AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Sikkert et rart spørsmål, og før dere leser videre og dømmer: jeg er selv vokst opp hos kun far og dessverre var det mye om vanlig hygiene jeg aldri lærte hjemmefra. Så: dere som vasker underlivet til barna hver dag, bruker dere en ny klut hver dag? Eller den samme over flere dager? Eller bruker dere engangskluter og kaster dem? Eller vasker dere over bidé/i badekaret/med dusjhodet? Vi bruker engangskluter her, men det blir syykt mye avfall føler jeg 😩 Men med vanlig klut vil det jo bli syyykt mye vask, tenker jeg?? Og det er jo litt ekkelt med en klut som henger der og skal brukes igjen, som man har vasket i tissen/rumpa med, ikke sant? Er bare nysgjerrig hvordan andre gjør det med underlivsvask av ungene? Anonymkode: b847e...37c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Ny klut hver dag, om jeg bruker klut. Bruker også våtservietter ( fortsatt bleiebarn). Klut er bedre enn servietter. Er mye dritt i disse, som ikke er bra for huden. Anonymkode: 7d31b...06c 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 Selvfølgelig ny klut hver gang, det er jo tarmbakterier på kluten! Det hjelper ikke å skylle den i vasken akkurat 🤮 Vaskes på minst 60 grader Anonymkode: c8376...c70 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Alltid ny klut ifm underlivsvask🙂 Ha en egen klut for ansikt og en for underliv. Anonymkode: f4e1a...03a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 Alltid ny klut! Først vaskes tissen, så rumpa. Bakterier bra rumpa skal ikke komme i tissen, så da ville det blitt helt feil å bruke den på nytt. I tillegg til at det, som du sier, ville vært ekkelt med en brukt klut som skulle gjenbrukes. Tørker klutene på en avsidesliggende flekk på vamt badegulv, og har de i en egen kurv til det er nok til å rettferdiggjøre å sette på en vaskemaskin 😛 vasker på 60 grader. Anonymkode: ac5e5...7ad
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 Klut? Hva med dusj? Eller våtservietter? Hilsen 35 år, 3 barn, eier ingen klut. Anonymkode: ff534...2f4 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #8 Skrevet 20. mai 2022 Nå er det noen år siden vi hadde småbarn og klutvask, men vi kjøpte maaange kluter på kid fra barneavdelingen. Selvfølgelig ny klut hver dag! Har en egen bøtte bra IKEA hvor jeg legger alle kluter. Kjører kanskje en maskin i uka, ikke noe problem! Anonymkode: a681b...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 Nye kluter hver dag. Vasker først ansikt og så underlivet. Gjerne samme rutine på kveldstid om de ikke får et bad eller en dusj. Tørker klutene på en knagg rett over skittentøyskurven og så hiver jeg de bare oppi når de er tørre. Ikke så mye ekstra jobb å vaske de, de vaskes bare sammen med alt annet som vaskes på 60 grader. Anonymkode: 511e2...f8a 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 Ikea har ganske rimelige pakker med 5-6 stykker i.. Anonymkode: 511e2...f8a
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Klut? Hva med dusj? Eller våtservietter? Hilsen 35 år, 3 barn, eier ingen klut. Anonymkode: ff534...2f4 Skulle skrevet i hovedinnlegget at vi dusjer ikke hver dag, så det er ikke et alternativ (vet at hyppighet på dusjing også er et hett tema, men det får vi ta i en annen tråd 😅). Syns klut er mer praktisk enn å få ungen til å sette seg skrevs oppi badekaret eller stå inni dusjen. Med klut kan man vaske rett etter ungen har vært på do, og man kan få til en vask mens trusa er nede på anklene, og det tar 10 sekunder. Våtservietter tenker jeg inneholder mye stoffer jeg ikke vil ha på huden til barnet mitt (eller meg), men jeg mente heller de tørre engangsserviettene man får kjøpt. De inneholder ikke noe, og skyldes bare opp i vann og kastes etter bruk. TS Anonymkode: b847e...37c 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nye kluter hver dag. Vasker først ansikt og så underlivet. Gjerne samme rutine på kveldstid om de ikke får et bad eller en dusj. Tørker klutene på en knagg rett over skittentøyskurven og så hiver jeg de bare oppi når de er tørre. Ikke så mye ekstra jobb å vaske de, de vaskes bare sammen med alt annet som vaskes på 60 grader. Anonymkode: 511e2...f8a Takk for erfaringsdeling, både fra deg og de andre her. Dere har kanskje rett i at de klutene ikke blir så innmari mye i seg selv, selv om man bruker minst en ny hver dag. Prøver bare å generelt sett vaske mindre klær, med tanke på miljøet og ikke minst holdningene og rutinene vi lærer videre til ungene våre! Men akkurat her må jeg kanskje bare akseptere at det blir det det blir av vask 😄 TS Anonymkode: b847e...37c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for erfaringsdeling, både fra deg og de andre her. Dere har kanskje rett i at de klutene ikke blir så innmari mye i seg selv, selv om man bruker minst en ny hver dag. Prøver bare å generelt sett vaske mindre klær, med tanke på miljøet og ikke minst holdningene og rutinene vi lærer videre til ungene våre! Men akkurat her må jeg kanskje bare akseptere at det blir det det blir av vask 😄 TS Anonymkode: b847e...37c Bare hyggelig 😊 flere av klutene jeg har i skuffen er faktisk rundt 10 år gamle, og med barn i hus så vasker man jo gjerne noen ganger i uka likevel og da er det jo bare å putte de inn. Anonymkode: 511e2...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for erfaringsdeling, både fra deg og de andre her. Dere har kanskje rett i at de klutene ikke blir så innmari mye i seg selv, selv om man bruker minst en ny hver dag. Prøver bare å generelt sett vaske mindre klær, med tanke på miljøet og ikke minst holdningene og rutinene vi lærer videre til ungene våre! Men akkurat her må jeg kanskje bare akseptere at det blir det det blir av vask 😄 TS Anonymkode: b847e...37c Hvis du tenker på miljøet er det mye verre med engangskluter/våtservietter enn å sette på en vaskemaskin litt oftere. Jeg er voksen og har ikke barn men jeg dusjer bare annenhver dag/ hver tredje dag på kveld så jeg bruker klut hver morgen. Vasker ansikt, under armer, så tiss og så rumpe. Bruker aldri same klut på nytt. Vasker på 60 grader. Føler ikke det blir så mye ekstra vask. Jeg har en del fri og da er jeg ofte bare hjemme lengre perioder om gangen og da gidder jeg ikke klutvask og merker egentlig ikke noe forskjell i hyppighet av vask. De tar jo ganske liten plass de der. Lurt å henge de opp før du hiver i vaskekurv for ellers kan det bly mugg. Anonymkode: 6a203...662 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #15 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Klut? Hva med dusj? Eller våtservietter? Hilsen 35 år, 3 barn, eier ingen klut. Anonymkode: ff534...2f4 Du kan bruke våtservietter som klut med ekstra (lunkent) vann:) De kan faktisk vaskes også har jeg erfart fordi de er laget av tøyfibre. Anonymkode: f4e1a...03a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #16 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sikkert et rart spørsmål, og før dere leser videre og dømmer: jeg er selv vokst opp hos kun far og dessverre var det mye om vanlig hygiene jeg aldri lærte hjemmefra. Så: dere som vasker underlivet til barna hver dag, bruker dere en ny klut hver dag? Eller den samme over flere dager? Eller bruker dere engangskluter og kaster dem? Eller vasker dere over bidé/i badekaret/med dusjhodet? Vi bruker engangskluter her, men det blir syykt mye avfall føler jeg 😩 Men med vanlig klut vil det jo bli syyykt mye vask, tenker jeg?? Og det er jo litt ekkelt med en klut som henger der og skal brukes igjen, som man har vasket i tissen/rumpa med, ikke sant? Er bare nysgjerrig hvordan andre gjør det med underlivsvask av ungene? Anonymkode: b847e...37c Har bleiebarn så jeg bruker våtservietter. Anonymkode: 861ac...513
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #17 Skrevet 21. mai 2022 Jeg er voksen uten barn, men dusjer ikke hver dag. Vasker med klut de dagene jeg ikke dusjer, først ansikt, så hender og overkropp, så underlivet til slutt. Henger kluten til tørk over kanten på skittentøyskurven på badet, og vipper den bare oppi når den er tørr. Ny klut hver dag. Vaskes på minst 60 grader sammen med hånkler, ingen problem. Ikea har billige kluter forresten, er vel 50 kr for 10 st om jeg ikke husker feil. Anonymkode: 5ab7f...3e5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #18 Skrevet 21. mai 2022 Har en på 3 og en på 1.5. Hver morgen går de i badekaret etter dobesøk, spyler underlivet og bruker litt lano. Så er de på badet mens jeg går i dusjen og vasker kroppen min. Bruker 2 min på dette ca. Gjør dette hver dag. Dusjer håret hver andre/tredje dag. På kvelden vasker jeg bare ansiktet rent med en klut, dersom de er veldig skitne eller fulle i solkrem så bader de. Vasker ikke med klut nedentil på kvelden. Har de hatt avføring eller er spesielt skitne så gjør jeg sånn jeg gjør om morgenen, en rask spylings i badekaret nedentil. Anonymkode: 36776...a7e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #19 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ny klut hver dag, om jeg bruker klut. Bruker også våtservietter ( fortsatt bleiebarn). Klut er bedre enn servietter. Er mye dritt i disse, som ikke er bra for huden. Anonymkode: 7d31b...06c Våtservietter inneholder konserveringsmiddel som kan forårsake allergi og hormonfremkallende stoffer. Skal brukes kun ved nødstilfelle. Anonymkode: b1dd8...ebc
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #20 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har en på 3 og en på 1.5. Hver morgen går de i badekaret etter dobesøk, spyler underlivet og bruker litt lano. Så er de på badet mens jeg går i dusjen og vasker kroppen min. Bruker 2 min på dette ca. Gjør dette hver dag. Dusjer håret hver andre/tredje dag. På kvelden vasker jeg bare ansiktet rent med en klut, dersom de er veldig skitne eller fulle i solkrem så bader de. Vasker ikke med klut nedentil på kvelden. Har de hatt avføring eller er spesielt skitne så gjør jeg sånn jeg gjør om morgenen, en rask spylings i badekaret nedentil. Anonymkode: 36776...a7e Vasker du barna med lano HVER DAG?? Anonymkode: b1dd8...ebc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå