Gå til innhold

Hvordan lære seg å like alkohol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i midten av 20-årene og har nesten aldri drukket før. Prøvd øl et par ganger, smakte jævlig. Samme med et par typer sprit jeg har prøvd også. Klarer bare ikke å like det. Føler meg så utafor og barnslig ved at jeg aldri klarer å like alkohol. ALLE på min alder drikker, også sitter jeg her og fortsatt drikker brus som festdrikke??? 🤯

Anonymkode: c53a0...58a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hold ut noen år til, så blir du gammel nok til å ikke bry deg om hva andre måtte mene om din foretrukne drikke.

Jeg drikker alkohol selv, men kun ting som jeg faktisk likte smaken av første gang jeg prøvde. Foretrekker likevel ofte brus. Ser ingen grunn til å tylle i meg noe jeg ikke liker bare fordi andre gjør det.

Anonymkode: 3d756...556

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i midten av 20-årene og har nesten aldri drukket før. Prøvd øl et par ganger, smakte jævlig. Samme med et par typer sprit jeg har prøvd også. Klarer bare ikke å like det. Føler meg så utafor og barnslig ved at jeg aldri klarer å like alkohol. ALLE på min alder drikker, også sitter jeg her og fortsatt drikker brus som festdrikke??? 🤯

Har du prøvd vin/rusbrus/drinker med blandevann du liker fra før da? «Øl og et par typer sprit» var definitivt ikke min favoritt da jeg begynte å smake alkohol liksom🙈 Men altså, på den annen side; det er da helt innafor å ikke drikke alkohol? Synes det er trist at folk skal føle at de «må» drikke. 

• Liker 2
Skrevet

Det er overhodet ikke barnslig å ikke like alkohol. Jeg er over førti, og liker fremdeles ikke smaken 😎

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp noen Cider på butikken i en smak du tror du liker og kjenn på den sprudlende følelsen rusen gir.

Eller la være.... og spar deg selv for mye huevondt, kvalme, dårlige avgjørelser og fylleangst.

Anonymkode: dbe3f...e68

• Liker 1
Skrevet

Du går ikke glipp av så mye egentlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv en lettdrikkelig godt avkjølt hvitvin eller rosé til mat som passer, feks en pastarett med mye olivenolje, chili, hvitløk etc, eller til stekt kylling med hvitløk og urter, og med salat til.

Portugisisk vinho verde (hvitvin) er som oftest lette og friske, ofte litt perlende også. En lett og skikkelig god rosé har du her: https://www.aperitif.no/pollisten/produkt/miraval-cotes-de-provence-rose,1948271

Det er når god vin nytes langsomt til god mat den passer til at alkohol faktisk kan smake godt. Da slipper man også å få ubehagelige opplevelser med at man blir full fordi man drikker for fort på tom mage. Når man så har lært seg å like lett vin til mat kan viner som dem jeg har foreslått også fint drikkes alene (men spis gjerne litt salt snacks til - mye bedre på alle måter). Så blir du i tillegg den mest sofistikerte på festen. :lur: 

Anonymkode: 5af37...8e7

Skrevet

Kjøp en flaske himmelstund på polet, da tror vennene dine at du drikker men du nipper bare i en god alkoholfri eplecider.

Jeg drikker heller ikke øl eller sprit, det finnes noen få drinker som er gode, samt enkelte cider og vinsorter. Men synes fortsatt at vin er best til mat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke, på grunn av medisiner. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg kjenner nesten litt på at jeg "burde" drikke, eller litt utenfor. Uansett da! 😄 Om du ikke liker det, så ikke press deg til det. Ingen ser at du drikker en Cuba libre (rom og cola) eller bare cola ;) Eller eplemost i stedet for hvitvin. Men ønsker du det så ville jeg startet med noen "jentete" drinker eller en vin spritser.

Anonymkode: 2b349...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Om du trives uten, ikke begynn med alkohol! Det er dyrt, du blir dårlig av det, og du kan ha en avhengighetspersonlighet uten at du vet det. Skulle ønske jeg var deg 😄

Anonymkode: 117f7...596

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Du trenger ikke lære deg å like alkohol og det er ingenting som er barnslig med å ikke like alkohol. 

Alkohol er forresten oppskrytt.

Endret av AthenaRavenLuna
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Prøv noe cider med isbiter. Mack-ginger med isbiter. Velg små enheter med smak og lite alkoholprosent. 

Er over femti og liker ikke øl, brennevin eller vin. Kun noen utvalgte cider går ned, da helst i sommervarmen, i godt selskap eller i spesielle anledninger. 

Liker ikke å bli full, men det er noen ganger deilig å kjenne på litt "gladrus" sammen med andre :)

Anonymkode: af1c6...7b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann på snart 40, og klarer ikke å drikke noe med alkohol i. Uansett om det er vin, sprit eller øl brekker jeg meg av første sipp.

Har hørt frasen «jamen denne vinen/ølen liker aaaalle» mange ganger, og nei, alle gjør faktisk ikke det. Uansett hva man drikker det til, eller hvor dyrt/billig det er.

Jeg kan kanskje klare å presse i meg en cider, men jeg ser virkelig ikke noe glede i det heller (har enda tilgode å faktisk fullføre en boks).

…så har vel igrunn konkludert med at jeg bare får være han sære som ikke drikker. Det går nok utover det sosiale endel, men lite å gjøre med det.

Anonymkode: 2aa81...c4d

AnonymBruker
Skrevet
On 5/20/2022 at 10:49 PM, AnonymBruker said:

Bland deg drinker med smaker du liker

Anonymkode: 5ef0a...dc7

AnonymBruker
Skrevet

Appelsinjuice og sitron kamuflerer smaken. Lag sterk iste, den kan du blande nesten halvt om halvt med sprit uten at du kjenner noe før du ligger der og roper på elgen 😊

Anonymkode: 7e68e...e5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...