Gå til innhold

«Forvirret forbrenning»-diett (confused metabolism diet)- noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir kjempetakknemlig for innspill fra dere som kan kosthold og forbrenning🙏🏼 

Hørte en times foredrag i dag (fra V Shred tror jeg det het) som, basert på min kroppstype, anbefalte en kostholdsplan som forvirrer forbrenningen, dvs at man skal spise lavkarbo i noen dager, så masse karbo i et par dager.

Formålet er, at fordi min type kroppsfasong visstnok fra naturens side er en slik som lagrer fett for å overleve perioder med matmangel, skal kostholdet forvirre forbrenningen slik at den ikke ved å feks spise lavkarbo over lengre perioder av gangen slik at ikke kroppen begynner å lagre fett,  ikke skal gå i den typiske fellen at man legger på seg igjen så fort man er ferdig med en diett fordi kroppen da vil kjempe seg tilbake i «lagringsmodus».

Noen som har tanker rundt dette? Kostholdsplanen inneholder altså egentlig alt mulig av både fett, karbo og proteiner (men man skal ikke spise alt hver dag), og jeg synes det høres så mye bedre ut å faktisk kunne spise en del karbo/fettholdig mat uten å nødvendigvis utelukke det ene eller det andre over lengre tid. 

bruker i dag Vektklubb for å loggføre det jeg spiser og er bevisst på hva jeg putter i meg, men man må jo da gjerne minimere enten fett eller karbo for å klare holde seg innenfor totale inntak av kalorier😅

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt ut som et påfunn som ikke har noe støtte i forskning synes jeg.

Anonymkode: 77844...932

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Interessant. Jeg hadde nok fått litt styr med vann i kroppen tror jeg, får gjerne det hvis jeg brått går fra lite karbo til mye.

Anonymkode: 91303...49d

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det kan godt hende det funker likevel.

Hvis man ikke ønsker å gi slipp på enkelte matvarer kan det sikkert være en god idé å veksle mellom lavfett og lavkarbo. Dr Ted Naiman anbefaler å spise mat som har mest mulig næring og metter mest og ikke være så opptatt av om energien kommer fra fett eller karbs. I praksis betyr det å spise veldig mye protein og droppe "tom energi" som pasta og sjokolade som ikke metter.

Flere som går for keto kjører også en slags syklisk diett der de spiser lite fett og mye karbs f.eks en dag i uka.

Anonymkode: e2496...03f

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Forskningen jeg har klart å finne (googlet litt i mellomtiden her) peker på at det ikke øker forbrenningen (slik som de også påstår), men at det kan være lettere å holde kostholdsplanen på lang sikt siden man ikke unngår spesifikt feks fett eller karbo over lang tid- sånn sett gir det mening siden jeg oftest sprekker fordi jeg bare «må ha» brødskiver etter å ha vært uten i noen uker osv. Om jeg vet at to dager i uken kan jeg sprekke budsjettet, vil det kanskje være enklere å holde seg de andre dagene- men, jeg er litt redd for at det bare gir bensin på bålet til å crave på det enda oftere😅

prinsippet er visst også slik at man spiser en del mindre i feks 5 dager, så 2 dager med mye karbo, dvs ikke statisk feks 1400kcal hver dag (eller hva en vektreduksjonsdiett nå består av)

Men vil jo gjerne vite om noen har erfaringer også😃 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det kan godt hende det funker likevel.

Hvis man ikke ønsker å gi slipp på enkelte matvarer kan det sikkert være en god idé å veksle mellom lavfett og lavkarbo. Dr Ted Naiman anbefaler å spise mat som har mest mulig næring og metter mest og ikke være så opptatt av om energien kommer fra fett eller karbs. I praksis betyr det å spise veldig mye protein og droppe "tom energi" som pasta og sjokolade som ikke metter.

Flere som går for keto kjører også en slags syklisk diett der de spiser lite fett og mye karbs f.eks en dag i uka.

Okai, så der er faktisk noe som understøtter at det kan ha noe for seg (se ellers svaret jeg ga den andre responsen, jeg synes det er vanskelig å kutte noe over lang tid)- tusen takk for svar😃

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsåvidt erfaring med å spise slik. Ikke fordi jeg ønsker det, men pga familien blir det mat med karbs av og til. Da tar jeg små mengder og prøver evt å begrense fettmengden. Til vanlig spiser jeg ikke karbs i det hele tatt, og det fungerer veldig fint for meg.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det høres ikke bra ut...

Anonymkode: 47356...1cd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har forsåvidt erfaring med å spise slik. Ikke fordi jeg ønsker det, men pga familien blir det mat med karbs av og til. Da tar jeg små mengder og prøver evt å begrense fettmengden. Til vanlig spiser jeg ikke karbs i det hele tatt, og det fungerer veldig fint for meg.

Det var jo lurt! Jeg har, de gangene vi har middag med ris eller poteter til, heller droppet det og spist så mye jeg vil av grønnsaker i stedet- føles ikke som noe offer det egentlig, for jeg er veldig glad i grønnsaker når de er tilberedt riktig. Men smart å gjøre omvendt de gangene man craver på carbs, feks droppe kjøttet og kun spise grønt og karbo?

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, men det høres ikke bra ut...

Anonymkode: 47356...1cd

Kan jeg få spørre hvorfor det ikke høres bra ut? :)

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Kvinne_med 3 barn said:

Det var jo lurt! Jeg har, de gangene vi har middag med ris eller poteter til, heller droppet det og spist så mye jeg vil av grønnsaker i stedet- føles ikke som noe offer det egentlig, for jeg er veldig glad i grønnsaker når de er tilberedt riktig. Men smart å gjøre omvendt de gangene man craver på carbs, feks droppe kjøttet og kun spise grønt og karbo?

Da ville jeg i så fall ikke begrenset magert kjøtt som kylling og torsk. Grønnsaker smaker godt, men gir stort sett lite næring og dermed metthet (i varierende grad; poteter metter godt og avokado har mye fett).

AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er det ikke vits hvis det er bare er snakk om noen dager. For å venne kroppen til å effektivt forbrenne fett (ketose) må du regne med minimum to uke, men ofte fire det du er nøye, men hva du spiser. Så igjen hvis det er snakker om noen måneder med keto diet og så noen få måneder med normalt kosthold med kalori underskudd så vill du gå ned. Hvis du er i fare for diabetes 2 kan jeg forstå poenget med et slikt kosthold, men hvis vektnedgang er målet finnes det enklere måter. 

Anonymkode: f4365...55f

Skrevet
Kvinne_med 3 barn skrev (21 timer siden):

Blir kjempetakknemlig for innspill fra dere som kan kosthold og forbrenning🙏🏼 

Hørte en times foredrag i dag (fra V Shred tror jeg det het) som, basert på min kroppstype, anbefalte en kostholdsplan som forvirrer forbrenningen, dvs at man skal spise lavkarbo i noen dager, så masse karbo i et par dager.

Formålet er, at fordi min type kroppsfasong visstnok fra naturens side er en slik som lagrer fett for å overleve perioder med matmangel, skal kostholdet forvirre forbrenningen slik at den ikke ved å feks spise lavkarbo over lengre perioder av gangen slik at ikke kroppen begynner å lagre fett,  ikke skal gå i den typiske fellen at man legger på seg igjen så fort man er ferdig med en diett fordi kroppen da vil kjempe seg tilbake i «lagringsmodus».

Noen som har tanker rundt dette? Kostholdsplanen inneholder altså egentlig alt mulig av både fett, karbo og proteiner (men man skal ikke spise alt hver dag), og jeg synes det høres så mye bedre ut å faktisk kunne spise en del karbo/fettholdig mat uten å nødvendigvis utelukke det ene eller det andre over lengre tid. 

bruker i dag Vektklubb for å loggføre det jeg spiser og er bevisst på hva jeg putter i meg, men man må jo da gjerne minimere enten fett eller karbo for å klare holde seg innenfor totale inntak av kalorier😅

Dette minner meg om "carb-and caloriesycling" metoden.

Med mindre du skal ned i ekstremt lavt fettprosent, så trenger man ikke å veksle mellom dager med høykarbo og lavkarbo, lavkaloridager vs. høykaloridager. Dette må være ekstremt slitsomt i lengden - jeg vil heller anbefale å ligge i moderat underskudd over tid og justere karbohydratinntaket etter aktivitetsnivå.

Mindre karbo og kalorier på hviledagene, mer karbo og kalorier på treningsdagene. Vi snakker her om 200-400 kalorier i forskjell, 20-40 g gram karbo i forskjell.

Og jeg vil ikke anbefale keto, det er oppskriften på jojo-slanking.

Spis heller mye protein, moderate mengder karbohydrater og sunne fettkilder med et underskudd på ca. 500-800 kcal\dag kombinert med styrke- og forbrenningstrening. Vips, så er 1-2 kg vekke i løpet av en uke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dette hørtes veldig fornuftig ut. Og veldig masete måte å spise på! Ville heller fokusert på matkvalitet (spise råvarebasert og unngå ultraprossesert mat) og ha lengre fastevinduer mellom måltidene. Da kan du spise alle typer mat, men kroppens mekanismer for sult, metthet, lagring og forbrenning får mulighet til å jobbe og regulere som de skal. 

Marit Kolby har nettopp gitt ut en bok som kan være interessant for deg ut i fra hva du beskriver. 😉

Anonymkode: 69834...ea9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt det samme som jeg gjør, men blander ikke karbohydrater og fett i samme måltid. Har minst 3 timer, gjerne 4 eller 5  mellom måltidene, ingen småspising mellom. 

Spiser f.eks. brødskiver med magert pålegg til frokost, salat med skinke, ost, egg og fet dressing til lunsj. Kjøtt eller fisk med grønnsaker stekt i airfryer (med litt olje) og en fet saus/dip til, kvelds kan da være lavfett youghurt med bær - ønsker jeg fett tilsetter jeg litt nøtter. 

Neste dag blir det kanskje pasta med kjøttsaus til middag, da spiser jeg ikke karbohydrater til frokost og lunsj. 

På 3,5 mnd har det gitt meg -7kg, uten å telle kalorier, noe som var et av mine mål.

Anonymkode: ee0d2...e44

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg så akkurat samme videoen på en time av vshred. Det virker som det gir mening.

Så du kjøpte pakka dems med kostholdsplan og diverse? Hvordan gikk det? Han snakker om en kokebok med riktige oppskrifter, og hele opplegget høres bra ut forsåvidt. 

Anonymkode: 0d531...9ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...