Gå til innhold

Siv.ing + barn


kit-kat

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan det er å være nyutdannet sivilingeniør (biofysikk) og komme ut i arbeidslivet, hvis jeg har et nyfødt barn i det jeg går ut. Vi har veldig lyst på et barn, og helst ikke vente i tre år til vi er ferdige, for da skal vi sikkert vente til vi er etablert i jobb og greier. (tar alt for lang tid, ja! ) Så vi tenkte vi skulle "planlegge" fødselen (lettere sagt enn gjort, skjønner jeg, men..) i slutten av 4.klassen, for det siste året skal vi jo skrive hovedoppgave, og da legger en jo opp løpet helt selv.

Noen som vet sånn litt hvordan en blir tatt i mot i arbeidslivet med en nyfødt barn i vogna? Dere trenger ikke å være siv.ing for å svare. Blir glad for alle svar og synspunkter!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei icon_smile.gif

Vet ærlig talt ikke hvordan det er å være nyutdannet med nytt barn i tillegg. Reagerte bare på at du mener det er greit å kombinere graviditet/ barn med diplomoppgaven. Riktignok legger man opp løpet selv i den perioden - men for min del så innebar det jobbing i miniumum 10 timer per dag - på slutten ble 90 timer i uken også passert...

Så min erfaring tilsier at diplomen krever alt av deg i den perioden det varer icon_smile.gif

Fiaflickan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er mann, slutter jeg meg til Fia:

Jeg leverte hovedoppgaven i desember, vår første ble født i januar. Jeg var sjeleglad for at vi ventet ennå en måned med å "prøve" - i og med at det "slo til" på første forsøk.

Er det ikke bedre å vente til du har jobbet ett år eller to - kommet inn i ting, liksom? Tror du da vil føle deg mye tryggere i forhold til arbeidgiver etc. enn om du skulle ta en "luke" rett etter skole før du begynner i jobb.

Uansett: lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg kanskje revurdert det med å skrive diplom samtidig som du har en liten baby. Ja, du legger opp mye selv dette året, men du har også en tidsfrist på deg på oppgaven (iallefall dersom du går på NTNU) og den må overholdes, hvis ikke stryker du. Og det er ganske så mye jobbing. Selv så var jeg også langt over 10 timer pr. dag, og det tror jeg ville vært vanskelig å kombinere med barn.

Når det gjelder å være nyutdannet med barn, ser jeg på dette som et mindre problem. Alle arbeidsgivere vet at de fleste jenter i den "rette" alderen kommer til å få barn før eller senere når de ansetter. Men det setter jo visse begrensninger til hvilken jobb du kan ta, for du har litt mindre fleksibilitet med hensyn til arbeidstid osv. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med Arnie og leoanna.

Jeg har selv siv.ing. og har ansatt sådanne, både jenter og gutter.

Når man ansetter nyutdannede jeter, "vet" man at de før eller siden blir gravide. Det er sånn sett et noe som i så fall må håndteres, men en del av vurderingen man gjør. Dersom jenta var best kvalifisert, telte det alltid mest - man må uansett tenke langsiktig ved slike ansettelser. Og et svangerskapsavbrudd er mindre kritisk i de første årene av karrieren, før du blir "uunnværlig".

Og... spedbarn mens man gjør hovedoppgaven...? Det er for å unngå slike at man har prevensjon (spøk...) icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Trykkfeil i siste linje forrige innlegg:

Jeg mente "...for å unngå _slikt_..."

(Meningen ble helt feil med den trykkfeilen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Er selv siv.ing og fikk barn mens jeg gikk i 4. klasse. Måtte bruke et halvt år ekstra på studiene, men det gikk jo bra.

Det å ha barn å være student er ikke en dum kombinasjon (hvis en ser bort fra økonomi). Opplevde jo at når jeg kom i jobb var det mye mindre fleksibilitet. Selv om en har rett til å være hjemme med syke barn, ligger jo arbeidsoppgavene å venter til du er tilbake igjen.

Det er lettere å styre sin egen tid som student. Det er mulig å ta med barnet litt rundt mens det er lite. Det er ikke mulig på en arbeidsplass.

Opplevde nok litt større problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet når jeg hadde barn i forhold til mine studiekamerater. Hadde jo ikke lyst til å jobbe mer enn vanlig arbeidsdag, ønsket ikke overtid. Mange arbeidsgivere forventer at en er villig til å yte litt ekstra, uten at de sier det direkte. Nyansatte trenger i tillegg litt opplæring, og arbeidsgiver velger da "unge fremadstormende" uten barn (egen påstand).

Men for meg ønsket jeg ikke å vente til jeg ble "gammel" før første barn kom, og det er jeg glad for nå. Har adri angret på valget.

Lykke til!

Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle! Fint å få synspunkter på det jeg lurer på! Men jeg er fortsatt ikke sikker... på om det er best å få barn før diplomen, eller rett etterpå. Virker som begge alternativer er upassende... Passer det noen gang å få barn? ...av og til skulle jeg ønske jeg gikk på en lavere utdanning, så kunne vi i alle fall ha fått barn når vi ville... *sukk*

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kit Kat

Jeg er selv siv.ing. og venter nå mitt første barn. Min erfaring er at det ikke er noe problem å få barn som siv.ing., men det krever kanskje litt mere planlegging på jobb enn som lærer for eksempel ( uten at jeg egentlig vet dette...). Dette fordi du til tider har veldig mye å gjøre og stort arbeidspress. Da må du kunne yte ekstra og jobbe mer effektivt slik at du både klarer å gjøre jobben din godt, samtidig som du kan komme deg tidlig hjem. Det finnes også mange ulike jobber med _veldig_ ulikt arbeidspress. Du kan jo forsøke å holde deg borte fra de største konsulentselskapene som krever at du jobber mye overtid og heller velge en stilling som er mer 8 til 16 jobb. De finnes også for siv.inger. icon_smile.gif

Når det gjelder å få barn under diplomen tror jeg nok det også kan gå bra. Det kommer jo ann på innstillingen. Det er mulig du bruker lenger tid og det bør du i så fall ta hensyn til. Selv brukte jeg ikke 10 timer hver dag under diplomen, bare så det er sagt. Jeg jobbet vel heller mer i noen perioder og mindre i andre. Hvordan du jobber er jo helt opp til deg selv og hvor stort arbeidsjern du er. Men du skal ikke glemme at diplomen er den som krever mest og som er viktigst på sett og vis gjennom hele studiet. Selv fikk jeg jobb nettopp på grunnlag av diplomen. Så det er ikke lurt å forsømme denne oppgaven.

Men slik jeg har gjort, jobbe litt og så få barn ser jeg har gått veldig greit for andre jeg jobber med. Så du skal ikke være lei deg for at du valgte den utdannelsen du har tatt. Du kan bli mor til fire om du vil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...