Gå til innhold

Handle på butikken etter skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som går i 3. klassen og ved siden av skolen hans er det en matbutikk. Han sier at flere av klassekameratene hans har med seg penger for å kjøpe godteri, brus, snacks, bakst, sjokomelk osv. etter skolen. Jeg fikk helt hakeslepp da jeg hørte dette. Nå vil han også ha med seg penger, men vi sier blankt nei. Hos oss hører sånne ting helgen til. Nå er han selvfølgelig veldig sint på oss og mener vi er alt for streng og gammeldags…

Overragerer jeg? Jeg har forståelse for at elever på ungdomsskolen/videregående gjør slikt, men på barneskolen? Er dette noe jeg eventuelt kan ta opp på det kommende foreldremøte?

Anonymkode: 47d67...25b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at dette er noe som passer å ta opp på et foreldremøte men folk velger jo å mase om alt annet så det er jo bare å prøve seg. Ser ikke for meg at dere kommer noen vei med det da folk nikker og smiler og så lar de barna gjøre som det passer de, som det skal være. 

Er jo bare å si nei hvis dere ikke synes det er greit, eventuelt gi han penger på fredagen så han kan kjøpe seg no. Dere bestemmer for deres barn så bestemmer andre for sine barn. Må være voksen nok til å stå i det uten at alle andre skal måtte gjøre som dere.

Anonymkode: 82ec6...4b5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Tenker det må være opp til hver enkelt foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til hver enkelt foreldre og ingenting man tar opp på møte 

Anonymkode: 0cefa...055

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har en sønn som går i 3. klassen og ved siden av skolen hans er det en matbutikk. Han sier at flere av klassekameratene hans har med seg penger for å kjøpe godteri, brus, snacks, bakst, sjokomelk osv. etter skolen. Jeg fikk helt hakeslepp da jeg hørte dette. Nå vil han også ha med seg penger, men vi sier blankt nei. Hos oss hører sånne ting helgen til. Nå er han selvfølgelig veldig sint på oss og mener vi er alt for streng og gammeldags…

Overragerer jeg? Jeg har forståelse for at elever på ungdomsskolen/videregående gjør slikt, men på barneskolen? Er dette noe jeg eventuelt kan ta opp på det kommende foreldremøte?

Flere gutter i klasser her gjorde det og jeg sa nei så han gikk hjem istedenfor. de andre sluttet når en av iss ga beskjed til foreldrene. 

Anonymkode: 46b2d...0de

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er greit å ta opp ting på foreldremøter for å kalibrere litt, men generelt skal jo hvert foreldrepar oppdra barna sine selv og ikke gjennom fellesregler og du ville nok dessuten oppleve at mange foreldre ikke ville brydd seg om fellesregler uansett og da er du like langt. Det vil alltid komme situasjoner hvor barn opplever at andre barn får lov til ting de ikke får lov til, men hvor det til gjengjeld sikkert er områder hvor de har det friere enn andre og det er noe de bare må leve med. Som forelder må man tenke gjennom om man er for streng og burde gi seg på akkurat dette eller om det er noe som er såpass viktig at man står i det. Selv synes jeg ikke det er greit at barn, uansett alder, går og kjøper seg sjokolade, godteri og usunn mat hver eneste dag etter skolen, men det er klart at man har mye mer man skulle sagt overfor en 9-åring enn en som er 17. Kanskje kan dere finne et kompromiss hvor han får med seg penger til noe godt hver fredag, men ikke andre ukedager? Ellers er dette en god grunn til å innføre ukelønn og et godt eksempel på hva ukelønn kan brukes til og å lære at om pengene blir brukt opp på Sjokomelk etter skolen så har man ikke råd til andre ting.

Her skjer det ikke så ofte at barna mine drar på butikken for å kjøpe seg noe godt. De har ikke butikk direkte på skoleveien, men det ligger en 3 minutter fra oss så muligheten er der. I utgangspunktet er de fri til å bruke ukepengene sine på akkurat hva de vil, men hvis de ofte hadde  brukt pengene på snacks og godteri ville vi tatt en prat om det. De har for øvrig ganske stor frihet i forhold til hva de får lov å lage seg av mat etter skolen og det går mye i pitapizza, toast, smoothie, "nice cream" (en slags iskrem laget av frosne bananer og smaksatt med f.eks. kakao, peanøttsmør eller 2-3 Oreo-kjeks) og matstart.no er hyppig brukt. Kanskje det er noe dere kunne innført også slik at det å vite at han kan lage seg mat som er mer spennende enn brødskiver (men fremdeles er relativt sunn) når han kommer hjem gjør at lysten på godteri og misunnelsen overfor klassekamerater ikke er så stor?

Jeg forstår godt at det er vanskelig å si nei til noe som helt åpenbart ikke er bra for dem, men som andre likevel sier ja til (vi har selv vært strengere på f.eks. aldersgrenser på spill enn en god del andre foreldre) og at "det er jo bare å si nei" ikke er en så enkel løsning som andre kan få det til å virke. Viljen min til å møte barnet på halvveien hadde vært stor så jeg håper dere finner en løsning som både dere og barnet kan være fornøyde med. Det kan jo også være at dette er noe nytt som er veldig spennende akkurat nå og at det å bruke penger på butikken er noe som dør litt ut av seg selv ganske snart. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes du reagerer riktig, min vil også ha penger til slike ting, er spesielle noen i klassen han som er ekstreme, min er veldig tynn og legger ikke på seg, helsesøsteren klager på at han er for tynn og høy hele tiden,men for meg tenker jeg det heller er viktig med sunn og næringsrik mat og litt godis og slik i helger, han kan få en sjelden gang,men spise slik hver dag er ikke greit.

Gammeldags og streng får jeg heller være. Han er like gammel som din

Anonymkode: 985a9...289

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er tema for foreldremøte, men synes du kan ta kontakt med vennene barna henger med og avklare. Vi har butikk i nærheten, og mine fikk rett og slett ingen penger så ingen vits å gå i butikken de første årene på barneskolen. Etterhvert (fra 5. klasse) fikk de streng instruks på hva de fikk handle. Da fikk de ansvar for å pante flaskene våre.  Eldstemann fikk strengere instruks på handling, ikke snacks med masse kalorier.  Men det var så klart vanskelig når kompiser har penger. Heldigvis var ikke butikken på skoleveien.

Anonymkode: f2502...ef8

Skrevet

Enig i at 3.klasse er for tidlig til å få penger til godteri midt i uka, og du kan godt ta opp spørsmålet på foreldremøte bare for å høre om det virkelig er 'alle' de andre som får lov

Som andre foreslår så kan jo ett kompromiss med at han kan handle på butikken på fredager være en mulighet.

Enkelte har ukelønn og får styre disse pengene selv, og da frister det jo ofte å bruke de på godteri.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke tro at alle får lov til dette, sikkert noen som får lov.

Nå er min yngste 15 år, og de går forbi 2 matbutikker til og fra skolen, og de har aldri spurt om penger til noe godt på barneskolen. Det startet først på ungdomsskolen. 

Anonymkode: e5be0...8a4

AnonymBruker
Skrevet

Synes du gjør det riktige! Det er god omsorg å passe på at barn ikke får i seg for mye sukker!!

Her er det heldigvis ikke butikk i nærheten! Det er jeg veldig glad i. Har ett barn som elsker godteri, men som ikke kan ha det utenom lørdager pga vekten.

Anonymkode: f95e5...8ff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...