Villanda86 Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 (endret) Hei, Håper på litt hjelp av erfarne og kloke hoder her inne❤️ Bakgrunn: For 11 uker siden ble jeg jeg lagt inn på sykehuset med alvorlig svangerskapsforgiftning. De prøvde å sette i gang fødselen med ballong, innlegg og piller. Etter fem dager valgte de å ta vannet å sette riestimulerende drypp. Noen timer senere, med fine rier som bygget seg opp,føltes det ut som noe eksploderte inni meg. Jeg mistet bevisstheten og fikk kramper. Blodtrykket var blitt skyhøyt. Ble behandlet med magnesium drypp, blodtrykksmedisiner intravenøst og diazepam før et akutt keisersnitt. Baby ble født med en "overraskelse" og vi holdt på å miste hen. Vi kom hjem fra sykehuset for to uker siden. Nå det jeg lurer på: Formen føltes ganske ok ut igjen for tre uker siden, men nå siste fem dagene føler jeg meg skikkelig dårlig. Er så svak fysisk og har mye smerter i leddene og fryser hele tiden. Alt fysisk er helt utrolig tungt og hodet er ikke med meg. Jeg skal til legen i neste uke, men lurte på om det var noen andre her som har blitt så syk under fødselen og som husker noe om hvordan kroppen var etterpå? Eventuelt noe jeg spesielt burde be han om å sjekke? Vet at mye sikkert kan være psykisk også etter det vi har vært gjennom, men det føles ikke ut som det er "bare" det. Edit for å legge til spørsmål: Har fått beskjed om at jeg må ha blodfortynnende med en gang jeg er gravid med eventuelt nr to, men var så i svime St jeg glemte å spørre hvorfor. Noen som vet? Endret 20. mai 2022 av Villanda86
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Jeg ville ringt legevakten eller føden og hørt med dem. Legetime neste uke er lenge til når du har vært gjennom noe så alvorlig Anonymkode: 17b52...9a3 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 Hvis du føler deg så dårlig nå, så ville jeg ringt legevakt (eventuelt føden) og forklart situasjonen og hørt hva de synes. Men ja, det tok litt tid å komme seg (og jeg kom meg visstnok i "rekordfart"). Gikk på blodtrykkssenkende medisiner i 4-6 uker etter fødsel. Og blodfortynnende blir du satt på for å minske risikoen for svangerskapsforgiftning i neste svangerskap: Quote Forebyggende behandling med acetylsalisylsyre reduserer forekomsten av preeklampsi hos kvinner med høy risiko. Det viser en stor multisenterstudie. https://tidsskriftet.no/2017/10/fra-andre-tidsskrifter/acetylsalisylsyre-gir-mindre-preeklampsi Alle som har hatt svangerskapsforgiftning, spesielt alvorlig, blir fulgt opp ekstra nøye i neste svangerskap. Fra og med uke 24 har jeg vært på månedlig ultralyd for å sjekke vekst m.m. Fikk inntrykk av at det var et tilnærmet minimum, gitt situasjonen i forrige svangerskap, og at det kun ble én gang i måneden fordi alt så veldig bra ut i uke 24. Da kan de sjekke blodgjennomstrømning og anslå, til en viss grad, om du har stor risiko (større enn du allerede har som en som har hatt svangerskapsforgiftning) for ny svangerskapsforgiftning. Jeg fikk lav risiko, men har altså allikevel forhøyet risiko sammenlignet med førstegangsgravide gravide som ikke har blitt syke tidligere. Anonymkode: 47ced...b53
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Du skulle nok har ringt legen din i dag. Ville ha ringt legevakten og forhørt meg. Jeg hadde faktisk høyere blodtrykk noen uker etter fødselen enn når jeg var innlagt for eklampsi. Men jeg kan ikke huske at jeg følte meg skikkelig dårlig, bare veldig sliten. Jeg ble ikke så syk som deg, men måtte ha hastesnitt da jeg begynte å kaste opp, ble lyssky og en grusom hodepine. Anonymkode: c8152...d13
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 Jeg har hatt eklampsi, det var vel og merke etter fødsel, men ikke mindre farlig av den grunn. Min erfaring er at man får veldig lite informasjon etter en sånn hendelse. Men det en lege sa til meg var at etter eklsmpsi bør man få tett oppfølging av nyrer da det er høy forekomst av nyresvikt i etterkant. Jeg vil oppfordre deg til å snakke med lege med en gang for å få oppfølging. Riktig god bedring ❤️ Anonymkode: 4b8ce...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 Jeg fikk ikke blodfortynnende ved andre gangs graviditet forresten, men fikk tett oppfølging og ultralyd med måling av gjennomstrømning i navlestreng. Bjørn Egil Vikse er en lege som har forsket mye på nyrer og svangerskapsforgiftning, artikkelen hans kan søkes opp på Google. https://www.h-avis.no/nyhet/haugesund/helse/bjorn-egil-var-den-forste-i-verden-til-a-oppdage-sammenhengen-na-ber-han-kvinner-sjekke-seg/s/5-62-575282 Anonymkode: 4b8ce...0ca
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk ikke blodfortynnende ved andre gangs graviditet forresten, men fikk tett oppfølging og ultralyd med måling av gjennomstrømning i navlestreng. Anonymkode: 4b8ce...0ca Er det en stund siden? Det er inne som en klar anbefaling i Veileder for fødselshjelp nå: Quote Vi anbefaler kvinner med høy risiko for preeklampsi inntak av lavdose acetylsalisylsyre (75-150 mg) per os om kvelden fra svangerskapsuke 12 og frem til fødsel (ved 75 mg daglig) (Ib) ELLER til uke 36 (ved 150 mg daglig) (Ib). https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/hypertensive-svangerskapskomplikasjoner-og-eklampsi/ Da jeg var på tidlig ultralyd, var noe av det første de spurte om hvorvidt jeg hadde begynt med acetylsalisylsyre - de var veldig fornøyde med at jeg allerede var igang siden jeg hadde vært hos en privat gynekolog litt tidligere i svangerskapet. Anonymkode: 47ced...b53
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #8 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det en stund siden? Det er inne som en klar anbefaling i Veileder for fødselshjelp nå: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/hypertensive-svangerskapskomplikasjoner-og-eklampsi/ Da jeg var på tidlig ultralyd, var noe av det første de spurte om hvorvidt jeg hadde begynt med acetylsalisylsyre - de var veldig fornøyde med at jeg allerede var igang siden jeg hadde vært hos en privat gynekolog litt tidligere i svangerskapet. Anonymkode: 47ced...b53 Ja det er 14 år siden, så det er godt å se det går fremover på det feltet ❤️ Anonymkode: 4b8ce...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #9 Skrevet 20. mai 2022 Jeg synes du skal kontakte lege. Ha lav terskel for å kontakte legevakten, eller føden så kort tid etter fødsel og utskrivelse. Det verste som skjer er at de sier at du ikke skal bekymre deg. 😊 Jeg var dårlig i flere uker etter fødselen. (Far fikk min del av permisjonen de første 4-5 ukene, fordi jeg var ikke i stand til å ta meg av babyen). Gikk på blodtrykkssenkende medisiner i 8 uker, og ble brått dårlig 8 uker etter fødsel - da var det fordi kroppen min var tilbake til normalen, så blodtrykket ble jo brått fryktelig lavt. Jeg ble godt passet på av legen da, med kontroller et par ganger i uka (enda oftere de første ukene), blodtrykksmåler hjemme, samt jeg faktisk fikk legens mobilnummer.. (Men mitt problem var at det tok så lang tid å finne rett dose medisiner, de måtte økes hele tiden for å få ned trykket). Jeg vet ikke ang senere svangerskap, da dette var mitt siste barn. Anonymkode: 74bc2...9de
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #10 Skrevet 20. mai 2022 Hadde alvorlig preeklampsi. Jeg seponerte blodtrykksmedisinene over 8 uker fra vi kom hjem en uke etter fødsel. Jeg gikk på en relativt høy dose og en kombinasjon av to ulike medisiner. Blodtrykket mitt var i grenseland til for lavt allerede en uke etter hjemkomst, men medisinene kunne ikke kuttes tvert. Jeg gikk til kontroll hos fastlegen en gang i uken frem til jeg var kvitt medisinene. Jeg var i dårlig form de første seks ukene, men jeg hadde også lavt Ferritin (7) så det kan nok også være medvirkende. Jeg var slapp og svimmel. Klarte kun å stå i korte perioder. Startet på blodfortynnende i uke 8 i neste svangerskap som forløp ukomplisert. Smertene i leddene kan være ammegikt. Anonymkode: 8cbd3...bc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå