg etter fødsel, mange raser jo ned i vekt, er jo en grunn til at man legger på seg så mye under graviditeten, det er jo for å ha noe å tære på. det jeg lurte på var om noen hadde erfaring med dette, og hvordan vekstkurven til barnet ble etter de startet å faste, for jeg er som sagt ikke interessert i at det skal gå utover han vektmessig. Anonymkode: 9aac5...62c Jeg gikk ikke bevisst inn for å faste, men vekten fløy ned etter fødselen. Gikk opp 13kg og hadde gått ned 15 igjen 3 uker etter fødsel. Fortsatte ned ytterligere 10kg de neste 3 månedene. Mye amming og en baby med kolikk som måtte bæres og trilles i vogn i time etter time hver eneste dag det første halveåret gjorde det vanskelig å få i seg flere måltider. Babyen derimot lå i øvre del av vektkurven hele veien Anonymkode: 294ca...6ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå