Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 23 år, og går 2året på en bachelor. Har strøket 2 eksamener til nå, og kan nok bli flere. Har ingen motivasjon men leser mye likevel fordi jeg føler jeg må da det er forventet fra kjæresten og familien min. Jeg er ikke sikker på hva jeg skal med dette studiet, men føler bare jeg må gjøre noe så jeg ikke ser dum og uambisiøs ut. Jeg jobber mye i tillegg for å få økonomien til å gå rundt, noe som stresser meg mye i hverdagen da jeg ikke har så mye tid og energi igjen til å lese pensum. Jeg har stress-symptomer hele tiden, og er generelt ikke den glade jenta jeg egentlig er. Er veldig redd for at folk skal bli skuffet om jeg dropper ut av studiet nå når jeg er snart ferdig med andreåret, men jeg må jo uansett ta opp eksamener så det er jo fortsatt en lang vei å gå til jeg har bachelor.og dersom jeg dropper ut nå, blir ikke noe av lånet fra lånekassa til stipend. Det blir altså en dyr straff for å droppe ut. Hva bør jeg gjøre? Pine meg gjennom dette for andres skyld- og for økonomien, og håpe at ting ordner seg? Eller bør jeg droppe ut og finne noe annet å gjøre? 

Anonymkode: f1c48...076

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp ut og finn deg et annet studie.
Virker som at du ikke har noe på det studie å gjøre, utifra det du skriver. Det er umulig å gjøre det bra uten motivasjon og interesse.
Ikke studer bare for å studere.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du kommer til å fortsette med å stryke, så vil det jo ikke gavne deg økonomisk å fortsette på studiet.
Jeg hadde strammet meg opp. Fullførst siste året av bachelor og tatt opp igjen de ubeståtte eksamener. Med mindre det er et helt unyttig studie du går på- f.eks kunst

Anonymkode: d8e92...cbf

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket studie går du på?

Du har to valg:

1. Presse gjennom studiet, selv om du selv vet at du ikke møter de faglige kravene i tillegg til interessekravene for å ha det som karriere. Det vil med andre ord bli vanskelig å finne jobb når alle karakterer er på bånn - selv om studiet på papiret er "fullført". Samtidig stiller du jo sterkere enn om du ikke hadde noen bachelor ved å velge å fullføre den, da. 

2. Droppe ut av studiet. Det kan medbringe motvind fra familien, men om du forklarer det jeg har skrevet ovenfor om poenget med en utdanning man egentlig ikke har tatt (du har jo strengt tatt ikke lært noe), så kommer de nok til å forstå deg. Så kan du søke deg inn på et annet studie. Det er ingen stoooor krise. Livet er langt.

Anonymkode: 0e652...fed

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvs studerer du da?

Dersom du må presse deg gjennom studiet, hvordan skal du da orke å jobbe innrnfor dette fagfeltet de neste 40 årene? Hvis du i det hele tatt får en jobb da… Det er vel heller tvilsomt.

Endret av Knirke
Gjest Suluso
Skrevet

Vil på det sterkeste anbefale deg å droppe dette studiet. Du kaster tid og penger ut vinduet. Det er helt ok å ta seg en pause fra studielivet til du finner noe som du ønsker å lære mer om. Du er fortsatt ung og har god tid til å finne din greie. Nyt livet, å studere skal være kjekt ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Alternativ 1: Ta permisjon, jobb litt og finn tilbake motivasjonen. Fullfør bachelor. 

Alternativ 2: Dropp ut, men da blir alt du har fått av lånekassen til lån - så der taper du også økonomisk. Regn ut hvor mye du taper på å droppe ut vs å fullføre. 

Alternativ 3: Dropp ut og finn deg noe annet å studere/jobbe med. Jeg droppet ut 4 ganger før jeg på 5 forsøk klarte å fullføre  en bachelor (angst og ubesluttsomhet).

Anonymkode: 5788e...e3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har et til til valg. 

Du kan ta semesteret på nytt. Evt ta et fjerde år hvor du følger alle fag du har strøket. Du har allerede gjort arbeodskrav så du trenger ikke å gjøre de på nytt. Det er lettere å lære lære pensum ved å følge forelesninger enn å lese selv. Mange som ikke lærer så mye ved lesing. 

Anonymkode: 6a69a...a06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har et til til valg. 

Du kan ta semesteret på nytt. Evt ta et fjerde år hvor du følger alle fag du har strøket. Du har allerede gjort arbeodskrav så du trenger ikke å gjøre de på nytt. Det er lettere å lære lære pensum ved å følge forelesninger enn å lese selv. Mange som ikke lærer så mye ved lesing. 

Hvis det er mest denne våren ting har blitt vanskelig kan du eks vurdere å melde deg opp til 1 fag 15stp. Høre om du kan jobbe litt mer også bruke høsten på litt avkobling. Så tar du dette 2 år vårsemester på nytt neste vår. Da tar du tredje året om to år. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der du er nå. Det endte meg at jeg droppet ut av studie, tok 3 år fri med bare jobb før jeg omsider begynte på andre studier og endte med å fullføre en mastergrad. Angrer ikke et øyeblikk på de valgene jeg tok nå som jeg har fullført den utdannelsen som var riktig for meg og har en godt betalt jobb.

Anonymkode: 9fa1b...9e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke studere nå selv om alle andre mener du må. Tenk på deg selv, slutt på studiet om du ikke ser for deg å bruke det til noe og jobb isteden. Du kan studere senere når du vet hva du ønsker å jobbe med. Du er bare 23 år, du har enda mange år på å finne ut hva du vil jobbe med. Det er ikke noe tap i å jobbe i butikk, sykehjem o.l i mens. 

Anonymkode: ceff5...0e6

Skrevet

Du er enda ung og har mange år igjen du både kan studere og jobbe. Høres ikke ut som det studiet du tar nå er rett for deg. Hva med å slutte, jobbe et sted og finne ut av hva du vil studere senere?

AnonymBruker
Skrevet

Du er ung og kan få deg en ny utdanning og en jobb du trives i uten problemer.

Du må ta de valgene som er rett for deg og man får ingen takk for å levd etter andres ønsker. Mest sannsynlig ender du opp sliten og miserabel.

Sats på noe du trives med og som du er god på. Alle kan velge feil utdanning og det er ingen skam å innrømme at studiet ikke passet.

Sier ikke at dette er det rette for deg, men jeg ville antakelig å satset å ta eksamen i et (eller flere) fag som jeg visste at jeg kunne fått greit på. En C for eksempel og kuttet ut resten.

Hadde også satset på å jobbe fullt en stund for å legge opp penger og bruke tiden til å finne ut hva veien videre skulle være. Om du søker et nytt studie og begynner høsten 2023 så er du fortsatt i midten av 20-årene og du kan være i arbeidslivet i 40 år til om du ønsker og har helse.

Helse er det viktigste og at livet skal være OK og ikke et stress som nesten tar livet av en. Økonomisk er det heller ikke så lurt om man tar et studie man ikke trives med fordi man kanskje ikke får så god uttelling og jobbmuligheter i etterkant. Et annet punkt er at hvis du synes fagene du har nå er vanskelige blir det ikke enklere i jobb når det forventes et visst kunnskapsnivå.

Gjør det som er rett for deg uansett hva det betyr for karrierevalg osv.

Anonymkode: e5006...550

AnonymBruker
Skrevet

Gjør nå i hvert fall ferdig inneværende studieår, så du får omgjort lån til stipend.

Og lær av dette, hvis du virkelig ender opp med å droppe ut. Kanskje du bør flytte hjem, f.eks., så du ikke trenger å jobbe så mye utenom. 

Anonymkode: 82abd...4f7

Skrevet

Du har ikke lærevansker eller konsentrasjonsvansker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...