AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Jeg har et spørsmål om ansettelse i kommunen. Nå har jeg jobbet 100% i et vikariat i 1,5 år. Skole. Nytt skoleår betyr nye ansettelser, noen faste, noen vikariat som ofte kommer senere, like før skolestart eller gjerne litt utpå høsten. Nå har jeg ikke fått tilbud om jobb neste år, men en annen vikar har fått tilbud, og hun har jobbet her mange måneder kortere enn meg. Har jeg grunn til å klage??? Anonymkode: f4e52...98d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har et spørsmål om ansettelse i kommunen. Nå har jeg jobbet 100% i et vikariat i 1,5 år. Skole. Nytt skoleår betyr nye ansettelser, noen faste, noen vikariat som ofte kommer senere, like før skolestart eller gjerne litt utpå høsten. Nå har jeg ikke fått tilbud om jobb neste år, men en annen vikar har fått tilbud, og hun har jobbet her mange måneder kortere enn meg. Har jeg grunn til å klage??? Anonymkode: f4e52...98d Ta kontakt med fagforening Anonymkode: 69541...843
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Nei? Du har ikke krav på fast stilling før du har vært ansatt sammenhengende i tre år. Og når det gjelder læreryrket er det den «best kvalifiserte» som skal bli ansatt. Så om den andre vikaren har en fagkombinasjon de har mer behov for, høyere ansiennitet, flere studiepoeng etc og derfor er bedre kvalifisert skal hun/han bli ansatt foran deg. Vikariater i kommunal sektor gir ikke fortrinnsrett på forlengelse av vikariatet. Anonymkode: fe452...c27 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Nei? Du har ikke krav på fast stilling før du har vært ansatt sammenhengende i tre år. Og når det gjelder læreryrket er det den «best kvalifiserte» som skal bli ansatt. Så om den andre vikaren har en fagkombinasjon de har mer behov for, høyere ansiennitet, flere studiepoeng etc og derfor er bedre kvalifisert skal hun/han bli ansatt foran deg. Vikariater i kommunal sektor gir ikke fortrinnsrett på forlengelse av vikariatet. Anonymkode: fe452...c27 Dette. Anonymkode: 3a9c4...72b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 I følge arbeidsmiljøloven er det et krav at de må lyse ut stillingen både internt og eksternt. Er du søker på stillingen har du også anledning til å få informasjon om kvalifikasjonene til den som ble ansatt. Har de ikke lyst ut stillingen kan du ta dem til retten på det. For eksempel er Utdanningsetaten i Oslo kommune et godt eksempel hvor dårlig skoleledelse kan være. Anonymkode: 2be84...632
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 Nei du har ingen grunn til å klage. Som vikar har du ingen fortrinnsrett, de kan ansette hvem de vil. Anonymkode: 5ae43...17c
Hengebuksvinet Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 Du har ikke krav på fast stilling før du har vært ansatt sammenhengende i tre år. Skoler ansetter ut fra ønsket fagkombinasjon og ev andre ønskede kvalifikasjoner. Siden utdanningsforbundet er inne i bildet, vil jeg tro ting har gått riktig for seg. Og at du har lite å hente på å klage. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå