AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Del Skrevet 21. mai 2022 Jeg har kjøpt en 26 år gammel sportsbil. Bilen fremstod i god stand når jeg kjøpte den, men jeg har funnet flere feil på bilen etter at jeg har brukt den litt. Det gikk litt fort for seg når jeg kjøpte bilen, så bilen er kjøpt uten tilstandsrapport og servicehefte samt at den er solgt "som den er". Kan jeg kreve at selger dekker reperasjons kostnadene ? Jeg har kostnader på ca 25k. Bilen kostet 220000 kr Anonymkode: d86e6...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 21. mai 2022 #2 Del Skrevet 21. mai 2022 26 år gammel sportsbil betyr at du er nødt til å gå veldig godt gjennom fordi det er mer sannsynlig for høy slitasje på denne kontra andre biler. Du nevner ikke km, det er også vesentlig. Alle biler er i prinsippet solgt som den er, det viktige er hvilken tilstand bilen er oppgitt å være. 25k er kanskje mye - men du nevner ikke hvilke feil og utbedringer dette er. Jeg har reparert 2 år gamle biler for vesentlig mer enn det. Min siste private ervervelse er fra 1999 og har så langt kostet meg over 60k i utbedring, det var ikke forventet - men det er lite jeg kan gjøre med det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Del Skrevet 21. mai 2022 Verkstedet sier at det må byttes flere deler i toppen og i forstillingen. Kilometerstanden er 140k. Det stod i salgs annonsen at bilen var i god stand. Anonymkode: d86e6...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 21. mai 2022 #4 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Verkstedet sier at det må byttes flere deler i toppen og i forstillingen. Kilometerstanden er 140k. Det stod i salgs annonsen at bilen var i god stand. Anonymkode: d86e6...bad Forstilling burde man vite om når man selger. Enhver tilstandsrapport skal poengtere slike tilstander. Jeg hadde nok i alle fall sagt min mening da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Del Skrevet 21. mai 2022 Kjøpte du den av privat person eller av en forhandler? På generelt basis så har man mer rettigheter av å kjøpe brukt av privat personer, forhandlere pleier ofte å fraskrive seg den retten i kontrakt Anonymkode: ead6f...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Del Skrevet 21. mai 2022 TheHairyToothfairy skrev (7 timer siden): Forstilling burde man vite om når man selger. Enhver tilstandsrapport skal poengtere slike tilstander. Jeg hadde nok i alle fall sagt min mening da. Som sagt så kjøpte jeg bilen uten tilstands rapport. Har jeg da noen rett til å kreve noe i ettertid ? Bilen er kjøpt privat. Slik jeg har forstått det så har man mindre rettigheter ved en privat handel enn ved handel hos firma ? Anonymkode: d86e6...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 21. mai 2022 #7 Del Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som sagt så kjøpte jeg bilen uten tilstands rapport. Har jeg da noen rett til å kreve noe i ettertid ? Bilen er kjøpt privat. Slik jeg har forstått det så har man mindre rettigheter ved en privat handel enn ved handel hos firma ? Anonymkode: d86e6...bad Et løfte om at bilen er i god stand blir ikke ugyldig fordi den ikke har tilstandsrapport. Mitt beste råd er å melde seg inn i amcar, det burde alle med sportsbil gjøre uansett. Der får du god advokathjelp til å klage din sak, eller i alle fall et svar på om det er noe poeng å klage. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Del Skrevet 21. mai 2022 Har bommet på det selv, lite du kan gjøre med det. Nyt bilen og tenk slik at 10% ekstra investering ift. kjøpspris er som ordinær vedlikehold å regne. Anonymkode: 0564e...6ff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Del Skrevet 22. mai 2022 Bilen er 26 år gammel, da gjelder garantien ikke lengre enn selger kan se den forsvinne fra gårdsplassen. Anonymkode: 1c5a6...a78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 22. mai 2022 #10 Del Skrevet 22. mai 2022 Så lenge det står i kontrakten at bilen er "solgt som den er" så tror jeg neppe du kommer noen vei med det dessverre. Snakker av egenerfaring med et fryktelig bruktbilkjøp 🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #11 Del Skrevet 22. mai 2022 On 5/21/2022 at 2:29 AM, AnonymBruker said: Jeg har kjøpt en 26 år gammel sportsbil. Bilen fremstod i god stand når jeg kjøpte den, men jeg har funnet flere feil på bilen etter at jeg har brukt den litt. Det gikk litt fort for seg når jeg kjøpte bilen, så bilen er kjøpt uten tilstandsrapport og servicehefte samt at den er solgt "som den er". Kan jeg kreve at selger dekker reperasjons kostnadene ? Jeg har kostnader på ca 25k. Bilen kostet 220000 kr Anonymkode: d86e6...bad Kjøpt privat eller via forhandler? Anonymkode: a05ae...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kjøpt privat eller via forhandler? Anonymkode: a05ae...8ed Bilen er kjøpt privat. Anonymkode: d86e6...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #13 Del Skrevet 23. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Bilen er kjøpt privat. Anonymkode: d86e6...bad https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Anonymkode: a05ae...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå