Gå til innhold

Nye nettleie priser fra 1. juli - Strømmen blir dyrere på dagtid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.huseierne.no/nyheter/regjeringen-har-bestemt-seg-slik-blir-din-nettleie-fra-1.-juli-2022/

Som tidligere vil nettleien bestå av et fastledd og et energiledd. I den nye nettleiemodellen vil fastleddet baseres på gjennomsnittet av de 3 timene du brukte mest strøm måneden før, fordelt på 3 ulike dager.

Fra 1. juli vil du betale mindre per kilowattime fra klokken 22 - 06 på ukedagene, i hele helgen og på helligdager. Du vil derfor spare penger på å jevne ut strømforbruket gjennom hele døgnet – som ved å lade elbilen sakte om natten.

Avhengig av strømforbruket ditt vil nettleiene normalt øke mellom 200 og 2000 kr i året.

Anonymkode: 50347...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men i HELVETE DA!! !!!!!!!!

Anonymkode: 01b72...6df

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan ikke ha ovn, varmepumpe og vaskemaskin kjørende samtidig. Bare 1 ting om gangen. 

Jeg tipper det blir mange vaskemaskiner og oppvaskmaskiner gående etter kl.22 og midt på natta. 

Det er selvfølgelig brannfarlig, men alternativet er at mange ikke har råd å betale strømregningene som våre kjære folkevalgte politikere har laget til oss.

Modellen blir nok fjernet med en gang brannvesenet kommer med dyster statistikk om branntilfeller midt på natta fra vaskemaskin og oppvaskmaskin, glemt pizza i stekeovnen ved midnatt, osv.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert greit for de som leier/eier eget hus og kan bruke oppvaskemaskin/vaskemaskin/tørketrommel når enn de vil på døgnet. Vi eier en leilighet og her skal det være nattero fra kl 22. Jeg tror det vil bli mange klager på hverandre i blokkene hvis alle skal bruke de forskjellige tingene mellom kl 22 og 06. Så for oss så blir det jo en dum og ikke minst dyr situasjon. Denne modellen vil ikke vare lenge, tror jeg. Pluss at man skal ikke bruke noen av disse om natten pga brannfare. Er ikke kjekt når tørketrommelen tar fyr fordi man må tørke klær om natten pga prisen, og man mister alt man eier istedenfor....

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer til å få strøkent.

Anonymkode: 2c7f7...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lei av dette nå, er det ikke vårt land, vår natur... vår strøm. Skulle ønske alle bare kunne nekte, og heller bruke litt av strømpengene på å gå sammen og gjøre noe for å selv skaffe strøm. Solceller, vannkraft eller noe 😛

Vi har eget hus så vi kan vaske og styre sent på kveld og om natt... men da liker jeg å sove da, ikke gjøre husarbeid. Tørr ikke sette på alt mulig slikt midt på natten, tenk om det begynner å brenne. Har små barn. Ser for meg at samboer kommer til å være våken til sent på kveld, og snu døgnet - han er sykmeldt og på vei over på AAP allerede så ikke som økonomien er på topp.

Anonymkode: 9e822...9f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er bare begynnelsen. Om få måneder vil det vi opplever nå virke som om vi hadde overflod.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har minstesats uføretrygd og gruer meg veldig til dette innføres for da vil jeg få høyere strømregning. Jeg er avhengig av praktisk hjelp fra kommunen, og da kan jeg jo ikke velge når på døgnet oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel kjøres. Når hjemmehjelpen er her kjører alle maskinene på en gang pluss at rullestolen står til lading, så jeg kommer til å merke det på strømregningene fremover. 

Anonymkode: bdb12...f84

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk epost idag. Med et årsforbruk på 3.000 kwh vil det koste 14 kroner mer i måneden. Hvem med enebolig bruker 3.000 i året???? Gjennomsnitt er vel 25.000. Veldig manipulerende å snakke om årsforbruk og ekstra kostnad per måned.

Med mindre vi er meget obs kommer vi å betale 2.000 kroner mer i året. For absolutt ingenting.

Anonymkode: ff92f...366

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har minstesats uføretrygd og gruer meg veldig til dette innføres for da vil jeg få høyere strømregning. Jeg er avhengig av praktisk hjelp fra kommunen, og da kan jeg jo ikke velge når på døgnet oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel kjøres. Når hjemmehjelpen er her kjører alle maskinene på en gang pluss at rullestolen står til lading, så jeg kommer til å merke det på strømregningene fremover. 

Her bør det komme opp refusjon fort som ...

Anonymkode: 03bbb...ede

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å, som jeg husker at man her i forumet lo av oss "raringene" som ikke ønsket de nye AMS-strømmålerne , men leste av strømmen på egen hånd.

Gikk til legen og fikk fritak, slik at selv om måleren min ble skiftet ut, er den trådløse funksjonen slått av, og måleren må derfor leses av manuelt, noe jeg gjør et par ganger årlig.

Derfor gjelder de nye reglene neppe "raringene" som holdt fast ved manuell avlesning, og man kan spørre seg hvorfor ikke flere støttet dette ...

Anonymkode: 223c8...66f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fy fader. :( Jeg håper det ordner seg for deg, men det høres veldig dystert ut. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenkte et øyeblikk at den nye ordningen ble upraktisk for meg som er ufør, stort sett alltid er hjemme,  og gjør det meste av slikt husarbeide på formiddagen fordi formen da er best...  Men, jeg er ikke avhengig av andres hjelp og kan spre ting utover og sette på maskiner på kvelden. Din situasjon råder du jo ikke over selv, så det er vanvittig om du skal få en stor ekstrautgift pga dette.

Anonymkode: 88453...bed

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

https://www.huseierne.no/nyheter/regjeringen-har-bestemt-seg-slik-blir-din-nettleie-fra-1.-juli-2022/

Som tidligere vil nettleien bestå av et fastledd og et energiledd. I den nye nettleiemodellen vil fastleddet baseres på gjennomsnittet av de 3 timene du brukte mest strøm måneden før, fordelt på 3 ulike dager.

Fra 1. juli vil du betale mindre per kilowattime fra klokken 22 - 06 på ukedagene, i hele helgen og på helligdager. Du vil derfor spare penger på å jevne ut strømforbruket gjennom hele døgnet – som ved å lade elbilen sakte om natten.

Avhengig av strømforbruket ditt vil nettleiene normalt øke mellom 200 og 2000 kr i året.

Anonymkode: 50347...181

Det er jo ikke anbefalt å kjøre oppvask og vaskemaskin om natten, men det vil det tydeligvis måtte bli

Anonymkode: 5bf31...0bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates

Politikerne og strømbransjen har gått helt av skaftet. De utnytter monopolet sitt på det groveste. 

Her har dem tvunget folk over på strøm som en del av en langtrukket klimakampanje, og når nesten alle tiltak er i mål innenfor husholdningene, så eksploderer prisene og det lages ugunstige strømjusteringer for forbrukerne, som holder på å betale seg ihjel på noe som i utgangspunktet er så billig at det nesten burde vært gratis. 

Ironien er at inflasjonen har hoppet i taket som følge av dette. Høyere energipriser og husholdningsavgifter, høyere kostnader rundt produksjon av mat og da høyere priser, høyere priser for transport, høyere priser for lagring, høyere priser for overnatting, høyere priser for alternativ oppvarming... høyere priser for stort sett det meste i samfunnet som følge av høye strømpriser... 

Sett strømtak på 25 øre kWh, og inflasjonen ville fikset seg selv, og enda ville Norge og strømbransjen tjent godt med penger på det! 

Endret av Hippokrates
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cylon skrev (22 timer siden):

Ironien er at inflasjonen har hoppet i taket som følge av dette. Høyere energipriser og husholdningsavgifter, høyere kostnader rundt produksjon av mat og da høyere priser, høyere priser for transport, høyere priser for lagring, høyere priser for overnatting, høyere priser for alternativ oppvarming... høyere priser for stort sett det meste i samfunnet som følge av høye strømpriser... 

Sett strømtak på 25 øre kWh, og inflasjonen ville fikset seg selv, og enda ville Norge og strømbransjen tjent godt med penger på det! 

Det skumle er at dette vet alle som har fullført videregående, men Vedum ser ut til å ha gått glipp av dette.

4 år med den gjengen bak rattet er utålelig! Så mye uopprettelig skade de får gjort på den tiden, er skummelt å tenke på!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er kun vi Norges befolkning som kan stoppe dette. Hva hadde staten gjort om absolutt alle demonstrerte og nektet?

Istedenfor så sitter vi der og bare klager, men allikevel finner oss i det. Og verre og verre blir det.

Anonymkode: a7d47...427

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg tenker nok at forsikringsselskapene også reagerer, først stiger forsikringspremien og så kommer det begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (På 20.5.2022 den 20.09):

Så man kan ikke ha ovn, varmepumpe og vaskemaskin kjørende samtidig. Bare 1 ting om gangen. 

Jeg tipper det blir mange vaskemaskiner og oppvaskmaskiner gående etter kl.22 og midt på natta. 

Det er selvfølgelig brannfarlig, men alternativet er at mange ikke har råd å betale strømregningene som våre kjære folkevalgte politikere har laget til oss.

Modellen blir nok fjernet med en gang brannvesenet kommer med dyster statistikk om branntilfeller midt på natta fra vaskemaskin og oppvaskmaskin, glemt pizza i stekeovnen ved midnatt, osv.

Du kan kjøre så mange apparater du vil samtidig, greia er barr at du må betale litt mer for det. 

Anonymkode: 33358...3e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne måten å beregne nettleien var bestemt innført i januar, men ble utsatt grunnet de høye strømprisene. At det kommer nå bør ikke være en overraskelse. 

Anonymkode: 9d351...dd9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...