Gå til innhold

Hvor mye mer har man i skatt ved høyere lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til vanlig sies det at man har ca 33% i skatt. Blir dette beløpet høyere hvis man tjener 800-900.000 enn 600.000?

Anonymkode: c5109...846

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sies det altså at man har 33% skatt til vanlig? Hvem sier det? Hva er "til vanlig"?

Anonymkode: b32a8...bfe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sies det altså at man har 33% skatt til vanlig? Hvem sier det? Hva er "til vanlig"?

Jeg trodde det var ca 33% de fleste hadde 🙈

Anonymkode: c5109...846

AnonymBruker
Skrevet

Man skal ha ganske høy lønn for å betale 33% skatt. Det er ikke «de fleste» som gjør det. Men ja, skatten er progressiv.

Anonymkode: da7b1...f3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjente 1 040 000 i fjor, og betalte 340 000 i skatt. Det gir skatteprosent på 32,69 %. Varierer jo selvsagt etter hvilke fradrag man har, men det gir en pekepinn.

Anonymkode: a26b4...dec

• Liker 1
Skrevet

prøv deg fra på skattetaten,no så får du svar- 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i overkant av 882 000 i total inntekt og betaler i underkant av 26% skatt.

Anonymkode: 351dd...09d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 22.13):

Jeg har i overkant av 882 000 i total inntekt og betaler i underkant av 26% skatt.

Alenemor med 10 unger og 5 mill i lån du da eller? 😂😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alenemor med 10 unger og 5 mill i lån du da eller? 😂😂😂😂

Det holder jo med litt fradrag, og man får ikke mer for 10 enn for 3. Jeg forsørger ingen, har ikke lån, betaler formuesskatt, og betalte 30% av ca 750 000 i fjor.

Det er en myte at skatten er så høy. Hvis noen påstår de betaler 50% så har de enten ikke peiling, eller så lyver de.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det holder jo med litt fradrag, og man får ikke mer for 10 enn for 3. Jeg forsørger ingen, har ikke lån, betaler formuesskatt, og betalte 30% av ca 750 000 i fjor.

Det er en myte at skatten er så høy. Hvis noen påstår de betaler 50% så har de enten ikke peiling, eller så lyver de.

Ingen har sagt at de betaler 50% skatt, men du betaler ikke i underkant av 26% skatt av 850k i inntekt. Isåfall har du et eget skattesystem laget for deg alene, gratulerer med det 😊😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ingen har sagt at de betaler 50% skatt, men du betaler ikke i underkant av 26% skatt av 850k i inntekt. Isåfall har du et eget skattesystem laget for deg alene, gratulerer med det 😊😊 

Det eneste spesielle er at jeg har barnepensjon for ett barn med tilhørende fradrag for barnepensjon, ellers inntekt fra to jobber, fradrag for halvparten av barnepass for et barn (samboeren min har den andre halvparten) og jeg har også fradrag for rentene på min del av boliglånet (jeg har nesten 3 mill lån).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det eneste spesielle er at jeg har barnepensjon for ett barn med tilhørende fradrag for barnepensjon, ellers inntekt fra to jobber, fradrag for halvparten av barnepass for et barn (samboeren min har den andre halvparten) og jeg har også fradrag for rentene på min del av boliglånet (jeg har nesten 3 mill lån).

Jeg har fradrag for 2 barn, ca like mye lån som deg og tjener 600k I året, så du har virkelig skutt gullfuglen med ditt helt egne spesialtilpassede skattesystem 

(Evt at du rett og slett ikke skjønner skatt, for du betaler ikke 26% skatt med 850k I inntekt uansett hvordan du vrir og vender på det. Men du må såklart veldig gjerne tro det om du vil.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener 700 tusen og betaler 50% skatt

Anonymkode: 423cd...2b0

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tjener 700 tusen og betaler 50% skatt

Anonymkode: 423cd...2b0

Nei det gjør du ikke

Anonymkode: 55066...49b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har fradrag for 2 barn, ca like mye lån som deg og tjener 600k I året, så du har virkelig skutt gullfuglen med ditt helt egne spesialtilpassede skattesystem 

(Evt at du rett og slett ikke skjønner skatt, for du betaler ikke 26% skatt med 850k I inntekt uansett hvordan du vrir og vender på det. Men du må såklart veldig gjerne tro det om du vil.)

SUM INNTEKTER 882 252

SKATT 227 398

Skrevet

Hei.

Utgangspunktet for forskuddsskatt er 37,5% Dette står i Lov om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven)

og Lov om folketrygd (folketrygdloven), men dette fremkommer ikke som klartekst eller en konkret prosentsats. Imidlertid vil forskuddsskatten variere avhengig av hvor høy inntekten, hvilke fradrag du har krav på og ellers om det foreligger spesielle forhold og om du har lav skatteevne

F.ek.s Så er "normal" skatt for pensjonister 17%.

Det er meget få personer som har 37,5% forskuddsskatt.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
Skrevet

Det vesentlige her er at man for inntekt over ca. 650K betaler 43% skatt marginalt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 22.13):

Jeg hadde 2,8 mill i total inntekt i fjor og endte med rett under 30 % i skatt. 

Anonymkode: 584fc...d66

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...