Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg vet veldig godt at for å forbli nede i vekt, er det beste en sunn livsstilsendring og at man ikke bør gå ned i vekt for raskt. For min del gir det motivasjon til videre endring om jeg kan gå ned 1 til 2 kg i uken eller 5... 

Trenger derfor noen tips til en god booster start 😊

Anonymkode: 16482...df2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En fin boosterstart starter med hodet 😊

1 kilo fett er ca 7000-7500 kalorier.

5 kilo fett på en uke er helt urealistisk. Det er 37500 kalorier i underskudd på en uke, altså over 5000 kalorier i underskudd pr dag 😅 

2 kilo fett på en uke er over 2000 kalorier i underskudd pr dag. Også urealistisk for de fleste.

1 kilo er mer realistisk. Det er litt over 1000 kalorier i underskudd pr dag. 

Spis sunne råvarer, hold deg unna prossesert mat. Rent kjøtt helst hvitt kjøtt, masse grønnsaker, litt frukt, nøtter og frø. Proteiner og fett til hvert måltid. Også må du selvsagt ligge i kaloriunderskudd. 

Nok søvn, minst mulig stress, trening (trening kan øke vekten, men det øker ikke fettprosenten hvis du ligger i kalori underskudd). Styrketrening forbrenner fett både under og etter trening. Det øker også hvileforbrenningen din noe. Men viktig da med et sunt kosthold for å kunne bygge muskler. 

Går du for fort ned tar det også av musklene. Dvs at du da minsker forbrenningen din og må spise enda mindre. Mange kvinner løper mye og spiser lite for å gå ned i vekt, dette er oppskriften på lavere forbrenning og potensielt større vektøkning etterpå. 

Anonymkode: 5b515...24b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei. Jeg vet veldig godt at for å forbli nede i vekt, er det beste en sunn livsstilsendring og at man ikke bør gå ned i vekt for raskt. For min del gir det motivasjon til videre endring om jeg kan gå ned 1 til 2 kg i uken eller 5... 

Trenger derfor noen tips til en god booster start 😊

Svaret til AB over er spot on.

1. Sett deg SMARTE mål (hvor mye du skal ned, tidsramme, hvordan, hvorfor)

2. Sett deg en plan, forplikt deg til denne og monitorer underveis

Jeg skal ned 10-15 kg ved hjelp av bulk\cut-tilnærmingen (cut) - gå ned i fettprosent mens jeg bevarer muskelmassen og planen min ser ca. slik ut:

1. Kaloriinntak: Minus 500-1000 kcal\dag

2. Makronæringsforhold: Mye protein, moderate mengder kvalitetskarbohydrater og sunt fett

3. Diett: Høyprotein\moderat karbohydratredusert-kosthold

4. Fleksibel slanking: 90\10-tilnærmingen til kostholdet (4 "belønningsmåltider" per uke som er innenfor kalorivinduet)

5. Trening: Mye styrketrening med forbrenningstrening som supplement

Alt i alt en REALISTISK og BÆREKRAFTIG vektreduksjonsplan der man går ned ca. 1-2 kg i uka.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du setter opp et kaloriregnestykke som over blir det umulig. 
Du kan godt gå ned 1-2 kg eller mer ( avhengig av hvor mye fett du har til overs ) på keto. Tømmer du kroppen for karbohydrater tvinger du kroppen til og bruke kroppsfett som brensel og kan gå ned mye mer i fett enn dette mattestykket. 

Anonymkode: c2769...541

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du kan godt gå ned 1-2 kg eller mer ( avhengig av hvor mye fett du har til overs ) på keto. Tømmer du kroppen for karbohydrater tvinger du kroppen til og bruke kroppsfett som brensel og kan gå ned mye mer i fett enn dette mattestykket. 

Keto er ikke for alle. Jeg hadde aldri holdt ut mer enn noen uker. 

Jeg raste opp i vekt for noen år siden, og da jeg tok tak gikk jeg ned 30 kg på 8-9 mnd uten å kutte karbohydrater. Men jeg spiste minst mulig sukker, og ellers en sammensetning av proteiner, karbohydrater, fett og grønnsaker. Slik spiser jeg i det daglige også. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 12.32):

En fin boosterstart starter med hodet 😊

1 kilo fett er ca 7000-7500 kalorier.

5 kilo fett på en uke er helt urealistisk. Det er 37500 kalorier i underskudd på en uke, altså over 5000 kalorier i underskudd pr dag 😅 

2 kilo fett på en uke er over 2000 kalorier i underskudd pr dag. Også urealistisk for de fleste.

1 kilo er mer realistisk. Det er litt over 1000 kalorier i underskudd pr dag. 

Spis sunne råvarer, hold deg unna prossesert mat. Rent kjøtt helst hvitt kjøtt, masse grønnsaker, litt frukt, nøtter og frø. Proteiner og fett til hvert måltid. Også må du selvsagt ligge i kaloriunderskudd. 

Nok søvn, minst mulig stress, trening (trening kan øke vekten, men det øker ikke fettprosenten hvis du ligger i kalori underskudd). Styrketrening forbrenner fett både under og etter trening. Det øker også hvileforbrenningen din noe. Men viktig da med et sunt kosthold for å kunne bygge muskler. 

Går du for fort ned tar det også av musklene. Dvs at du da minsker forbrenningen din og må spise enda mindre. Mange kvinner løper mye og spiser lite for å gå ned i vekt, dette er oppskriften på lavere forbrenning og potensielt større vektøkning etterpå. 

Takk for et fint svar ❤️ jeg trener ikke, så har ikke veldig mye muskler. Er egentlig bare fett. Jeg har en bmi på 21, så er ikke mye som skal av. 

Jeg skjønte ikke, bør jeg trene for å få raskere ned i vekt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 14.28):

Skal sjekke ut, takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (På 21.5.2022 den 14.17):

Svaret til AB over er spot on.

1. Sett deg SMARTE mål (hvor mye du skal ned, tidsramme, hvordan, hvorfor)

2. Sett deg en plan, forplikt deg til denne og monitorer underveis

Jeg skal ned 10-15 kg ved hjelp av bulk\cut-tilnærmingen (cut) - gå ned i fettprosent mens jeg bevarer muskelmassen og planen min ser ca. slik ut:

1. Kaloriinntak: Minus 500-1000 kcal\dag

2. Makronæringsforhold: Mye protein, moderate mengder kvalitetskarbohydrater og sunt fett

3. Diett: Høyprotein\moderat karbohydratredusert-kosthold

4. Fleksibel slanking: 90\10-tilnærmingen til kostholdet (4 "belønningsmåltider" per uke som er innenfor kalorivinduet)

5. Trening: Mye styrketrening med forbrenningstrening som supplement

Alt i alt en REALISTISK og BÆREKRAFTIG vektreduksjonsplan der man går ned ca. 1-2 kg i uka.

Takk for fint svar ❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (På 21.5.2022 den 14.51):

Jeg raste opp i vekt for noen år siden, og da jeg tok tak gikk jeg ned 30 kg på 8-9 mnd uten å kutte karbohydrater. Men jeg spiste minst mulig sukker, og ellers en sammensetning av proteiner, karbohydrater, fett og grønnsaker. Slik spiser jeg i det daglige også. 

Wow godt jobba 😍 

Jeg har gått over til sukkerfri redbull som et riktig steg i riktig retning. Skal også bytte ut colaen til cola uten sukker. Mye av kalori inntaket går der hos meg..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for et fint svar ❤️ jeg trener ikke, så har ikke veldig mye muskler. Er egentlig bare fett. Jeg har en bmi på 21, så er ikke mye som skal av. 

Jeg skjønte ikke, bør jeg trene for å få raskere ned i vekt? 

Bare hyggelig 😊

Nei, man må ikke trene for å gå ned i vekt eller raskere. Men styrketrening er gunstig for vektnedgang, forbrenning og mye annet. Jeg trener mye styrke og kan ligge høyere på antall kalorier enn når jeg ikke trente og går fortsatt ned i fettprosent. Det vil også være enklere for en med mye muskler å vedlikeholde vekten da muskler krever mer energi enn fett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare hyggelig 😊

Nei, man må ikke trene for å gå ned i vekt eller raskere. Men styrketrening er gunstig for vektnedgang, forbrenning og mye annet. Jeg trener mye styrke og kan ligge høyere på antall kalorier enn når jeg ikke trente og går fortsatt ned i fettprosent. Det vil også være enklere for en med mye muskler å vedlikeholde vekten da muskler krever mer energi enn fett. 

Ah nå skjønte jeg det 😊 det er kanskje litt av problemet her, for jeg må ligge ganske lavt på kalorier for i det hele tatt å gå ned noe. 

Får prøve meg frem med litt styrketrenkng 😍

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (På 21.5.2022 den 14.51):

Neida keto er ikke for alle. 
vet ikke hvorfor du skulle « holdt ut» mer enn noen uker, jeg mente ikke at en booster som satte i gang fettforbrenning og vektnedgang skulle vare veldig lenge. Uansett.. det er ikke for alle, ingenting er for alle. Forslaget mitt var utifra det jeg har erfaring med at flest går ned raskest på over kort tid. Generelt mener jeg det beste er og bruke tid, men for de som trenger en kick start er dette en nyttig måte for mange . ( ikke alle ) 

så fint at du har funnet din måte og gratulerer med så gode resultater. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har BMI på 21 og vil ned 5 kilo i uka? Tenker du skal ta en tur til fastlegen og ta en prat om forvrengt kroppsyn og spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: 5bf5a...3b7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

vet ikke hvorfor du skulle « holdt ut» mer enn noen uker, jeg mente ikke at en booster som satte i gang fettforbrenning og vektnedgang skulle vare veldig lenge. Uansett.. det er ikke for alle, ingenting er for alle. Forslaget mitt var utifra det jeg har erfaring med at flest går ned raskest på over kort tid. Generelt mener jeg det beste er og bruke tid, men for de som trenger en kick start er dette en nyttig måte for mange . ( ikke alle ) 

Åja sånn sett. Ja, det er sikkert sant som du sier. Jeg er veldig glad i karbohydrater, hehe. Men spiser mest gode karbohydrater da. 

Takk. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har BMI på 21 og vil ned 5 kilo i uka? Tenker du skal ta en tur til fastlegen og ta en prat om forvrengt kroppsyn og spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: 5bf5a...3b7

Ikke i uken nei. Jeg vil ned fem kg totalt. Men vil gjerne ha en kickstart de første to ukene. Du har misforstått så ta tilbake den siste setningen der 😁

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skal lese om keto 😍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 23.33):

Ah nå skjønte jeg det 😊 det er kanskje litt av problemet her, for jeg må ligge ganske lavt på kalorier for i det hele tatt å gå ned noe. 

Får prøve meg frem med litt styrketrenkng 😍

Så bra 😁 Det er veldig kjedelig å måtte spise lite. Jeg trener masse, mest styrke og går ned i vekt. Ligger på ca 1800-2200 kalorier pr dag, i helger litt mer 🙊. Da er jeg god og mett igjennom hele dagen. 

Før måtte jeg ligge på maks 1500 kalorier for å gå ned 🙄

Jeg digger styrketrening og håper du finner glede i det du også. En ting jeg angrer på at jeg ikke gjorde tidligere var å få en pt til å sette opp et program til meg. 

Uansett hva du gjør og finner ut hva som funker, masse lykke til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...